Τα Δεσμά Αίματος του Νίκου Παναγιωτόπουλου

Τα Δεσμά Αίματος του Νίκου Παναγιωτόπουλου Facebook Twitter
0

«Η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ γενιά ζούσε μέσα στο πάθος... Βλέπω σήμερα τόση ψυχρότητα και μοναξιά γύρω μου που απογοητεύομαι», λέει ο Νίκος Παναγιωτόπουλος. Γι’ αυτό του έκανε αμέσως «κλικ» το βραβευμένο βιβλίο της Μαρίας Πάουελ, Δεσμά Αίματος, η ατμόσφαιρά του και, κυρίως, η ηρωίδα του. «Αυτή η νέα γυναίκα της διπλανής πόρτας, όταν πας λίγο παραμέσα, νομίζεις ότι είναι από τον Βόρειο Πόλο. Η ψυχρότητά της είναι η πιο χαρακτηριστική εικόνα της εποχής. Γι’ αυτό θεωρώ την ταινία μου απόλυτα σημερινή. Ο βοηθός μου μού είπε “μας έδειξες πώς ζούμε τη ζωή μας σαν να πρόκειται για τη ζωή ενός άλλου”». Μας έχει συνηθίσει σε άλματα. Μετά τα ριψοκίνδυνα Οπωροφόρα της Αθήνας, βασισμένα σε ένα ξεκαρδιστικό, ιδιόρρυθμο δοκίμιο περί λογοτεχνίας του Σωτήρη Δημητρίου, επιστρέφει με ένα νουάρ. Μόνο που η ηρωίδα κάθε άλλο παρά μοιραία είναι. Πεπρωμένο της αποδεικνύεται η ολέθρια σχέση με έναν άνδρα μυστηριώδη και κλειστό, από τον οποίο θα ζητήσει τρυφερότητα κι επαφή, με τον πιο «άτσαλο», όμως, τρόπο, αποσκοπώντας στο να ξεφύγει από τη βαθιά ενοχική σχέση με τον καθηλωμένο μπροστά στην τηλεόραση πατέρα της που αγαπά, αλλά συγχρόνως εύχεται τον θάνατό του.
Ήταν, άραγε, τα Δεσμά Αίματος ο δικός του τρόπος να κάνει μια διαφορετική, έμμεση ταινία για την κρίση;

«Ναι, με την έννοια ότι ήρθε καιρός να καταλάβουν οι άνθρωποι πως μέσα από το χρήμα, μέσα από τα αντικείμενα που αγοράζεις, σε έκσταση δεν θα ‘ρθεις ποτέ. Αυτό θα το πετύχεις, αν το πετύχεις, μόνο μέσα από ένα πρόσωπο», απαντά. Για τον Νίκο Παναγιωτόπουλο τα αιτήματα που έχουν αξία δεν είναι οι φτηνότερες πατάτες, αλλά κάτι άλλα, περίεργα. «Ο ευγενικός πόνος, η εθελοθυσία, η γενναιότητα, η εσωτερική καλλιέργεια. Τέτοια. Η πολιτική, από τις μεγάλες, κάποτε, δυνάμεις της ανθρωπότητας μαζί με τη φιλοσοφία, τη θρησκεία και την ποίηση, σήμερα είναι ανήμπορη. Η ιστορία περπατάει πολύ αργά, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Δες τι έγινε στην Αίγυπτο. Τόσο αίμα χύθηκε στην πλατεία Ταχρίρ και ανέβηκαν στην εξουσία οι στρατιωτικοί».              

Ποτέ δεν τον ενδιέφεραν, άλλωστε, τα κοινωνικά θέματα. Ακόμα και το Delivery, γυρισμένο στο γεμάτο μετανάστες και περιθωριακούς κέντρο της Αθήνας, επιμένει ότι ήταν ένα «μεταφυσικό ντοκιμαντέρ για την υπαρξιακή απελπισία. Αυτός που πεθαίνει στον Ευαγγελισμό αδιαφορεί για την κρίση. Την εποχή που γραφόταν η Κάρμεν του Μεριμέ επικρατούσε κοινωνικό χάος, αλλά έμεινε μια ιστορία για τη ζήλια. Ο Ευριπίδης, εν μέσω Πελοποννησιακού Πολέμου, έγραψε τη Μήδεια, μια γυναίκα που σκοτώνει τα παιδιά της από ερωτικό πάθος».                    

Μάλλον θα νιώθει μοναξιά, προερχόμενος από μια κινηματογραφική γενιά, όπως η δική του, που δήλωνε κατά κόρον αριστερή, μαρξιστική. Δεν το αρνείται. Γενικά, πάντως, νιώθει απόμακρος. «Αισθάνομαι σαν τουρίστας σε μια ξένη χώρα που δεν με αφορά. Κοιτάζω, είμαι για λίγο, κάποτε θα φύγω, τραβάω καμιά φωτογραφία για να υποκριθώ ότι συμμετέχω. Δεν έχω σχέση μ’ αυτά πού αγαπούν και σκέφτονται οι άνθρωποι. Πάνε σινεμά για να διαπιστώσουν αν μοιάζει η Στριπ στη Θάτσερ. Χέστηκα, αν μοιάζει. Οι μισοί  Έλληνες σκηνοθέτες κοιτάνε το ταμείο και οι άλλοι μισοί τους διευθυντές των Φεστιβάλ στα μάτια. Εγώ, πάλι, κάνω ταινίες για μένα και τους φίλους μου και κατανοώ απολύτως αυτούς που δεν τις αγαπούν».
Όσο περνάει ο καιρός, νιώθει ακόμα πιο ελεύθερος. «Να κι ένα καλό της ηλικίας, γιατί έχει και πολλά κακά». Τα Δεσμά Αίματος είναι η πρώτη του ψηφιακή ταινία. «Ένιωσα ότι κάνω πείραμα. Το φιλμ είναι χημεία, ζωντανό πράγμα, τραβάς κάτι και στην προβολή βλέπεις κάτι άλλο. Η ψηφιακή τεχνολογία είναι μαθηματικά, δεν κρύβει εκπλήξεις, ό,τι βλέπεις θα βγει. Προσπάθησα να εκμηδενίσω τη διαφορά. Ενώ είχαμε μια μηχανούλα τόση δα -πολύ εύκολο να την πάρεις στο χέρι και να κάνεις ό,τι θέλεις, αλλά και να τραβήξεις εκατομμύρια χιλιόμετρα ταινία-, την κάρφωσα σ’ ένα τρίποδο και τη μεταχειρίστηκα σαν μια Μίτσελ των στούντιο, που δεν μπορείς να τη μετακινήσεις. Και τράβηξα λιγότερο απ’ ό,τι αν είχα φιλμ, γιατί και η πληθώρα επιλογών δεν είναι πάντα καλό πράγμα. Ξέρεις τι κατάλαβα; Ότι τις ταινίες τις κάνουν οι άνθρωποι, όχι τα μηχανήματα - κι ας μην είναι, βέβαια, αθώα».
Λέει και κάτι που δεν το είχα ξανακούσει για την ψηφιακή τεχνολογία. «Πώς κάνουν οι ζωγράφοι σχέδια για έναν πίνακα; Έτσι κι εγώ αποφάσισα να κάνω ένα σχέδιο για μια ταινία που θα γυριζόταν μελλοντικά μόνο με τα στοιχειώδη, τον πυρήνα της ιστορίας, το περίγραμμά της, χωρίς χρώματα. Οι ζωγράφοι εκθέτουν πολλές φορές σχέδια - μπορεί να ‘ναι και καλύτερα από τους πίνακες. Το φιλμ ήταν πολύ ακριβή υπόθεση, αλλά με τη νέα τεχνολογία μπορούμε πια να δείχνουμε και τα σχέδιά μας. Μεγάλο πράγμα».                          

Επιμένω στα πολιτικά, ξέροντας ότι έχω απέναντί μου έναν κοσμοπολίτη που έχει ζήσει 12 χρόνια στη Γαλλία. Οι λέξεις-φετίχ της εποχής, «Ευρώπη», «ευρώ», τι να του λένε, άραγε; Με αιφνιδιάζει. «Μόνο οι επαρχιώτες θέλουν την Ευρώπη! Εγώ έφυγα από εκεί γιατί είπα, “αυτό το πράγμα δεν το θέλω”, όλα γύρω από το χρήμα κι από ανθρώπινες σχέσεις, μηδέν. Ξέρεις τι έχει πει ο Καμύ; Τη φτώχια τη γνώρισα στο Αλγέρι, τη μιζέρια στο Παρίσι».                              

Δεν έχει ποτέ ψηφίσει, μου λέει. Ούτε τώρα θα πάει. Τους συμπατριώτες του, όμως, σε ένα τουλάχιστον τους συμμερίζεται: «Οι Ευρωπαίοι μάς κάνουν να νιώθουμε ενοχικοί, τεμπέληδες. Ποιοι, όμως, σφυρηλάτησαν το πνεύμα της Ευρώπης; Οι μεγάλοι τεμπέληδες της ανθρωπότητας: Σωκράτης, Πλάτωνας, Ρουσσώ, Τολστόι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ