Εννέα: Παίζοντας με το Οκτώμισι

Εννέα: Παίζοντας με το Οκτώμισι Facebook Twitter
0

Σε μια εποχή που οι γυναίκες χτένιζαν τα μαλλιά τους σαν να είχαν μόλις σηκωθεί από το κρεβάτι μετά από μια νύχταπάθους, και οι σκηνοθέτες εμφανίζονταν στα πλατό, τι σύμπτωση, σαν να είχαν περάσει μια νύχτα πάθους με τις γυναίκες που λέγαμε, εκτυλίσσεται η κινηματογραφική φαντασία Εννέα, μια διασκευή του φερώνυμου θεατρικού μιούζικαλ, που ήταν με τη σειρά της μια διασκευή του Οκτώμιση του Φεντερίκο Φελίνι. Ο Ιταλός υπερσκηνοθέτης γύρισε την ταινία του το 1963, στην καρδιά της άνθισης του ευρωπαϊκού σινεμά, ενώ ο Ρομπ Μάρσαλ κοιτάζει νοσταλγικά την εποχή σαν να δίνει κίνηση και ήχο στο ξεφύλλισμα ενός περίεργου φωτορομάντσου, με ήρωα έναν σκηνοθέτη που παθαίνει δημιουργικό και συναισθηματικό μπλοκ και καταδιώκεται από τη συνείδηση και τις γυναίκες της ζωής του.

Τι θα έλεγε άραγε ο Φελίνι αν έβλεπε την ταινία πάνω στην ταινία πάνω στη ζωή τη δική του, και ελαφρώς της αρσενικής μούσας του, του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι; «Ελπίζω να γελούσε λίγο με την ηθελημένη ειρωνεία μας, αν και δεν είμαι σίγουρος», λέει μειδιώντας ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις, που υποδύεται τον Γκουίντο Κοντίνι. «Μπορεί και να φρίκαρε! Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν βαλθήκαμε να ερμηνεύσουμε ένα αριστούργημα, είναι οξύμωρο να ξεπεράσουμε ένα άριστο έργο, να το ακουμπήσουμε καν. Να παίξουμε με αυτό, ίσως. Μέχρι εκεί», προσθέτει ο Ιρλανδός ηθοποιός, που στην πρεμιέρα παρέστη, συνάντησε φίλους στο μπαρ, ήπιε λίγα ποτά για να αντέξει, και μετά την έκανε στα κρυφά, όπως και ο Γκουίντο στην συνέντευξη Τύπου στην αρχική σκηνή, όταν τον στριμώχνουν οι δημοσιογράφοι και δεν ξέει τι να τους πει, καθώς δεν έχει καν στο μυαλό του το έργο που πρόκειται να γυρίσει, πόσο μάλλον το ολοκληρωμένο σενάριο. Ο Νταν, όπως προτιμάει να τον φωνάζουν, δεν μπήκε καν στη διαδικασία να κάνει συγκρίσεις ή να δει τη θεατρική εκδοχή σε βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα. «Τώρα αρχίζω να σκέπτομαι τι έκανα. Το πώς με απασχόλησε όταν προβάραμε και γυρίζαμε το έργο. Ποτέ δεν κάνω συνειδητές συγκρίσεις, αρνούμαι καν την ύπαρξη ενός πρωτότυπου υλικού. Το άγνωστο είναι ερεθιστικό, γι' αυτό και βασανίζομαι αλλά μ' αρέσει». Βασανίζεται; «Όχι σε βαθμό απόλυτου μπλοκαρίσματος, όπως ο Γκουίντο. Δεν μου έχει τύχει κάτι τέτοιο. Αμφιβολίες ναι, σοβαρότατες, άγχος αν θα τα καταφέρω, ανησυχία για το αν θα λειτουργήσει η φαντασία. Ναι, όλα αυτά, κάθε φορά που αναλαμβάνω μια δουλειά. Δεν έχω ιδέα πού θα με οδηγήσει η διαδικασία». Όσον αφορά τους συνεργάτες του, έχει ένα άλλου είδους άγχος, για το αν θα του είναι συμπαθείς οι συνάδελφοι που ούτως ή άλλως θαυμάζει.

Αλλά πώς να μην είναι συμπαθής η τεράστια Τζούντι Ντεντς, που μπέρδεψα τον τίτλο της και δεν ήξερα αν πρέπει να την αποκαλέσω Dame Judi (που είναι το σωστό) ή Dame Dench (που είναι το λάθος, και υπακούοντας στον Νόμο του Μέρφι, έτσι και την προσφώνησα, προς μεγάλη της και χαμογελαστή αδιαφορία στο πρωτόκολλο). Η Ντεντς ζει στην αγγλική εξοχή και ένα πράγμα της αρέσει περισσότερο: «Να ανάβω το τζάκι, να βάζω τις παντόφλες μου και να απλώνω τα πόδια μου σχεδόν μέσα στη φωτιά για να ζεσταθούν». Έτσι αράζει η κυνική «Μ» από τον Τζέιμς Μποντ, ίσως η πιο αγαπητή ηλικιωμένη στους Βρετανούς. Μένοντας στο θέμα ζέστη, αναπολεί τη Μονεμβασιά που είχε επισκεφτεί παλιά και ακριβώς δίπλα της η Νικόλ Κίντμαν γουρλώνει τα μάτια γιατί δεν έχει ποτέ επισκεφθεί την Ελλάδα και το θέλει πολύ. «Το νερό με μαγεύει», μουρμουρίζει και ζεσταίνεται με την ιδέα. Η Κίντμαν παίζει τη μούσα του Κοντίνι, «αλλά όχι ακριβώς τη ντίβα. Είναι μια Σουηδέζα ηθοποιός, όπως εκείνες οι όμορφες πρωταγωνίστριες από τη δεκαετία του '60, που δείχνει να βαρέθηκε την εξάρτησή της από σενάρια που δεν έχει καν δει. Να σας εξηγήσω», προσθέτει, «αυτό που πραγματικά θέλω είναι να είμαι μέρος ενός συνόλου, να δίνω στον εαυτό μου ευκαιρίες να συνεχίσω να αγαπώ τη δουλειά μου. Η δουλειά είναι το παν». Και η φάρμα της στο Τενεσί, η δεύτερη πατρίδα της πλέον, μετά την Αυστραλία, εκεί που επιστρέφει μετά τις φευγαλέες και αποδοτικές επισκέψεις της στο Χόλιγουντ, για να καλλιεργεί τις ντομάτες της και να μεγαλώνει το παιδί και τα κοτοπουλάκια της.

Ο Ρομπ Μάρσαλ επιβεβαιώνει τη γήινη φύση της Κίντμαν: «Δεν είναι καθόλου ντίβα, σαν τον χαρακτήρα που υποδύεται. Είναι εδώ, μαζί μας, πρόθυμη να ακούσει και να συνεργαστεί». Τον αποκαλώ Τζορτζ Κιούκορ του μιούζικαλ και δείχνει να κολακεύεται: «Μακάρι, σας ευχαριστώ. Η δυνατότητα του Κιούκορ να συνεργάζεται με τις ωραιότερες και πιο ταλαντούχες γυναίκες και να βγάζει το βέλτιστο από μέσα τους είναι τεράστιο κομπλιμέντο και συνεχές ζητούμενο». Και συνεχίζει: «Ήμουν αγχωμένος γιατί είχα πολλά και πολλούς να ισορροπήσω. Τελικά ήταν πιο εύκολο από ό,τι περίμενα. Όταν περισσεύει ταλέντο, το έργο του σκηνοθέτη διευκολύνεται». Η Πενέλοπε Κρουθ βρισκόταν σε άλλη φάση. Αφηρημένη, λίγο κουρασμένη, μάλλον απασχολημένη με τον επερχόμενο γάμο της με τον Μπαρδέμ, θέμα που δεν συζητάει δημοσίως. «Πρώτη φορά χόρεψα σε ταινία και δεν ήμουν σίγουρη, αν και είχα πάρει μαθήματα μπαλέτου όταν ήμουν μικρή», εξηγεί. «Έκανα άπειρες πρόβες, από ανασφάλεια και τελειομανία. Ήθελα να ενσωματώσω πολλές γυναίκες μέσα στον σέξι χαρακτήρα της Κλάρα και, αν θέλετε το πιστεύετε, ο τρόπος να βγάλω χιούμορ από αυτό το φλογερό και άτυχο στον έρωτα πλάσμα προήλθε από ένα κινούμενο σχέδιο που είχα συνεχώς στο μυαλό μου». Ποιο; «Τον Ροζ Πάνθηρα! Από την εικόνα του και τις κινήσεις του εμπνεύστηκα». Είναι οι δρόμοι της φαντασίας, που προανέφερε ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις. Όταν λειτουργούν, δεν χρειάζεται καν να ρωτάς την καταγωγή τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ