Ancient Apocalypse: Βλέποντας το συνωμοσιολογικό ντοκιμαντέρ του Netflix

Ancient Apocalypse: Βλέποντας το συνωμοσιολογικό ντοκιμαντέρ του Netflix Facebook Twitter
Ο παρουσιαστής του ντοκιμαντέρ Graham Hancock.
0

Από πολύ νωρίς το πράγμα βρομάει. Όσο κι αν κατά βάθος ελπίζεις ότι παρακάτω θα δεις κάτι εντυπωσιακό. Δεν γίνεται, όλο και κάποιο επιχείρημα θα παίξει.

8 επεισόδια μετά, καταλαβαίνεις ότι έπρεπε να εμπιστευτείς τη διαίσθησή σου, εκεί κάπου στο δεύτερο επεισόδιο, έστω και λίγο λιγότερο απ’ όσο την εμπιστεύεται ο δημιουργός του «ντοκιμαντέρ» Graham Hancock, ελληνιστί Γκράχαμ Χάνκοκ.

Η νέα σειρά Ancient Apocalypse, τίτλος που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «Αρχαία Αποκάλυψη», προβάλλεται από τις 11 Νοεμβρίου στο Netflix.

Σε αυτήν, ένας συμπαθής γεράκος διαμαρτύρεται συνεχώς για την παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα, που –δήθεν– δεν εξετάζει αυτό που ο ίδιος έχει θέσει ως σκοπό της ζωής του να «αποκαλύψει»: την ύπαρξη πολύ προηγμένων τεχνολογικά αρχαίων πολιτισμών, πριν από την τελευταία μεγάλη εποχή των παγετώνων.

Για να καταφέρει να προσδώσει κύρος στην υπόθεσή του, ομογενοποιεί την παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα σε μια μονολιθική, δειλή και διανοητικά τεμπέλικη οντότητα, που δεν αντέχει τις σκληρές του αλήθειες.

Στην πραγματικότητα ο Graham Hancock, προσπαθεί με κάθε τρόπο να κρύψει τις πραγματικές του προθέσεις, οι οποίες όμως φανερώνονται προς το τέλος της σειράς, καθώς και με μικρές, σχεδόν αδιόρατες νύξεις, κατά τη διάρκεια της. Η υπόθεσή του τελικά είναι ότι ένας γιγάντιος κομήτης έπεσε στη Γη, πριν από περίπου 12.800 χρόνια, μια πρόσκρουση που είχε ως αποτέλεσμα την ξαφνική άνοδο της στάθμης της θάλασσας και τον «Κατακλυσμό» που αναφέρεται σε πολλές μυθολογίες από διάφορες περιοχές της Γης.

Παράλληλα όμως, κάνει διαρκώς νύξεις για έναν χαμένο πολιτισμό, που –σε κάποια στιγμή που σταματούν οι «ντροπές» του– τον κατονομάζει ως τον πολιτισμό της Ατλαντίδας, ο οποίος δήθεν έφερε την τεχνογνωσία του στους υπόλοιπους πολιτισμούς. Την ίδια ώρα αφήνονται «αθώες» υπόνοιες για διαστημόπλοια και για γιγάντιους ανθρώπους, υπόνοιες στις οποίες δεν επιμένει πολύ, μιας και καταλαβαίνει μετά από τόσες δεκαετίες προσπάθειας, πως η παράνοια χρειάζεται να κάνει ένα βήμα κάθε φορά για να σαγηνεύσει τον θεατή της.

Και αν κρίνουμε από το 8αράκι της σειράς στο IMDb και από τις διθυραμβικές κριτικές της από ένα πλήθος ανθρώπων στο YouTube κάτω από το τρέιλερ της σειράς, μάλλον τα καταφέρνει καλά.

Για να καταφέρει να προσδώσει κύρος στην υπόθεσή του, όπως προαναφέραμε, ομογενοποιεί την παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα σε μια μονολιθική, δειλή και διανοητικά τεμπέλικη οντότητα, που δεν αντέχει τις σκληρές του αλήθειες. Είναι η μάχη ενός ήρωα, μαινόμενου εναντίον ενός γραφειοκρατικού σκιάχτρου, που τον εμποδίζει να μας μεταδώσει το «φως το αληθινό».

Η όλη στάση του είναι στην πραγματικότητα, η αντιστροφή εκείνου του ωραίου στίχου του William Blake, από τα Proverbs of Hell στο The marriage of Heaven and Hell:

What is now proved was once, only imagin’d

Αυτό που τώρα είναι αποδεδειγμένο ήταν κάποτε, μόνο ένα φαντασιοκόπημα

Ο Hancock ενώ θέλει να πει κι αυτός το ίδιο πράγμα, τελικά καταλήγει να θεωρεί με την όλη στάση του, πως ό,τι κι αν φανταστεί, μένει απλά όχι τόσο να αποδειχτεί, όσο να γίνει αποδεκτό. Και μέσω της επίμονης επανάληψής του πιστεύει ότι όντως μπορεί να τα καταφέρει.

Ο ίδιος έχει στη διάθεσή του 4 ώρες περίπου, για να συγκρουστεί η άποψή του με την πραγματικότητα. Δεν διανοείται όμως καν να επιτρέψει σε κάποιον επιστήμονα να εκθέσει στοιχειωδώς την άποψή του, παρά μόνο στον βαθμό που οδηγεί τον θεατή πιο κοντά στην «επίλυση του μυστηρίου». Δηλαδή, πιο κοντά στη δική του «αιρετική» άποψη.

Για να γίνει πιο δεκτικός ο θεατής στην υπόθεσή του, πέρα από την μονότονη απαξίωση της αρχαιολογικής κοινότητας, διαρκώς ξεκινά τα «επιχειρήματά» του με εικασίες, με προτάσεις που ξεκινάνε με φράσεις όπως «σκεφτείτε αν όμως…».

Κι ενώ είναι σωστό ότι κάθε επιστημονική θεώρηση ξεκινά με λελογισμένες εικασίες, αυτός ξεχνά το επίθετο «λελογισμένη» και στη συνέχεια ξεχνά και το ότι έχει ξεκινήσει με μια εικασία, που μένει να τεκμηριωθεί, δεχόμενός τη σιγά-σιγά ως δεδομένη.

Για να καταργήσει λοιπόν τη διάκριση μεταξύ της εικαζόμενης και της –κατά το δυνατόν– αποδεδειγμένης θεώρησης, χρησιμοποιεί αποσπάσματα από τοποθετήσεις άλλων, που συμφωνούν με τη δική του θέση, ενώ μέσω ενός γρήγορου μοντάζ και έντονων ηχητικών, παριστάνει ότι πιστοποιεί έτσι αυτήν του τη θέση.

Οι εικόνες, που περνούν πολύ γρήγορα από την οθόνη μας, περιλαμβάνουν μνημεία, τα οποία η επίσημη επιστήμη (μέινστριμ τη λέει ο ίδιος) χρονολογεί τελείως διαφορετικά από αυτόν. Τελείως αυθαίρετα, σε κάθε ένα από τα μνημεία που επισκέπτεται, σε διαφορετικά μέρη της γης, αποδίδει την χρονολογία που του επιτρέπει να συνεχίσει να λέει και να ξαναλέει τη θέση του.

Όλα ανάγονται στο 10.800 π.Χ. και προς απογοήτευση των εγχώριων συναδέλφων του, κανένα από τα 8 μνημεία που επισκέπτεται δεν είναι ελληνικό.

Ο ίδιος αυτοπροσδιορίζεται ως ερευνητής δημοσιογράφος, γιατί πολύ απλά μπορεί. Κι ενώ μας ζητάει έμμεσα να είμαστε ανοιχτόμυαλοι –καθόλη τη διάρκεια της σειράς– στο τέλος καταλήγουμε μόνο με το στόμα μας ανοιχτό, για το πως κατάφερε να μας εξαπατήσει επί 4 ώρες. Όπως λέει και ένας ανώνυμος χρήστης του διαδικτύου «υπάρχει μια διαφορά του ανοιχτόμυαλου κι αυτού με το ανοιγμένο κεφάλι».

Βλέποντας αυτή τη σειρά, πραγματικά μετά εύχεσαι να είχες κάνει ένα backup στο μυαλό σου πριν να ξεκινήσει. Στην ανάγκη εκλιπαρείς για μια αποκάλυψη (ακόμα κι αρχαία) του τρόπου επαναφοράς των εργοστασιακών σου ρυθμίσεων.

Ίσως να μας εξηγήσει το πώς, σε μια νέα του σειρά. Λογικά θα έχει και εξωγήινους, που μ’ αρέσουν. Φοβάμαι πως θα την ξαναπατήσω.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ