Επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα μαρμάρινη επιτύμβια στήλη - Είχε εντοπιστεί σε δημοπρασία του Sotheby's

Επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα μαρμάρινη επιτύμβια στήλη - Είχε εντοπιστεί σε δημοπρασία του Sotheby's Facebook Twitter
0

Τον επαναπατρισμό μίας μαρμάρινης ενεπίγραφης επιτύμβιας στήλης αττικού εργαστηρίου, που είχε εξαχθεί παράνομα από την Ελλάδα, ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η συγκεκριμένη αρχαιότητα επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα την Παρασκευή, 7 Σεπτεμβρίου.

Υπενθυμίζεται πως η στήλη είχε προγραμματιστεί να δημοπρατηθεί τον Ιούνιο από τον οίκο Sotheby's στο Λονδίνο. Λίγο πριν τη δημοπρασία, την εντόπισε ο δρ. Χρήστος Τσιρογιάννης, αρχαιολόγος και ερευνητής διεθνών αρχαιοκαπηλικών κυκλωμάτων στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, ο οποίος ειδοποίησε τη Scotland Yard, την Interpol και τις ελληνικές αστυνομικές αρχές.

Επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα μαρμάρινη επιτύμβια στήλη - Είχε εντοπιστεί σε δημοπρασία του Sotheby's Facebook Twitter
Φωτογραφία: Υπουργείο Πολιτισμού

Το υπουργείο Πολιτισμού επισημαίνει πως «μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών, αξιοποιώντας σχετικές πληροφορίες από τις διωκτικές Αρχές και σε συνεργασία με τις δικαστικές Αρχές, προέβη σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη διεκδίκησή της. Η στήλη παραδόθηκε τελικά από τον οίκο δημοπρασιών στη Μητροπολιτική Αστυνομία του Λονδίνου, προκειμένου να επιστραφεί στην Ελλάδα».


Πρόκειται για ένα τυπικό παράδειγμα μαρμάρινης αττικής στήλης Κλασικών χρόνων με ανθεμωτή επίστεψη. Στον κορμό της, αποδίδονται ανάγλυφα δύο ρόδακες και κάτω από αυτούς διακρίνεται αρχή ονόματος, πιθανόν του νεκρού: ΕΣΤΙ[ΑΙΟΣ].

Η στήλη χρονολογείται περί το 340 π.Χ. και προέρχεται αναμφίβολα από κάποιο αρχαίο νεκροταφείο της Αττικής, καθώς ο συγκεκριμένος τύπος αποτελεί αποκλειστικότητα των αττικών εργαστηρίων γλυπτικής.

«Στην επιστροφή της στήλης συνέβαλε ουσιαστικά η Πρεσβεία της Ελλάδας στο Λονδίνο, η οποία συνέδραμε εξαρχής με κάθε πρόσφορο τρόπο, ώστε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες της επιστροφής της στήλης. Μετά τον επαναπατρισμό της η στήλη παραδόθηκε στο Επιγραφικό Μουσείο», καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.

Επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα μαρμάρινη επιτύμβια στήλη - Είχε εντοπιστεί σε δημοπρασία του Sotheby's Facebook Twitter
Φωτογραφία από το αρχείο Μπεκίνα - παραχωρήθηκε από τον Χρήστο Τσιρογιάννη.

Τον Ιούνιο έγινε γνωστό πως ο κ. Τσιρογιάννης ταύτισε τη μαρμάρινη ταφική στήλη από την Αττική, στο αρχείο του διαβόητου ιταλού αρχαιοκάπηλου Τζιανφράνκο Μπεκίνα, που είχε κατασχεθεί από τις ιταλικές αρχές το 2001 και στο οποίο έχει πρόσβαση.

Όπως είχε επισημάνει ο ίδιος, από τα έγγραφα του κατασχεμένου αρχείου προκύπτει ότι η στήλη φέρεται να βρισκόταν στην κατοχή του Μπεκίνα από το 1977 έως το 1990, όταν φαίνεται να πωλήθηκε στον συλλέκτη Τζορτζ Ορτίζ. Τόνιζε μάλιστα πως ούτε ο Μπεκίνα, ούτε ο Ορτίζ δεν αναφέρονταν στο ιστορικό προέλευσης που παρουσίαζε ο Sotheby's πριν τη δημοπρασία, οπότε «το ιστορικό είναι αναληθές, με τον έναν ή άλλον τρόπο».

Επαναπατρίστηκε στην Ελλάδα μαρμάρινη επιτύμβια στήλη - Είχε εντοπιστεί σε δημοπρασία του Sotheby's Facebook Twitter
Φωτογραφία από το αρχείο Μπεκίνα - παραχωρήθηκε από τον Χρήστο Τσιρογιάννη.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιρογιάννη, ο διακινητής, ο οποίος έδωσε στον Μπεκίνα τη συγκεκριμένη αρχαιότητα, είναι γνωστό ότι είχε εμπλακεί στην απόκτηση πολυάριθμων παράνομων αρχαιοτήτων από την Ελλάδα στο παρελθόν.

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.