To μεγάλο πλήγμα που δέχθηκε η Aegean από την πανδημία του κορωνοϊού, όπως όλες παγκοσμίως οι εταιρείες στον κλάδο των αερομεταφορών, εξήγησε ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Ευτύχης Βασιλάκης.

 

Στο ψηφιακό επιχειρηματικό πάνελ της Endeavor Greece, ο κ Βασιλάκης αφηγήθηκε το πώς έζησε το ξέσπασμα της πανδημίας το οποίο τελικά οδήγησε σε καθήλωση του στόλου, ενώ μίλησε και για το πόσο μεγάλη είναι η απώλεια κερδών την οποία συνοδεύει η αγωνία της επόμενης μέρας.

 

«Ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο», λέει χαρακτηριστικά μιλώντας γι το πόσο άμεση ήταν η επίδραση στα οικονομικά της εταιρίας.

 

Ο κ. Βασιλάκης παραδέχτηκε ότι αν και στην εταιρία του κατάφεραν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά το υγειονομικό θέμα, δεν είχαν εκτιμήσει σωστά στην αρχή το μέγεθος του προβλήματος και εκτιμά πως η πανδημία πιθανόν να αλλάξει ριζικά το τοπίο στις αερομεταφορές και τα ταξίδια.

 

Σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο

 

«Από τις 25 Φεβρουαρίου που είχαμε το ξέσπασμα στην Ιταλία ήμασταν σε κατάσταση συναγερμού καθώς αρχίσαμε να ψαχνόμαστε μαζί με τον ΕΟΔΥ για τυχόν κρούσματα στα αεροπλάνα, να κατεβαίνουν πληρώματα σε καραντίνα, γιατί ενδεχομένως ήταν μέσα σε αεροπλάνα τα οποία είχαν επιβάτες που πιθανόν να ήταν φορείς του ιού, να αλλάζουμε διαδικασίες για τον καθαρισμό και να αλλάζουμε διαδικασίες για το service. Πριν ακόμη η Ελλάδα φθάσει στο γρήγορο lockdown, εμείς ήδη είχαμε επηρεαστεί λειτουργικά και σε επίπεδο ρίσκου για την υγεία του προσωπικού μας και των επιβατών μας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι θα υπάρχει ένα πιο έντονο οικονομικό πρόβλημα».

 

«Ο πρώτος μήνας, από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Μαρτίου, πέρασε από μία διαδικασία ισορροπίας μεταξύ της προσπάθειας να λειτουργήσουμε με ασφάλεια χωρίς να προλάβουμε να συνειδητοποιήσουμε καλά καλά το επερχόμενο οικονομικό κόστος. Υπό κανονικές συνθήκες επιχειρηματικά εξετάζουμε αν θα πάμε 20% αριστερά ή 20% δεξιά και ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο. Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα.

 

Δεν θα ντραπώ να πω ότι έκανα λάθος τόσο εγώ όσο και Διευθύνων Σύμβουλος μας, καταλάβαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό πρόβλημα αλλά δεν καταλάβαμε το βάθος και την διάρκεια του. Λάθος όχι σε θέματα υγείας, όπου πήραμε όλα τα σωστά μέτρα και τελικά είχαμε μόνο ένα κρούσμα στα πληρώματα μας, και αυτό χωρίς συμπτώματα, αλλά λάθος σε αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Νομίζαμε αρχικά για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα στο χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει».

 

Η δύσκολη επιστροφή για τις αεροπορικες

 

«Μπορεί οι άλλες επιχειρήσεις να μπαίνουν σε φάση "επιστροφή στην κανονικότητα" όμως αυτό δεν ισχύει για εμάς. Εμείς γνωρίζουμε ότι για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2 – 3 χρόνια άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε. Η άμεση δυσκολία που θα έχουμε είναι η επιλογή, ο τρόπος και ο χρόνος που θα πρέπει να γίνει αυτή η ενέργεια. Όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν έχεις και εικόνα πόσο θα κρατήσει, μπορεί να ακούγετε σκληρό, αλλά δεν έχεις επιλογές.

 

Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε.