50 χρόνια από τον θάνατο του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ

50 χρόνια από τον θάνατο του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ Facebook Twitter
0

Το «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» είναι ίσως ένα από τα πιο διάσημα αντιπολεμικά έργα για τις τραυματικές εμπειρίες στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Το κλασικό αντιπολεμικό μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» έχει γράψει τη δική του ιστορία και μέχρι σήμερα έχει πουλήσει πάνω από 20 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Είναι, θα έλεγε κανείς, το πορτραίτο μιας ολόκληρης γενιάς που εγκατέλειψε το σχολείο για να πολεμήσει στο μέτωπο του Α' Παγκόσμιου Πολέμου, μιας αιματηρής σύρραξης που καθόρισε τον 20ό αιώνα και προετοίμασε το έδαφος για τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.


Ο Έριχ Μαρία Ρεμάρκ έζησε με τον πιο έντονο τρόπο την εποχή εκείνη. Μια περίοδος αναταραχής, ανακατατάξεων και αβεβαιότητας στη Γηραιά Ήπειρο και όλον τον κόσμο. Η τεχνική πρόοδος καθόριζε τον βηματισμό: βιομηχανία, αυτοκίνητα, τεχνολογικές ανακαλύψεις. Η παραδοσιακή πατριαρχική κοινωνία άρχιζε να εμφανίζει ρωγμές, το γυναικείο κίνημα να διεκδικεί δικαιώματα και να μάχεται κατά των στερεοτύπων και της ανδρικής υπεροχής.

Πολλοί θεώρησαν τότε ότι οι πόλεμοι ήταν κάτι αναπόφευκτο, ώστε να οριστικοποιηθεί η απότομη μετάβαση στη «νέα εποχή». Όταν ξέσπασε ο Α´ Παγκόσμιος Πόλεμος το καλοκαίρι του 1914, πολλοί νέοι στρατολογήθηκαν σχεδόν με χαρά, πιστεύοντας ακράδαντα ότι θα επέστρεφαν στα σπίτια τους μέχρι τα Χριστούγεννα. Η πραγματικότητα τους διέψευσε παταγωδώς με τον πιο φρικτό τρόπο.


Η καθημερινή ζωή στα χαρακώματα

To «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» εστιάζει στη ζωή των στρατιωτών στα χαρακώματα, με μάχες, παγωμένες νύχτες, εικόνες βίας και βαθιάς οδύνης. Ο αφηγητής του μυθιστορήματος είναι ένας νεαρός στρατιώτης που βιώνει όλα αυτά επί τόπου.

Ο Ρεμάρκ στρατολογήθηκε στον πόλεμο αναγκαστικά το 1916 αλλά δεν πολέμησε για μεγάλο χρονικό διάστημα στα χαρακώματα. Εκεί κατέγραψε ωστόσο τις ιστορίες τραυματιών και βάσει των σημειώσεών του έγραψε στη συνέχεια το εμβληματικό μυθιστόρημα. Τότε ισχυρίστηκε βέβαια ότι είχε δει όλα όσα έγραφε για τον πόλεμο ιδίοις όμμασι - για λόγους διαφήμισης και προώθησης του βιβλίου.

Το μυθιστόρημά του δημοσιεύθηκε το 1929. Αμέσως έγινε ένα από τα μεγαλύτερα γερμανικά λογοτεχνικά best-seller όλων των εποχών και ενέπνευσε ακόμη και το Χόλιγουντ, ενώ μπολιάζει μέχρι σήμερα την καλλιτεχνική δημιουργία.


Από την άλλη πλευρά, οι δεξιοί κύκλοι στη Γερμανία θεώρησαν ότι ο Ρεμάρκ με αυτό το βιβλίο σπιλώνει τη μνήμη των θυμάτων του Πολέμου. Το 1933, όταν οι Εθνοσοοσιαλιστές κατέλαβαν την εξουσία, το βιβλίο του Ρεμάρκ κάηκε και απαγορεύτηκε. Ο συγγραφέας είχε ήδη προλάβει να μεταναστεύσει στην Ελβετία.


Ειρηνιστής για το κοινό, «απολιτικός» κατά τον ίδιο

Μέχρι τον θάνατό του ο Έριχ Μαρία Ρεμάρκ είχε τη φήμη του κατεξοχήν ειρηνιστή, χάρη στο αντιπολεμικό του αριστούργημα. Ωστόσο ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του «μη πολιτικό ον».

Είχε γεννηθεί στο Όσναμπρυκ το 1898, γόνος οικογένειας που είχε μεταναστεύσει στη γερμανική αυτή πόλη από τη Γαλλία. Το 1933 μετανάστευσε και ο ίδιος στην Ελβετία. Οι ναζί τον μίσησαν. Από το 1939 έζησε στις ΗΠΑ, και μετά τον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο έζησε μεταξύ ΗΠΑ και Ελβετίας. Πέθανε στο Λοκάρνο το 1970.

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.