122' με το Γιάννη Χουβαρδά.

122' με το Γιάννη Χουβαρδά. Facebook Twitter
Σε μια συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε τον Ιούνιο για τον απολογισμό των τριών χρόνων της θητείας του, ο Χουβαρδάς εμφανίστηκε ενοχλημένος: διευκρίνισε ότι το Εθνικό "δεν χρωστά ούτε ένα ευρώ"... Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate/ LIFO
0

Δεκαπέντε δημοσιογράφοι βρισκόμαστε στο εστιατόριο ενός κεντρικού ξενοδοχείου. Καθόμαστε σε ξύλινες, παλιομοδίτικες καρέκλες - μόνο μια παρέα τουριστών στο βάθος ακούγεται να γελάει πού και πού, αν και το γέλιο τους χάνεται ανάμεσα στις μοκέτες και τα βαριά δρύινα έπιπλα. Δεν υπάρχουν μαγνητόφωνα. Τρεις κρατούν σημειώσεις. Το αποψινό -η πρόσκληση του Γιάννη Χουβαρδά, δηλαδή, για μια «φιλική κουβέντα»- δεν είναι κάτι που γίνεται συχνά, απ' ό,τι μου διευκρινίζουν και οι δύο υπεύθυνες δημοσίων σχέσεων του Εθνικού. Στο χώρο έχουν στηθεί τρεις ροτόντες - πράγμα που σημαίνει ότι ο Χουβαρδάς θα πρέπει να κινείται από τραπέζι σε τραπέζι. «Δεν μπορώ να πω τα ίδια πράγματα τρεις φορές», λέει εκείνος κι επιμένει. «Μα, αν κολλήσουμε τις ροτόντες όλες μαζί, δεν θα μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας», του λέει ο μετρ, που φοράει μια στολή με πράσινο παντελόνι. «Ναι, αλλά μετά δεν θα μπορούμε να κάνουμε εμείς τη δουλειά μας», του απαντάει ο Χουβαρδάς. Tα πράγματα γίνονται ακριβώς όπως τα θέλει: οι τρεις ροτόντες ενώνονται και ο ίδιος κάθεται στη μέση, ακριβώς για να μπορεί να μιλάει με όλους. Αρχίζει το γεύμα: από ένα σύνολο δεκαέξι γυναικών και δύο αντρών κανείς δεν θέλει να κάνει την πρώτη κίνηση και να πάει στον μπουφέ: «Εμπρός, σηκωθείτε», μας λέει.

ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ να είχε διαλέξει πιο κατάλληλη μέρα γι' αυτήν τη συνάντηση. Το ίδιο μεσημέρι είχε γίνει στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας η εκρηκτική συνάντηση των επιχορηγούμενων σκηνοθετών. Ο θεσμός των επιχορηγήσεων επανεξετάζεται, με πρώτο βήμα μια ανοιχτή δημόσια διαβούλευση στο ίντερνετ - υπάρχει αβεβαιότητα ως προς το τι θα γίνει στο μέλλον με τις επιχορηγήσεις. Ο Χουβαρδάς ξέρει καλύτερα από τον καθένα τι σημαίνει αυτό: έχει χρόνια θητείας στο ελεύθερο θέατρο. Ξεκίνησε να σκηνοθετεί το 1977 μετά από σπουδές στη Rada και το Κρατικό Θέατρο της Βιτεμβέργης - αν και έμελλε να δώσει το στίγμα του το 1991, όταν ίδρυσε το Θέατρο του Νότου, μετέπειτα Αμόρε: «Στις "χρυσές μέρες" του Αμόρε είχαμε 23 άτομα προσωπικό, παίρναμε 180.000 ευρώ επιχορήγηση και κάναμε 9 παραγωγές. Μόνο να πούμε ότι το Εθνικό φέτος έκανε 10. Θα δείτε ότι είναι απόλυτα δικαιολογημένα και τα μεν και τα δε: σκεφτείτε ότι το ελεύθερο θέατρο δεν πληρώνει πρόβες, ούτε και το ΙΚΑ», λέει όταν φουντώνει η συζήτηση. u171 «Αν ήσασταν εσείς στη θέση τους, τι θα κάνατε;», τον ρωτάει κάποιος στ' αριστερά του. «Θα φώναζα κι εγώ. Αν ήθελα αυτή την υποστήριξη, θα τη ζήταγα. Όλο αυτό είχε συμβεί και κάποιες χρονιές όταν ήμουν εγώ στο Αμόρε. Ζητάγαμε ραντεβού ξανά και ξανά. Nομίζω ότι πολλοί θίασοι στην Ελλάδα λειτουργούν με μια συγκεκριμένη φιλοσοφία, και το θέατρο που κάνουν χρειάζεται υποστήριξη». H επιχορήγηση του Εθνικού Θεάτρου έχει ήδη κατέβει στα 8.100.00 ευρώ - από τα 9.000.000. «Στους καιρούς που ζούμε, τα πράγματα είναι καλά: δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα με τη μισθοδοσία. Η επιχορήγηση μάς δίνεται σιγά σιγά. Είναι 8.100.000 ευρώ που χωρίζονται στα 12». Πρόσφατα έσκασε άλλη μια βόμβα - καθώς εξεταζόταν να υπαχθούν το Εθνικό και το ΚΘΒΕ σε καθεστώς ΔΕΚΟ. Απ' ό,τι φαίνεται, αυτό δεν θα γίνει. «Δεν υπάρχει καμία λογική σε αυτό, απλώς δεν θα μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας. Χάρη στις παραστάσεις δεν έχουμε οικονομικό πρόβλημα, εξάλλου. Πέρσι ήταν η καλύτερή μας χρονιά». Σε μια συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε τον Ιούνιο για τον απολογισμό των τριών χρόνων της θητείας του, ο Χουβαρδάς εμφανίστηκε ενοχλημένος: διευκρίνισε ότι το Εθνικό «δεν χρωστά ούτε ένα ευρώ» κι έδωσε στη δημοσιότητα πλήρη στοιχεία για τα έσοδα και τα έξοδα του θεάτρου. Το 2010 ήταν, άλλωστε, μια πολύ πετυχημένη χρονιά για το Εθνικό, με 2.753.506 ευρώ σε εισπράξεις (αύξηση της τάξης του 56%), πάντα χάρη και στην παράσταση best-seller της περσινής χρονιάς, το Τρίτο στεφάνι.

O ΧΟΥΒΑΡΔΑΣ ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού το 2007, μετά τον θάνατο του Νίκου Κούρκουλου, μια χρονιά μάλιστα που σκηνοθετούσε στο εξωτερικό. Η πρώτη τριετία του δεν ήταν εύκολη, παρά το γεγονός ότι δόθηκε επιτέλους στο κοινό το ιστορικό κτίριο Τσίλερ στην Αγίου Κωνσταντίνου. Λίγο πριν ανανεώσει τη θητεία του πέρσι τον Απρίλιο πολλοί μιλούσαν για την αποχώρησή του από το Εθνικό - κάποιοι τη θεωρούσαν τετελεσμένο γεγονός. Απόψε ο Χουβαρδάς επαναλαμβάνει πως θα μείνει στο Εθνικό: «Η θητεία μου λήγει το 2013.O προγραμματισμός που έχει γίνει, εξάλλου, είναι διετίας», μας λέει. «Αυτό κάτι λέει;», τον ρωτάει κάποιος. «Ναι, θα υπάρχει άξονας για την επιλογή των έργων. Η θεματική έχει να κάνει με το τι ζούμε τώρα και ποιοι είμαστε», λέει η Εφη Θεοδώρου, αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, αλλά ο Χουβαρδάς αρνείται να πει κάτι παραπάνω. Δεύτερο θέμα της βραδιάς, το Rex. «Είναι στη διαδικασία να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Επίσης, από τον Νοέμβριο που έληξε ουσιαστικά η μίσθωσή του, το έχουμε ζητήσει πίσω από τον Μαροσούλη». Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι το Rex ενοικιάζεται στον Μαροσούλη ως μουσική σκηνή εδώ και δεκαπέντε χρόνια, η ανάκτησή του από το Εθνικό, για να χρησιμοποιηθεί επιτέλους όλο το κτίριο, θα είναι πολύ σημαντική.

«ΔΕΝ ΘΑ ΜΕ ΡΩΤΉΣΕΤΕ για τον Wilson;», μας λέει δυο φορές στη διάρκεια της βραδιάς. Αυτός, απ' ό,τι φαίνεται, είναι και ο λόγος που μας κάλεσε εδώ: η συνεργασία του Εθνικού με τον Bob Wilson. Μια συνεργασία με έναν από τους καλύτερους σκηνοθέτες του κόσμου δεν είναι και μικρό πράγμα. Αυτό ήθελε να μας ανακοινώσει, αν και τον πρόλαβε το «Κυριακάτικο Βήμα», που έγραψε κάτι πριν προλάβει να μας το πει ο ίδιος. «Το Εθνικό Θέατρο έκλεισε μια συμφωνία με τον Bob Wilson για να έρθει να κάνει μια παράσταση συνολική. Το τονίζω το "συνολική". Είναι για τη σεζόν 2012-2013 . Θα φέρει όλη του την ομάδα. Η διασκευή θα είναι δική του, θα την κάνει με τον Βόλφγκανγκ Βινς, που είναι και ιδρυτικό μέλος της Σαουμπίνε. Θα είναι μόνος του, δεν θα είναι κομμάτια από κάποιο εναλασσόμενο ρεπερτόριο. Δεν είναι μια παραγωγή-πατέντα. Είναι πρωτότυπη δημιουργία για το Εθνικό», τονίζει ο Χουβαρδάς, ιδιαίτερα περήφανος. O Wilson έχει διαλέξει να παρουσιάσει την Οδύσσεια μετά από δική του πρόταση. Η παράσταση θα γίνει από Έλληνες ηθοποιούς στα ελληνικά στην Κεντρική Σκηνή. «O ίδιος θα έρθει στις 20/3 για ακροάσεις συγκεκριμένων προδιαγραφών, θα του συστήσουμε δυο τρεις ηθοποιούς για τον κάθε ρόλο, ε, ίσως λίγο παραπάνω για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους». Όλοι θέλουν να ξέρουν πόσο θα στοιχίσει, ο Χουβαρδάς αρνείται να δώσει συγκεκριμένους αριθμούς, αλλα διευκρινίζει ότι οι διαπραγματεύσεις ήταν μαραθώνιες. Κάποιος άλλος αναρωτιέται γιατί θέλει να δουλέψει στην Ελλάδα. «Ε, αφού θα πάρει τα λεφτά», σχολιάζει κάποια απέναντί μου. «Το θέτετε πολύ κυνικά», της απαντά. «Σας πληροφορώ ότι θα πάρει το 1/3 της κανονικής αμοιβής του. Χόντρυνε η συζήτηση, θα πάω για γλυκό» λέει και ακουμπά απότομα την πετσέτα του στο τραπέζι. Είναι αδύνατον να καταλάβει κανείς αν έχει ενοχληθεί πραγματικά ή όχι - ο Χουβαρδάς είναι ευγενικός, χωρίς όμως να γίνεται οικείος. Όταν γυρνάει η κουβέντα, ξεφεύγει σε άλλα θέματα. Με το που σηκώνεται να φύγει ο πρώτος από το τραπέζι, σηκώνονται όλοι να φύγουν. Μας αποχαιρετά έναν-έναν με μια ευγενική χειραψία.

Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ