Eίδαμε τα πρώτα επεισόδια της σειράς «Wednesday» του Τιμ Μπάρτον

Eίδαμε τα πρώτα επεισόδια του «Wednesday» του Τιμ Μπάρτον στο Netflix Facebook Twitter
H Wednesday είναι η πρωταγωνίστρια της σειράς, με τα υπόλοιπα μέλη της οικογενείας να περιορίζονται σε γκεστ περάσματα.
0

Ο Τιμ Μπάρτον, που κανονικά προφέρεται Μπέρτον, αλλά στη χώρα μας καθιερώθηκε έτσι, δήλωνε πρόσφατα ότι ένιωθε εγκλωβισμένος στην Ντίσνεϊ, σαν να δουλεύει για ένα τεράστιο τσίρκο. Αυτή την αγανάκτηση τη βλέπεις και στον «Dumbo» του. Βέβαια, το ότι η αμέσως επόμενη κίνησή του ήταν να συνεργαστεί με το Netflix για μια σειρά εμπνευσμένη από franchise εγνωσμένης αξίας το λες και ειρωνεία. 

Η αλήθεια είναι ότι ο Μπάρτον εδώ και χρόνια μοιάζει να έχει συμβιβαστεί με τη θέση του επαγγελματία σκηνοθέτη. Θα βρεις και σε αυτές τις «επαγγελματικές» δουλειές του στοιχεία που φέρνει εκείνος. Όσο απρόσωπο κι αν σου φαίνεται το «Miss Peregrine» για παράδειγμα, δεν μπορεί να μη χαροποιεί λίγο τον σινεφίλ μέσα σου που εμφανίζονται από το πουθενά οι σκελετοί του Χαριχάουζεν από το «Jason and the Argonauts», αναρωτιέσαι όμως πού πήγε ο οραματιστής σκηνοθέτης του «Ψαλιδοχέρη», του «Σκαθαροζούμη» ή του «Batman Returns»

Φυσικά, στην κριτική σε βάρος του υπάρχει μια τεράστια παρεξήγηση. Βλέπουμε να κατηγορείται συχνά για ανερμάτιστη αφήγηση. Μα ο Μπάρτον ποτέ του δεν ήταν παραμυθάς ή μάλλον, πιο σωστά, ποτέ του δεν ήταν αφηγητής. Ο Μπάρτον είναι σκηνοθέτης «κοσμοπαραγωγής» (sic), είναι από εκείνους τους δημιουργούς που θα χτίσουν ένα ολοκληρωμένο σύμπαν, έναν άλλο κόσμο από την αρχή κι έπειτα θα σε πάρουν από το χέρι για να σε ξεναγήσουν σε όσα θαυμαστά έχτισαν, σαν παιδιά που σου δείχνουν τα παιχνίδια τους, ελπίζοντας ότι θα συμμεριστείς τον ενθουσιασμό τους.

Αν τα τρία πρώτα επεισόδια που παρακολουθήσαμε είναι ενδεικτικά της συνέχειας, τότε πρόκειται, δεδομένα, για μία από τις καλύτερες σειρές φαντασίας του Netflix. Απλώς η πραγματική αναγέννηση του Τιμ Μπάρτον για ακόμα μία φορά αναβάλλεται, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι οι φαν του θα απογοητευτούν.

Όταν είχε σενάριο πιο συμπαγές που υπαγόρευε εκείνο την αφήγηση –π.χ. στο «Sleepy Hollow»–, τότε είχε και η ταινία του αυτά τα χαρακτηριστικά. Aν έχει αλλάξει κάτι, είναι ότι δεν φαίνεται να βρίσκει πια τα σωστά σενάρια και ότι ο ίδιος μοιάζει να έχει ξεμείνει από ευρήματα. Λογικό, όταν νιώθεις ότι δουλεύεις για ένα «τσίρκο», αλλά, αν δεν είσαι εργασιομανής, κάλλιστα μπορείς να κάνεις ένα διάλειμμα, να αντλήσεις έμπνευση από όσα σου συμβαίνουν και όσα αγαπάς και να επιστρέψεις για να μας δείξεις όσα είδες και βρήκες σε αυτή σου την εσωτερική περιπέτεια – λέμε τώρα.

Τζένα Ορτέγκα Facebook Twitter
Η Τζένα Ορτέγκα μπαίνει με επιτυχία στα παπούτσια της Κριστίνα Ρίτσι.
Eίδαμε τα πρώτα επεισόδια του «Wednesday» του Τιμ Μπάρτον στο Netflix Facebook Twitter
Η Μορτίσια και ο Γκομέζ – έκτακτη επιλογή η Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς, φυσιογνωμικά πιο κοντά στα σκίτσα του Τσαρλς Άνταμς ο Λουίς Γκούζμαν από τον (θεϊκό) κινηματογραφικό προκάτοχό του, τον Ραούλ Τζούλια. 

Για να μην κρατάμε σε αγωνία τους θαυμαστές του Μπάρτον, το «Wednesday» δεν είναι ακριβώς η επιστροφή στη φόρμα που μπορεί να περίμεναν, συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο που ο σκηνοθέτης λειτουργεί εδώ και μια δεκαετία, αν και βρίσκεται στο στοιχείο του.

Η Wednesday Αddams, θυγατέρα της γνωστής οικογενείας, αξιαγάπητη εκπρόσωπος του κυνισμού και βασίλισσα των σοσιαλμιντιακών memes που σχετίζονται με τη Δευτέρα, παρά το όνομά της, είναι ακόμα ένας παρείσακτος, ένας αλλόκοτος ήρωας που αισθάνεται πιο άνετα στη φαντασία του, μέσω της οποίας σκαρώνει λαχταριστά νοσηρές εφευρέσεις, παρά με τους ανθρώπους γύρω του. Είναι περιθωριακή ακόμα και στο οικοτροφείο για «ασυνήθιστα παιδιά» που τη στέλνουν οι γονείς της, η Μορτίσια και ο Γκομέζ – έκτακτη επιλογή η Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς, φυσιογνωμικά πιο κοντά στα σκίτσα του Τσαρλς Άνταμς ο Λουίς Γκούζμαν από τον (θεϊκό) κινηματογραφικό προκάτοχό του, τον Ραούλ Τζούλια. 

Η «Οικογένεια Άνταμς» έγινε δημοφιλής πέρα από τα σύνορα των ΗΠΑ χάρη στην ταινία του Μπάρι Σόνενφελντ στις αρχές των '90s και το sequel της, αμφότερα με έναν γοτθισμό και μια μακάβρια αίσθηση του χιούμορ που έκαναν αρκετούς να πιστεύουν ότι είναι ταινίες αυτού του ανερχόμενου τότε αλαφροΐσκιωτου νεαρού που άκουγε στο όνομα Τιμ Μπάρτον.

Όσον αφορά το «Wednesday», υπάρχει λόγος σοβαρός που τιτλοφορείται έτσι και όχι «Addams Family». H Wednesday είναι η πρωταγωνίστρια της σειράς, με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας να περιορίζονται σε γκεστ περάσματα. Μόνο το Χέρι, αυτό το υβρίδιο κατοικιδίου και sidekick, βρίσκεται στο πλευρό της αντι-ηρωίδας για να δώσει μια χείρα βοηθείας –pun intended- όποτε χρειαστεί αλλά και μερικά χαριτωμένα στιγμιότυπα οπτικής κωμωδίας.

Στη σειρά, λοιπόν, η Wednesday ακολουθεί κάπως απρόθυμα την παράδοση των γονιών της και ξεκινά τη φοίτησή της στο Nevermore – ναι, το όνομα του σχολείου είναι παρμένο από την επωδό του «Κορακιού» του Έντγκαρ Άλαν Πόε. Εκεί την υποδέχεται η  διευθύντρια Larissa Weems, μια γυναίκα που φαίνεται να έχει παρελθόν με τη μητέρα της και μάλλον όχι και τόσο ευγενείς προθέσεις απέναντί της – την υποδύεται η Γκουέντολιν Κρίστι, με καλύτερες διαβολικές επιδόσεις σε σχέση με την πρόσφατη, αντίστοιχη εμφάνισή της στο «Sandman». 

Eίδαμε τα πρώτα επεισόδια του «Wednesday» του Τιμ Μπάρτον στο Netflix Facebook Twitter
H Wednesday με συμμαθητές της στο σχολείο Nevermore.

Το σχολείο χωρίζεται σε φατρίες, τα μέλη των οποίων έχουν άλλες μαγικές ικανότητες, το πρόγραμμα σπουδών δεν μοιάζει με εκείνο των τυπικών σχολείων, υπάρχουν σχολικοί αγώνες –μια σεκάνς όπου ο Μπάρτον φαίνεται να καταδιασκεδάζει– και, πάνω απ' όλα, ένα μυστήριο, περίεργους θανάτους και μια προφητεία με κεντρικό πρόσωπο τη Wednesday. Αν αυτό που διαβάζετε σας θυμίζει λίγο Χάρι Πότερ, δεν πέφτετε και πολύ μακριά.

Η σειρά μάς δίνει μια ιδέα πώς θα έμοιαζε μια ταινία Χάρι Πότερ με την υπογραφή του Τιμ Μπάρτον. Θα ήταν ελαφρώς πιο gory –δεν θυμόμαστε θύματα με σπασμένο λαιμό σε καμιά ταινία Χάρι Πότερ–, ίσως λίγο πιο goth σκηνογραφικά, θα είχε tracklist με περισσότερα oldies, θα εστίαζε λίγο περισσότερο στο μοτίβο της περιθωριοποίησης και τα τερατάκια της θα είχαν ακανόνιστη σωματοδομή με υπερμεγέθη μάτια – το τέρας που απειλεί (ή σώζει;) τη Wednesday θα μπορούσε κάλλιστα να έχει ξεπηδήσει από stop-motion σκηνή του «Σκαθαροζούμη» ή του «Χριστουγεννιάτικου Εφιάλτη».

Για να λέμε και τα θετικά, από όσα υποκατάστατα Χάρι Πότερ έχουμε δει σε μεγάλη και μικρή οθόνη από όταν ολοκληρώθηκε η σχετική saga της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, συμπεριλαμβανομένων και των «Fantastic Beasts», το «Wednesday», τουλάχιστον σε αυτά τα τρία πρώτα επεισόδια που ήταν διαθέσιμα για τις ανάγκες του παρόντος κειμένου, μοιάζει να είναι το καλύτερο.

Δεν έχει σκηνοθετήσει όλα τα επεισόδια ο Μπάρτον, δεν ξέρουμε αν θα φαίνεται διαφορά σε εκείνα που δεν έχουμε δει, αλλά επειδή για σειρά φαντασίας του Netflix μιλάμε, αν μη τι άλλο, είναι ευχάριστο να βλέπεις μια συμμετρία στο κάδρο και μια προσοχή στο τι βρίσκεται εντός του, μια επιμέλεια στην πλανοθεσία και, γενικά, το στίγμα ενός ανθρώπου που δούλεψε λίγο παραπάνω κάθε σκηνή και ξέρει από σινεμά, αντί να στηρίζεται απλώς στους τεχνικούς CGI, στη σεναριακή ίντριγκα και στις συμβάσεις της τηλεοπτικής αφήγησης, που είναι έτσι καμωμένη ώστε να χαϊδολογάει το attention span εκείνου που θέλει να παίζει κάτι και να μπορεί να σκρολάρει παράλληλα στο κινητό – άλλος ένας βασικός λόγος που η random τηλεοπτική αφήγηση μοιάζει να νικά κατά κράτος την αιτιοκρατία της κινηματογραφικής.

Στα πρώτα επεισόδια το θέαμα είναι πιο στοχευμένο, πιο κοντά σε μια κινηματογραφικής λογικής αφήγηση, κάτι που μας κάνει πραγματικά περίεργους να δούμε πώς θα υποδεχτούν τη σειρά οι συνδρομητές της πλατφόρμας, οι οποίοι είναι μαθημένοι αλλιώς – σκεφτείτε ότι τα αυτοτελή (και καλύτερα, αν μας ρωτάτε) επεισόδια του «Sandman», το 5 και το 6, μάζεψαν τη μεγαλύτερη γκρίνια, τρέχα γύρευε δηλαδή.

Eίδαμε τα πρώτα επεισόδια του «Wednesday» του Τιμ Μπάρτον στο Netflix Facebook Twitter
Η Τζένα Ορτέγκα ως Wednesday Addams και ο Πέρσι Χάινς Γουάιτ ως Xavier Thorpe.

Η Τζένα Ορτέγκα μπαίνει με επιτυχία στη θέση της Κριστίνα Ρίτσι, με την τελευταία να εμφανίζεται εδώ σε διαφορετικό ρόλο. Σε μια σκηνή που μοιράζονται οι δυο τους, η Ρίτσι δίνει στην αντικαταστάτριά της τη σκυτάλη μαζί με μια συμβουλή. Οι μελωδίες του Ντάνι Έλφμαν ενισχύουν την μπαρτονική αίσθηση του θεάματος, έχουν χαρακτήρα και όχι λογική μουσικής υπόκρουσης σούπερ μάρκετ.

Γενικά, αν τα τρία πρώτα επεισόδια που παρακολουθήσαμε είναι ενδεικτικά της συνέχειας, τότε πρόκειται, δεδομένα, για μία από τις καλύτερες σειρές φαντασίας του Netflix. Απλώς η πραγματική αναγέννηση του Τιμ Μπάρτον για ακόμα μια φορά αναβάλλεται, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι οι φαν του θα απογοητευτούν.

Η σειρά «Wednesday» προστίθεται στον κατάλογο του Netflix στις 23 Νοεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM