Το γυναικείο σώμα ως αναπαράσταση στην τέχνη και τη μαζική κουλτούρα τα τελευταία χρόνια «λογοδοτεί» για το ανδρικό angle από το οποίο κατ’ εξοχήν απεικονίστηκε. Πώς αλλάζει αυτό και πώς η «γυναικεία ματιά» μπορεί να καταργήσει συνήθειες δεκαετιών στον τρόπο με τον οποίο κοιτάζουμε και αντιμετωπίζουμε το γυναικείο σώμα ως πηγή έμπνευσης;

 

Από καταβολής τέχνης, κινηματογράφου και διαφήμισης, το γυναικείο σώμα ήταν το μεγάλο δέλεαρ, η απόλυτη παγίδα να αιχμαλωτιστεί το ανθρώπινο βλέμμα, ο Μέγας Πωλητής του όποιου προϊόντος – είτε μιλούσαμε για αυτοκίνητα είτε για κρέμες χεριών, το ίδιο έκανε.

 

Όμως, γιατί; Γιατί πάντα το male gaze, η ανδρική ματιά στη ζωγραφική, στη γλυπτική, στο σινεμά ή στα διαφημιστικά σποτ υπαγόρευε πώς πρέπει να είναι το γυναικείο σώμα; Πολλές φορές αυτή η ηδονοβλεπτική, κάποτε απολύτως πορνογραφική αναπαράστασή του, έγινε αφορμή για καλλιτεχνικές εντάσεις ή αιτία να βαφτιστούν αμφιλεγόμενοι κάποιοι καλλιτέχνες και να βρεθούν στο πυρ το εξώτερον.

 

Ποτέ, όμως, όσο σήμερα και ειδικά σ’ αυτό που ονομάζουμε ποπ κουλτούρα δεν επιχειρήθηκε τέτοιας έκτασης προσπάθεια αποκατάστασης, τέτοιος πυρετός να δούμε πλέον την τέχνη, τις ταινίες, τις διαφημίσεις και μέσα από τη γυναικεία ματιά.

 

Η Η επιμελήτρια, διευθύντρια του State Of Concept Athens και κριτικός Τέχνης, Ηλιάνα Φωκιανάκη, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπαμπίλης και η δραματουργός Γεωργία Κανελλοπούλου σε μία βαθιά και κάποτε συγκινητική συζήτηση με τη Χριστίνα Γαλανοπούλου για την εκπροσώπηση και την αναπαράσταση του γυναικείου σώματος στην Τέχνη και την ποπ κουλτούρα, στο 4ο επεισόδιο της σειράς podcasts «Για μια γεωγραφία του γυναικείου σώματος» σε συνεργασία με την Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.