Οι δίδυμοι Κούροι της Κλένιας για πρώτη φορά εκτίθενται για το κοινό

Οι δίδυμοι Κούροι της Κλένιας για πρώτη φορά εκτίθενται για το κοινό Facebook Twitter
Από τα στοιχεία που προέκυψαν από τις ανασκαφές συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι δύο Κούροι έστεκαν πάνω από τις δύο σαρκοφάγους, αποτελώντας παρόδιο επιτύμβιο σύνταγμα σε κομβικό σημείο της αρχαίας οδού, όπου αυτή διακλαδώνεται.
0

Πέρασαν 6 χρόνια από την κατάσχεση – διάσωση τους από τους αρχαιοκάπηλους: είχαν ανασκαφεί λαθραία στην Κόρινθο, είχαν σπάσει σε κομμάτια από τους αρχαιοκάπηλους για να πωληθούν πιο εύκολα κατά τη συνήθη πρακτική, έπρεπε να συντηρηθούν και να μελετηθούν… Ο λόγος για τους – εξαιρετικής τέχνης - Κούρους της Κλένιας –  που μέχρι σήμερα δεν έχουν εκτεθεί, ακριβώς γιατί εκκρεμούσε η απόφαση μελέτης τους που τελικώς λήφθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και εντέλει την ανάταξη τους, με κοχλιωτές ράβδους τιτανίου και ειδική βάση.

Η συγκεκριμένη απόφαση κάνει λόγο και για στήριξη και από ένα τρίτο σημείο με διαφανείς ράβδους, ώστε να μην υπάρξει αισθητική αλλοίωση του τεχνικού αποτελέσματος. Μετά και την απόφαση αυτή – και κυρίως μετά τις απαραίτητες εργασίες – οι Κούροι θα εκτεθούν για πρώτη φορά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου τον προσεχή Ιούνιο.

Η περιπέτεια των δίδυμων Κούρων της Κλένιας που θα εκτεθούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου ξεκινά στις 14 Μαίου του 2010, όταν τα αγάλματα κατάσχονται σχεδόν την τελευταία στιγμή από τα χέρια αρχαιοκάπηλων που ήταν έτοιμοι να τα πουλήσουν.

Τον ίδιο Μάιο του 2010 ξεκίνησε ευρύτατα ανασκαφική έρευνα σε αγρό της ίδιας περιοχής – σημείο που είχαν υποδείξει οι αρχαιοκάπηλοι – και κάπως έτσι η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως εκτεταμένο παρόδιο νεκροταφείο με διάρκεια χρήσης από το 560 π.Χ.

Στη συνέχεια μεταφέρονται για φύλαξη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας να προχωρά σε παράλληλες ενέργειες προκειμένου να διερευνηθεί η θέση Ξερόκαμπος στην Κλένια Κορινθίας. Εκεί ήταν που οι αρχαιοκάπηλοι είχαν προχωρήσει σε παράνομες ανασκαφές, ανελκύοντας βίαια τα αγάλματα.  Τον ίδιο Μάιο του 2010 ξεκίνησε ευρύτατα ανασκαφική έρευνα σε αγρό της ίδιας περιοχής – σημείο που είχαν υποδείξει οι αρχαιοκάπηλοι – και κάπως έτσι η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως εκτεταμένο παρόδιο νεκροταφείο με διάρκεια χρήσης από το 560 π.Χ. έως τον πρώιμο 3ο αι. π.Χ.. Στο σημείο αποκαλύφθηκαν συνολικά 77 τάφοι ποικίλων τύπων, λακκοειδείς, μονολιθικές σαρκοφάγοι και εγχυτρισμοί. Πλέον, οι έρευνες βεβαιώνουν ότι η αρχαία οδός ταυτίζεται με βεβαιότητα με τη γνωστή από τις πηγές Κοντοπορεία, τον σύντομο δρόμο που συνέδεε την Κόρινθο με το Αργος.

Ούτε 10 μέρες μετά την έναρξη της ανασκαφής, σε απόσταση 14 μέτρων δυτικότερα από τη θέση που είχε υποδειχθεί από τους αρχαιοκάπηλους, αποκαλύφθηκαν τα μέλη των Κούρων που έλειπαν: οι δύο δεξιές κνήμες των αγαλμάτων, ένα πέλμα με την πλίνθο του, απολεπίσματα της κόμης και ενός αστραγάλου.

Τα μέλη αυτά βρέθηκαν σε συνάφεια με δύο όμοιες πώρινες σαρκοφάγους, τοποθετημένες εντός ενιαίου, ταφικού ορύγματος. Οι δύο σαρκοφάγοι έφεραν καλυπτήριες πλάκες υπερδιπλάσιου πάχους σε σχέση με τις υπόλοιπες του νεκροταφείου. Από τα στοιχεία που προέκυψαν από τις ανασκαφές συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι δύο Κούροι έστεκαν πάνω από τις δύο σαρκοφάγους, αποτελώντας παρόδιο επιτύμβιο σύνταγμα σε κομβικό σημείο της αρχαίας οδού, όπου αυτή διακλαδώνεται. Το εξαιρετικής σπουδαιότητας εύρημα – που ταυτόχρονα αποτελεί και μία σπάνια περίπτωση σύνδεσης ενός προϊόντος αρχαιοκαπηλίας με το ανασκαφικό του περιβάλλον -  παρέχει πληροφορίες για την προέλευση, τη σημασία και τη χρήση του, κατά την περίοδο της ανέγερσης του.

Τα δύο αγάλματα θα είναι έτοιμα για ανάταξη σε περίπου ενάμιση μήνα, αφού πριν στηθούν όρθια θα πρέπει να έχει προηγηθεί σταθεροποίηση των υλικών συγκόλλησης τους. Το παρήγορο είναι ότι η συντήρηση τους – που θα διαρκέσει πολλούς μήνες – θα γίνεται ενώπιον του κοινού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ