ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Prima Belladonna

Prima Belladonna Facebook Twitter
Ροζάνα Αρκέτ, Crash (1996)
0

Έφυγε λοιπόν από τη ζωήο σπουδαίος Βρετανός συγγραφέας Τζ. Γκ.Μπάλαρντ, αν όχι ακριβώς πλήρης ημερών(μολονότι τα 79 χρόνια δεν είναι και λίγα,πόσα να πάει κανείς για να είναιευχαριστημένος;), σίγουρα πλήρωςεπιβεβαιωμένος για τις ενοράσεις τουσχετικά με την ιδέα της νέας τεχνολογικήςεποχής αλλά και της Νέας Τάξης. Όχι ότιήταν αυτό ακριβώς το «θέμα» του, παράτο γεγονός ότι, συνήθως, το όνομά τουσυνόδευαν καταναγκαστικά φράσεις όπως«επιστημονική φαντασία» ή «δυστοπικόμέλλον». Ο Μπάλαρντ ήταν πάνω απ' όλα(τουλάχιστον στη δική μου αντίληψη) έναςεπιφανής και οξύνους αντι-κουλτουριάρηςπου δεν έχανε την ευκαιρία να χλευάζειτη σοβαροφάνεια, το στόμφο και την ιδέαηθικής ανωτερότητας του συγγραφέαέναντι των κοινών θνητών, νιώθονταςπάντα έντονη την ανάγκη να βάλει πιπέριστο στόμα όσων εκστόμιζαν κακές λέξειςόπως «φιλολογικό» ή «λογοτεχνικό».

Ο Μπάλαρντ -παρ' ότιήταν τέκνο της αποικιοκρατίας- ήταν«δικός μας». Το Crash -το πιογνωστό ίσως και σίγουρα το πιο περιβόητοβιβλίο του, τοποθετημένο σύμφωνα με τονίδιο «στο σημείο που το σεξ και ο θάνατοςδιασταυρώνονται, αν και το γράφημα είναιδύσκολο να διαβαστεί»- υπήρξε ένα απότα βασικά ΣΟΣ στις μετα-πανκ εξετάσειςκαι δεν είναι τυχαίες οι έντονες επιρροέςτου έργου του στους JoyDivision, τους CabaretVoltaire, τους ThrobbingGristle ακόμα και στον Bowieκαι τόσους άλλους, μέχρι τους RadioheadKlaxons (ο κατάλογος είναιατέλειωτος). Πώς να μη θεωρήσεις «δικόσου» κάποιον που είχε χαρακτηρίσει τοΜαντ Μαξ 2 ως «την Καπέλα Σιστίνα τουπανκ» και το Μπλε Βελούδο ως την «καλύτερηταινία της δεκαετίας του '80»; Υπήρξεπάντως κι ο ίδιος τυχερός στις μεταφορέςβιβλίων του στη μεγάλη οθόνη, τόσο μετο Crash του Κρόνενμπεργκόσο και με την Αυτοκρατορία του Ήλιου(σίγουρα μια από τις ελάχιστες ταινίεςτου Σπίλμπεργκ που μπορούμε να κάτσουμενα δούμε όλοι μαζί, χωρίς να ξινίσεικανείς).

Εξέχον δείγμα αυτήςτης υγιούς απόστασης που έχουν καμιάφορά οι Βρετανοί από τα πράγματα, οΜπάλαρντ το έπαιζε με άνεση Αίσωπος τηςΑποκάλυψης με τις διάφορες επιτυχημένεςπαραβολές του για τους τρόπους που μαςχειραγωγεί η τεχνολογία, χωρίς περιορισμόαπό την ακαδημία ή το λογοτεχνικό κύκλωμακαι χωρίς την ανάγκη τεκμηρίωσης πουαπαιτεί η δημοσιογραφία (λέμε τώρα...).Ούτε φυσικά καιγόταν να είναι προοδευτικόςή πολιτικά ορθός: σ' ένα σαρκαστικόμίνι λεξικό του 20ού αιώνα που είχεσκαρώσει, στο λήμμα «έκτρωση» ο ορισμόςτου ήταν «do ityourself γενοκτονία». Ήτανοπωσδήποτε «ένας προφήτης, μα τι προφήτης»(και μόνο η περιστάσεις του θανάτου τηςπριγκίπισσας Νταϊάνας είναι σαν διήγηματου Μπάλαρντ), αλλά και ένας από τουςπιο ιδιοφυείς τσιταλόγους της σύγχρονηςεποχής, όπως μπορεί να διαπιστώσεικανείς, αλιεύοντας τις δύο εξαιρετικέςσυλλογές κειμένων του που έχουνκυκλοφορήσει (J.G.Ballard: Quotesκαι A User'sGuide to theMillenium):

«Οι ανεπτυγμένεςκοινωνίες του μέλλοντος δεν θακαθοδηγούνται από την κοινή λογική αλλάαπό αλληλοσυγκρουόμενα συστήματαψυχοπαθολογίας». (2003)

«Το βλέπεις παντού στηνΑνατολή πια - η Δύση έχει απορριφθεί. Οαραβικός κόσμος θα πάρει τη θέση τουΥπαρκτού Σοσιαλισμού στο ρόλο τουμπαμπούλα για τη Δύση». (1987)

«Μια ισχνή μειοψηφίασύντομα θα τρελαθεί από την πλήξη,συνειδητοποιώντας ότι η μόνη ελευθερίασε μια ολοκληρωτικά λογική κοινωνίαείναι η τρέλα. Η βία θα ξεσπάσει στασούπερ μάρκετ και τα εμπορικά κέντρα.Ενώ θα καταδικάζουμε αυτές τις πράξεις,μέσα μας θα νιώθουμε αναζωογονημένοιαπ' αυτές έστω και έμμεσα». (2001)

«Ο Νέος Ολοκληρωτισμόςμας χαμογελά με το μηχανικό χαμόγελοαρχισερβιτόρου σε ινδικό ρεστοράντρίτης κατηγορίας διαβεβαιώνοντάς μαςπως ό,τι συμβεί είναι για το καλό μας».(2003)

«Όταν εμφανιστεί οπρώτος θηλυκός Δαρβίνος ή ο πρώτοςθηλυκός Φρόιντ, θα απελευθερωθούντεράστιες ευεργετικές δυνάμεις, και οκόσμος μπορεί να αλλάξει μ' ένα σχεδόνθρησκευτικό τρόπο. Ίσως υποσυνείδητααυτός (αυτή) είναι ο Μεσσίας πουπεριμένουμε». (2001)

«Η διάσπαρτη επιθυμίαγια την πορνογραφία σημαίνει ενδεχομένωςότι η φύση μας κρούει τον κώδωνα κινδύνουγια τον επερχόμενο αφανισμό μας ωςείδος». (1982)

«Η ικανότητα τουανθρώπινου οργανισμού να καταναλώνειπαυσίπονα είναι απεριόριστη». (2000)

«Δεν υπάρχει σοβαρόςλόγος για να εμπιστεύεται κανείς πιοπολύ τους γιατρούς από τους δικηγόρουςή τους κτηματομεσίτες». (1991)

«Μην ξεχνάτε ότι οιαστυνομικοί είναι ουδέτεροι - μισούντους πάντες εξίσου. Νομοταγής δενσημαίνει καλός πολίτης. Σημαίνει να μηνενοχλείς την αστυνομία». (2003)

«Τίποτε δεν είναι πιοενοχλητικό από το θέαμα των ανθρώπωνπου δουλεύουν όλη μέρα». (1994)

«Είναι εκπληκτικό πώςοι αδύναμοι κρίνουν τους δυνατούς μετα δικά τους περιορισμένα κριτήρια».(1962)

«Σ' έναν κόσμο απόλυτουσχετικισμού, δεν υπάρχει τρόπος ναγνωρίζει κανείς ποιος λέει την αλήθεια».(1991)

«Η συμβουλή μου σεοποιονδήποτε είναι η εξής: σε όποιοτομέα κι αν είσαι μείνε πιστός στιςεμμονές σου και άφησέ τις να σε καθοδηγούνσαν να είσαι υπνοβάτης». (1987)

Shortcut
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ