Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer

1

Ο μύθος που θέλει τον Johannes Vermeer έναν απομονωμένο καλλιτέχνη, έγκλειστο στο σπίτι του στην oλλανδική πόλη Nτελφτ (Delft), φαίνεται έτοιμος να ανατραπεί. Μια νέα έκθεση, η Vermeer and the Masters of Genre Painting που εγκαινιάστηκε στο Λούβρο στις 22 Φεβρουαρίου, δίνει έμφαση στις βαθιές επιρροές του από άλλους, σύγχρονους του Ολλανδούς ζωγράφους.

Ο Vermeer και το Delft είναι μέχρι σήμερα πολύ στενά συνδεδεμένα στην ιστορία της τέχνης. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ο ζωγράφος ταξίδεψε πέρα από αυτό, ενώ ερευνητές (και συγγραφείς όπως η Tracy Chevalier) έχουν μελετήσει τους δεσμούς του με άλλους συμπολίτες του. Συχνά ονομάζεται «ο Vermeer του Ντελφτ» για να διαφοροποιηθεί από τον ζωγράφο τοπίων «Vermeer του Haarlem». Όλα αυτά ενισχύουν την ιδέα ότι ήταν μια απομονωμένη μεγαλοφυία που έφευγε σπάνια από την γενέτειρα του.

O Blaise Ducos, ο επιμελητής του Λούβρου στον Vermeer και τους άλλους κορυφαίους της ρωπογραφίας, λέει ότι παρόλο που δουλεύει για την έκθεση πάνω από πέντε χρόνια, μόνο τώρα που οι πίνακες έχουν κρεμαστεί στις θέσεις τους κατάλαβε τους δεσμούς που συνδέουν τους Ολλανδούς ζωγράφους της ίδιας τεχνοτροπίας. «Ο Vermeer πρέπει να είχε ταξιδέψει και να είχε δει την δουλειά των άλλων ζωγράφων αλλιώς δε θα ήταν τόσο ενημερωμένος για το τι συμβαίνει. Όπως και ο Rembrandt, δεν πήγε ποτέ στο εξωτερικό αλλά δεν ήταν και ένας καλλιτέχνης απομονωμένος στο Ντελφτ που δούλευε στο μικρό του στούντιο, » λέει ο Ducos.

Ένα από τα παραδείγματα που παρουσιάζεται στην έκθεση, είναι ο πίνακας του Gerard ter Borch «Γυναίκα που γράφει ένα γράμμα» (1655-56, μουσείο Maurithuis, Χάγη), που εκτίθεται στο Λούβρο δίπλα στο έργο του Vermmer «Γυναίκα που γράφει» (1665-67, Εθνική Πινακοθήκη, Washington, DC). Η ιδέα της γυναίκας που γράφει (προφανώς ένα ερωτικό γράμμα) σε ένα σκοτεινό δωμάτιο φαίνεται ότι προέρχεται από τον πίνακα του Ter Borch, το πρώτο δείγμα πίνακα με αυτό το θέμα στην Ολλανδική τέχνη.

Ο Vermeer, υποστηρίζει ο Ducos πρέπει να είχε δει τον παλιότερο πίνακα, πιθανώς στο στούντιο του Ter Borch στο Deventer ή στην κατοχή κάποιου συλλέκτη στο Rotterdam. Αλλά ο Vermeer ανέπτυξε το θέμα, ζωντανεύοντας την γυναίκα με το να την βάλει να στρέφεται προς εμάς κοιτώντας μας με αυτό το πανίσχυρο βλέμμα. Αυτό που επίσης αναδεικνύει η έκθεση, είναι ότι παρότι ο Vermeer μπορεί να είχε υιοθετήσει ιδέες και πόζες από λίγο παλιότερες δουλειές, στα χέρια του αποκτούν ποιότητα ασύγκριτη σε σχέση με τους σύγχρονους του ζωγράφους. 

Η έκθεση Vermeer and the Masters of Genre Painting οργανώθηκε στο Λούβρο σε συνεργασία με την National Gallery of Ireland του Δουβλίνου και την National Gallery of Art στη Washington και παρουσιάζει μέχρι τις 22 Μαίου τα μεγάλα αριστουργήματα του Βερμέερ και των συγχρόνων του.

 

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Laitiere, Johannes Vermeer, 1658-1659. © Amsterdam, Rijksmuseum.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Cuisiniere Hollandaise,Gerard Dou, 1640-1650. © RMN-Grant Palais(Musee du Louvre)
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Le Peseuse d'or, Pieter de Hooch, 1664. © BPK Berlin.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Femme a la balance, Johannes Vermeer, 1664. © Washington , National Gallery of Art.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Jeune home ecrivant une lettre, Gabriel Metsu, 1664-1666. © Dublin, National Gallery of Ireland.
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Dentellière, Johannes Vermeer, 1669-1670. © RMN-Grant Palais(Musee du Louvre)
Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Lettre, Johannes Vermeer, 1670. © Dublin, National Gallery of Ireland.


Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ