Το μυστήριο πίσω από την προέλευση ενός από τους πιο γνωστούς πίνακες της Σκωτίας λύθηκε και αποκαλύπτεται πως το έργο δεν ανήκει στον Ελ Γκρέκο.

 

Ο πίνακας «Η κυρία με τη γούνα» θεωρούνταν για πολλά χρόνια πως ήταν έργο του Κρητικού Ελ Γκρέκο, από τον 16ο αιώνα. Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες που ανέλαβαν τώρα μια λεπτομερή επιστημονική ανάλυση του αριστουργηματικού έργου, το οποίο ανήκει στα Μουσεία της Γλασκόβης, έχουν διαπιστώσει ότι στην πραγματικότητα τον πίνακα ζωγράφισε ο Ισπανός καλλιτέχνης Αλόνσο Σάντσεθ Κοέλιο.

 

Η ταυτότητα του ζωγράφου αποτέλεσε αντικείμενο συνεχούς συζήτησης για περισσότερα από 100 χρόνια και η αμφισβήτηση του Ελ Γκρέκο ως δημιουργού, είναι μια θεωρία που κέρδιζε έδαφος τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο ενώ το έργο αποδίδονταν λανθασμένα στον  Ελ Γκρέκο, δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το ποιος θα μπορούσε να ήταν ο πραγματικός δημιουργός.

 

Οι ειδικοί προσπάθησαν να ξεδιαλύνουν το μυστήριο με τεχνικές εξετάσεις που έγιναν αρχικά από το Museo Nacional del Prado στη Μαδρίτη το 2014. Πιο πρόσφατα, εμπειρογνώμονες από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης και τα Μουσεία της Γλασκόβης συνέκριναν τον πίνακα με τα έργα του Έλ Γκρέκο και άλλων σύγχρονων καλλιτεχνών όπως ο Κοέλιο για να κατανοήσουν την προέλευσή του.

 

Ο Δρ. Μαρκ Ρίχτερ, ο οποίος συντονίζει την έρευνα, εξήγησε ότι η τεχνική ανάλυση της επιφάνειας του πίνακα και η εξέταση των μικροσκοπικών δειγμάτων αποκάλυψαν ότι η σύνθεσή του διέφερε σημαντικά από τα άλλα έργα του διάσημου Δομίνικου Θεοτοκοπούλου. Οι ειδικοί βρήκαν ότι το στρώμα της επιφάνειας της «Κυρίας με τη γούνα» ήταν ανοιχτό γκρι, ενώ τα έργα του Ελ Γκρέκο είχαν ένα χαρακτηριστικό στρώμα καφέ-κόκκινου χρώματος.

 

Η τεχνολογία και η ενδελεχής έρευνα αποκάλυψαν τον πραγματικό δημιουργό του έργου «Η Κυρία με η γούνα».
Η τεχνολογία και η ενδελεχής έρευνα αποκάλυψαν τον πραγματικό δημιουργό του έργου «Η Κυρία με η γούνα».

 

Χρησιμοποίησαν επίσης την υπέρυθρη ακτινογραφία μια τεχνική που «βλέπει» μέσα από τα στρώματα χρωμάτων που είναι αδιαπέραστα στο ανθρώπινο μάτι. Η τεχνική έδειξε ότι η ποιότητα των αρχικών σχεδίων του Ελ Γκρέκο ήταν «ριζικά διαφορετική» από τις γραμμές του σχεδίου που ήταν ορατές κάτω από τον πίνακα. «Τέτοιες λεπτομέρειες, που είναι σημαντικές για την κατανόηση της προσωπικής τεχνικής ενός καλλιτέχνη, βοηθούν να εξηγηθεί γιατί ο πίνακας δεν θεωρείται πλέον ότι έχει ζωγραφιστεί από τον Ελ Γκρέκο», πρόσθεσε ο Ρίχτερ.

 

Χαρακτηριστικά όπως το φόρεμα, τα κοσμήματα και το κοινωνικό στάτους των ανθρώπων που εκπροσωπούνταν στα πορτρέτα της εποχής, μελετήθηκαν επίσης, σε συνεργασία με Ισπανούς μελετητές. Ο Κοέλιο, ήταν καλλιτέχνης, ο οποίος έζησε από το 1531 έως το 1588 και συνδέεται στενότερα με συμβατικά τυπικά βασιλικά πορτρέτα. Ωστόσο, πιστεύεται τώρα ότι ζωγράφισε πολύ διαφορετικά, ανεπίσημα έργα όπως ο πίνακας «Η κυρία με τη γούνα»

 

Η Δρ. Hilary Macartney, επικεφαλής της έρευνας στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, δήλωσε: «Η λάθος απόδοση του έργου συνέβαλε στη δημιουργία της φήμης του Ελ Γκρέκο εκτός Ισπανίας τον 19ο αιώνα. Τώρα, επιτέλους, θα αποκατασταθεί η διεθνής φήμη που αξίζει ο Αλόνσο Σάντσεθ Κοέλιο». Σύμφωνα με το BBC, το έργο θεωρήθηκε αυθεντικός Ελ Γκρέκο μετά την παρουσίασή του στο Λούβρο το 1838, ως μέρος της συλλογής που άνηκε στον βασιλιά Λουδοβίκο Φίλιππο. Το επόμενο καλοκαίρι θα επιστρέψει στον εκθεσιακό του χώρο στο Pollok House με η νέα του ταυτότητα.