Κρίστι Πούιου: Ο σκηνοθέτης του Sieranevada μιλά στο LIFO.gr για σινεμά και μνημόσυνα

Κρίστι Πούιου: Ο σκηνοθέτης του Sieranevada μιλά στο LIFO.gr για σινεμά και μνημόσυνα Facebook Twitter
Δεν υπάρχει μαγική φόρμουλα για να κάνεις μια ιστορία που θα απευθύνεται σε όλους. Αν πεις «ξεκινώ να πω μια ιστορία που θα αφορά όλους», είσαι ηλίθιος. Είναι αδύνατον.
0

Κατά τη διάρκεια ενός μνημοσύνου οι συγγενείς έρχονται κοντά ο ένας στον άλλον, κλεισμένοι σε ένα μικρό σπίτι, παλεύοντας για να γεφυρώσουν το χάσμα που τους χωρίζει αλλά και να βγάλουν στην επιφάνεια τους προσωπικούς τους δαίμονες. Συντηρητικοί, μοντέρνοι, φτωχοί, εύποροι, συνωμοσιολόγοι και ρασιοναλιστές, ψάχνουν τη χρυσή τομή που θα τους επιτρέψει να συνυπάρξουν. Ο Κρίστι Πούιου έβαλε μια κάμερα να παρακολουθεί αυτόν το μικρό πόλεμο σαν πνεύμα και κατόρθωσε να μετατρέψει αυτή την τρίωρη κοινωνιολογική παρατήρηση σε ένα θέαμα με αρκετό χιούμορ και πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Ο σκηνοθέτης βρέθηκε αυτές τις μέρες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την πρεμιέρα της ταινίας του και μας μίλησε γι' αυτήν, την αντίληψη που έχει για τον κόσμο μας, το παρελθόν και το παρόν της Ρουμανίας και του σινεμά της.


— Βλέποντας την ταινία, μια πρώτη σκέψη που έκανα ήταν πως κινηματογραφείται έτσι ώστε να μας δείξει πως κάτι τέτοιο έχουμε ζήσει, λίγο-πολύ, όλοι μας. Συμφωνείτε;

Ναι, αλλά δεν γίνεται να ξεκινήσεις με σκοπό να κάνεις κάτι τέτοιο. Για να πεις μια ιστορία, πρέπει να το κάνεις με τον δικό σου τρόπο, παρουσιάζοντας τη δική σου εμπειρία σε σχέση με αυτήν. Δεν υπάρχει μαγική φόρμουλα για να κανεις μια ιστορία που θα απευθύνεται σε όλους. Αν πεις «ξεκινώ να πω μια ιστορία που θα αφορά όλους», είσαι ηλίθιος – είναι αδύνατον. Μπορείς να οριοθετήσεις την ιστορία σου χρησιμοποιώντας ό,τι θεωρείς εσύ σημαντικό και πρέπει να είσαι και πολύ ειλικρινής σ' αυτό. Ακόμη κι έτσι όμως, έστω και αν κάνεις την καλύτερη δυνατή ανθρωπολογική, ψυχολογική και κοινωνιολογική μελέτη και βγάλεις συμπεράσματα, δεν μπορείς να ισχυριστείς πως λες κάτι για όλους.

Yπάρχει μυστήριο στη ζωή και δεν θεωρώ τον εαυτό μου φωτισμένο που το ψάχνω. Είμαι ένας φτωχός, αμαρτωλός άνθρωπος. Ενδιαφέρομαι να βλέπω την ουσία κάθε ανθρώπου, είναι κάτι που το κάνω και στη δουλειά μου, για παράδειγμα με τους ηθοποιούς.


— Υπάρχουν όμως κοινές εμπειρίες και αν αυτές ειπωθούν σωστά, μπορεί να υπάρξει ταύτιση.

Πιστεύω πως έχουμε περισσότερα κοινά παρά διαφορές και αν επικεντρωθείς σε αυτά, μπορείς να μιλήσεις με καθολικότερο τρόπο, όσο γίνεται βέβαια. Και πάλι όμως, για να το πετύχεις αυτό, χρειάζεται τύχη και προσευχή, ώστε να ανακαλύψεις το μυστήριο της ύπαρξης και να κάνεις μια υπέρβαση. Βέβαια, μιλώντας για κάτι τέτοιο στον σημερινό, αθεϊστικό κόσμο, ακούγεσαι τρελός, αυτό όμως είναι μια μπούρδα. Κάθε χρονική περίοδο μπαίνουμε σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα πίστης – την εποχή αυτή κυριαρχούν η εκλογίκευση και η υπεραπλούστευση. Υπάρχει μυστήριο στη ζωή και δεν θεωρώ τον εαυτό μου φωτισμένο που το ψάχνω, είμαι ένας φτωχός, αμαρτωλός άνθρωπος. Ενδιαφέρομαι να βλέπω την ουσία κάθε ανθρώπου, είναι κάτι που το κάνω και στη δουλειά μου, για παράδειγμα με τους ηθοποιούς. Τους το λέω πάντα, δεν ενδιαφέρομαι για την ερμηνεία τους αλλά για τους ίδιους. Δεν πιστεύω στην έννοια ερμηνεία, τη θεωρώ κοροϊδία. Ο άνθρωπος πίσω από τον ηθοποιό είναι αυτό που μετράει.

Κρίστι Πούιου: Ο σκηνοθέτης του Sieranevada μιλά στο LIFO.gr για σινεμά και μνημόσυνα Facebook Twitter
Πολλές φορές, στο παραδοσιακό σινεμά η κάμερα παίζει κάπως τον ρόλο του φαντάσματος, αφού ηθοποιοί και κοινό ξέρουν πως βρίσκεται εκεί, αλλά όλοι την αγνοούν.


— Η κάμερα στην ταινία παρακολουθεί όλη τη διαδικασία σαν ένα φάντασμα που βρίσκεται εκεί. Συμβολίζει τον νεκρό πατέρα για τον οποίο γίνεται το μνημόσυνο;

Το μνημόσυνο των 40 ημερών συμβολίζει τις πρώτες 40 μέρες κατά τις οποίες η ψυχή του νεκρού βρίσκεται ακόμη γύρω από τον χώρο όπου ζούσε. Πολλές φορές, στο παραδοσιακό σινεμά η κάμερα παίζει κάπως τον ρόλο του φαντάσματος, αφού ηθοποιοί και κοινό ξέρουν πως βρίσκεται εκεί, αλλά όλοι την αγνοούν. Ενώνοντας αυτόν το ρόλο της κάμερας με τον πατέρα που έχει πεθάνει, του δίνουμε κάπως και τον ρόλο του παρατηρητή που θέλει να είναι, χωρίς όμως να μπορεί να παρέμβει στα όσα βλέπει, δίνοντας την εντύπωση πως υποφέρει κι ο ίδιος.


— Βλέπουμε και ένα έθιμο, σύμφωνα με το οποίο ένας νεαρός φορά τα ρούχα του νεκρού και κυκλοφορεί στο σπίτι. Είναι συνηθισμένο αυτό στη Ρουμανία;

Το έθιμο είναι αρκετά διαδεδομένο στη νότια Ρουμανία. Σύμφωνα με αυτό, κάποιος από την οικογένεια γίνεται πρέσβης του νεκρού και αντιπροσωπεύει την αντίληψη πως δεν υπάρχει θάνατος αλλά Ανάσταση. Βασίζεται στην ιστορία του τάφου του Χριστού, που΄οταν τον άνοιξαν, βρήκαν μέσα τα ρούχα του, γι' αυτό και η οικογένεια τοποθετεί τα ρούχα του νεκρού με τρόπο τέτοιο, ώστε να σχηματίζουν ένα ανθρώπινο σώμα. Στη συνέχεια κάποιος τα φορά, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση πως ο νεκρός επιστρέφει.


— Η τελετή, πάντως, πολλές φορές διακόπτεται από μικρά, περιστατικά.

Όταν γύρισα αυτήν τη σκηνή, της τελετής, έβαλα το μωρό της οικογένειας να κλαίει – σαν να ξεκινά μια νέα ζωή, δίνοντας την αίσθηση της συνέχισης της ζωής. Έδωσα στο μωρό το όνομα Ιρίνα, γνωρίζοντας ότι σημαίνει «ειρήνη» στα ελληνικά, και το θεωρώ το σημαντικότερο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος. Είναι λάθος ο τρόπος θεώρηση της έννοιας ως ενός καθολικού γεγονότος, ενώ είναι πρωτίστως προσωπικό. Το καταλαβαίνω τώρα που κοντεύω να γίνω 50 χρονών. Θεωρώ ότι το να ζεις σε έναν κόσμο ειρηνικό και γαλήνιο είναι σημαντικότερο από το να ζεις σε έναν κόσμο δικαιοσύνης, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Η δικαιοσύνη, όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα, αφήνει πάντα τουλάχιστον ένα άτομο δυσαρεστημένο.


— Αν και υπάρχουν αρκετοί καβγάδες στην ταινία, ο πιο έντονος γίνεται για πολιτικούς λόγους, με αφορμή το κομμουνιστικό παρελθόν της Ρουμανίας. Είναι μια κουβέντα που εξακολουθεί να διχάζει ως σήμερα τη χώρα σας;

Είχα έναν παρόμοιο καβγά με τον πατέρα μου και μια συνάδελφο της μητέρας μου (η οποία λεγόταν Εβελίνα, όπως και αυτή που υπερασπίζεται το κομμουνιστικό καθεστώς στην ταινία). Όσο οι άνθρωποι που έζησαν αυτά τα χρόνια είναι ακόμη ζωντανοί, θα γίνεται αυτή η συζήτηση, γιατί προσπαθούν κάπως να υπεραμυνθούν της θέσης τους. Κάποιοι πίστευαν όντως στο κομμουνιστικό ιδεώδες, κάποιοι όχι, όμως όλοι αναλώνονται σε ανούσια debates. Σπανίως φτάνουμε στο σημείο να ξεκαθαρίσουμε τι ακριβώς έγινε, ο καθένας παίρνει μια θέση και μιλά γενικά, ανάλογα με το συμφέρον του, ειδικότερα σε επετείους. Και βέβαια αυτό δεν γίνεται σήμερα μόνο γι' αυτό το θέμα ή μόνο για ό,τι αφορά τη Ρουμανία. Είμαι σίγουρος πως η νίκη του Τραμπ, για παράδειγμα, στις ΗΠΑ θα δημιουργήσει ατέλειωτα debates στη χώρα μου, που δεν νομίζω ότι θα καταλήξουν κάπου.

Κρίστι Πούιου: Ο σκηνοθέτης του Sieranevada μιλά στο LIFO.gr για σινεμά και μνημόσυνα Facebook Twitter
Οι ταινίες δεν γίνονταν πλέον από αγάπη για το σινεμά αλλά από τη ματαιοδοξία κάποιων που ήθελαν να περπατήσουν σε κόκκινα χαλιά και να κερδίσουν μεγάλα βραβεία. σε φεστιβάλ.


— Η ενοχή αυτή της περασμένης γενιάς που είπατε πιάνει κι εσάς ηλικιακά;

Φυσικά. Όταν έπεσε το καθεστώς ήμουν 23, η κόρη μου τώρα είναι στην ίδια ηλικία και μου φαίνεται αρκετά ώριμη. Σκέφτομαι πως κι εγώ ήμουν ώριμος τότε, γιατί δεν έκανα κάτι παραπάνω; Δεν έκανα τίποτα. Αλλά δεν ήξερα και τίποτα, στο σχολείο μας έλεγαν πως οι φυλακισμένοι από το καθεστώς βρέθηκαν εκεί γιατί εκμεταλλεύονταν τον πληθυσμό, το ίδιο έλεγαν και τα ελεγχόμενα μέσα. Σιγά-σιγά καταλάβαινες πως τελικά συνέβαινε κάτι διαφορετικό. Φυλάκιζαν, για παράδειγμα, φοιτητές και δεν είχαμε ιδέα γι' αυτό. Καταλαβαίνω, λοιπόν, πως πολλοί, για να κρύψουν την ενοχή τους, ψάχνουν να βρουν τα θετικά της περιόδου.

— Η πρώτη σας ταινία κυκλοφόρησε το 2001 και λίγο μετά ακούστηκε η φράση «ρουμανικό νέο κύμα». Έχουμε φτάσει στο 2016 και ακόμη οι ταινίες μπαίνουν κάτω από αυτό το label. Πιστεύετε ότι υπήρξε ποτέ πραγματικά «κύμα»;

Είναι γελοίο, φτάνω τα 50 και ακόμη αντιπροσωπεύω ένα νέο κύμα. Είναι κάτι που έχουν βγάλει τα φεστιβάλ και οι κριτικοί κι ένας εύκολος τρόπος να μιλάς για το σινεμά κάθε χώρας. Εμείς δεν παρουσιάσαμε καν κάτι νέο, μπορείτε να βρείτε στοιχεία του κινηματογράφου που κάνουμε σε παλιότερα είδη, όπως ο νεορεαλισμός (στη θεματολογία) ή ακόμη και η nouvelle vague (στη φόρμα). Αυτό συνέβη κυρίως μετά τη βράβευση του «Θανάτου του κυρίου Λαζαρέσκου» στις Κάννες. Και πριν γυρίζαμε αρκετές ταινίες, αλλά πολλοί Ρουμάνοι άλλαξαν τον τρόπο κινηματογράφησης ακριβώς λόγω αυτής της βράβευσης. Το ενδιαφέρον τους μετατοπίστηκε στη βράβευση και όχι στο να κάνουν το σινεμά που ήθελαν. Οι ταινίες πλέον δεν γίνονταν από αγάπη προς το σινεμά αλλά από τη ματαιοδοξία κάποιων που ήθελαν να περπατήσουν σε κόκκινα χαλιά και να κερδίσουν μεγάλα βραβεία σε φεστιβάλ.

Το «Sieranevada» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από τη Seven Films.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ