Λουκρητία Βοργία: Σαν σήμερα γεννιέται η γυναίκα που σκανδάλισε ολόκληρη την Ιταλία

Λουκρητία Βοργία: Η γυναίκα που σκανδάλισε ολόκληρη την Ιταλία Facebook Twitter
Ο πίνακας «Πορτρέτο μιας γυναίκας» του Βartolomeo Veneto, θεωρείται ότι απεικονίζει τη Λουκρητία Βοργία κάτι όμως που ακόμη και σήμερα δεν έχει αποδειχθεί επίσημα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0


535 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ,
 σαν σήμερα, γεννήθηκε ένα κορίτσι του οποίου η ζωή θα ήταν τόσο γεμάτη με δράματα και σκάνδαλα που θα μετατρέπονταν σε θεατρικό έργο από τον Victor Hugo, σε όπερα από τον Donizetti, σε διάσημο πίνακα από τον Dante Gabriel Rossetti, σε περισσότερες από 20 ταινίες για τη μεγάλη και τη μικρή οθόνη, και σε χαρακτήρα στο videogame Assassin's Creed.

Η μικρή Λουκρητία γεννήθηκε μία εποχή στην οποία καλλιτέχνες της Αναγέννησης, έφταναν σε νέα επίπεδα ολοκλήρωσης, μετασχηματίζοντας τον κόσμο. Μία εποχή στην οποία μεγάλα πνεύματα όπως ο Λεονάρντο ντα Βίντσι καινοτομούσε, βγάζοντας από το σκοτάδι του Μεσαίωνα ολόκληρη τη γνωστή γη. Αλλά και σε μία εποχή που η οικογένειά της, διψασμένη για εξουσία, προσπαθούσε με κάθε τρόπο να ελέγξει μεγάλα τμήματα της Ιταλίας.

Οι παθιασμένες ερωτικές σχέσεις που είχε, ενώ ήταν παντρεμένη με τον Alfonso, θα μπορούσαν ίσως να δικαιολογήσουν την περιγραφή της ως μια «μοιραία γυναίκα», αλλά τα υπόλοιπα σκάνδαλα είναι είτε φήμες (όπως οι ιστορίες ότι συχνά δηλητηρίαζε ανθρώπους σε πάρτι) είτε θα μπορούσαν να αποδοθούν στην πεινασμένη για εξουσία οικογένειά της και όχι στην ίδια

Η Λουκρητία Βοργία γεννήθηκε στις 18 Απριλίου του 1480 στην επαρχία της Ρώμης, στην Ιταλία. Αν βάλετε το όνομά της στο Google θα βρείτε περιγραφές όπως «μοιραία γυναίκα», και λέξεις όπως «διαβόητη» και «δολοπλοκίες». Όλα αυτά μαζί με το «νόθο παιδί του Πάπα».

Λουκρητία Βοργία: Η γυναίκα που σκανδάλισε ολόκληρη την Ιταλία Facebook Twitter
Lucrezia Borgia, 1860–1, Dante Gabriel Rossetti

Η ιστορία θέλει τη Λουκρητία να υπερασπίζεται το ρόλο της «μοιραίας γυναίκας», ωστόσο αν κάποιος ερμηνεύσει τη ζωή και τις δράσεις της με διαφορετικό τρόπο, πρόκειται μάλλον για ένα κορίτσι που χρησιμοποιήθηκε ως πιόνι στα παιχνίδια εξουσίας του παπισμού της Αναγέννησης. Φαίνεται ότι ο πατέρας της Λουκρητίας, ο Πάπας Αλέξανδρος VI (Rodrigo Borgia), και τα αδέλφια της Cesare, Giovanni και Gioffre, κανόνιζαν τους γάμους της με σκοπό τις πολιτικές φιλοδοξίες τους. Ερευνητές αναφέρουν πως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εκμεταλλεύτηκαν την εμφάνισή της για να πετύχουν πολιτικούς στόχους.

Την εξανάγκασαν σε αρραβώνα όταν ήταν 10 ετών και την πάντρεψαν στα 13, στη Ρώμη με τον Giovanni Sforza. Όταν η πολιτική επιρροή του Sforza αποδείχθηκε ανεπαρκής, ο πατέρας της Λουκρητίας έκανε ό, τι μπορούσε για να καταστρέψει το γάμο. Αρχικά προσπάθησε να δολοφονήσει το σύζυγο της κόρης του, και στη συνέχεια (αφού δεν τα κατάφερε), να τον πιέσει να ζητήσει διαζύγιο. Τότε ο Giovanni έφυγε από τη Ρώμη, και ισχυρίστηκε ότι η Λουκρητία είχε πέσει θύμα αδελφικής και πατρικής αιμομιξίας, ενώ στη συνέχεια, υπέγραψε έγγραφα που επιβεβαίωναν ότι ήταν ανίκανος (λόγος για τον οποίο θα μπορούσε να ακυρωθεί ένας γάμος).

Λουκρητία Βοργία: Η γυναίκα που σκανδάλισε ολόκληρη την Ιταλία Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας της Λουκρητίας Βοργία στο Assassin's Creed

Κάποιες ιστορίες λένε ότι την στιγμή που γινόταν η ακύρωση του γάμου της, η Λουκρητία ήταν έγκυος. Αποσύρθηκε σε ένα μοναστήρι για να γεννήσει το μωρό της. Ο πατέρας του παιδιού ήταν πιθανότατα ο παπικός ακόλουθος του πατέρα της, Pedro «Perotto» Calderon, ο οποίος μαχαιρώθηκε και αργότερα βρέθηκε στον Τίβερη, με τα χέρια και τα πόδια του δεμένα, έγκλημα που αποδόθηκε στους Βοργίες. Στην ηλικία των 18, παντρεύτηκε ξανά. Αυτή τη φορά, τον 17χρονο Δούκα Alfonso d'Aragon από τη Νάπολη. Το ζευγάρι έκανε ένα γιο, τον Rodrigo, αλλά πέρασε λιγότερο από δύο χρόνια μαζί, επειδή ο Alfonso δολοφονήθηκε το 1500. Για το θάνατο του νεαρού θεωρήθηκε υπεύθυνος ένας από τους αδελφούς της.

Λουκρητία Βοργία: Η γυναίκα που σκανδάλισε ολόκληρη την Ιταλία Facebook Twitter
Η οικογένεια Βοργία, Dante Gabriel Rossetti (1863)

Η Λουκρητία μετρούσε δύο συζύγους και δύο παιδιά στα 20 χρόνια της. Για τις περισσότερες γυναίκες εκείνη την εποχή αυτό θα ήταν αρκετό. Η οικογένειά της όμως δεν σταμάτησε εκεί. Δύο χρόνια μετά, ο Πάπας Αλέξανδρος VI κανόνισε και τρίτο γάμο για την κόρη του. Με έναν άλλο Alfonso αυτή τη φορά, τον Alfonso I d'Este, Δούκα της Φεράρα. Αυτός ο γάμος έφερε επτά παιδιά και διήρκεσε για το υπόλοιπο της ζωής της (ίσως επειδή ο πατέρας της πέθανε το 1503 και μαζί του πολλές δολοπλοκίες της οικογένειας) Και οι δύο ωστόσο διατηρούσαν (αρκετές) εξωσυζυγικές σχέσεις. Δημιούργησε μία λαμπρή αυλή, που προσέλκυσε τους επιφανέστερους καλλιτέχνες, συγγραφείς και λόγιους της εποχής εκείνης, κερδίζοντας την εκτίμησή τους με την ομορφιά και την ευγένειά της.

 

Maria Callas - Lucrezia Borgia

Οι παθιασμένες ερωτικές σχέσεις που είχε, ενώ ήταν παντρεμένη με τον Alfonso θα μπορούσαν ίσως να δικαιολογήσουν την περιγραφή της ως μια «μοιραία γυναίκα», αλλά τα υπόλοιπα σκάνδαλα είναι είτε φήμες (όπως οι ιστορίες ότι συχνά δηλητηρίαζε ανθρώπους σε πάρτι) είτε θα μπορούσαν να αποδοθούν στην πεινασμένη για εξουσία οικογένειά της και όχι στην ίδια.

Μακριά από την «οικογενειακή ζωή», η Λουκρητία έγινε προστάτιδα των τεχνών στη Φεράρα, όπου η καλλιτεχνική κοινότητα ανθούσε. Ωστόσο, το 1512 στράφηκε προς τη θρησκεία, πιθανώς ως απάντηση στο θάνατο του γιου της, Rodrigo. Η Λουκρητία πέθανε, κατά τη διάρκεια ενός νέου τοκετού, στις 24 Ιουνίου του 1519. Ήταν 39 ετών.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε από την Ανδρονίκη Κολοβού το 2015

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ