«Το Ατελιέ»: Μια ταινία για τον φασίστα της διπλανής πόρτας

«Το Ατελιέ»: Μια ταινία για τον φασίστα της διπλανής πόρτας Facebook Twitter
Παρακολουθώντας την ταινία, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται μόνο για την απλή χαρτογράφηση μιας γαλλικής κωμόπολης αλλά για μια πολύ καλή αποτύπωση των σύγχρονων αδιεξόδων και των ιδεολογικών ζυμώσεων.
0

Σε μια παραλιακή κωμόπολη της νότιας Γαλλίας ο όμορφος νεαρός Αντουάν αποφασίζει να παρακολουθήσει ένα θερινό εργαστήριο δημιουργικής γραφής που διευθύνει η καταξιωμένη και διάσημη συγγραφέας Ολιβιά Ντεζαζέ. Σ' αυτό συμμετέχει μια ομάδα νέων ανθρώπων που σκοπό έχουν να γράψουν από κοινού ένα αστυνομικό μυθιστόρημα.


Αυτή είναι η ιστορία της τελευταίας ταινίας του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα («Ανάμεσα στους Τοίχους») Γάλλου σκηνοθέτη Λοράν Καντέ με τίτλο «Το Ατελιέ», σε σενάριο του σταθερού συνεργάτη του Ρομπέν Καμπιγιό.


Η ιδέα της ιστορίας για τη δημιουργία της ταινίας προήλθε από το γεγονός πως πριν από είκοσι χρόνια τα ναυπηγεία της Λα Σιοτά, όπου και γυρίστηκε η ταινία, έκλεισαν. Τότε ο δήμος έδωσε τη δυνατότητα στους νέους της πόλης να περιηγηθούν στο ένδοξο παρελθόν της, με αποτέλεσμα η ιστορική μνήμη να γίνει αντικείμενο σχολιασμού μέσω των «προβολέων» της νέας γενιάς.

Η ιδέα της ιστορίας για τη δημιουργία της ταινίας προήλθε από το γεγονός πως πριν από είκοσι χρόνια τα ναυπηγεία της Λα Σιοτά, όπου και γυρίστηκε η ταινία, έκλεισαν. Τότε ο δήμος έδωσε τη δυνατότητα στους νέους της πόλης να περιηγηθούν στο ένδοξο παρελθόν της, με αποτέλεσμα η ιστορική μνήμη να γίνει αντικείμενο σχολιασμού μέσω των «προβολέων» της νέας γενιάς.


Η Λα Σιοτά βρίσκεται κοντά στη Μασσαλία και αποτελεί τον τόπο όπου εξελίσσεται η ιστορία της ταινίας, ενώ τα εγκαταλελειμμένα ναυπηγεία γίνονται το φόντο που ενώνει το χθες με το σήμερα, τον θόρυβο με την ησυχία, τη δραστηριότητα με την ακινησία, το παρελθόν με το μέλλον. Μια παρηκμασμένη μικρή πόλη όπου κυριαρχούν τα αδιέξοδα της πολιτικοοικονομικής κρίσης.


Ο Αντουάν είναι εκείνος που από την έναρξη της ταινίας ξεχωρίζει. Μυστικοπαθής, αντικοινωνικός, μοναχικός, αλλόκοτος και ανάρμοστος, παίρνει στα σοβαρά τον βασικό στόχο του εργαστηρίου, που απευθύνεται σε άνεργους νέους, και της ιστορίας, που αφήνεται να εννοηθεί ότι ίσως εκδοθεί με το πέρας των μαθημάτων.


Στο πρώτο μισό της ταινίας το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνουν οι διάλογοι ανάμεσα στους συμμετέχοντες του εργαστηρίου δημιουργικής γραφής, που φανερώνουν την πολυπολιτισμικότητά του. Αυτό το χαρακτηριστικό θα επηρεάσει κατά πολύ τις ιδέες τους όσον αφορά τη δημιουργία της ιστορίας. Εκεί ο θεατής αντιλαμβάνεται πλήρως ότι πρόκειται για έναν αντικατοπτρισμό της πραγματικότητας και οι συγκρούσεις δεν θα αργήσουν να ξεδιπλωθούν.


Όπως δήλωσε ο Λοράν Καντέ, η σχέση της συγγραφέως με τα παιδιά ήταν το σημείο στο οποίο ήθελε να επικεντρωθεί, «στο χάσμα μεταξύ των δύο αυτών κόσμων, στο σημείο όπου συγκρούονται».

 

Το τρέιλερ της ταινίας «Το Ατελιέ»

 

Παρακολουθώντας την ταινία, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται μόνο για την απλή χαρτογράφηση μιας γαλλικής κωμόπολης αλλά για μια πολύ καλή αποτύπωση των σύγχρονων αδιεξόδων και των ιδεολογικών ζυμώσεων.

Η ταινία δείχνει να χωρίζεται σε δύο μέρη, στο θεωρητικό και στο πρακτικό. Ο Καντέ συνθέτει ένα ψυχολογικό θρίλερ με μια ποιητική ματιά όπου μέσα από μικρά, διάσπαρτα κομμάτια δημιουργείται ένα παζλ με πολιτικές, κοινωνικές, θρησκευτικές προεκτάσεις.

Όλα ξεκινούν ήρεμα και χαλαρά. Ο Αντουάν διατηρεί την ήσυχη καθημερινότητα έως ότου ο υφέρπων ερωτισμός ανάμεσα σε αυτόν και τη συγγραφέα αναταράξει τον εσωτερικό του κόσμο και τον οδηγήσει σε απρόβλεπτες ενέργειες.

 

Αναμφίβολα, με την ολοκλήρωση της ταινίας οι σκέψεις που σου έρχονται στο μυαλό έχουν να κάνουν με τις ομοιότητες που παρουσιάζουν, πλέον, οι κοινωνίες μεταξύ τους. Τα ναυπηγεία της Λα Σιοτά θυμίζουν κάλλιστα το Πέραμα, οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των νέων στο εργαστήρι δημιουργικής γραφής φέρνουν στον νου όλες τις απόψεις που διατυπώνουν ένα «αλλά» ύστερα από κάθε καταδικαστέα πράξη ή εκφράζουν απορίες, όπως η ερώτηση τι «ήθελε στα Εξάρχεια ο Γρηγορόπουλος;», μετά τη δολοφονία του.


Με την ευκαιρία, ας ανατρέξουμε στο αμφιλεγόμενο ντοκιμαντέρ «Τα κορίτσια της Χρυσής Αυγής» του Νορβηγού σκηνοθέτη Χάβαρντ Μπούστνες. Κάποια στιγμή βλέπουμε την κόρη του αρχηγού της Χρυσής Αυγής Ουρανία Μιχαλολιάκου να δείχνει στην κάμερα τη μεγάλη συλλογή της από επιτραπέζια και ταινίες της Ντίσνεϊ.

Να λέει ότι ακούει Motörhead, Slayer, Cannibal Corpse. Ή να εξομολογείται ότι αγαπημένο της βιβλίο είναι ο «Μικρός Πρίγκιπας» και να κοιτάζει με τρυφερότητα τη φωτογραφία με τον αγαπημένο της γατούλη που ζει στο σπίτι των γονιών της.


Η επιτυχία της ταινίας του Λοράν Καντέ, λοιπόν, έγκειται στο γεγονός ότι αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο τις εκφάνσεις του ολοκληρωτισμού. Είναι δίπλα σου, στον δρόμο, στο λεωφορείο, στο σχολείο, στην παραλία, στις παρέες ή στη γειτονιά.


Η ανασφάλεια, η οργή και ο θύμος προς πάσα κατεύθυνση, η απολιτίκ στάση, ο νέος πατριωτισμός, η βία, ο κυνισμός, οι απλές απαντήσεις σε σύνθετα προβλήματα, οδηγούν στην συντηρητικοποίηση του κοινωνικού συνόλου.


Στην εποχή της μερικής απασχόλησης, του «δεν έχω χρόνο», της ιδιώτευσης, των fake news, του viral, της αδιαφορίας και των νεόπτωχων η «κανονικότητα» έχει αλλάξει περιεχόμενο.

«Το Ατελιέ»: Μια ταινία για τον φασίστα της διπλανής πόρτας Facebook Twitter
Ο ήρωας του «Ατελιέ» τηρεί ευλαβικά κάποιες καθημερινές συνήθειες: γυμνάζεται, ακούει μουσική, απομονώνεται στο δωμάτιό του, βλέπει εκπομπές ακροδεξιού περιεχομένου, παίζει videogames, κολυμπάει και πηγαίνει με τους φίλους του για σκοποβολή.


Ο ήρωας του «Ατελιέ» τηρεί ευλαβικά κάποιες καθημερινές συνήθειες: γυμνάζεται, ακούει μουσική, απομονώνεται στο δωμάτιό του, βλέπει εκπομπές ακροδεξιού περιεχομένου, παίζει videogames, κολυμπάει και πηγαίνει με τους φίλους του για σκοποβολή.

 
Μια ημερήσια ρουτίνα που έρχεται να πυρακτώσει το καλοκαιρινό εργαστήρι, φέρνοντας στην επιφάνεια όλους τους κινδύνους αυτής της φαινομενικής κανονικότητας.


Όταν προς το τέλος της ταινίας διαβάζει ένα απόσπασμα από την ιστορία που έγραψε όλοι τον κοιτούν αμήχανα, χωρίς να αρθρώνουν λέξη. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες σκηνές του φιλμ, στο οποίο αποκαλύπτεται όλο το φάσμα της κατά Χάνα Άρεντ «κοινοτοπίας του κακού».


Ένας θολός τρόπος σκέψης που δεν σε βοηθά να διακρίνεις τη ροή των πραγμάτων, η οποία έχει μεταλλαχθεί, μέσω ενός ιδεολογικού πρίσματος, σε μια σκοταδιστική αντίληψη για τη ζωή. Κι έχει κάνει κυρίαρχη κοσμοθεωρία το αφήγημα της πλήρους απαξίωσης για όλους και για όλα.


Ας μην ξεχνάμε ότι μια διαιρεμένη κοινωνία επιβιώνει και τροφοδοτείται μόνο με συγκρούσεις, διαφωνίες και αντιπαραθέσεις. Και στον πυρήνα της συντηρούνται τα πιο εύφλεκτα υλικά: η αντισυστημική ψήφος, ο ρατσισμός, η συνωμοσιολογία, ο φανατισμός, η δημαγωγία, ο λαϊκισμός, η παραπληροφόρηση, η ομοφοβία και η ξενοφοβία.


Με την ολοκλήρωση της ταινίας, και χωρίς να κάνουμε spoilers, παρατηρούμε τον πρωταγωνιστή σε μια ρεαλιστική αναμέτρηση με το πρόσωπο της βίας. Τη νικά ή όχι; Αυτό θα το διαπιστώσουν όσοι δουν την ταινία. Αυτό που σίγουρα εισπράττει ο θεατής είναι η νοοτροπία της αυταρχικής ιδέας που μπορεί πολύ εύκολα να σε κάνει να σκοτώσεις.


Άλλωστε, όπως είχε πει ο Αντόνιο Γκράμσι: «Ο παλιός κόσμος πεθαίνει, ο καινούργιος παλεύει να γεννηθεί. Ζούμε στην εποχή των τεράτων».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ