Ανοίγει τις πύλες της η Μπιενάλε Βενετίας - Εγκαινιάζεται το ελληνικό περίπτερο

Ανοίγει τις πύλες της η Μπιενάλε Βενετίας - Εγκαινιάζεται το ελληνικό περίπτερο Facebook Twitter
0

Τις πύλες της ανοίγει η Μπιενάλε Βενετίας ενώ σήμερα εγκαινιάζεται το ελληνικό περίπτερο από την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά

Σύμφωνα με το υπουργείο, η φετινή ελληνική παρουσία προκαλεί ήδη μεγάλο ενδιαφέρον. Η έκθεση στην οποία συμμετέχουν καλλιτέχνες 90 εθνικοτήτων θα διαρκέσει από τις 11 Μαΐου μέχρι τις 24 Νοεμβρίου. Με τον γενικό τίτλο «May you live in interesting times», την κινεζική δισυπόστατη ρήση, ευχή και κατάρα μαζί, η 58η Μπιενάλε Βενετίας θέλει να αποτυπώσει την επισφάλεια αλλά και τις προκλήσεις που έχουν προκαλέσει οι μεγάλες ανακατατάξεις σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο παγκοσμίως.

Στο ίδιο μήκος κύματος, στο ελληνικό περίπτερο, οι καλλιτέχνες Ζάφος Ξαγοράρης, Εύα Στεφανή και Πάνος Χαραλάμπους δημιουργούν στην έκθεση με τον αινιγματικό τίτλο "Mr Stigl", ένα περιβάλλον που υπάρχει μια διαρκής μετατόπιση από τις μεγάλες αφηγήσεις στις προσωπικές ιστορίες. Όπως σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, η ελληνική εικαστική πρόταση «συστήνει στο διεθνές κοινό της σύγχρονης τέχνης ένα αφήγημα για τους εναλλακτικούς τρόπους σύλληψης και ερμηνείας του παρελθόντος μέσα σ' ένα παρόν ρευστό, ένα παρόν αβεβαιότητας και ανασφάλειας που επανέρχεται ύστερα από καιρό, προκειμένου να αποκαταστήσει την αμφίθυμη σχέση μας με το σήμερα και τις διαδρομές προς το παρελθόν και το μέλλον».

Αναφερόμενη στη σχέση ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, η κ. Ζορμπά πρόσθεσε ότι «σήμερα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που θυμίζει ένα σώμα που δονείται και αιωρείται από την ενέργεια των αντιφάσεων, των επιθυμιών και της μνήμης. Αυτή την αντιφατική κατάσταση, γεμάτη χάσματα και παραδοξότητες, λοξές ή και παράλογες συχνά διαδρομές, αναζητά η ερευνητική καλλιτεχνική ματιά των Ζάφου Ξαγοράρη, Εύας Στεφανής και Πάνου Χαραλάμπους, που εύχομαι να εγείρει ενδιαφέρουσες αναγνώσεις και να προκαλέσει την ανταπόκριση του κοινού». Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η Κατερίνα Τσέλου και Εθνική Επίτροπος είναι η Αναπληρώτρια Διευθύντρια του MOMus- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Συραγώ Τσιάρα.

Ακολουθεί ολόκληρη η παρέμβαση της Μυρσίνης Ζορμπά:

 

Ένα ιστορικό παράδοξο και μία παρανόηση εμπνέουν τον τίτλο και το περιεχόμενο της ελληνικής συμμετοχής στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας. Δεν είναι όμως η παραδοξότητα και οι αντιφάσεις οι τρόποι με τους οποίους συχνά αντιλαμβανόμαστε και το παρελθόν και βιώνουμε το παρόν; Δεν είναι περισσότερο αυτό που μας διαφεύγει από εκείνο που προσπαθούμε να ορίσουμε, από τη σιγουριά μας και τη βεβαιότητα; Γι' αυτό το λόγο η τέχνη, που συνήθως αναρωτιέται και αμφιβάλλει, είναι αυτή που μας αποκαλύπτει περισσότερα για τις κρυφές όψεις της πραγματικότητας, τις πιο ενδιαφέρουσες.

Κάπου εδώ βρίσκεται και η συγκολλητική ουσία που ενώνει τις τρεις καλλιτεχνικές παρουσίες στη φετινή εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Μπιενάλε της Βενετίας: τις μακέτες των αρχαίων ελληνικών μνημείων που κατασκεύαζαν οι εξόριστοι αριστεροί στη Μακρόνησο την ίδια εποχή που στο χώρο που βρισκόμαστε η Πέγκυ Γκουγκενχάιμ παρουσίαζε για πρώτη φορά στην Ευρώπη τη συλλογή της, μαζί με τις επίσημες και τις περιθωριακές ιστορίες ανδρών και γυναικών που ρίχνουν λοξά, υπαινικτικά βλέμματα στα κυρίαρχα αφηγήματα.

Η ελληνική συμμετοχή στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας συστήνει στο διεθνές κοινό της σύγχρονης τέχνης ένα αφήγημα για τους εναλλακτικούς τρόπους σύλληψης και ερμηνείας του παρελθόντος μέσα σ' ένα παρόν ρευστό, ένα παρόν αβεβαιότητας και ανασφάλειας. Δεν είναι όμως ένα παρόν κλειστοφοβικό, κανονιστικό και πειθαρχικό που μας εγκλωβίζει αλλά ένα παρόν ελεύθερο υπό όρους, ένας φόβος και μια προσδοκία που αναμετριόνται στο διακύβευμα του σήμερα, ανοίγοντας το διάνυσμα για να φανούν τα υλικά και οι αντοχές τους, όπως και οι δικές μας.

Η Μπιενάλε της Βενετίας είναι η μοναδική διοργάνωση στον κόσμο που διατηρεί το σχήμα των εθνικών περιπτέρων σε συνδυασμό μ' εκείνο της διεθνούς ομαδικής έκθεσης. Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες που προσκαλούνται και χτίζουν εθνικό περίπτερο στους κήπους, στα Giardini της Βενετίας. Από το 1934 το νεοβυζαντινής σύλληψης ελληνικό περίπτερο αποτέλεσε πεδίο αντιπαράθεσης εκσυγχρονιστικών και ακαδημαϊκών προσεγγίσεων. Η ιστορία του περιπτέρου δεν ήταν άσχετη από τις περιπέτειες του έθνους, όπως αποκαλύπτει το έργο του Ζάφου Ξαγοράρη. Με παλινωδίες, επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, παραμένει ουσιαστικά ένα πεδίο διεκδίκησης του μέλλοντος σε πείσμα της ανθεκτικότητας του βιωμένου παρελθόντος.

Αυτή την αντιφατική, αλλά ανθεκτική μνήμη του παρελθόντος, γεμάτη παραδοξότητες, υπόγειες και λοξές συχνά διαδρομές, αναζητά η ερευνητική καλλιτεχνική ματιά του Ζάφου Ξαγοράρη, της Εύας Στεφανή και του Πάνου Χαραλάμπους, με την επιμέλεια της Κατερίνας Τσέλου και την οργανωτική ευθύνη της Συραγώς Τσιάρα και του MOMus. Εύχομαι η εικαστική πρόταση του ελληνικού περιπτέρου στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας να εγείρει ενδιαφέρουσες αναγνώσεις και συζητήσεις και να προκαλέσει την ανταπόκριση του κοινού.

Μυρσίνη Ζορμπά
Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.