Η επιστροφή του Χρίστου Τσιαμούλη με έναν απρόσμενα υπέροχο δίσκο για τη φωνή της Σοφίας Παπάζογλου

Η επιστροφή του Χρίστου Τσιαμούλη με έναν απρόσμενα υπέροχο δίσκο για τη φωνή της Σοφίας Παπάζογλου Facebook Twitter
Χρίστος Τσιαμούλης - Σοφία Παπάζογλου
0

Η επιστροφή του Χρίστου Τσιαμούλη με έναν απρόσμενα υπέροχο δίσκο για τη φωνή της Σοφίας Παπάζογλου Facebook Twitter

 

Είχα πολύ καιρό να ακούσω και να ξανακούσω ελληνικό καινούργιο δίσκο. Συνήθως ακούς ένα CD μια-δυο φορές, όσο χρειάζεται για να σχηματίσεις άποψη και να γράψεις γι'αυτό, τοποθετώντας το αμέσως μετά στη δισκοθήκη σου και, μοιραία, ξεχνώντας το. Αυτό, λοιπόν, δε συνέβη καθόλου με το ''Σαν παιχνίδι παιδικό'', τα δώδεκα τραγούδια που έγραψε ο ''δάσκαλος'' Χρίστος Τσιαμούλης με ερμηνεύτρια τη Σοφία Παπάζογλου.

 

Όσοι γνωρίζουν την πορεία του Τσιαμούλη στην εγχώρια μουσική, κατανοούν απολύτως τον χαρακτηρισμό του ''δασκάλου'' που του αποδίδω. Πέραν της θέσης που κατέχει ως εκπαιδευτικός στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και στο τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Αθήνας - θέση που επίτρεψε στο σύνολο σχεδόν των νεότερων τραγουδοποιών να έχουν μαθητεύσει κοντά του -, ο Τσιαμούλης υπήρξε ο πρώτος μουσικός που με το συγκρότημα Δυνάμεις του Αιγαίου, στα μέσα των 80s, εισήγαγε τη χρήση κάποιων ξεχασμένων ανατολίτικων οργάνων στο ελληνικό τραγούδι. Θυμάμαι τον συνθέτη Νίκο Ξυδάκη να μου λέει χαρακτηριστικά πως οι Δυνάμεις του Αιγαίου και ο Χρίστος Τσιαμούλης πρωτομπόλιασαν το έντεχνο τραγούδι με ούτια, σάζια και κανονάκια. Οφείλω, ωστόσο, να πω εδώ πως κάπου έγινε κατάχρηση μ' αυτά τα όργανα την αμέσως επόμενη δεκαετία - κάτι παρεμφερές με τη σημερινή χρήση του theremin στην indie σκηνή -, οδηγώντας το έντεχνο ελληνικό τραγούδι σε μία εσωστρέφεια και λίγο προτού αυτό, ευτυχώς, παραδοθεί στα χέρια φωτισμένων μουσικών κυρίως της jazz. Αυτά είναι, όμως, άλλη ιστορία.

 

Το ''Σαν παιδικό παιχνίδι'' δεν το λες έντεχνο CD, ούτε λαϊκό, ούτε καν λαϊκότροπο, κατά τη γνώμη μου. Περισσότερο ακούγεται σαν μια τέλεια μίξη ελληνικής και αιγυπτιακής μουσικής, λόγου χάριν, όπου οι μεγάλες αραβικές ορχήστρες συμπορεύονται με το ρεμπέτικο και τη μικρασιατική, ακόμη και την Κρητική παράδοση.

 

Το θέμα μας είναι πως ο Τσιαμούλης έγραψε μια σειρά από τραγούδια που βρίθουν εμπνεύσεως και διαφέρουν κατά πολύ από το μέσο όρο της δισκογραφίας του έντεχνου που εξακολουθεί να μας τροφοδοτεί, αναιμικά λίγο η αλήθεια είναι, με παραγωγές. Η συγκεκριμένη παραγωγή (της εταιρείας MLK) είναι φθηνή, όχι απ' την άποψη του ήχου, αλλά απ' αυτήν της έκδοσης: Ένα ένθετο με ένα δίφυλλο κομμάτι χαρτί χωρίς τους στίχους του ποιητή Κώστα Καρτελιά, της ερμηνεύτριας Λιζέτας Καλημέρη, της Ελένης Περινού, του ίδιου του Τσιαμούλη και του συχωρεμένου του Ηλία Κατσούλη. Στίχοι σπάνιοι που μοιάζει να ενδύθηκαν επιτυχημένα τις μελωδίες του συνθέτη, προερχόμενες από ένα κλίμα της καθ'ημάς Ανατολής και πάλι.

 


 

Το "Σαν παιδικό παιχνίδι" δεν το λες έντεχνο CD, ούτε λαϊκό, ούτε καν λαϊκότροπο, κατά τη γνώμη μου. Περισσότερο ακούγεται σαν μια τέλεια μίξη ελληνικής και αιγυπτιακής μουσικής, λόγου χάριν, όπου οι μεγάλες αραβικές ορχήστρες συμπορεύονται με το ρεμπέτικο και τη μικρασιατική, ακόμη και την Κρητική παράδοση: Κανονάκι, κρουστά, βιολί, ακορντεόν και μαντολίνο με νέι, Κρητική και πολίτικη λύρα, μπουζούκι και τζουρά στην υπηρεσία συνθέσεων που αποκαλύπτουν κάτι καινούργιο παρά τις αρχαϊκές καταβολές τους. Ρούμπες, μπαλάντες, ένα αμιγώς ζεϊμπέκικο κομμάτι και στο τέλος το remix του τραγουδιού "Σαν χελιδόνι μόνο", που αν και remix ακριβώς, δεν προδίδει τις ρίζες του προκειμένου να κερδίσει το πολυπόθητο ραδιοφωνικό air - play.

 

Όσο για την ερμηνεύτρια Σοφία Παπάζογλου, η οποία δρα αθόρυβα, διακριτικά και κυρίως καλαίσθητα, δίχως την παραμικρή έκπτωση στη μακρόχρονη πορεία της, θεωρώ πώς μαζί με τη Γιώτα Νέγκα είναι οι δύο μεγαλύτερες σύγχρονες λαϊκές τραγουδίστριες. Τα γυρίσματα της φωνής της είναι μοναδικά, φανερώνουν τη μελέτη της σε προκατόχους της από την Om Kalthoum μέχρι τη Βίκυ Μοσχολιού κι από τη Μαρίκα Νίνου μέχρι την Πόλυ Πάνου. Η φωνή της Παπάζογλου διαθέτει έκταση, άπλωμα, τεχνική και συναίσθημα, κάνοντας την ικανή να υπηρετήσει και ένα άλλο είδος ρεπερτορίου - ας κάνω μία σχετική παραπομπή στο δίσκο της με τίτλο "Ένα παράξενο ταξίδι" (Μετρονόμος, 2009) που τραγούδησε το "Un ano de amor", τη χατζιδακική ''Παναγία των Πατησίων'' κ.α. 

 

Καλύτερες στιγμές του CD, τα κομμάτια "Δυτικά της λύπης", "Σαν χελιδόνι μόνο" (και στις δύο εκδοχές του), ο ρυθμικός "Κόσμος μυστικός", η "Τριανταφυλλιά της θάλασσας" που αποδίδει ο Χρίστος Τσιαμούλης συνοδεία του σχήματος ΕΛ Q και "Του έρωτα τα δώρα", ντουέτο του συνθέτη με την ερμηνεύτρια. Μερικοί ενδεικτικοί όμορφοι στίχοι: Izmir, η Σμύρνη κι η Νέα Σμύρνη, μια γειτονιά που την πονάει η μαχαιριά όταν θυμάται (του Κώστα Καρτελιά από το "Δυτικά της λύπης"), Ό,τι αξίζει το σκορπάς μέσα σε λόγια φαύλα και δεν σου φτάνει μια ζωή για της ψυχής τα ναύλα (της Ελένης Περίκου από το "Σαν χελιδόνι μόνο"), Τα όνειρα μου κέντησα με μια παλιά βελόνα, με βρήκε στο Καφέ Αμάν ο στεναγμός θαμώνα (του Ηλία Κατσούλη από το "Καφέ Αμάν").

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Έπαθα νευρολογική διαταραχή, είχα αυτοκτονικές σκέψεις» - Κι εκεί γεννήθηκε ο Ivy Robins

Μουσική / Πέτρος Βεντουρής: «Έγραψα τραγούδια για να μην πεθάνω»

Όταν ο Πέτρος Βεντουρής βυθίστηκε στη σιωπή της κατάθλιψης, γεννήθηκε ένας άλλος εαυτός, ο Ivy Robins. Και περνώντας από το σκοτάδι, την απώλεια και την ψυχοθεραπεία, βρήκε τη μουσική που τον έκανε ξανά λειτουργικό.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT