Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει»

Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει» Facebook Twitter
Το καλό με το σινεμά είναι πως μπορείς πάντα να σηκωθείς από το κάθισμά σου και να φύγεις, αν δεν σου αρέσει η ταινία... Φωτ.: Clemens Bilan/ Getty Images
1

Η Μάρεν Άντε, η Γερμανίδα σεναριογράφος, σκηνοθέτις και παραγωγός του «Τόνι Έρντμαν», μόλις είχε κερδίσει το μεγάλο βραβείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γνωστό ως LUX, που απονέμεται για 10η συνεχή χρονιά στο Στρασβούργο, και προσήλθε στον τεχνολογικά προηγμένο και άψογα οργανωμένο χώρο συνεντεύξεων, ακριβώς δίπλα στη διαστημική κεντρική αίθουσα, με καρφωμένο το χαμόγελο της ικανοποίησης στο πρόσωπό της, σαν κοριτσάκι που έβλεπε τον κόπο του να αναγνωρίζεται – μια δίκαιη ανακούφιση, μετά τον αποκλεισμό της από τα βραβεία της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Καννών. Μιλήσαμε για την Ευρώπη, τη «γερμανικότητα» του χιούμορ της ταινίας, τις ποικίλες αντιδράσεις των θεατών, την ανάγκη της να επιβλέπει κάθε λεπτομέρεια της ταινίας της και στο τέλος της ευχήθηκα καλή συνέχεια, εννοώντας πως τώρα αρχίζει το ευχάριστο ταξίδι συγκομιδής βραβείων για την ταινία της. Με κοίταξε παράξενα. Awards season; Από τα 5 βραβεία, 3 προσωπικά για την Άντε και δύο για τους πρωταγωνιστές της στη μεγάλη βραδιά της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο Βρότσλαβ, μέχρι τα επερχόμενα Όσκαρ, μεσολαβούν τρεις γεμάτοι μήνες ασταμάτητων ταξιδιών και συγχαρητηρίων για την καλύτερη, όπως έχουν μέχρι στιγμής τα πράγματα, ταινία της χρονιάς.

— Συγχαρητήρια για το ευρωπαϊκό βραβείο LUX, που μάλιστα έχετε μπροστά σας, και σ' εμένα, τουλάχιστον, μοιάζει με μικρογραφία του Πύργου της Βαβέλ.

Ή με την Ευρώπη. Μάλιστα, έχει ένα κενό σε ένα σημείο του, σαν τρύπα. Θα μπορούσε να είναι το Brexit. Οφείλουμε να το συμπληρώσουμε και να το κλείσουμε.

Ανάλογα με το πώς το βλέπει ο καθένας, αποφασίζει τι είδους ταινία είναι το «Τόνι Έρντμαν». Κάποιοι λυπούνται και θλίβονται, το θεωρούν δυσβάσταχτο. Άλλοι το θεωρούν κωμωδία απ' την αρχή μέχρι το τέλος. Μου αρέσει όταν μια ταινία αφήνει χώρο για σκέψεις, τον αέρα να επανέλθεις με άλλη άποψη ενδεχομένως.


— Γιατί όχι; Η ταινία, το καταπληκτικό «Τόνι Έρντμαν», έχει διαγράψει εντυπωσιακή πορεία, ξεκινώντας από το Φεστιβάλ Καννών, όπου λατρεύτηκε από τους κριτικούς. Πρόκειται για μια ασυνήθιστη δραματική κομεντί και το λέω αυτό γιατί τα θέματα που θίγονται, όπως η δύσκολη σχέση ανάμεσα στον πατέρα και την κόρη, με πολλές άβολες καταστάσεις και αμοιβαία ρεζιλέματα, δεν τα συναντάς σε κωμωδίες. Πόσο μάλλον, όταν μιλάμε για ένα αστείο έργο από τη Γερμανία, με την προκατάληψη που υπάρχει για το χιούμορ του λαού σας. Ποιες είναι οι αντιδράσεις του κοινού, έτσι όπως τις έχετε βιώσει στις πρεμιέρες ανά τον κόσμο;

Προερχόμενη βασικά από το δράμα, αναρωτήθηκα αν μπορώ να ασχοληθώ σοβαρά με το είδος της κωμωδίας. Το καλό της υπόθεσης είναι πως ο πατέρας είναι εκείνος που παίζει την κωμωδία στην κόρη του, γιατί είναι απελπισμένος. Και λόγω αυτής της απελπισίας, η κωμωδία διαχέεται στο δράμα. Ανάλογα με το πώς το βλέπει ο καθένας, αποφασίζει τι είδους ταινία είναι το «Τόνι Έρντμαν». Κάποιοι λυπούνται και θλίβονται, το θεωρούν δυσβάσταχτο. Άλλοι το θεωρούν κωμωδία απ' την αρχή μέχρι το τέλος. Μου αρέσει όταν μια ταινία αφήνει χώρο για σκέψεις, τον αέρα να επανέλθεις με άλλη άποψη ενδεχομένως.

— Μιλάτε για «αέρα» και για το πώς το φιλμ σας αναπνέει, αλλά διάβασα σε συνέντευξή σας πως σας αρέσει να ελέγχετε κάθε έκφανση των ταινιών σας, από την αρχική σύλληψη μέχρι την τελική υλοποίηση. Οπότε, τι γίνεται ακριβώς; Κοντρολάρετε τα πάντα και μετά αφήνετε τον χώρο που αναφέρετε;

(γελάει) Ναι, ο αέρας πρέπει να ελέγχεται. Είμαι σεναριογράφος, σκηνοθέτις, και ευτυχώς, παραγωγός, οπότε είναι δύσκολο να αφήσω την ταινία μου στην ησυχία της. Επίσης, πραγματικά απολαμβάνω τη συμμετοχή μου σε κάθε στάδιο της διαδικασίας. Μου αρέσει να τραβάω πολλές σκηνές και να επιλέγω. Το σενάριό μου είναι ήδη γραμμένο διεξοδικά, επομένως δεν αυτοσχεδιάζουμε, αλλά σε ένα υπο-επίπεδο το μοντάζ μπορεί να μου δώσει μια εντελώς διαφορετική ταινία από το τελικό αποτέλεσμα που είδατε. Ως παραγωγός, συζητάω με τους συνεργάτες μου πού και σε τι ακριβώς είναι απαραίτητο να ξοδευτούν τα χρήματα, αλλά και πόση θα είναι η διάρκεια του φιλμ. Εκατόν εξήντα λεπτά διαρκεί το «Τόνι Έρντμαν», δεν είναι και λίγα! Είναι πολυτέλεια να κάνεις γυρίσματα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει» Facebook Twitter
H Maren Ade με τους πρωταγωνιστές της ταινίας Peter Simonische και Sandra Hüller στο φεστιβάλ των Καννών


— Βρίσκω τρομερά ενδιαφέρον το ότι πολλοί θεατές, που γνωρίζουν πως ενθουσιάστηκα με την ταινία, με πλησίασαν και με μάλωσαν κατά κάποιον τρόπο, έχοντας αντιρρήσεις για τη σχέση πατέρα-κόρης, το κατά πόσο λειτούργησε η κωμωδία, τη διάρκεια... Βρίσκετε θετική αυτήν τη διάσταση απόψεων, την πόλωση;

Ναι, πολύ. Είναι θέμα γούστου και ευαισθησίας το κατά πόσο συντονίζεται ο θεατής με αυτό που εκτυλίσσεται μπροστά του. Μου έχει συμβεί πολλές φορές να μη μου αρέσει μια ταινία, ωστόσο να μένει στο μυαλό μου, να επανέρχομαι συχνά στα θέματα που πραγματευόταν, και γενικά να εξελίσσεται στη σκέψη μου. Το καλό με το σινεμά είναι πως μπορείς πάντα να σηκωθείς από το κάθισμά σου και να φύγεις, αν δεν σου αρέσει η ταινία. Πάντως, είναι αλήθεια πως με το «Τόνι Έρντμαν» πολλοί θεατές παραξενεύτηκαν, επειδή δεν ήταν η ελαφριά κωμωδία που περίμεναν. Το περιεχόμενο είναι σαφώς μελαγχολικό, ειδικά στο υπόστρωμά του.

— Παραλαμβάνοντας το βραβείο, επισημάνατε πως διαπιστώσατε στα ταξίδια που έχετε κάνει συνοδεύοντας την ταινία σας ότι κάθε λαός πιστεύει πως διαθέτει το καλύτερο χιούμορ. Αναφέρατε τους Ρουμάνους. Το ίδιο φαντάζομαι θεωρούμε οι Έλληνες για τον εαυτό μας. Παραλείψατε τους Γερμανούς...

Ναι, είναι αλήθεια πως δεν τους ανέφερα συγκεκριμένα. (γελάει)

— Θεωρείτε πως έχετε πλάκα ως λαός και μας το κρύβετε;

Όχι, γενικά δεν το νομίζουμε. Μπορεί και να το κρύβουμε καλά. Ίσως πιστεύουμε πως κάποιος, σε μια δεδομένη στιγμή της ζωής μας, θα μας διδάξει το αστείο και τον κατάλληλο τρόπο έκφρασής του. Η αλήθεια είναι πως οι κωμωδίες, όταν είναι εγκεφαλικές, μένουν εγκλωβισμένες στα σύνορά τους και δεν γίνονται κατανοητές από τους «ξένους», σε μια άλλη γλώσσα δηλαδή.


— Τι σας κάνει να γελάτε;

Εμένα; Μάλλον το χρονικό σημείο που μένω μόνη και συνειδητοποιώ ένα λάθος ή όταν ξεκινάει κάτι στραβά, δεν μπορώ να το σταματήσω και το λάθος συνεχίζει σε πείσμα των προσπαθειών μου για το αντίθετο, σαν screwball χωρίς τέλος. Όχι πως δεν γίνομαι παιδαριώδης μερικές φορές. Η ειρωνεία, απ' την άλλη, είναι ενδιαφέρουσα, αλλά με οδηγεί σε υπερβολές. Τι να πω, εξαρτάται από τη στιγμή.

Μάρεν Άντε: «Θεωρούσα δεδομένη την Ευρώπη για χρόνια, τώρα οφείλω να περισώσω κάτι που κινδυνεύει» Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία Τόνι Έρντμαν


— Είστε μια υπερήφανη Ευρωπαία, αν δεν απατώμαι.

Ναι, σαφώς.


— Ποιες είναι οι σκέψεις σας αυτές τις κρίσιμες στιγμές για το μέλλον της Ένωσης;

Ότι κακώς θεώρησα δεδομένη την Ευρώπη τόσα χρόνια, σε τέτοιο βαθμό που τώρα οφείλω να προλάβω να σώσω κάτι που κινδυνεύει.


— Κακώς που θεωρήσατε πως, ως Γερμανίδα, ανήκετε στην Ευρώπη ό,τι κι αν γίνει;

Ναι, και επίσης πως η Ευρώπη ήταν πολλά περισσότερα από μια οικονομική ένωση κρατών, που δεν θα κλονιζόταν απ' οποιαδήποτε απόφαση. Τώρα αντιλαμβάνομαι πως πρόκειται για πολύπλοκο πεδίο. Μετά την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας, θα παρακολουθώ από κοντά τις εξελίξεις.


— Σας ευχαριστώ πολύ και καλή επιτυχία στο υπόλοιπο της σεζόν των βραβείων.

Της «σεζόν των βραβείων»; (γελάει)


— Ακριβώς. Γιατί θα κρατήσει πολύ για την ταινία σας.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
<<...Ότι κακώς θεώρησα δεδομένη την Ευρώπη τόσα χρόνια, σε τέτοιο βαθμό που τώρα οφείλω να προλάβω να σώσω κάτι που κινδυνεύει...... Eπίσης πως η Ευρώπη ήταν πολλά περισσότερα από μια οικονομική ένωση κρατών, που δεν θα κλονιζόταν απ' οποιαδήποτε απόφαση. Τώρα αντιλαμβάνομαι πως πρόκειται για πολύπλοκο πεδίο.>>Eχω τις ίδιες ακριβώς σκέψεις στο νου μου.