Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ταινίες άρχισα να κάνω όταν έπαψε να με ικανοποιεί, σε σχέση με κάποιους ανθρώπους που συναντούσα στη ζωή μου και μου έκαναν μεγάλη εντύπωση. Ήθελα να τους εξερευνήσω και να τους μοιραστώ με τους υπόλοιπους ανθρώπους, αλλάζοντάς τους όσο λιγότερο γινόταν και το κοντινότερο μέσο ήταν το ντοκιμαντέρ. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ / LIFO

Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Έχω γράψει κι εκδώσει τρία μυθιστορήματα, κάνω λογοτεχνικές μεταφράσεις, έχω κάνει 3 ταινίες μικρού και μεσαίου και μία μεγάλου μήκους. Το καλό με τις πολλές ιδιότητες είναι ότι μπορείς να τις αναιρέσεις όλες και να μην είσαι πια –με απόλαυση– τίποτα.

Ταινίες άρχισα να κάνω όταν έπαψε να με ικανοποιεί, σε σχέση με κάποιους ανθρώπους που συναντούσα στη ζωή μου και μου έκαναν μεγάλη εντύπωση, η απλή τους μεταφορά με λέξεις σε ένα μυθιστόρημα, όπως έκανα μέχρι τότε. Ήθελα να τους εξερευνήσω και να τους μοιραστώ με τους υπόλοιπους ανθρώπους, αλλάζοντάς τους όσο λιγότερο γινόταν και το κοντινότερο μέσο ήταν το ντοκιμαντέρ. Οι καινούργιες μου μυθοπλασίες είναι πάνω σε πραγματικές ζωές και πραγματικούς ανθρώπους. Γι' αυτό, όμως, δεν παύουν να είναι δικές μου πλοκές από νήματα άλλων ζωών.

Για μένα ειδικό ενδιαφέρον έχουν άνθρωποι που είναι χτυπημένοι, είτε από αρρώστια είτε από κοινωνικούς ή προσωπικούς λόγους, και αγωνίζονται να βρουν μια θέση στον ήλιο, κάτω από τον οποίο όλοι στριμωχνόμαστε, και που συνδυάζουν αναπάντητα για μένα ερωτήματα. Θέλω να μάθω πώς τα καταφέρνουν, πώς βιώνουν την κατάστασή τους, τι σκέφτονται, πώς έχουν καταφέρει να χαμογελούν και να γελούν.

• Η αφορμή για να φτιάξω την ταινία Λάμπουν στο σκοτάδι ήταν το αυτοβιογραφικό βιβλίο που είχε γράψει ο Μάικλ, ο ένας από τους δύο ήρωες της ταινίας. Μου το έστειλε να το διαβάσω και μου έκανε μεγάλη εντύπωση, γιατί μέσα από αυτό γνώρισα έναν άλλο άνθρωπο.

Τον ήξερα, πηγαινοερχόταν στην Ελλάδα πριν από 15 χρόνια, αλλά δεν είχε μιλήσει ποτέ γι' αυτά τα πράγματα. Του έγραψα «θα με ενδιέφερε να κάναμε το βιβλίο ταινία, αλλά εσένα, το πορτρέτο σου». Μου είπε: «Ξέρεις, υπάρχει κι άλλος ένας στο σπίτι, δεν θα μας ενοχλήσει, δεν ξέρω βέβαια αν θα θέλει να συμμετάσχει και αυτός, ο Τζιμ». Τελικά, η ταινία έγινε και για τους δυο τους.

• Η ταινία συμπτωματικά γυρίστηκε στη Νέα Ορλεάνη πριν από τρία χρόνια, μετά τον τυφώνα Κατρίνα. Σε όποια πόλη και αν βρίσκονταν ο Μάικλ και ο Τζιμ, θα πήγαινα. Βέβαια, έδεσε με τη Νέα Ορλεάνη γιατί είναι και εκείνοι δύο άνθρωποι πολύ χτυπημένοι από τους εαυτούς τους και από τους γύρω τους, οπότε η πόλη είναι ένα ιδανικό background για τους ήρωες.

Γυρίστηκε μέσα σε τρειμισι εβδομάδες, με μια κάμερα, χωρίς καθόλου συνεργείο. Έμενα μαζί τους, στην ντουλάπα του σπιτιού τους – στην Αμερική η ντουλάπα είναι ένα δωμάτιο σαν αποθηκούλα ρούχων. Έτσι μπόρεσα να είμαι μαζί τους 24 ώρες το 24ωρο.

• Η ταινία είναι το πορτρέτο αυτών των δύο ανθρώπων: δύο μεσήλικες γκέι στην αρχή της πέμπτης δεκαετίας της ζωής τους. Είναι και οι δύο δυνάμει καλλιτέχνες – ο Τζιμ ασχολείται με τη μουσική και, μάλιστα, για να του δώσω ένα κίνητρο, του ζήτησα να γράψει τη μουσική της ταινίας. Τον Μάικλ τον ήξερα ως ζωγράφο, αλλά τώρα έχει γίνει και συγγραφέας. Είναι και οι δύο φτωχοί και οροθετικοί, με διάφορους βαθμούς αναπηρίας και προβλήματα υγείας, δεν έχουν χρήματα και η ταινία τούς παρακολουθεί σε μια περίοδο της ζωής τους που φτιάχνουν κούκλες, τις οποίες πωλούν στη γαλλική αγορά στην Νέα Ορλεάνη.

Στις κούκλες βάζουν μάτια από φωσφοριζέ υλικό και διαφημίζουν το εμπόρευμά τους λέγοντας ότι «στο σκοτάδι λάμπουν». Από αυτό βγήκε και ο τίτλος της ταινίας, που βέβαια δεν αναφέρεται στα κουκλάκια αλλά σε αυτούς. Λάμπουν μέσα στα δικά τους σκοτάδια. Αυτή είναι η ταινία. Παρακολουθεί έναν μήνα από τη ζωή τους στη Νέα Ορλεάνη, σε αυτήν τη φάση που βρίσκονται.

• Μου κάνουν εντύπωση οι άνθρωποι συνήθως, και γι' αυτό κάνω πορτρέτα- ντοκιμαντέρ. Όλα τα ντοκιμαντέρ-πορτρέτα έγιναν επειδή οι άνθρωποι μού έκαναν μεγάλη εντύπωση και ήθελα να απαντήσω σε πάρα πολλές ερωτήσεις που μου δημιουργούνται γι' αυτούς. Και αυτό κάνω ουσιαστικά: απαντώ στις ερωτήσεις μου και προσπαθώ να τις μοιραστώ και με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Αλλιώς, θα έγραφα γι' αυτούς και θα τους έκανα μυθιστόρημα.

Βέβαια, δεν ξέρω πόσο μπορεί να γίνει μια καταγραφή του ανθρώπου με αντικειμενικούς όρους, αλλά πιστεύω ότι ο κάθε σκηνοθέτης ή δημιουργός –εγώ, τουλάχιστον, αυτό κάνω και είναι πολύ συνειδητό στην περίπτωσή μου– κάνει μια δική του μυθοπλασία από τη δική τους ζωή.

• Για μένα ειδικό ενδιαφέρον έχουν άνθρωποι που είναι χτυπημένοι, είτε από αρρώστια είτε από κοινωνικούς ή προσωπικούς λόγους, και αγωνίζονται να βρουν μια θέση στον ήλιο, κάτω από τον οποίο όλοι στριμωχνόμαστε, και που συνδυάζουν αναπάντητα για μένα ερωτήματα. Θέλω να μάθω πώς τα καταφέρνουν, πώς βιώνουν την κατάστασή τους, τι σκέφτονται, πώς έχουν καταφέρει να χαμογελούν και να γελούν.

Η εξυπνάδα με τραβά πάρα πολύ και στην περίπτωση του Μάικλ και του Τζιμ υπάρχει έντονα: είναι πολύ έξυπνοι και μορφωμένοι. Με ενδιέφερε πάρα πολύ το χιούμορ τους, το πώς βλέπουν τη ζωή και ο κυνισμός τους, τι χαρακτήρα έχουν πλάσει και τον βγάζουν και σ' εμάς τους υπόλοιπους. Με ενδιαφέρουν, γενικά, οι άνθρωποι: τι ονειρεύονται, τι σκέφτονται, τι φαντάζονται. Οι όμορφες και οι άσχημες στιγμές τους.

• Η ανθρώπινη δυστυχία και τα ανθρώπινα προβλήματα υπάρχουν παντού. Βέβαια, σε κάθε κουλτούρα και σε κάθε κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον αλλάζουν οι όροι, οπότε δεν μπορείς να πεις ότι είναι κόπιες, μια κατάσταση στην Ελλάδα και μια αντίστοιχη στην Αμερική. Έχουν τις ιδιαιτερότητές τους και αυτό είναι και το ωραίο στον κόσμο. Αυτή είναι μια ταινία αμερικανική και δεν έχει καμιά σχέση με την Ελλάδα, από αυτή την άποψη.

Βέβαια, αυτοί οι άνθρωποι απαντούν κάθε ερώτηση κάθε πτυχής της ύπαρξής τους και αυτό τους δίνει αναγκαστικά μια οικουμενικότητα, μπορούν να ταυτιστούν μαζί τους άνθρωποι από όλα τα μήκη και τα πλάτη. Μια Ελληνίδα δημοσιογράφος που μου πήρε συνέντευξη για την ταινία μου είπε: «Ο Μάικλ είμαι εγώ: έτσι ξυπνάω το πρωί, αυτά λέω, έτσι βρίζω, έτσι νιώθω χάλια κι έτσι γελώ το βράδυ».

• O Μάικλ και ο Τζιμ είναι δύο άνθρωποι που συναντήθηκαν πριν από 30 χρόνια. Περιστασιακά υπήρξαν και εραστές, αλλά αυτό ουδέποτε κατέληξε σε κάποια σχέση, και είχαν χάσει εντελώς ο ένας τον άλλον για 20 χρόνια. Μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια μεσολάβησαν και οι αρρώστιες τους. Του Τζιμ ειδικά –που ήταν και πολύ όμορφος και έβγαινε και σε περιοδικά– καταστράφηκε το look του και γι' αυτόν η αλλαγή ήταν πιο δραματική απ' ό,τι για τον Μάικλ.

Μια μέρα, μετά από 20 χρόνια, ο Μάικλ τηλεφώνησε στον Τζιμ και τον βρήκε μέσω κάποιου αντίστοιχου facebook που έχουν εκεί, είδαν ότι η ζωή τους ήταν άνευ σκοπού και ουσίας και αποφάσισαν να συναντηθούν. Διάλεξαν τη Νέα Ορλεάνη που είναι η αγαπημένη πόλη του Μάικλ από παιδί – το είχε σκάσει από το σπίτι του και ζούσε εκεί, πουλώντας το κορμί του. Και οι δύο εκδίδονταν, με τη διαφορά ότι ο Μάικλ εκδιδόταν σε επίπεδο πεζοδρομίου, ενώ ο άλλος ήταν ζιγκολό, μεγαλομοντέλο. Τον έπαιρναν τηλέφωνο και του έδιναν πεντακοσάρικα για μια ώρα. Ιδιόμορφοι συγκάτοικοι, όπως λέει η ταινία σε κάποιο σημείο «σαν τον Dr Jekyll και τον Μr Hyde». Αυτά που κάνει ο ένας, τα ανακαλύπτει μετά ο άλλος.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Η λίστα / Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Ζητήσαμε από τέσσερις επαγγελματίες του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά και από έναν ακαδημαϊκό να ψηφίσουν τις καλύτερες ταινίες της εποχής της ελληνικής αθωότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ