Η «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» σε σκηνοθεσία της Φανί Αρντάν για 5 παραστάσεις στη Λυρική

Η «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» σε σκηνοθεσία της Φανί Αρντάν για 5 παραστάσεις στη Λυρική Facebook Twitter
Φανί Αρντάν
0

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει τη Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ, μια από τις διασημότερες όπερες του 20ού αιώνα από τον μεγάλο συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς, σε σκηνοθεσία της Φανί Αρντάν, στις 12, 15, 17, 19 και 22 Μαΐου, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος του ΚΠΙΣΝ.

Βασισμένη σε νουβέλα του Ρώσου συγγραφέα Νικολάι Λεσκόφ, η όπερα του Σοστακόβιτς ασχολείται με τη θέση της γυναίκας στην επαρχιακή προεπαναστατική Ρωσία και σατιρίζει με μεγάλη οξυδέρκεια θεσμούς της ίδιας εποχής, όπως την εκκλησία και την τσαρική αστυνομία.

Η υπόθεση αφορά την Κατερίνα Ισμαήλοβα, σύζυγο ευκατάστατου εμπόρου, η οποία νιώθει παραμελημένη και εγκλωβισμένη στον γάμο της. Έτσι ερωτεύεται έναν από τους εργάτες του αγροκτήματός της και για χάρη του φτάνει ως τον φόνο του πεθερού και του συζύγου της.

Στην συνέχεια η Κατερίνα παντρεύεται τον αγαπημένο της, όμως οι φόνοι αποκαλύπτονται και το ζευγάρι συλλαμβάνεται. Τέλος στον δρόμο για τη Σιβηρία, η Κατερίνα αρπάζεται με μια νέα υποψήφια ερωμένη του συζύγου της και μαζί της παρασύρεται από τα παγωμένα νερά του ποταμού.

Η «Λαίδη Μάκβεθ» είναι μία από τις δύο ολοκληρωμένες όπερες του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα, ο οποίος έχει επηρεαστεί από τα νεοκλασικά έργα του Ίγκορ Στραβίνσκι και στα συμφωνικά του έργα από τη γλώσσα του Γκούσταφ Μάλερ.

Η συγκλονιστική διαδρομή της όπερας αποτελεί μία από τις πιο δραματικές περιπτώσεις λογοκρισίας αλλά και παγκόσμιας αναγνώρισης στην ιστορία τόσο του λυρικού θεάτρου όσο και της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας. Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε το 1934, σε ένα από τα παλαιότερα λυρικά θέατρα της Ρωσίας και έγινε αμέσως δεκτή με τόσο ενθουσιασμό που καταγράφηκε ως μουσικό αριστούργημα.

Η σαφής, δίχως περιστροφές αναφορά στο σεξ και η απροκάλυπτη βία προσέδιδαν στην όπερα έναν ρεαλισμό που μέχρι τότε δεν είχε δει το λυρικό θέατρο. Δυστυχώς αυτή η άμεση, συμπυκνωμένη και εύστοχη μουσική γλώσσα του Σοστακόβιτς ήταν πρωτόγνωρη για την σταλινική εποχή και για αυτό καταδικάστηκε από την εφημερίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης.


Ο θάνατος του Στάλιν έδωσε στην όπερα μία ακόμη ευκαιρία και έτσι το 1963 η όπερα ανέβηκε σε μία νέα μορφή, με τον νέο τίτλο «Κατερίνα Ισμαήλοβα» και με την ίδια μεγάλη απήχηση στο κόσμο. Σήμερα το έργο παίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην αρχική του εκδοχή, επιτρέποντας στο παγκόσμιο ακροατήριο να απολαύσει εμπνευσμένη μουσική, γεμάτη δύναμη και νεύρο.

Η «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» σε σκηνοθεσία της Φανί Αρντάν για 5 παραστάσεις στη Λυρική Facebook Twitter

Η Εθνική Λυρική Σκηνή αναθέτει τη σκηνοθεσία του αριστουργήματος του Σοστακόβιτς στην μοναδική Φανί Αρντάν, μία σπουδαία μορφή του γαλλικού σινεμά και του θεάτρου. Η «Γυναίκα της διπλανής πόρτας» με τον Ντεπαρντιέ, στην πρώτη της σκηνοθετική προσπάθεια, φωτίζει ζητήματα όπως η ατομική ελευθερία, η τόλμη και τα πυρακτωμένα όρια.


«Η μουσική του Σοστακόβιτς, με ακόμη περισσότερο πλούτο και πιο έντονη αντίθεση από το ίδιο το κείμενο, μας εξιστορεί την περιπλοκότητα της Κατερίνας και των αντιπάλων της, το πώς η μελαγχολία της νικήθηκε από τον θυμό, τη βλασφημία και την πράξη χωρίς επιστροφή, το πώς αυτή η αντιφατική και σκανδαλώδης ηρωίδα μας κάνει να θέλουμε να ζήσουμε, ακόμα και ως επί το πλείστον με κίνδυνο» δηλώνει η βραβευμένη ηθοποιός.


Η Φανί Αρντάν συνοδεύεται από μία σπουδαία καλλιτεχνική ομάδα, που περιλαμβάνει τον βραβευμένο Γερμανό Τομπίας Χοάιζελ στα σκηνικά, την τέσσερις φορές βραβευμένη με Όσκαρ Μιλένα Κανονέρο και τη διεθνώς αναγνωρισμένη Πέτρα Ράινχαρτ στα κοστούμια, τον πολυβραβευμένο Ιταλό Λούκα Μπιγκάτσι στον φωτισμό και τη γαλλική ομάδα (ΛΑ)ΟΡΝΤ στην κινησιολογία. Τη μουσική διεύθυνση της παραγωγής υπογράφει ο Βασίλης Χριστόπουλος, ένας από τους πιο σημαντικούς αρχιμουσικούς της νεότερης γενιάς.


Πρωταγωνιστές του έργου θα είναι η Σβετλάνα Σοζντάτελεβα, η διακεκριμένη Ρωσίδα υψίφωνος με την ιδιαίτερη φωνητική και σκηνική παρουσία, στο ρόλο της Λαίδης, ο Σεργκέι Σεμισκούρ, ο τενόρος και σολίστ του θεάτρου Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης, στον ρόλο του Σεργκέι και ο διακεκριμένος Έλληνας μπασοβαρύτονος με εμφανίσεις στις μεγαλύτερες όπερες του κόσμου, Γιάννης Γιαννίσης, στον ρόλο του Μπορίς.


Μαζί τους θα παίξουν και νεότεροι και καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί όπως οι Γιάννης Χριστόπουλος, Σοφία Κυανίδου, Διονύσης Τσαντίνης, Γιώργος Ματθαιακάκης, Φίλιππος Δελλατόλας, Μπάμπης Βελισσάριος, Παναγιώτης Πρίφτης, Νίκος Στεφάνου, Σταμάτης Μπερής, Βαγγέλης Μανιάτης, Δημήτρης Κασιούμης, Παναγιώτης Οικονόμου, Βικτώρια Μαϊφάτοβα και Αντωνία Καλογήρου. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Info

Λάιδη Μάκβεθ του Μτσενσκ

Εθνική Λυρική Σκηνή - Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Λεωφόρος Ανδρέα Συγγρού 364

12, 15, 17, 19, 22 Μαΐου 2019 / Ώρα έναρξης: 19.30 (Κυριακές: 18.30)


Εισιτήρια

10, 15, 20, 35, 40, 50, 55, 60, 90 €

Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ – 2130885700 (Καθημερινά 09.00-21.00), στα καταστήματα PUBLIC και στις ιστοσελίδες: http://tickets.public.grwww.ticketservices.gr / www.nationalopera.gr

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.