Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει»

Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει» Facebook Twitter
Το καλό με το σινεμά είναι πως μπορείς πάντα να σηκωθείς από το κάθισμά σου και να φύγεις, αν δεν σου αρέσει η ταινία... Φωτ.: Clemens Bilan/ Getty Images
1

Η Μάρεν Άντε, η Γερμανίδα σεναριογράφος, σκηνοθέτις και παραγωγός του «Τόνι Έρντμαν», μόλις είχε κερδίσει το μεγάλο βραβείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γνωστό ως LUX, που απονέμεται για 10η συνεχή χρονιά στο Στρασβούργο, και προσήλθε στον τεχνολογικά προηγμένο και άψογα οργανωμένο χώρο συνεντεύξεων, ακριβώς δίπλα στη διαστημική κεντρική αίθουσα, με καρφωμένο το χαμόγελο της ικανοποίησης στο πρόσωπό της, σαν κοριτσάκι που έβλεπε τον κόπο του να αναγνωρίζεται – μια δίκαιη ανακούφιση, μετά τον αποκλεισμό της από τα βραβεία της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Καννών. Μιλήσαμε για την Ευρώπη, τη «γερμανικότητα» του χιούμορ της ταινίας, τις ποικίλες αντιδράσεις των θεατών, την ανάγκη της να επιβλέπει κάθε λεπτομέρεια της ταινίας της και στο τέλος της ευχήθηκα καλή συνέχεια, εννοώντας πως τώρα αρχίζει το ευχάριστο ταξίδι συγκομιδής βραβείων για την ταινία της. Με κοίταξε παράξενα. Awards season; Από τα 5 βραβεία, 3 προσωπικά για την Άντε και δύο για τους πρωταγωνιστές της στη μεγάλη βραδιά της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο Βρότσλαβ, μέχρι τα επερχόμενα Όσκαρ, μεσολαβούν τρεις γεμάτοι μήνες ασταμάτητων ταξιδιών και συγχαρητηρίων για την καλύτερη, όπως έχουν μέχρι στιγμής τα πράγματα, ταινία της χρονιάς.

— Συγχαρητήρια για το ευρωπαϊκό βραβείο LUX, που μάλιστα έχετε μπροστά σας, και σ' εμένα, τουλάχιστον, μοιάζει με μικρογραφία του Πύργου της Βαβέλ.

Ή με την Ευρώπη. Μάλιστα, έχει ένα κενό σε ένα σημείο του, σαν τρύπα. Θα μπορούσε να είναι το Brexit. Οφείλουμε να το συμπληρώσουμε και να το κλείσουμε.

Ανάλογα με το πώς το βλέπει ο καθένας, αποφασίζει τι είδους ταινία είναι το «Τόνι Έρντμαν». Κάποιοι λυπούνται και θλίβονται, το θεωρούν δυσβάσταχτο. Άλλοι το θεωρούν κωμωδία απ' την αρχή μέχρι το τέλος. Μου αρέσει όταν μια ταινία αφήνει χώρο για σκέψεις, τον αέρα να επανέλθεις με άλλη άποψη ενδεχομένως.


— Γιατί όχι; Η ταινία, το καταπληκτικό «Τόνι Έρντμαν», έχει διαγράψει εντυπωσιακή πορεία, ξεκινώντας από το Φεστιβάλ Καννών, όπου λατρεύτηκε από τους κριτικούς. Πρόκειται για μια ασυνήθιστη δραματική κομεντί και το λέω αυτό γιατί τα θέματα που θίγονται, όπως η δύσκολη σχέση ανάμεσα στον πατέρα και την κόρη, με πολλές άβολες καταστάσεις και αμοιβαία ρεζιλέματα, δεν τα συναντάς σε κωμωδίες. Πόσο μάλλον, όταν μιλάμε για ένα αστείο έργο από τη Γερμανία, με την προκατάληψη που υπάρχει για το χιούμορ του λαού σας. Ποιες είναι οι αντιδράσεις του κοινού, έτσι όπως τις έχετε βιώσει στις πρεμιέρες ανά τον κόσμο;

Προερχόμενη βασικά από το δράμα, αναρωτήθηκα αν μπορώ να ασχοληθώ σοβαρά με το είδος της κωμωδίας. Το καλό της υπόθεσης είναι πως ο πατέρας είναι εκείνος που παίζει την κωμωδία στην κόρη του, γιατί είναι απελπισμένος. Και λόγω αυτής της απελπισίας, η κωμωδία διαχέεται στο δράμα. Ανάλογα με το πώς το βλέπει ο καθένας, αποφασίζει τι είδους ταινία είναι το «Τόνι Έρντμαν». Κάποιοι λυπούνται και θλίβονται, το θεωρούν δυσβάσταχτο. Άλλοι το θεωρούν κωμωδία απ' την αρχή μέχρι το τέλος. Μου αρέσει όταν μια ταινία αφήνει χώρο για σκέψεις, τον αέρα να επανέλθεις με άλλη άποψη ενδεχομένως.

— Μιλάτε για «αέρα» και για το πώς το φιλμ σας αναπνέει, αλλά διάβασα σε συνέντευξή σας πως σας αρέσει να ελέγχετε κάθε έκφανση των ταινιών σας, από την αρχική σύλληψη μέχρι την τελική υλοποίηση. Οπότε, τι γίνεται ακριβώς; Κοντρολάρετε τα πάντα και μετά αφήνετε τον χώρο που αναφέρετε;

(γελάει) Ναι, ο αέρας πρέπει να ελέγχεται. Είμαι σεναριογράφος, σκηνοθέτις, και ευτυχώς, παραγωγός, οπότε είναι δύσκολο να αφήσω την ταινία μου στην ησυχία της. Επίσης, πραγματικά απολαμβάνω τη συμμετοχή μου σε κάθε στάδιο της διαδικασίας. Μου αρέσει να τραβάω πολλές σκηνές και να επιλέγω. Το σενάριό μου είναι ήδη γραμμένο διεξοδικά, επομένως δεν αυτοσχεδιάζουμε, αλλά σε ένα υπο-επίπεδο το μοντάζ μπορεί να μου δώσει μια εντελώς διαφορετική ταινία από το τελικό αποτέλεσμα που είδατε. Ως παραγωγός, συζητάω με τους συνεργάτες μου πού και σε τι ακριβώς είναι απαραίτητο να ξοδευτούν τα χρήματα, αλλά και πόση θα είναι η διάρκεια του φιλμ. Εκατόν εξήντα λεπτά διαρκεί το «Τόνι Έρντμαν», δεν είναι και λίγα! Είναι πολυτέλεια να κάνεις γυρίσματα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει» Facebook Twitter
H Maren Ade με τους πρωταγωνιστές της ταινίας Peter Simonische και Sandra Hüller στο φεστιβάλ των Καννών


— Βρίσκω τρομερά ενδιαφέρον το ότι πολλοί θεατές, που γνωρίζουν πως ενθουσιάστηκα με την ταινία, με πλησίασαν και με μάλωσαν κατά κάποιον τρόπο, έχοντας αντιρρήσεις για τη σχέση πατέρα-κόρης, το κατά πόσο λειτούργησε η κωμωδία, τη διάρκεια... Βρίσκετε θετική αυτήν τη διάσταση απόψεων, την πόλωση;

Ναι, πολύ. Είναι θέμα γούστου και ευαισθησίας το κατά πόσο συντονίζεται ο θεατής με αυτό που εκτυλίσσεται μπροστά του. Μου έχει συμβεί πολλές φορές να μη μου αρέσει μια ταινία, ωστόσο να μένει στο μυαλό μου, να επανέρχομαι συχνά στα θέματα που πραγματευόταν, και γενικά να εξελίσσεται στη σκέψη μου. Το καλό με το σινεμά είναι πως μπορείς πάντα να σηκωθείς από το κάθισμά σου και να φύγεις, αν δεν σου αρέσει η ταινία. Πάντως, είναι αλήθεια πως με το «Τόνι Έρντμαν» πολλοί θεατές παραξενεύτηκαν, επειδή δεν ήταν η ελαφριά κωμωδία που περίμεναν. Το περιεχόμενο είναι σαφώς μελαγχολικό, ειδικά στο υπόστρωμά του.

— Παραλαμβάνοντας το βραβείο, επισημάνατε πως διαπιστώσατε στα ταξίδια που έχετε κάνει συνοδεύοντας την ταινία σας ότι κάθε λαός πιστεύει πως διαθέτει το καλύτερο χιούμορ. Αναφέρατε τους Ρουμάνους. Το ίδιο φαντάζομαι θεωρούμε οι Έλληνες για τον εαυτό μας. Παραλείψατε τους Γερμανούς...

Ναι, είναι αλήθεια πως δεν τους ανέφερα συγκεκριμένα. (γελάει)

— Θεωρείτε πως έχετε πλάκα ως λαός και μας το κρύβετε;

Όχι, γενικά δεν το νομίζουμε. Μπορεί και να το κρύβουμε καλά. Ίσως πιστεύουμε πως κάποιος, σε μια δεδομένη στιγμή της ζωής μας, θα μας διδάξει το αστείο και τον κατάλληλο τρόπο έκφρασής του. Η αλήθεια είναι πως οι κωμωδίες, όταν είναι εγκεφαλικές, μένουν εγκλωβισμένες στα σύνορά τους και δεν γίνονται κατανοητές από τους «ξένους», σε μια άλλη γλώσσα δηλαδή.


— Τι σας κάνει να γελάτε;

Εμένα; Μάλλον το χρονικό σημείο που μένω μόνη και συνειδητοποιώ ένα λάθος ή όταν ξεκινάει κάτι στραβά, δεν μπορώ να το σταματήσω και το λάθος συνεχίζει σε πείσμα των προσπαθειών μου για το αντίθετο, σαν screwball χωρίς τέλος. Όχι πως δεν γίνομαι παιδαριώδης μερικές φορές. Η ειρωνεία, απ' την άλλη, είναι ενδιαφέρουσα, αλλά με οδηγεί σε υπερβολές. Τι να πω, εξαρτάται από τη στιγμή.

Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει» Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία Τόνι Έρντμαν


— Είστε μια υπερήφανη Ευρωπαία, αν δεν απατώμαι.

Ναι, σαφώς.


— Ποιες είναι οι σκέψεις σας αυτές τις κρίσιμες στιγμές για το μέλλον της Ένωσης;

Ότι κακώς θεώρησα δεδομένη την Ευρώπη τόσα χρόνια, σε τέτοιο βαθμό που τώρα οφείλω να προλάβω να σώσω κάτι που κινδυνεύει.


— Κακώς που θεωρήσατε πως, ως Γερμανίδα, ανήκετε στην Ευρώπη ό,τι κι αν γίνει;

Ναι, και επίσης πως η Ευρώπη ήταν πολλά περισσότερα από μια οικονομική ένωση κρατών, που δεν θα κλονιζόταν απ' οποιαδήποτε απόφαση. Τώρα αντιλαμβάνομαι πως πρόκειται για πολύπλοκο πεδίο. Μετά την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας, θα παρακολουθώ από κοντά τις εξελίξεις.


— Σας ευχαριστώ πολύ και καλή επιτυχία στο υπόλοιπο της σεζόν των βραβείων.

Της «σεζόν των βραβείων»; (γελάει)


— Ακριβώς. Γιατί θα κρατήσει πολύ για την ταινία σας.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

1 σχόλια
<<...Ότι κακώς θεώρησα δεδομένη την Ευρώπη τόσα χρόνια, σε τέτοιο βαθμό που τώρα οφείλω να προλάβω να σώσω κάτι που κινδυνεύει...... Eπίσης πως η Ευρώπη ήταν πολλά περισσότερα από μια οικονομική ένωση κρατών, που δεν θα κλονιζόταν απ' οποιαδήποτε απόφαση. Τώρα αντιλαμβάνομαι πως πρόκειται για πολύπλοκο πεδίο.>>Eχω τις ίδιες ακριβώς σκέψεις στο νου μου.