Ο Νίξον, μέσα από τα δικά του λόγια

Facebook Twitter
0

Το "Nixon by Nixon: In His Own Words" είναι ένα ντοκιμαντέρ που σχεδιάστηκε να κυκλοφορήσει την 40η επέτειο από την παραίτηση του Ρίτσαρντ Νίξον και χρησιμοποιεί τις κρυφές ηχογραφήσεις του Νίξον από τον Λευκό Οίκο για να σχηματίσει το πορτρέτο του πρώην προέδρου που χρωματίζεται με μελανά χρώματα: παρανοϊκός, ρατσιστής, σεξιστής, μοχθηρός, με μια αδιαφορία για τους πάντες και τα πάντα, επικεντρωμένος μόνο στον εαυτό του.


Ο Peter Kunhardt, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, βραβευμένος με Emmy, μίλησε για την ταινία στο HBO:


Δουλεύαμε για ένα άλλο ντοκιμαντέρ του HBO, για τον Τέντι Κένεντι, και ανακαλύψαμε ότι υπάρχει μια συλλογή από ηχογραφημένες συνομιλίες του Νίξον, όπου ο πρώην πρόεδρος μιλούσε για παρακολούθηση του Τέντι Κένεντι, στην προσπάθεια του να σαμποτάρει τις πιθανότητες του να γίνει πρόεδρος. Ήταν τόσο συγκλονιστικές οι ηχογραφήσεις που αποφασίσαμε να επιστρέψουμε για να ακούσουμε κι άλλες ηχογραφήσεις για να δούμε αν υπάρχει αρκετό υλικό για μια εξιστόρηση της προεδρίας του Νίξον.


Η κυβέρνηση εκτιμά ότι υπάρχουν περίπου 3700 ώρες ηχογράφησης. Δεν μπορώ να εκτιμήσω πόσες ακούσαμε εμείς. Αλλά ήταν πολλές εκατοντάδες ώρες, και γεμίσαμε 200 σημειωματάρια που ήταν οργανωμένα χρονολογικά. Οπότε καθ'όλη τη διάρκεια της παραγωγής ήμασταν θαμμένοι κάτω από χαρτιά.


Η παρακολούθηση του Νίξον κράτησε για δύο χρόνια, από το 1971 μέχρι το 1973. Το κλειδί για εμάς ήταν να κατανοήσουμε το πλαίσιο εκείνης της εποχής, όταν καταγράφηκαν οι συνομιλίες. Αρχίσαμε να συγκρίνουμε τι έλεγε ο Νίξον σε αυτές τις ιδιωτικές συνομιλίες με τα νέα που έγραφαν οι δημοσιογράφοι. Ακούγαμε τον Νίξον να κάνει μυστικά σχέδια, περιγράφοντας πώς θέλει να παραποιήσει ένα θέμα. Μετά ακούγαμε τα λόγια που έλεγε δημόσια, και στη συνέχεια την κάλυψη των δηλώσεων του από τους δημοσιογράφος, και την ερμηνεία του ΜΜΕ της εποχής. Μετά ακούγαμε τα θυμωμένα σχόλια του Νίξον, οργισμένος με τον τρόπο που παρουσίαζε ο Τύπος τις δηλώσεις του. Η έρευνα μιας υπόθεσης μέσα από όλες της πλευρές ήταν μια αποκαλυπτική υπόθεση και συχνά έδειχνε την υποκρισία του Νίξον.


Ο ίδιος πίστευε μέχρι τα βάθη της ψυχής του ότι ήξερε τι ήταν καλύτερο για την Αμερική. Πίστευε ότι η Αμερική έπρεπε να είναι σκληρή και να πιστεύει στις αξίες που πίστευε ο ίδιος. Για τον ίδιο ο σκοπός δικαιολογούσε τα μέσα. Έτσι, ακόμα και όταν ήξερε ότι μπήκε σε κάποια σκοτεινά μονοπάτια, δεν πίστευε ότι έκανε κάτι λάθος. Όταν έδινε συνεντεύξεις έλεγε, είμαι ένας Πρόεδρος που φέρνει αποτελέσματα. Τα επιτεύγματα μου θα μετρηθούν με τα αποτελέσματα. Το παν ήταν τα αποτελέσματα, και γι' αυτόν δεν είχε σημασία πώς θα τα έφερνε. Έλεγε ψέματα, κορόιδευε, έκλεψε, όλα για να πετύχει τα αποτελέσματα που ήθελε.


Αυτό που θυμάται ο κόσμος γι' αυτόν είναι το Γουότεργκεϊτ, τα βρώμικα κόλπα. Όμως πιστεύω ότι η ταινία δείχνει ότι η συμπεριφορά του ήταν πάντα η ίδια, είτε στην επιλογή ενός δικαστή του Ανωτάτου Δικαστηρίου, είτε στη συνωμοσίες εναντίον μεμονωμένων μελών του Τύπου, ή στη διαρροή δημοσίων εγγράφων. Δεν άλλαξε ποτέ τη συμπεριφορά του. Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, έγινε γνωστός για τη συμπεριφορά που έξειξε τότε. Αλλά η συμπεριφορά του και ο τρόπος σκέψης του είχαν ήδη σχηματιστεί, κατά τη διάρκεια της μακράς και σκληρής του πολιτικής καριέρας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ