Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Η ανασύνθεση του κρανίου και η ακριβής απεικόνιση του προσώπου του Βασιλιά του Σιπάν, μέσω 3D τεχνολογίας και χρήση VR ήταν μια πρόκληση, με θεαματικά, ωστόσο, αποτελέσματα.
0

Ακριβώς όπως οι πυραμίδες της Αιγύπτου, έτσι και τα huacas - ταφικά μνημεία- στο Περού εδώ και αιώνες έχουν καταλεηλατηθεί από τους τυμβωρύχους και το ταφικό μνημείο που χτίστηκε από τους Μότσε, κοντά στην πόλη του Σιπάν δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Για την ακρίβεια ήταν τυμβωρύχοι εκείνοι που για πρώτη φορά εισέβαλαν στην πυραμίδα της Χουάκα Ρατζάντα,  κοντά στην πόλη. Και η αλήθεια είναι ότι κυριολεκτικά είχαν χτυπήσει φλέβα χρυσού. Όμως, ο καβγάς τους για τη μοιρασιά των πολύτιμων λαφύρων - πίσω στη δεκαετία του '80 όλα αυτά - οδήγησε τον έναν από τη συμμορία στο να τους καρφώσει στην αστυνομία και μετά τον λόγο πήραν οι αρχαιολόγοι. 

Πρώτος από αυτούς και πραγματικά εξειδικευμένος στον πολιτισμό των Μότσε, ο περουβιανός Walter Alva, ο οποίος πραγματοποιώντας ανασκαφές στην περιοχή - με τις ευλογίες των τοπικών αρχών πια, ανακάλυψε το περίφημο βασιλικό ταφικό μνημείο του βασιλιά του Σιπάν. Στο κέντρο του τάφου υπήρχε ο σκελετός ενός άντρα, γύρω στο 1,60, 35-45 χρόνων, σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του έμπειρου αρχαιολόγου, ο οποίος εντυπωσιάστηκε από τα περίτεχνα κοσμήματα, τα οποία συνόδευαν αυτόν τον πλούσιο πρόγονο του στην τελευταία του κατοικία.  

Η πρόκληση αποδείχθηκε τεράστια, καθώς το κρανίο του αποτελείτο από 96 κομμάτια που το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου έπρεπε να κολλήσει και να συγκρατήσει με τη βοήθεια ενός πλαστικού πλαισίου.

Διάδημα, μάσκα, σκουλαρίκια, σκουλαρίκι στη μύτη, περιδέραιο, μία μεγάλη θωρακική περίτεχνη κατασκευή κοσμούσαν τον σκελετό, ενώ δίπλα του υπήρχαν πλούσιες ταφικές προσφορές: χρυσά κτερίσματα, κοσμήματα, κεραμικά αγγεία και πολλά ακόμη ευρήματα, συνολικά 451 αντικείμενα ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας. Μαζί του θαμμένες ήταν άλλες τρεις γυναίκες, δύο άντρες, ένα παιδί περίπου 9-10 χρόνων την εποχή που πέθανε, ένα σκυλί και δύο λάμα. Υπολείμματα οστών από ακόμη έναν άντρα ανακαλύφθηκαν στην οροφή του ταφικού μνημείου και ακριβώς αυτός ο ομαδικός τάφος ήταν το πιο σημαντικό, άθικτο από τις επελάσεις των τυμβωρύχων που βρέθηκε ποτέ στην περιοχή, ένα σπουδαίο μνημείο του αρχαίου παρελθόντος της Βόρειας Αμερικής.

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Στην περιοχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος στην Χουάκα Ρατζάντα, υπάρχουν πλέον ομοιώματα των ευρημάτων της πυραμίδας, προκειμένου οι τουρίστες και γηγενείς επισκέπτες να μπορούν να τα θαυμάσουν στον φυσικό τους χώρο.

Από την κεντρική φιγούρα του ταφικού μνημείου προέκυψε και η ονομασία "Βασιλιάς του Σιπάν". Τα ευρήματα του τάφου μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια προς μελέτη και συντήρηση και πλέον εκτίθενται στο Μουσείο Βασιλικών Τάφων του Σιπάν στο Λαμπαγιέκ του Περού. Στην περιοχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος στην Χουάκα Ρατζάντα, υπάρχουν πλέον ομοιώματα των ευρημάτων της πυραμίδας, προκειμένου οι τουρίστες και γηγενείς επισκέπτες να μπορούν να τα θαυμάσουν στον φυσικό τους χώρο.  

Όσο για το πώς πραγματικά έμοιαζε ο "Βασιλιάς του Σιπάν"; Κατά καιρούς έχουν επιχειρηθεί διάφορες πρότζεκτ απεικόνισης του προσώπου αυτού του άντρα: μία τέτοια απεικόνιση δεσπόζει σε όλο της το μεγαλείο στο Μουσείο του Περού. Ωστόσο, προσφάτως ξεκίνησε να υλοποιείται ένα νέο δύσκολο, αλλά και φιλόδοξο εγχείρημα, να χρησιμοποιηθεί, δηλαδή, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας για να δημιουργηθεί μία ψηφιακή αναπαράσταση του προσώπου του Βασιλιά του Σιπάν. Η πρόκληση αποδείχθηκε τεράστια, καθώς το κρανίο του αποτελείτο από 96 κομμάτια που το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου έπρεπε να κολλήσει και να συγκρατήσει με τη βοήθεια ενός πλαστικού πλαισίου. 

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Ο Βασιλιάς του Σιπάν σε όλο το χρυσοποίκιλτο μεγαλείο του.

Η οστεολογική μελέτη ήταν αρκετά φλύαρη για το "ποιόν" αυτού του άντρα: την εποχή του θανάτου του ίσως ήταν ελαχίστως πιο ψηλός απ' ό,τι αρχικώς είχε συμπεράνει ο Alva, ενώ ενδεικτικό της ευγενικής καταγωγής του ήταν ότι δεν είχε αναπτυγμένο μυϊκό σύστημα. Επίσης, έχαιρε εξαιρετικής οδοντικής υγείας, το σώμα και τα οστά του δεν έφεραν το παραμικρό ίχνος τραυματισμού και από το μόνο που θα υπέφερε - αν ζούσε λίγο περισσότερο - ήταν από μία μορφή οστεοαρθρίτιδας που είχε αρχίσει να εκδηλώνεται ως συνέπεια ενός τραυματισμού της νιότης του.

Γι' αυτό το εγχείρημα, οι Πανεπιστημιακές αρχές της χώρας συνεργάστηκαν με το Τμήμα Ανθρωπολογίας και Εγκληματολογίας της Βραζιλίας και προκειμένου να ανασυνθέσουν με ακρίβεια το κρανίο του Βασιλιά. Δημιούργησαν γι' αυτό τον λόγο μία 3D σάρωση υψηλής ανάλυσης του κρανίου και ακριβώς όπως συμβαίνει με ένα παζλ, άρχισαν να προσθέτουν και να αφαιρούν, με χρήση VR πλέον, προκειμένου να καταλήξουν σε αυτό που μπορεί να έμοιαζε περισσότερο ο άντρας του τύμβου του Σιπάν. 

Όμως, τον τελευταίο λόγο για το πόσο αυτή η απεικόνιση μπορεί να είναι κοντά στην αρχική μορφή του άντρα που βρέθηκε εκεί, τον είχε αυτός που ανακάλυψε τον τάφο του. Ο Walter Alva, διευθυντής σήμερα του Αρχαιολογικού Μουσείου του Σιπάν, δήλωσε χαρακτηριστικά: "Αυτό το πρότζεκτ μας φέρνει πιο κοντά και μας κρατά σε επαφή με τον σημερινό πληθυσμό των ιθαγενών της περιοχής. Βλέπουμε ότι το πρόσωπο του Βασιλιά του Σιπάν μοιάζει με τους Μότσε του Λαμπαγιέκ, ένα πολιτισμό που επιβιώνει ως τις μέρες μας. Τα πρόσωπα των ψαράδων και των αγροτών αυτής της περιοχής μαρτυρούν για ότι είναι απευθείας απόγονοι της δημιουργικής φυλής του άντρα του Σιπάν". 

Με στοιχεία από το HistoryBlog.com 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ