Νεοφασισμός

Νεοφασισμός Facebook Twitter
0

Τι είναι αυτό που κάνει τις Μικρές Ελευθερίεςνα χαρακτηρίζονται ως σύγχρονη ελληνική τραγωδία;

Η παραβίαση του ηθικού νόμου που, από την αρχαιότητα ως σήμερα, οδηγούσε πάντα στην καταστροφή, στην τραγωδία.

Εν αγνοία των τραγικών ηρώων, βέβαια...

Όπως και στις προηγούμενες ταινίες μου, έτσι και σ' αυτήν δεν υπάρχει ηθική διάκριση μεταξύ θύματος και θύτη. Μπορεί ως θύτης να εμφανίζεται ένας πατέρας, ο οποίος εκπορνεύει την κόρη του, έχοντας μια ιδιαίτερη σεξουαλικότητα μαζί της, αλλά και ο ίδιος κάποια στιγμή στη ζωή του υπήρξε μεγάλο θύμα, κι αυτό ακριβώς είναι που τον έκανε θύτη. Παράλληλα, τίθεται το ερώτημα γιατί δεν αντιδρά η κόρη. Υπάρχει μια γνωστή, πολύ σημαντική ρήση του Φρόιντ: η νεύρωση είναι ηδονή! Βλέπουμε συχνά ανθρώπους που καταστρέφουν τη ζωή τους ζώντας σε βίαιο περιβάλλον και δεν φεύγουν. Στο δε τέλος της ταινίας έχουμε τα πρώτα δείγματα ότι και η κόρη με τη σειρά της από θύμα εξελίσσεται σε θύτη...

Βλέπετε παραλληλισμούς σε επίπεδο συμπεριφοράς κοινωνιών;

Έκανα τεράστια προσπάθεια ώστε να μην υπάρχουν ηθικές διακρίσεις, γιατί αυτό αφορά την παγκοσμιοποιημένη κοινωνία στην οποία πάμε να ζήσουμε. Που δεν είναι τίποτα άλλο από ένα νέο σύστημα ολοκληρωτισμού. Σύντομα, πολύ δύσκολα θα διακρίνουμε στη ζωή μας τα όρια, ακόμα και στην καθημερινότητα, μεταξύ θύματος και θύτη.

Έχετε δείγματα γι' αυτήν τη τόσο απαισιόδοξη προσέγγισή σας;

Νομίζω ότι ζούμε ιστορικές στιγμές. Φεύγουμε από την εποχή της νεύρωσης που γέννησε μια ολόκληρη επιστήμη, κατά κύριο λόγο την ψυχανάλυση, και πάμε στην εποχή της ψύχωσης. Αυτό που βλέπω, ολοένα και συχνότερα γύρω μου, είναι ότι οι νευρώσεις των ανθρώπων δεν έχουν πια να κάνουν με αυτές που είχαμε συνηθίσει, αλλά αρχίζουμε να διαπιστώνουμε φαινόμενα ψυχωτικά. Κι αυτό με φοβίζει πάρα πολύ! Τέτοια φαινόμενα τα έχουμε δει ιστορικά σε περιόδους πολύ έντονες, όπως αυτές του ναζισμού ή του σταλινισμού. Αν ο Ναζισμός χρειάστηκε τριάντα χρόνια για να αναπαραχθεί, φοβάμαι ότι σε ανάλογο διάστημα θα έχουμε παρόμοιες καταστάσεις. Ο νεοφασισμός ήδη καλπάζει!

Στις Μικρές Ελευθερίες το πεδίο είναι η ελληνική επαρχία με την ακραία υποκριτική ηθική της. Ανιχνεύετε έναν έρποντα φασισμό;

Όχι μόνο στην επαρχία. Θα έπρεπε να μιλήσουμε για όλη την Ελλάδα και από πού ξεκινάει αυτή η διάθεση των Ελλήνων. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι ζούμε σε ένα καθεστώς ανατολίτικου και διεφθαρμένου, θρησκευτικού δογματισμού. Ότι είμαστε ένας λαός βαθιά ρατσιστικός. Ξέρετε, υπάρχει ένα σημείο στην αμορφωσιά, και εννοώ την κοινωνική αμορφωσιά, που δεν καταλαβαίνεις αν ο άλλος είναι γραφικός ή τρελός. Ως λαός, ακόμα δεν έχουμε καταφέρει να ξεπεράσουμε την έννοια της δουλείας. Κι ένας λαός δουλικός, που κοιτάζει χαμηλά, που αδυνατεί να κοιτάξει ψηλά, δεν μπορεί να προχωρήσει. Ένας τέτοιος λαός σημαίνει ότι δέχεται ταπεινώσεις που θα ήταν αδιανόητες για έναν οποιονδήποτε άλλο λαό!

Δεν βλέπετε καμιά φωτεινή πλευρά;

Ελπίζω να μην επιβεβαιωθώ, αλλά η σύγχρονη ψυχιατρική λέει ότι οι όσοι βλέπουν τα πράγματα σκοτεινά είναι ένα υγιές κομμάτι, σε αντίθεση με όσους θεωρούν ότι όλα πάνε καλά, οι οποίοι είναι, εν δυνάμει, το άρρωστο κομμάτι της κοινωνίας. Αδυνατούν να δουν την πραγματικότητα και πολύ σύντομα θα νοσήσουν. Και εκεί τα πράγματα θα είναι άγρια.

Υπάρχει κάθαρση στην τραγωδία της ταινίας σας;

Με την έννοια της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, όχι. Παρ' όλα αυτά, υπάρχει ένα είδος λύτρωσης. Όταν ένα έργο καταφέρνει και γίνεται πανανθρώπινο, μιλάει ασυνείδητα όχι μόνο στο συναίσθημα, που είναι κάτι εύκολο, αλλά στα ίδια τα αρχετυπικά ένστικτα του ανθρώπου. Κι αυτό είναι που λυτρώνει!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ