Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής"

Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής" Facebook Twitter
Φωτό: Getty Images
0

Juliette Binoche: "Οι Ελληνικές τραγωδίες είναι πρόβες της ίδιας μας της ζωής" Facebook Twitter

 

Η Ζυλιέτ Μπινός δεν επαναπαύεται στις δάφνες της, δεν μένει κλεισμένη στα βολικά σύνορα της μητρικής της γλώσσας, δεν σταματά να ψάχνει ακόμη μια απόχρωση βωβού συναισθήματος ή βίαιου πένθους που μπορεί να λείπει από το πλούσιο ρεπερτόριο της. Ακόμη κι στα blockbuster έχει δοκιμάσει τις δυνάμεις της, πρώτα δειλά στο Γκοτζίλα, και φέτος με πιο ζουμερό ρόλο, στο Φάντασμα στο Κέλυφος, γιατί τα παδιά της την ενθάρρυναν να παίξει σε έργα που θα ήθελαν κι αυτά να δουν. Η βασίλισσα του πόνου, τίτλο που μοιράζεται με την Ιζαμπέλ Υπέρ, με όλα τα διεθνή βραβεία στα ράφια της (“Χρυσή Σφαίρα δεν έχω πάρει”, μου υπενθύμισε γελώντας, κι έχει δίκιο, αφού η Λόρεν Μπακόλ  την είχε κερδίσει τη χρονιά του Άγγλου Ασθενή), η Μπινός δείχνει να διασκεδάζει στην σπάνια ευκαιρία που είχε στην Οικογένεια Βαν Πετεγκέμ, να παίξει μια ημίτρελη αριστοκράτισσα, που τραβάει τα πάνδεινα και βασανίζει όποιον μπορεί, σε ένα υφολογικό υβρίδιο δια χειρός Μπρυνό Ντυμόν. Στη συνέντευξη που έδωσε στην ταράτσα του club Silencio στις Κάννες, μιλάει για την γαλλική κωμωδία και την ελληνική τραγωδία, τον μίμο πατέρα της και τη σημασία των βραβείων στη ζωή της.

 

Οι μύθοι είναι οτι σημαντικότερο έχουμε. Ο Σοφοκλής ήταν ιδιοφυία, αναμφίβολα. Το επίπεδο της ποίησης στα γραπτά του είναι δυσθεώρητα υψηλό. Σε κάνει να πιστεύεις πως την χρειάζεσαι την τραγωδία στη ζωή σου, ακόμη κι αν σε οδηγεί σε άβολα μονοπάτια.

 

  • Αν μου ζητήσετε να περιγράψω συνοπτικά την ταινία “Οικογένεια Πετεγκέμ”, λυπάμαι, αλλά δεν θα μπορέσω να τα καταφέρω… Δεν είχα κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου, δηλαδή δεν γνώριζα εκ των προτέρων τη μανιέρα που έπρεπε να υιοθετήσω, αν και κάτι μου έλεγε πως δεν θα ήταν κάτι γνώριμο, ένα στιλ που θα είχα ξανακάνει, ώσπου άντλησα έμπνευση παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της Σεσίλ Σορέλ, κόμησσας του Σεγκύρ, μια ςθεατρικής ηθοποιού που μεσουράνησε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Σε μια και μοναδική συνέντευξη από το 1965, ουσιαστικά έπαιζε την περσόνα που λάνσαρε στη σκηνή και σκηνοθετούσε τον εαυτό της, με το γέλιο και τις τραβηγμένες χειρονομίες της. Ο Μπρυνό Ντυμόν μου το πρότεινε ως σημείο αναφοράς και το είδα πολλές φορές. Ο χαρακτήρας της Οντ που υποδύομαι είναι τόσο πολύ συνεπαρμένος από την τραγωδία που ο Μπρυνό σκέφτηκε πως θα ήταν καλή ιδέα να συνδυάσω το δράμα με την κωμωδία, να παίξω…την ηθοποιό. Επίσης χάρηκα με την σπάνια ευκαιρία να εκφράσω ανοιχτά έναν χαρακτήρα, γιατί συνήθως παίζω εσωστρεφείς γυναίκες. Ταυτόχρονα δε γίνεται να μην ψάχνω την ανθρωπιά και τις αδυναμίες σε κάθε ρόλο. Είχε πλάκα η Οντ Βαν Πεντεγκέμ

 

  • Ο πατέρας μου ήταν μίμος, κι όταν ήμουν μικρή, τον παρακολουθούσα στα σκετς εν ώρα εργασίας και τις πρόβες του στο σπίτι. Μου ήταν γνώριμη η υποκριτική χωρίς φωνή, μόνο με τις κινήσεις του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου, αλλά και η τεχνική της μάσκας, πάνω στην οποία επίσης δούλεψε ο πατέρας μου, με φωνή αλλά χωρίς έκφραση. Αργότερα μιμόμουν τα νούμερα του σε φίλους, στις παρέες, και στην αρχή της καριέρας μου έμαθα να αποβάλλω τη σωματικότητα και να παίζω λιτά, χωρίς να κουνιέμαι. Ή καλύτερα, έμαθα να χρησιμοποιώ το σώμα και το πρόσωπο μου με διαφορετιούς τρόπους.

 

  • Είναι δύσκολο να περιγράψω τις παραμέτρους της Οικογένειας Πετενγκέν, γιατί ούτε ο Μπρυνό Ντυμόν γνώριζε 100% σε ποιά κατεύθυνση πήγαινε. Όχι τεχνικά, γιατί ο ίδιος τα έχει σκεφτεί όλα από πριν και ξέρει πώς θα μοντάρει την ταινία του μόλις τελειώσουν τα γυρίσματα. Στις δικές μας λήψεις για παράδειγμα, κινηματογραφούσε μόνο το ωφέλιμο, πράγμα ασυνήθιστο, γιατί τις περισσότερες φορές μας ζητούν να γυρίσουμε ολόκληρη τη σκηνή και μετά κόβουν ότι δεν χρειάζεται και κρατούν ότι νομίζουν.

 

  • Έπαιξα πρόσφατα Αντιγόνη του Σοφοκλή και ομολογώ πως με συναρπάζει η ελληνική τραγωδία. Διάβασα κάπου πως τις έχουμε ανάγκη τις τραγωδίες, γιατί μοιάζουν με πρόβα της ίδιας μας της ζωής. Όλα αυτά που θα περάσουμε, τις δοκιμασίες που θα υποστούμε. Συνεπώς, πρέπει να προετοιμαστούμε, γιατί έχουμε να βιώσουμε πολλές και σκληρές καταστάσεις. Όλα τα σπουδαία θέματα ζωής, την απώλεια, την προδοσία, την εγκατάλειψη, τον αποχωρισμό. Όλα αυτά περιγράφονται στους μύθους, αλλά εγώ, ως ηθοποιός, οφείλω να τα διυλίσω μέσα από την ανθρώπινη πλευρά μου. Οι μύθοι σε βοηθούν να κατανοήσεις τη μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια ολόκληρης της ζωής σου. Αλλά μόνο μέσα από την ανθρωπιά σου τα αποδίδεις. Και η ανθρωπιά μεταφράζεται σε συναισθήματα, στην αλήθεια του εαυτού σου, σε όλα τα στάδια. Ο Οιδίποδας έχει 4 παιδιά, που αντιστοιχούν σε ισάριθμα σύμβολα του περάσματος, της ενηλικίωσης αν θέλετε, από τη ζωώδη κατάσταση, στη θείκή. Ο σκοπός της δουλειάς μου είναι να έρθω σε επαφή με όλα τα υπάρχοντα συναισθήματα, να τα εξερευνήσω και να τα εκφράσω. Αυτή είναι η αποστολή μου.

 

  • Οι μύθοι είναι οτι σημαντικότερο έχουμε. Ο Σοφοκλής ήταν ιδιοφυία, αναμφίβολα. Το επίπεδο της ποίησης στα γραπτά του είναι δυσθεώρητα υψηλό. Σε κάνει να πιστεύεις πως την χρειάζεσαι την τραγωδία στη ζωή σου, ακόμη κι αν σε οδηγεί σε άβολα μονοπάτια. Το κοινό θεωρεί πως έχει ανάγκη μόνο να γελάσει, να πάει σε κωμωδίες για να διασκεδάσει. Κάνει λάθος. Οφείλει να παρακολουθεί και τα δύο, για να εκτιμήσει και τις δύο πλευρές της ψυχής. 
  • Πολύ συχνά, οι τιμητικές διακρίσεις με εκπλήσσουν. Δεν το ξέρεις ποτέ από πριν, δεν το έχεις δεδομένο. Και δεν έχει και τόση σημασία τελικά. Είτε πάρεις βραβείο, είτε όχι, η “συναλλαγή” με το κοινό και η δουλειά του ηθοποιού, παραμένει η ίδια. Είσαι μπροστά στην κάμερα και καλείσαι να συμμετάσχεις σε κάτι συλλογικό. Αν πιστεψεις πως είσαι μόνος σου, μπήκες σε φυλακή από την οποια δύσκολα δραπετεύεις. Όπως ακριβώς συμβαίνει στη ζωή δηλαδή. Αν δώσεις τον εαυτό σου, τον προσφέρεις κάθε φορά που ανοίγει ένας κύκλος, τότε είσαι ελεύθερος, Κι εμένα μου αρέσει να είμαι ελεύθερη, δεν το αλλάζω με τίποτε αυτό το συναίσθημα. 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ