100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Σοφά οι πέντε γυναίκες δεν έμειναν μόνο σε αφορμές, στίχους και δράσεις, που να προκαλούν την ικανότητα μας (ναι, για ικανότητα πρόκειται, που δεν είναι δεδομένη) να νιώσουμε ευφορία μόνο και μόνο που είμαστε ζωντανοί.
0

Σαν αεράκι που δροσίζει κλειστό για καιρό δωμάτιο ήταν αυτό το απρόσμενο «Διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού». Η Άντζελα Δεληχάτσιου σκέφτηκε έναν περίπατο σε μια γωνιά απείραχτης φύσης μέσα στο κέντρο της πόλης, που καταλήγει, ελεύθερα και ‘οργανικά’ ως προς τη στιγμή (6.30 μ.μ) και το φυσικό περιβάλλον, σε μικρές δραματικές εικόνες που ερμηνεύουν η Κατερίνα Κλειτσιώτη, η Νατάσα Νταϊλιάνη, η Δήμητρα Σκέμπη και Δέσποινα Χατζηπαυλίδου.

Το δρομάκι που παίρνουμε για να φτάσουμε στο φαράγγι ξεκινά δίπλα στον χώρο στάθμευσης του θεάτρου του Λυκαβηττού -τι κρίμα να παραμένει αναξιοποίητο, καταδικασμένο από την έλλειψη χρημάτων και βούλησης κρατικών ή ιδιωτικών φορέων να οικοδομήσουν, επιτέλους, την «αχιβάδα» του Τάκη Ζενέτου… Η ολιγόλεπτη κάθοδος μέσα στα πεύκα και τις ελιές λειτουργεί άμεσα και λυτρωτικά: ο θόρυβος της πόλης εξαφανίζεται, ακούς τα πουλιά και τους ήχους των βημάτων στο χώμα, κοιτάς ψηλά και το θάμβος του γαλανού αττικού ουρανού καθαρίζει το βλέμμα.

Εδώ τέσσερις νεαρές γυναίκες ντυμένες στα άσπρα οδηγούν το βλέμμα μας στην κορυφογραμμή του φαραγγιού και με κουδούνες μας οδηγούν σ' ένα άνοιγμα. Θάμνοι και δέντρα, φυσικές μυρωδιές και ήχοι, ανακαλούν εκείνες τις γραμμές που έγραψε ο Έμερσον στο έξοχο «Η φύση».

Πήρα ανάσα και σκέφτηκα πόσο ακριβά πληρώνουμε την απομάκρυνση από τη φύση και την αφοσίωση στη μυθολογία του κλειστού χώρου (του γραφείου, της βιβλιοθήκης, του θεάτρου) ως προνομιακό χώρο των όμορφων και υψηλών της σκέψης και της τέχνης. Μου ’ρχονται στο νου εκείνοι οι στίχοι του Ελύτη:

Γεια σου θλίψη / καλημέρα θλίψη / έχεις εγκατασταθεί  μονίμως μέσα μας / είσαι χειρότερη από τους ιούς και τους βακίλους / οι φιλόσοφοι σ’ εξετάζουν στο φασματοσκόπιο / έχεις δώσει λαβή σε μιαν εξαίρετη λογοτεχνία / τη διαβάζουμε και «βρίσκουμε τον εαυτό μας» / πιπιλάμε τη μαύρη καραμέλα μας / Α τε να χαθούμε / παλιοτόμαρα μιας ευτυχίας πέμπτου ή έκτου ορόφου

 

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Στο μικρό ξέφωτο οι ερμηνεύτριες πλησιάζουν και οδηγούν το μικρό εικοσαμελή θίασο των θεατών στα σημεία που ολιγόλεπτες δράσεις θα ‘συνοδεύσουν’ ελεύθερα τους στίχους.

 

Αυτό ακριβώς! Όχι όμως εδώ, εδώ τέσσερις νεαρές γυναίκες ντυμένες στα άσπρα οδηγούν το βλέμμα μας στην κορυφογραμμή του φαραγγιού και με κουδούνες μας οδηγούν σ’ ένα άνοιγμα. Θάμνοι και δέντρα, φυσικές μυρωδιές και ήχοι, ανακαλούν εκείνες τις γραμμές που έγραψε ο Έμερσον στο έξοχο «Η φύση» (1836): «Όταν είναι μέσα στη φύση ο άνθρωπος αγαλλιάζει ανεξέλεγκτα, παρά τις πραγματικές λύπες… Διασχίζοντας ένα άλσος, στη χιονισμένη λάσπη, στο λυκόφως, κάτω από τον συννεφιασμένο ουρανό, χωρίς να έχω σκεφτεί κάτι ιδιαίτερα καλό, ένιωσα στιγμές μεγάλης χαράς».

Ο Αμερικανός  Έμερσον (1803-1882) ήταν περίπου  συνομήλικος και ‘συνομιλητής’ του γεννήτορα της αμερικανικής ποίησης, Ουώλτ Ούιτμαν (1819-1892). Αυτός πρώτος είπε για τον Ουίτμαν «Εγεννήθη ημίν ποιητής!». Κι ήταν πραγματικά εμπνευσμένη η ιδέα που αυτό το «Διάλειμμα χαράς» βασίζεται σε στίχους του Ουίτμαν, από το έξοχο «Τραγούδι του εαυτού μου» και από τα «Φύλλα Χλόης». Γιατί ο Ουίτμαν λάτρεψε τη φύση και τον άνθρωπο, είδε τα πράγματα σε μια ολική σύνδεση και σύνθεση, μεγάλυνε το ελάχιστο και του ’δωσε θέση στο άπειρο του σύμπαντος και ανέδειξε τη λατρεία του Εαυτού σαν την πιο ασφαλή οδό για τη συνάντηση με τον Άλλο. Ο Ουίτμαν ήταν ένας από τους εκλεκτούς που κάποιος Θεός προίκισε με το χάρισμα της ενόρασης και της δύναμης να εμπνέει, να μυεί και να φωτίζει τους υπόλοιπους, συνηθισμένους ανθρώπους με τους στίχους του.  

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Θα ακολουθήσουν στιγμές δοκιμασίας, σωματικής κυρίως (πώς αλλιώς να είναι αληθινή;) που οι ηθοποιοί θα αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, με τη σκληρότητα της φύσης (το βράχο, το δέντρο, τη λάσπη), με τους άλλους.

Στο μικρό ξέφωτο οι ερμηνεύτριες πλησιάζουν και οδηγούν το μικρό εικοσαμελή θίασο των θεατών στα σημεία που ολιγόλεπτες δράσεις θα ‘συνοδεύσουν’  ελεύθερα τους στίχους. Θα μοιράσουν πετρούλες που κάθε μια τους γράφει λέξεις από στίχο του Ουίτμαν: «Γιορτάζω τον εαυτό μου, και υμνώ τον εαυτό μου / και αυτό που σκέφτομαι θα σκεφτείς,/ Γιατί κάθε μόριο που μου ανήκει, ανήκει και σε σένα».  Όλοι μαζί οι θεατές θα διαβάσουν δυνατά τις λέξεις του δυο –τρεις φορές κι ο στίχος θα ακουστεί σαν ύμνος στο θαύμα της ύπαρξης.

Σοφά οι πέντε γυναίκες δεν έμειναν μόνο σε αφορμές, στίχους και δράσεις, που να προκαλούν την ικανότητα μας (ναι, για ικανότητα πρόκειται, που δεν είναι δεδομένη)  να νιώσουμε ευφορία μόνο και μόνο που είμαστε ζωντανοί. Θα ακολουθήσουν στιγμές δοκιμασίας, σωματικής κυρίως (πώς αλλιώς να είναι αληθινή;) που οι ηθοποιοί θα αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, με τη σκληρότητα της φύσης (το βράχο, το δέντρο, τη λάσπη), με τους άλλους.

Κρατώ μερικές εικόνες: μια γυναίκα που ανεβοκατεβαίνει στο δέντρο και λέει «Η γλώσσα μου, κάθε μόριο από το αίμα μου, φτιαγμένο από αυτό το χώμα, αυτόν τον αέρα / Γεννημένος εδώ από γονείς γεννημένους εδώ από γονείς το ίδιο, και οι γονείς τους το ίδιο, / Εγώ, τώρα, τριάντα εφτά χρονών απόλυτα υγιής ξεκινώ, / ελπίζοντας να μη σταματήσω μέχρι το θάνατο». Την άλλη που έρπει στο βράχο ή που αγκαλιάζει το βράχο και γίνεται ένα μαζί του, ή τη νεράιδα με τα μακριά ξανθά μαλλιά και το κόκκινο νήμα που κάποια στιγμή θα σκαρφαλώσει γυμνόστηθη σχεδόν  ως την κορυφή του βράχου. Στίχοι του Σεφέρη από το Ημερολόγιο Καταστρώματος, το Τετράδιο Γυμνασμάτων και το Μυθιστόρημα, αν και διαφορετικού ήθους και ύφους από την ποίηση του Ουίτμαν, δένουν καλά με τη συνολική σύλληψη και τη σωματική ερμηνεία των γυναικών. 

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Στίχοι του Σεφέρη από το Ημερολόγιο Καταστρώματος, το Τετράδιο Γυμνασμάτων και το Μυθιστόρημα, αν και διαφορετικού ήθους και ύφους από την ποίηση του Ουίτμαν, δένουν καλά με τη συνολική σύλληψη και τη σωματική ερμηνεία των γυναικών.

Η κατάληξη, όμως, που, εκκινώντας από τα καταπράσινο ξέφωτο, ανεβαίνει το ξανθοκάστανο του βράχου και φτάνει ως το γαλάζιο του ουρανού, ανήκει δικαιωματικά στον Ουίτμαν:

Το πιο μικρό βλαστάρι δείχνει πως αλήθεια δεν υπάρχει θάνατος,

Κι αν ποτέ υπήρξε οδήγησε μπροστά τη ζωή, και δεν περίμενε το τέλος για να τη σταματήσει,

Κι έπαψε τη στιγμή που η ζωή φάνηκε.

Όλα προχωρούν μπροστά και φανερώνονται, τίποτα δεν συντρίβεται,

Και το να πεθαίνεις είναι διαφορετικό από ό,τι καθένας πίστεψε, και πιο τυχερό.

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter

Το Διάλειμμα χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού κρατάει περίπου 100 λεπτά.  Η συμμετοχή δεν απαιτεί εισιτήριο, αλλά υπάρχει ένα κουτί στο τέλος για ελεύθερη συνεισφορά. Οι κρατήσεις είναι απαραίτητες στο 6946102862. Δύο ακόμη ημερομηνίες έχουν μείνει, 25 και 26 Ιουνίου (αν δεν πάρει παράταση).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ