Όταν η Δανάη μελοποίησε και τραγούδησε Pablo Neruda το 1969 στη Χιλή

 Όταν η Δανάη μελοποίησε και τραγούδησε Pablo Neruda το 1969 στη Χιλή Facebook Twitter
0
 Όταν η Δανάη μελοποίησε και τραγούδησε Pablo Neruda το 1969 στη Χιλή Facebook Twitter
Ο ποιητής Pablo Neruda και η Δανάη τον Ιανουάριο του 1966 (κατακαλόκαιρο στη Χιλή) στο σπίτι του στην Isla Negra. Η χάκινη πλακέτα που κρατάει στο στήθος του ο Neruda είχε χαραγμένα από τη Δανάη τα εξής: ΜΟΥΣΙΚΗ - αΠ' ΑΥΛΟ μαγικό, ΠΝΕΥΜΑ - αθάνατου ΝΕΡΟΥ-ΔΑνάη

Από το 1967 η Δανάη Στρατηγοπούλου ξεκίνησε να μελοποιεί μια σειρά ποιημάτων του σημαντικότερου ποιητή της Λατινικής Αμερικής και φίλου της, Pablo Neruda. Προέκυψε, έτσι, ένας δίσκος με γενικό τίτλο ''Danai canta a Neruda'', με την ερμηνεία της Δανάης σε όλα τα τραγούδια. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε στο Σαντιάγο υπό τη διεύθυνση του συνθέτη Luis Advis (1935 - 2004) και κυκλοφόρησε στη Χιλή το 1969. Στο εξώφυλλο αναγραφόταν η λέξη ''Istros'' ως μέρος του τίτλου του έργου - ''Istros'', όμως, σύμφωνα με μαρτυρία της κόρης της Δανάης, ήταν μια ομάδα νεολαίας από τη Λαϊκή Ενότητα του Αγιέντε, που είχε αναλάβει την παραγωγή. Ως εταιρεία παρουσιαζόταν η DICAP. Στο δίσκο έπαιζαν, εκτός από τη Δανάη στην κιθάρα, μερικοί ακόμη Χιλιανοί μουσικοί (φλάουτο, μπάσο, τύμπανα και τσέμπαλο - το τσέμπαλο ανήκε στη Μίρκα Στρατηγοπούλου, αδερφή της Δανάης, μόνιμη καθηγήτρια με έδρα Ρυθμολογίας στο Πανεπιστήμιο της Χιλής επί σειρά ετών). Επρόκειτο στην ουσία για μια χειροποίητη παραγωγή .

 Όταν η Δανάη μελοποίησε και τραγούδησε Pablo Neruda το 1969 στη Χιλή Facebook Twitter
Ο Χιλιανός τραγουδοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης, Οσιομάρτυρας του λαού του και φίλος της Δανάης, Victor Jara (1932 - 1973)

Τη Δανάη είχε οδηγήσει στην ομάδα ''Istros'' ο σπουδαίος καλλιτέχνης και εθνικός ήρωας της Χιλής, Victor Jara. Μουσικά, τα τραγούδια θα χαρακτηρίζονταν μπαλάντες σε λατινοαμερικανικό και ελληνικό στυλ. Δεν είναι τυχαίο ότι πέραν των μελοποιημένων ποιημάτων του Neruda, η Δανάη συμπεριέλαβε και δικά της ελληνικά τραγούδια σαν ένα γεφύρωμα των δύο πολιτισμών.


Όταν βγήκε ο δίσκος, ακούστηκε κυρίως από το κοινό των διανοούμενων, τον Σεπτέμβριο του 1973 όμως ακολούθησε η σκληρή δικτατορία του Pinochet που έκοψε τη ''φόρα'' του - αυτή είναι μία άποψη που διατύπωνε για χρόνια η ίδια η Δανάη. Ευτυχώς βέβαια που η Δανάη είχε επιστρέψει λίγους μήνες νωρίτερα στην Ελλάδα για το γάμο της κόρης της, Λήδας Χαλκιαδάκη, με τον μουσικό Σπύρο Βλασσόπουλο (Λήδα-Σπύρος). Χαριτολογώντας μάλιστα η Δανάη συνήθιζε να λέει τότε στη Λήδα: ''Μου σώσατε τη ζωή με το γάμο σας''! Και, πραγματικά, αν η Δανάη είχε παραμείνει στη Χιλή είναι πολύ πιθανό να είχε εκτελεστεί μαζί με άλλους αριστερούς διανοούμενους και να είχε την ''τύχη'' του Victor Jara.

Η πρώτη άτυπη παρουσίαση των τραγουδιών στην Ελλάδα έγινε το χειμώνα του 1974 σε έναν μικρό χώρο, μία μπουάτ της Πλάκας, όπου τραγούδησαν οι Λήδα - Σπύρος, ενώ η Δανάη περισσότερο απήγγειλε. Το ρεπερτόριο περιείχε πολλά από τα κομμάτια του ''Danai canta a Neruda'' μαζί με άλλα ισπανόφωνα τραγούδια διαμαρτυρίας, διαχρονικά σήμερα και πολύ δημοφιλή εκείνα τα χρόνια. Ούτως ή άλλως, οι εκδηλώσεις εκείνες οργανώνονταν ως συμπαράσταση στο δοκιμαζόμενο χιλιανό λαό. Σημειωτέον, στο δεύτερο δίσκο των Λήδα - Σπύρος, ''Χαμένο τίποτα δεν πάει...'' (1974), συμπεριλήφθησαν και δύο επανεκτελέσεις τραγουδιών των Δανάης - Neruda με τη συμβολή του μουσικού ''Lolin'' Ricardo Mendeville στο βολιβιανό έγχορδο ''τσαράγκο'' - πίσω, στη Χιλή του 1970, ο ''Lolin'' υπήρξε δεύτερος κιθαρίστας και οργανίστας του ψυχεδελικού ροκ συγκροτήματος Escombros. Σε εκείνη την πρώτη παρουσίαση, μεταξύ άλλων, παρευρέθηκαν η Λιλή Ζωγράφου, η Δόμνα Σαμίου και η Μαρία Φαραντούρη, ενώ ακολούθησε και συζήτηση μετά. Η ίδια η Δανάη, επίσης, μοιράστηκε με το κοινό πολλές ιστορίες από την παραμονή της στη Χιλή και τη γνωριμία της με τις μεγάλες προσωπικότητες της Λατινικής Αμερικής. Για την ιστορία να πούμε ότι η Δανάη εμφανίστηκε και στο Κύτταρο της οδού Ηπείρου να λέει μερικά απ' αυτά τα τραγούδια με την κιθάρα της σε ακόμη ένα πρόγραμμα που έστησαν οι Λήδα - Σπύρος με τη συμμετοχή ακόμη του ''Lolin'' και του μεγάλου κλαρινίστα, Τάσου Χαλκιά.

Οι Λήδα - Σπύρος τραγουδάνε τη ''Ballada de Matilde'' από τον δίσκο τους, ''Χαμένο τίποτα δεν πάει...'' (1974)

Στην ελληνική έκδοση του ποιητικού βιβλίου του Neruda, ''Εστραβαγάριο'' (Καστανιώτης, 2003 - 2004), σε μετάφραση Δανάης Στρατηγοπούλου, επισυνάφθηκε ένα CD με τρία από τα τραγούδια της Δανάης σε στίχους από το ''Εστραβαγάριο'' συν έναν χαιρετισμό από τον ποιητή. Λεπτομέρεια: Το ηχητικό ντοκουμέντο με τον χαιρετισμό του Neruda δεν υπήρχε στη βινυλιακή έκδοση, αλλά το είχε στο αρχείο της η Λήδα Χαλκιαδάκη.

Μόνο το 2010, με αφορμή τον εορτασμό των 200 ετών από την απελευθέρωση της Χιλής από τους Ισπανούς Κονκισταδόρες και ένα χρόνο αφότου η Δανάη είχε φύγει από τη ζωή στα 96 της, η κόρη της πάλι, επιμελήθηκε την επανέκδοση του άλμπουμ σε CD για πρώτη φορά στη χώρα μας. Η παραγωγή έγινε τιμής ένεκεν από την πρεσβεία της Χιλής. Το εξώφυλλο της ψηφιακής επανέκδοσης ήταν το ίδιο με το πρωτότυπο, όπως και η σειρά των τραγουδιών.

(Στην κρατική τηλεόραση και στην εκπομπή του Φρέντυ Γερμανού, ''Το πορτραίτο της Πέμπτης'' το 1976 η Δανάη τραγούδησε μελοποιήσεις της στον Pablo Neruda, παρουσία της κόρης της, Λήδας Χαλκιαδάκη)

Όσο για την εκτίμηση του ίδιου του Pablo Neruda προς το πρόσωπο της Δανάης, όχι μόνο ως μελοποιού, αλλά και ως μεταφράστριας του, αποτυπώθηκε σε μία χειρόγραφη διαβεβαίωση του προς τον εκδοτικό οίκο ''Losada'' τον Μάρτιο του 1970:

 Όταν η Δανάη μελοποίησε και τραγούδησε Pablo Neruda το 1969 στη Χιλή Facebook Twitter
(μετάφραση: 23 Μαρτίου. Η Δανάη είναι η μεταφράστρια μου στα ελληνικά και μεγάλη καλλιτέχνιδα. Ο Μέγας Losada θα καταλάβει. Χαίρε. Pablo Neruda)

Κι αν ο δίσκος της Δανάης έπρεπε να περιμένει πολλά χρόνια την ελληνική πρώτη του έκδοση, υπήρξαν καλλιτέχνες διεθνώς που τον είχαν ανακαλύψει ήδη, καταθέτοντας τη δική τους άποψη. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή της Αφρο-περουβιανής Susana Baca: Στο άλμπουμ της με τίτλο ''Lamento Negro'' που κυκλοφόρησε το 2001 συμπεριέλαβε και δύο κομμάτια της Δανάης σε ποίηση Pablo Neruda, τη ''Quillermina'' και τη ''Matilde''. Στο παρακάτω βίντεο, ακούμε τη ''Quillermina''.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ