Πάθος Πόθος Ποίηση

Πάθος Πόθος Ποίηση Facebook Twitter
Χάρης Βλαβιανός
0



1.

Εγκώμιο. Μεγαλώσαμε με τα περιοδικά. Πολλά περιοδικά (λογοτεχνικά, πολιτικά, ποικίλης ύλης, μουσικά) έκαναν το καλό να μας οδηγήσουν σε βιβλία, σε δίσκους βινυλίου, σε κινηματογραφικά αριστουργήματα, σε πολύβουα καφενεία, σε οδομαχίες, και, κυρίως, σε συναντήσεις. «Ιδεοδρόμιο», «Αντί», «Πολίτης», «Ντέφι», «Σύγχρονος Κινηματογράφος», «Σχολιαστής», αλλά και το εφήμερο «Αυγό» του Ρασούλη, η «Ανοιχτή Πόλη», το «Convoy», ο «Εκηβόλος», η «Λέξη», ο «Λεβιάθαν», η «Νήσος» κι ένα σωρό άλλα. Ήταν ένα μεγαλειώδες «μπουμ» των περιοδικών. Σχεδόν όλοι της παρέας γράφαμε στα περισσότερα από κείνα τα περιοδικά που διέπλαθαν μια γενιά με τους καλύτερους οιωνούς. Κάποιοι, μες στην νεανική και, μετέπειτα ώριμη, παραφορά μας βρήκαμε τρόπους να εκδώσουμε περιοδικά. Σήμερα, οι καιροί είναι ζόρικοι για τα περιοδικά και αξίζουν εύγε και μπράβο σε όσα επιμένουν να εκδίδονται και να μας προσφέρουν πολύτιμη ύλη. Ιδίως τα μακροβιότερα, που έδειξαν ότι με τη συνέπεια και την προσήλωση μπορείς να καταφέρεις πολλά. Το «Δέντρο» του Κώστα Μαυρουδή και του Τάσου Γουδέλη, το «Εντευκτήριο» του Γιώργου Κορδομενίδη, και η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (ως συνέχεια της «Ποίησης» που εξέδιδε στη Νεφέλη ο Βλαβιανός) ανήκουν στα μακροβιότερα περιοδικά μας. Και όχι μόνο δεν γερνάνε, αλλά ανανεώνονται και πάντα μας εκπλήσσουν ευχάριστα. Επιπλέον, εμπνέουν και ενθαρρύνουν νεότερα περιοδικά να ξεπηδήσουν: το «Φρέαρ», το «Φρμκ», το «Νέο Πλανόδιο».

2.

Αρανίτσης. Στο πιο πρόσφατο, το #17 τεύχος, της «Ποιητικής», ο Ευγένιος Αρανίτσης συνεχίζει να εκπτύσσει την πολύπτυχη, πολυπρισματική, πολυσέλιδη μεταποιητική σύνθεσή του, που αρχικά είχε τον τίτλο F.I.L.M., ενώ τώρα «Μορφολογία». Πρόκειται για μια σύνοψη του λογοτεχνικού σύμπαντος, για μια περίληψη του κόσμου, όπως έλεγε η Μαρία Μήτσορα, όπου σχεδόν όλα τα λογοτεχνικά είδη συμπλέκονται ιδιοφυώς, αναμειγνύονται, λαμβάνουν μιαν ορισμένη, μεθοδικά οργανωμένη μορφή, η οποία συνδέει αναρίθμητες ιστορίες και stories που αντλούνται από μυθιστορήματα, από φιλοσοφικά έργα, από κινηματογραφικές ταινίες, από ποιητικές συλλογές, από επιστημονικά πονήματα και από προσωπικές αναμνήσεις, όνειρα, διαθέσεις, ρεμβασμούς. Γράφει ο Αρανίτσης: «Η γλώσσα ήταν μια ριπή τρικυμίας», και «ναι μεν πεθαίνουμε εξαιτίας του θανάτου, πλην ο ίδιος ο θάνατος είν' ολοζώντανος σαν λοχίας πεζικού», και «ναι μεν βλέπουμε χάρη στο φως, πλην το ίδιο το φως είναι τυφλό σαν τον ήλιο», και «τίποτα δεν μπορούσε να εννοηθεί ως υπαρκτό εάν δεν έμοιαζε με κάτι άλλο, όμως και τίποτα δεν μας ενέπνεε να παραμείνουμε πλάι στον άλλο (autre) του αντικειμένου στοργικά: προδομένοι ή απλώς κυνικοί, βαδίζαμε απ' το ίδιο στο ίδιο, δήθεν in progress». Η σύνθεση Μορφολογία μοιάζει ενίοτε με θορυβώδες τσιμπούσι, του οποίου συνδαιτυμόνες είναι οι αδελφοί Μαρξ παρέα με τον Mάρτιν Χάιντεγκερ, τον Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, έναν ποτισμένο με ψυχοδηλωτικά Μπόρχες και τον σκασμένο στα γέλια Ρομπέρτο Μπολάνιο, στο Θρυλικό Φαρμακείο του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη, το οποίο, ως διά μαγείας, έχει μεταμορφωθεί σε ένα Xanadu της Υπερλογοτεχνίας μετά τη μόνιμη εγκατάσταση του Όρσον Ουέλς στην Αμοργό.

3.

Υπερρεαλισμός, Celan και Βέλτσος. Στο ίδιο τεύχος της «Ποιητικής» φιλοξενείται ένα πλούσιο αφιέρωμα στον υπερρεαλισμό με ανέκδοτα ποιήματα και φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου. Η λαμπρή τρόικα των σημερινών μελετητών και ιστορικών του υπερρεαλισμού (Νίκος Σιγάλας, Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, Χρήστος Δανιήλ) δίνει το παρών, ενώ κείμενα των προπομπών στη μελέτη και την ιστορία του κινήματος (Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Γιώργης Γιατρομανωλάκης) συνυπάρχουν με πονήματα του Λεωνίδα Εμπειρίκου, της Ευγενίας Γραμματικοπούλου, του Πέτρου Μαρτινίδη και της Χρυσής Καρατσινίδου. «Ένας αληθινά πολύ ελεύθερος ψυχισμός είναι δυνατόν να κάμη αντικειμενική και την πιο βαθειά υποκειμενικότητα» γράφει ο Ανδρέας Εμπειρίκος στο ημερολόγιό του, στις 21 Απριλίου του 1943, και αυτή η κρίσιμη σκέψη μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί μίνιμουμ πρόγραμμα τόσο της δικής του περιπέτειας στα γράμματα και στη ζωή όσο και κάθε απαλλαγμένου από παρωπίδες δημιουργού σήμερα. Στις σελίδες 244-250 του τεύχους συναντάμε το ποίημα «La Contrescarpe» του Paul Celan, του ποιητή που, μαζί με τον Σάμιουελ Μπέκετ, έκανε τον Aντόρνο να στοχαστεί τι μπορεί να σημαίνει η ποίηση μετά το Άουσβιτς, μεταφρασμένο και σχολιασμένο από την ακάματη Ιωάννα Αβραμίδου. «Ξερίζωσε το κέρμα της ανάσας / από τον αέρα γύρω σου και γύρω από το δέντρο:/ τόσο / πολλά / απαιτούν από εκείνον,/ που η ελπίδα τον οδηγεί πάνω και κάτω,/ στον κυρτωμένο δρόμο της καρδιάς – τόσο / πολλά // στη στροφή,/ εκεί όπου συναντάς το βέλος του άρτου,/ που ήπιε το κρασί της νύχτας του, το κρασί / της αγρύπνιας της δυστυχίας,/ της αγρύπνιας του βασιλιά» γράφει ο Celan, τον Απρίλιο του 1962. Και μερικές σελίδες πιο κάτω, στην αληθινά συνταρακτική κατάφασή του, στο Ναι προς την ποίηση και τη ζωή, με τίτλο «Η επτάψυχη», ο Γιώργος Βέλτσος γράφει: «Προσβλήθηκα από τον ιό της πολιομυελίτιδας τον Αύγουστο του 1949, στη Μύκονο, λίγο πριν κυκλοφορήσει το εμβόλιο. Ήμουν ένα από τα πρώτα κρούσματα στην Ελλάδα, με περιέφεραν στα αμφιθέατρα της Ιατρικής, παρουσιάζοντας στο κοινό τη νόσο και την υπομονή μου. Από τότε, το σώμα μου έχει την ηλικία αυτού του εκθέματος. Όπως ο Ρολάντ Μπαρτ με τη φυματίωση, θα έπρεπε να ζήσω και να ξεχάσω πως το σώμα μου είναι "ιστορικό". Έφαγα, όπως λένε, το Dasein μου».

http://radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ