Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό

Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό Facebook Twitter
Με το που γίνεται αντιληπτό το ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, οι κάτοικοι συνασπίζονται, με τη βοήθεια ενός αυτοεξόριστου transexual και ενός δυνατού, αυτοσχέδιου, ψυχοτροπικού χαπιού.
0

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο θρίλερ από τον  , τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που, ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια την Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμμέσως πλην σαφώς στον επιθετικό, ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο.

Το απομακρυσμένο χωριό, που αποτελείται από έναν χωματόδρομο, ένα καφενείο, ένα λαογραφικό μουσείο και καλύβες ένθεν κακείθεν, με κατοίκους αντιπροσωπευτικούς της βραζιλιάνικης διαφορετικότητας, ή, κάθε καρυδιάς καρύδι, όπως ενδεχομένως διαπίστωνε απαξιωτικά κάποιος αμάθητος "δυτικός". Κι ενώ οι λιγοστοί πολίτες αποχαιρετούν μια σημαντική γυναίκα της κοινότητας, που έφυγε από τη ζωή στα βαθιά της γεράματα, ξαφνικά το σήμα του κινητού πέφτει τελείως, η περιοχή εξαφανίζεται από το δορυφορικό χάρτη, ένα drone σε σχήμα ιπτάμενου δίσκου παρακολουθεί τις κινήσεις τους και δυο παράξενοι μοτοσυκλετιστές επισκέπτονται τον ελάχιστα τουριστικό χώρο, κάνοντας ευγενικές, ύποπτες ερωτήσεις στους ντόπιους.

Το Bacurau σίγουρα καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία: μια ταινία που ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους, σίγουρα δεν είναι ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν, ή καλά μεταμφιεσμένο σχόλιο.


Το πένθος, που διακόπτεται προσωρινά από το βίαιο ξέσπασμα της αγέλαστης γιατρού του χωριού (Μπράγκα), δίνει τη θέση του σε ένα δυσοίωνο προαίσθημα. Λίγο πιο πέρα, μια ομάδα από αγγλόφωνους ανθρωποκυνηγούς, αγνώστων προθέσεων αλλά σίγουρα οπλισμένων με φονικά ένστικτα, με αρχηγό έναν αψυχολόγητο Γερμανό (Ούντο Κίερ), ετοιμάζονται για επίθεση. Με κάποιον τρόπο, αποφάσισαν πως αυτή απομονωμένη κουκίδα είναι ιδανικό playground για ανομολόγητες πράξεις, παίρνοντας την άδεια να δράσουν, σαν να αλωνίζουν σε πάρκο με άγρια θηρία.

Με το που γίνεται αντιληπτό το ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, οι κάτοικοι συνασπίζονται, με τη βοήθεια ενός αυτοεξόριστου transexual και ενός δυνατού, αυτοσχέδιου, ψυχοτροπικού χαπιού. Το ιστορικό μουσείο που φαντάζει παράταιρο σε μια τόσο αντιτουριστική γωνιά της Βραζιλίας, στο ταπεινό Σερτάο, σίγουρα δεν είναι τυχαία τοποθετημένο: συμβολίζει την αντίσταση μιας μεγάλης οικογένειας απέναντι σε απειλές του παρελθόντος, και σίγουρα έχει κληρονομήσει μια υπερηφάνεια που γίνεται δύσκολα αντιληπτή, κάτω από τη βιτρίνα της φτώχειας και της ανέχειας.

Bacurau: Ένα ιδιόμορφο γουέστερν για τον ρατσισμό Facebook Twitter
Μαζί με τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό διευθυντή του, Τζουλιάνο Ντορνέλες, ο Μεντόνσα μοντάρει με τη διαδικασία του επείγοντος, μετατρέποντας την καθημερινή ραστώνη των αρχικών πλάνων σε ακραία, οριακή κατάσταση.

Μαζί με τον επί σειρά ετών καλλιτεχνικό διευθυντή του, Τζουλιάνο Ντορνέλες, ο Μεντόνσα μοντάρει με τη διαδικασία του επείγοντος, μετατρέποντας την καθημερινή ραστώνη των αρχικών πλάνων σε ακραία, οριακή κατάσταση. Πλασιώνοντας τους κατατρεγμένους με χαρακτήρες που επιστρέφουν στον τόπο τους στην κρίσιμη στιγμή, φτιάχνει ένα γουέστερν με στιλ και ατμόσφαιρα, μερικούς ασύνδετους διαλόγους (ειδικά μεταξύ των αγγλόφωνων ηθοποιών), προσηλωμένο και τεταμένο, με επίκαιρο twist, καθώς οι κακοί δεν είναι ακριβώς κυβερνητικοί, θεσμικοί, ή κατάσκοποι, αλλά μια συμμορία παρανοϊκών με σποραδικές τύψεις και νεφελώδη κίνητρα- ο καλοντυμένος νεαρός προύχοντας από το διπλανό κεφαλοχώρι διακωμωδείται από τους ντόπιους και ξαποστέλνεται κακήν κακώς, διότι εκβιάζει τάζοντας ψεύδη και θερίζοντας ύβρεις.

Σε δηλώσεις του, ο Μεντόνσα αποποιείται την περιοριστική ταμπέλα του ακτιβιστή δημιουργού, αν και παραδέχεται πως στο έργο του ενυπάρχει επαγρύπνιση έναντι του κινηματογραφικού εφησυχασμού. Το Bacurau σίγουρα καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία: μια ταινία που ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους, σίγουρα δεν είναι ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν, ή καλά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ