Τα τελευταία 20 χρόνια, στο κέντρο της ισπανικής πόλης Ποντεβέντρα δεν κυκλοφορούν αυτοκίνητα.

 

Στην επαρχιακή πρωτεύουσα των 83.000 κατοίκων, οι πολίτες ζουν και κινούνται τις τελευταίες δύο δεκαετίες χωρίς αυτοκίνητο στο κέντρο του αστικού ιστού, χάρη στις εξαιρετικές δημόσιες συγκοινωνίες και στα ποδήλατα.


Οι ίδιοι κάνουν λόγο για «παράδεισο» και, όπως σχολιάζει ο Guardian, οι κάτοικοι δεν χρειάζεται να φωνάζουν για να συνεννοηθούν ενώ ακόμα και στους κεντρικούς δρόμους μπορεί κανείς να ακούσει καθαρά το κελάηδισμα των πουλιών μέσα από τις καμέλιες. 

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Sara Gomez Velasquez (@sarisgv91) στις

 

 

«Εδώ ο πεζός είναι ο "βασιλιάς"», λέει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος της ισπανικής πόλης Φερνάντεθ Λόρες, υποστηρίζοντας πως το «πείραμα» της Ποντεβέντρα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε μεγαλύτερες πόλεις.

 

Όταν ο Λόρες έγινε για πρώτη φορά δήμαρχος, το 1999, στην πόλη κυκλοφορούσαν 14.000 αυτοκίνητα. Πλέον όμως μπαίνουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα (ασθενοφόρα, περιπολικά κ.λπ). Δεν υπάρχει πια η ανάγκη για διαγράμμιση και φωτεινούς σηματοδότες και οι πεζοί έχουν πάντα προτεραιότητα στο ιστορικό κέντρο με τα αναγεννησιακά και μπαρόκ κτίρια.

 

Τα ελάχιστα μηχανοκίνητα που μπαίνουν καθημερινά στο κέντρο, ανήκουν στις αστικές συγκοινωνίες ή φροντίζουν για τον τακτικό ανεφοδιασμό των καταστημάτων. Ακόμα και για αυτά όμως, το ανώτατο όριο ταχύτητας είναι τα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα. 

 

Μέχρι το 1999, στο ιστορικό κέντρο κυκλοφορούσαν περίπου 14.000 αυτοκίνητα
Μέχρι το 1999, στο ιστορικό κέντρο κυκλοφορούσαν περίπου 14.000 αυτοκίνητα

 

Όσοι θέλουν να μπουν στο κέντρο και δεν διαθέτουν ειδική άδεια αυτοκινήτου (σ.σ που έχουν μόνο οι κάτοικοι του κέντρου) πρέπει να αφήσουν το όχημά τους σε κάποια από τις 15.000 θέσεις στάθμευσης έξω από αυτό, εκ των οποίων οι μισές είναι εντελώς δωρεάν.

 

Οι μόλις 1.000 θέσεις πάρκινγκ στον εσωτερικό δακτύλιο της Ποντεβέντρα είναι δωρεάν μόνο για τα πρώτα 15 λεπτά. 

 

Οι επιχειρηματίες και λοιποί καταστηματάρχες είχαν αρχικά αντιδράσει στα σχέδια του δήμου, καθώς φοβούνταν μείωση του τζίρου. Σήμερα όμως είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιημένοι.

 

Στα χρόνια που μεσολάβησαν, πεζοδρομήθηκαν 300.000 τετραγωνικά μέτρα δρόμου στο μεσαιωνικό κέντρο, και την παλιά άσφαλτο έχει καλύψει ο γρανίτης που κυριαρχεί στα πλακόστρωτα.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη norspain (@norspain) στις

 

 

Η συγκέντρωση του διοξειδίου του άνθρακα έχει μειωθεί κατά 70% και (προφανώς) δεν συμβαίνουν πια τροχαία δυστυχήματα. Ο πληθυσμός της πόλης αυξήθηκε κατά 12.000, καθώς αρκετοί άρχιζαν να μετακομίζουν εδώ από άλλα προάστια. 

 

Παρά τα οφέλη όμως, οι περισσότεροι δήμαρχοι άλλων πόλεων υποστηρίζουν ότι το μοντέλο της Ποντεβέντρα δεν μπορεί να εφαρμοστεί στις δικές τους πόλεις, λόγω του μεγαλύτερου πληθυσμού και της διαφορετικής εσωτερικής οργάνωσης.

 

Όμως υπάρχουν και εκείνοι που είναι πιο ανοιχτοί: σε πρόσφατο φόρουμ για τις «Έξυπνες πόλεις», η δήμαρχος του Παρισίου, Αν Ινταλγκό, χαρακτήρισε «πόλη πρότυπο» την Ποντεβέντρα. 

 

Και η ίδια άλλωστε προτίθεται να απαγορεύσει την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων στο ιστορικό κέντρο του Παρισιού, μέχρι το 2030, και σκοπεύει να επισκεφτεί σύντομα την πόλη της Γαλικίας, για να δει από κοντά αυτή την πόλη χωρίς αυτοκίνητα.