Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα βιβλίο

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Διπλάρειος Σχολή. © Αρχείο της Διπλαρείου Σχολής
0

«Η οδός Αθηνάς είναι η καρδιά της Αθήνας. Και η Αθήνα είναι η καρδιά του έθνους. Γι' αυτό και ό,τι υμνεί την Αθηνάς είναι εθνικό κι ελληνικό μαζί. Κι έτσι όπως έχει τ' όνομα Θεάς η οδός αυτή και στην κορυφή της τη βλογάει ο Παρθενώνας, κανείς δεν της αμφισβητεί την εθνική αξία σ' ολόκληρη τη χώρα. Ο δρόμος, η Αθηνάς, έχει πολλά οινομαγειρεία και πιο πολλά πορνεία, κινηματογράφους για κατ' ιδίαν ερωτικήν απόλαυση, ξενοδοχεία σκοτεινά για άμεση ερωτική περίθαλψη –κάτι σαν Πρώτων Βοηθειών, να πούμε, ερωτικών–, χιλιάδες καφενεία για ημερήσια χαύνωση, το Δημαρχείο κι ένα γραφείο κηδειών αλλοτινών καιρών. Στον δρόμο αυτόν κυκλοφορούν εργατικοί, μικροέμποροι, αλήτες, πόρνες, τραβεστί, δημοσιογράφοι, επαρχιώτες μαστρoποί και χίλιοι δολοφόνοι» είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις στο σημείωμα του δίσκου «Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς».


Αυτό τον κόσμο εξερευνά στο νέο βιβλίο της η φιλόλογος και λαογράφος Ζωή Ρωπαΐτου με τίτλο «Ο κόσμος της Ευριπίδου και των πέριξ. Ευριπίδου, Ψυρρή και Γεράνι: Ένας περίπατος», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εστίας.


Πρόκειται για μια σημαντική και ιστορική έκδοση που καταπιάνεται με πλούσιες αφηγήσεις για έναν κόσμο που χάθηκε στο πέρασμα του χρόνου και ταυτόχρονα εστιάζει σε ό,τι απέμεινε να θυμίζει τον αλλοτινό πυρήνα της εμπορικής Αθήνας. Αναμφίβολα, είναι ένας διαχρονικός περίπατος στον χώρο, στον χρόνο και στους ανθρώπους μιας εμβληματικής συνοικίας.

«Στον δρόμο αυτόν κυκλοφορούν εργατικοί, μικροέμποροι, αλήτες, πόρνες, τραβεστί, δημοσιογράφοι, επαρχιώτες μαστρoποί και χίλιοι δολοφόνοι» είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις


Ιστορίες που υφαίνουν τους πολλαπλούς μετασχηματισμούς της περιοχής ανασύρουν άγνωστες πληροφορίες και αναδεικνύουν τις διαφορετικές πτυχές της ταυτότητας μιας συναρπαστικής γειτονιάς.


Η Ζωή Ε. Ρωπαΐτου γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα, στο Γκάζι, όπως οι γονείς και οι παππούδες της. Εργάστηκε για 34 χρόνια (1977-2011) στο Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών ως ερευνήτρια και έχει συγγράψει πολλά βιβλία που εστιάζουν στις οπτικές της καθημερινότητας της πόλης.


Φυλλομετρώντας το βιβλίο, ο αναγνώστης διαβάζει ένα κοινωνικό χρονικό για την οδό Ευριπίδου, την περιοχή του Ψυρρή, την πλατεία Κουμουνδούρου και το Γεράνι.

Ουσιαστικά, αναζητά τα ίχνη του εμπορικού κέντρου της παλιάς Αθήνας, τις μυρωδιές, τους ήχους, τις συνήθειες, τα σημεία που αγάπησαν και κατοίκησαν άνθρωποι απλοί αλλά και σπουδαίοι συγγραφείς και καλλιτέχνες, όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Μητσάκης, ο Πικιώνης, ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Εγγονόπουλος και ο Χατζιδάκις, χρησιμοποιώντας ως μέσο τη φωνή παλιών και σημερινών κατοίκων.


Όπως γράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου η συγγραφέας, «βασικός σκοπός του είναι να παρακινήσει τον αναγνώστη να επισκεφθεί την περιοχή όχι μόνο για την κάλυψη των πρακτικών αναγκών. Να διαβεί τα κατώφλια παλιών παντοπωλείων, εργαστηρίων και παντός είδους καταστημάτων. Να θαυμάσει παλιά κτίρια, εκκλησίες, δρομίσκους και μπαλκόνια αλλοτινών καιρών, να γνωρίσει την Εταιρεία των Φίλων του Λαού και τη Διπλάρειο Σχολή. Έτσι, ακολουθώντας τις διαδρομές αυτού του βιβλίου, ο αναγνώστης θα ακούσει το παρελθόν να συνομιλεί με το παρόν και θα συναντηθεί με ένα κομμάτι σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού».


Η ποικιλία των καταστημάτων, η κοινωνική, πνευματική και θρησκευτική ζωή, οι ιστορίες ανθρώπων, η συμβίωση με τους μετανάστες, ο οικιστικός ιστός, η επιρροή της οικονομικής κρίσης και η απαξίωση του κέντρου είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται το βιβλίο.

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Το 9ο Γυμνάσιο Αρρένων.


Επίσης, εμπεριέχει έναν ανεκτίμητο όγκο πληροφοριών για την κεντρική αγορά, τους εκδοτικούς οίκους, τις βιοτεχνίες, τα εργαστήρια, τις ταβέρνες, τα αναψυκτήρια, τα ξενοδοχεία, τον αγοραίο έρωτα, τους ναούς, τις συλλογικές δραστηριότητες, τα παραδοσιακά καφενεία, τα ρεμπετάδικα, τα σχολεία, τα ιδρύματα, τα πρατήρια και τα εστιατόρια.


Η οδός Ευριπίδου, ένας κατεξοχήν εμπορικός κόμβος, βρίσκεται ανάμεσα στου Ψυρρή και στο Γεράνι, δηλαδή στο όριο μεταξύ παλιάς και νέας πόλης. Εκεί, λοιπόν, συγκροτείται ένα μωσαϊκό μαρτυριών που χαρτογραφεί τη ροή και τον παλμό της καθημερινότητας.

«Ο πατέρας μου, Χαράλαμπος Πάτσης, καταγόταν από τη Λαμπεία Ηλείας. Προπολεμικά, από τα δώδεκα χρόνια του, γύριζε στα χωριά γύρω από τη Δίβρη, πουλώντας ψιλικά σε μια βαλίτσα, για να βοηθήσει την οικογένεια, που ήταν πολυμελής» αφηγείται η κ. Δήμητρα Πάτση που διατηρεί αποθήκη ψιλικών και χαρτικών στην οδό Πολυκλείτου 7 και γνωρίζει από παιδί την περιοχή, αφού συνόδευε το πατέρα της στο μαγαζί, που λειτουργεί αδιαλείπτως από το 1948.


Η ίδια, αναφερόμενη στην εγκατάλειψη του κέντρου, επισημαίνει: «Προσπαθούμε να σταθούμε με νύχια και με δόντια. Δεν είναι όπως ήταν κάποτε η οδός Πολυκλείτου. Αθηνάς, Πολυκλείτου, Βύσσης, Ευριπίδου, Αιόλου, ήταν η καρδιά του εμπορίου. Ό,τι έχει σχέση με χονδρική τα έβρισκε κανείς όλα. Δυστυχώς, τώρα έχουν ερημώσει όλα και ό,τι ξενοικιαστεί δεν ξανανοικιάζεται. Έχει πάψει να υπάρχει αυτή η κίνηση που υπήρχε, η εμπορικότητα».

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μικροπωλητές στην οδό Ευριπίδου.


Την ίδια στιγμή, λίγο πιο μακριά η Αλεξάνδρα, «κουλουροπώλις της πλατείας Αγίων Θεοδώρων, είναι ένα πρόσωπο που αντιμετωπίζει με χαμόγελο και στωικότητα τις αναποδιές της ζωής». Από νωρίς το πρωί βρίσκεται στο πόστο της. Κατάγεται από την Πελοπόννησο και μένει πολλά χρόνια στην Αθήνα.


«Μέχρι πριν από λίγο καιρό εργαζόμουν σε φούρνο στο Σύνταγμα. Αγαπούσα τη δουλειά μου, μου άρεσε να εξυπηρετώ τους πελάτες και γι' αυτό ήμουνα, νομίζω, μια πετυχημένη πωλήτρια. Όμως, με την κρίση, ο φούρνος όπου δούλευα έκλεισε. Έμεινα άνεργη. Μια φίλη γνώριζε έναν ιδιοκτήτη φούρνου στον Κεραμεικό (...). Μετά τη συνάντησή μας φαίνεται ότι έμεινε ικανοποιημένος από τις απαντήσεις μου, βγήκα στον δρόμο (...). Έχω δύο γιους που είναι και οι δύο άνεργοι. Μάλιστα, ο ένας είναι χημικός. Είμαι εδώ από τις 6:30 π.μ. μέχρι τις 3 μ.μ. Το μεροκάματό μου είναι είκοσι πέντε ευρώ».


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εξιστόρηση του Λάμπρου Γουλιαδίτη, ο οποίος ασχολείται με το εμπόριο τροφίμων, έχοντας μαγαζί στην οδό Ευριπίδου 42. «Παλιά, εδώ έμενε ο Ξενόπουλος. Ανατινάχθηκε το σπίτι του στον Εμφύλιο και αυτό είναι το νέο κτίριο που φτιάχτηκε απ' τον μπάρμπα μου. Μια μέρα πριν από δέκα πέντε χρόνια ήρθε εδώ η μία από τις κόρες του. Με ρώτησε: "Ξέρετε τι ήταν εδώ παλιότερα;". Της απάντησα: "Βεβαίως, ήταν το σπίτι του Ξενόπουλου". Τότε τη γυναίκα την πήραν τα δάκρυα, δεν είπε τίποτε άλλο κι έφυγε. Είπε μόνο πως ήταν κόρη του. Ήθελε να δει αν υπάρχει ακόμα η μνήμη του πατέρα της».

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Το βιβλίο της κυρίας Ζωής Ρωπαΐτου είναι μια σπουδαία ανθρωπογεωγραφία που διαβάζεται ως ένα ιστορικό αφήγημα.


Στην οδό Ευριπίδου και στην Αθηνάς σύχναζαν ιερόδουλες που πήγαιναν τους πελάτες τους στα ξενοδοχεία της περιοχής. Στη Σαρρή 22, στο καφενεδάκι-εστιατόριο του Γιώργου και της Ρίτσας, η συγγραφέας συναντά την Μπέττυ, μια ωραία γυναίκα, ψηλή, με μακριά μαύρα μαλλιά, γύρω στα σαράντα.


«Οι πρώτοι φίλοι στη γειτονιά ήταν η Ρίτσα και η μαμά της, που τις γνώρισα αμέσως γιατί ήρθα να πάρω καφέ. Μετά γνώρισα και τους υπόλοιπους γείτονες. Εδώ είναι το στέκι μας. Οι πελάτες μου είναι από δεκαέξι μέχρι ογδόντα και βάλε, έτοιμοι να πάνε στον τάφο. Οι ηλικιωμένοι είναι πιο συχνοί. Τα βάσανα της ζωής τους κάνουνε. Δεν ξέρω. Τα πρωτάρικα είναι μαζεμένα (...). Την αλλαγή φύλου δεν την είχα άγχος. Εγώ ήξερα πώς αισθανόμουνα (...). Ο χώρος που εργάζομαι είναι ένα παλιό σπιτάκι. Έχει δύο δωμάτια με κόκκινα και μπλε φώτα. Η Καίτη ήρθε το '61 σε αυτό το σπιτάκι, όταν έκλεισε η Τρούμπα. Τότε δοθήκανε άδειες στις γυναίκες που ήταν στην Τρούμπα να κάνουν τη δουλειά τους αλλού. Τη γενική εκκαθάριση στην Τρούμπα την έκανε ο Σκυλίτσης, τέλη '60, αρχές '70».


Το βιβλίο της κυρίας Ζωής Ρωπαΐτου είναι μια σπουδαία ανθρωπογεωγραφία που διαβάζεται ως ένα ιστορικό αφήγημα. Στις σελίδες του φωτίζεται η ατμόσφαιρα της αστικής ζωής της πόλης και με όχημα προσωπικές αναμνήσεις και βιώματα συγκροτείται μια έκδοση που συμβάλλει στη γνώση της ιστορίας της Αθήνας.


Όπως καταλήγει η συγγραφέας: «Πάνω απ' όλα, το βιβλίο γράφτηκε για να φωνάξει: "Αγαπητοί αναγνώστες, επισκεφθείτε την περιοχή, διαβείτε το κατώφλι των παλαιών παντοπωλείων, περπατήστε με το φως της ημέρας στα δρομάκια του Ψυρρή, μπείτε στα εναπομείναντα εργαστήρια, φάτε στα οινομαγειρεία και στις ταβέρνες της περιοχής, σηκώστε τα μάτια στα παλιά κτίρια και τους ναούς, γνωρίστε τη Διπλάρειο Σχολή και την Εταιρεία των Φίλων του Λαού κι ένα κομμάτι ελληνικού πολιτισμού θα αρχίσει να αποκαλύπτεται, σιγά-σιγά, μπροστά σας"».

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Η ποικιλία των καταστημάτων, η κοινωνική, πνευματική και θρησκευτική ζωή, οι ιστορίες ανθρώπων, η συμβίωση με τους μετανάστες, ο οικιστικός ιστός, η επιρροή της οικονομικής κρίσης και η απαξίωση του κέντρου είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται το βιβλίο.
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μηχανουργοί
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μηχανουργοί
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μηχανουργοί

Info

Το βιβλίο της Ζωής Ε. Ρωπαϊτου «Ο κόσμος της Ευριπίδου και των πέριξ. Ευριπίδου, Ψυρρή και Γεράνι: Ένας περίπατος» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εστίας.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ