Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά

Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά Facebook Twitter
0

Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά Facebook Twitter
Νάσος Βαγενάς


1.

Ποίηση. «ΑΠΟΛΟΓΙΑ / Παρά τα γεγονότα δεν άλλαξα πεποιθήσεις./ Παραμένω ο αυτός με τις ίδιες ιδέες / που τρυπούν σαν αγκάθια το μυαλό μου. Είναι / τα πράγματα που αλλάζουν γύρω./ Το ύψος των οικοδομών. Οι τιμές των αυτοκινήτων./ Οι απόψεις των φίλων. Παραμένω ο αυτός / με ιδέες που μ' έχουν για καλά σημαδέψει / με ιδέες που περπατούν στο κρανίο μου σαν μυρμήγκια./ Πιθανόν από εδώ να προέρχεται η πεζολογία / των στίχων μου. Η αισθητή / έλλειψη λυρικής εξάρσεως./ Που κάνει τόσους φίλους / να με βλέπουν με οίκτο / σαν υπόθεση χαμένη / σαν διάψευση των ελπίδων». Ιδού το πρώτο ποίημα του Νάσου Βαγενά (Δράμα, 1945) από την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Πεδίον Άρεως που κυκλοφόρησε το 1974. «Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ / Μέτρησες τη ζωή σου με το κουταλάκι του καφέ / κοιτάζοντας τα θολά τζάμια των πόλεων / πίσω από τα τζάμια γκρίζων προξενείων,/ καθώς το βράδυ έπεφτε στο χορτάρι σαν πουλί / με σπασμένη φτερούγα.// Μιλούσες για τους δροσερούς αγάπανθους,/ μα ο θόρυβος του χρόνου σε ξυπνούσε / σε σκοτεινά λιβάδια, όπου άνθρωποι γυμνοί,/ γονατισμένοι, τρέμοντας στην πυκνή ομίχλη / ψηλαφούσαν ασφοδίλια.// Στις μέρες σου τίποτε δεν έκρυβε / το τίποτε. Το μαύρο έσταζε φως./ Όμως οι νύχτες τώρα είναι γεμάτες τρύπες / που φέρνουν μυρωδιά από σκουπίδια./ Κρύα στάχτη// πέφτει αόρατη απ' την οροφή./ Σκεπάζει τα έπιπλα. Οι πόρτες τρίζουν / ξεκλείδωτες, ενώ ζεστοί, χορτάτοι, με γυαλιστερά / μαλλιά στα μπαλκόνια / οι ευπλόκαμοι νυχθημερόν σε βρίσκουν συντηρητικό / μπερδεύοντας την Ιστορία με το νόημα της Ιστορίας./ Ιδρωμένοι πασχίζουν να λυγίσουν τον στίχο σου / σαν τόξο του Οδυσσέα.// Τώρα περνάς τον θάνατό σου κάτω από μια φοινικιά / ανασαίνοντας τη μαύρη γαλήνη των πεθαμένων./ Συλλογίζεσαι εκείνους που έρχονται λάμνοντας / με κουπιά τσακισμένα». Ιδού και το τελευταίο ποίημα από την τελευταία, έως σήμερα, ποιητική συλλογή του Βαγενά, που κυκλοφόρησε το 2010, με τίτλο Στη νήσο των Μακάρων.


2.

Πεζό. Η Συντεχνία έπεσε στην αντίληψη πολλών της παρέας μέσα από τις σελίδες του τόμου Χρονικό που εξέδιδε ο αείμνηστος Ασαντούρ Μπαχαριάν (1924-1990), μέγας παίκτης/ρέκτης και διευθυντής της γκαλερί Ώρα, που ήταν το πιο φιλόξενο κονάκι για κάθε ανήσυχο νέο καλλιτέχνη. Με τον τρόπο του Μπόρχες, ο Βαγενάς έρχεται να μας συστήσει τον ανύπαρκτο Πάτροκλο Γιατρά που φιλοδοξεί να μεταφράσει συνταρακτικά τη μνημειώδη ποιητική σύνθεση Waste Land του Τ.Σ. Έλιοτ, κάτι που έκανε εν τέλει, και δη «από τα αριστερά», ο Ηλίας Λάγιος τη δεκαετία του Ογδόντα, και επανέλαβε, με διορθώσεις και προσθήκες, στη δεκαετία του Ενενήντα. Καίτοι το μοναδικό πεζογράφημα του Βαγενά, η Συντεχνία, αποτελεί κομβικό σημείο στη δεξίωση του μπορχεσιανού έργου στην Ελλάδα και ενέπνευσε κάποιες λιγοστές, αλλά κρίσιμες πτήσεις και περιπλανήσεις σε ωραίους ουρανούς και αχαρτογράφητες γαίες.


3.

Προσωπικότητα. Στην επιφυλλιδογραφία και στα δοκίμια, όσο και στην ποίησή του, βεβαίως, διαπιστώνεις ότι ο δυναμισμός, οι προσηλώσεις και οι strong opinions (όπως τιτλοφορείται ένας τόμος του Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ) είναι εκφάνσεις και εκφράσεις της προσωπικότητας του Βαγενά. Όταν συγκρούεται, συγκρούεται για τα καλά. Και όταν δίνει, το δόσιμό του είναι γενναιόψυχο. Δεν θα ξεχάσω ποτέ πόσο στήριξε τον Λάγιο, για τον οποίο μάλιστα είπε δημοσίως ότι είναι ίσως ο καλύτερος φιλόλογος που διαθέτουμε (καίτοι ο Λάγιος, τυπικά, είχε σπουδάσει στη Φαρμακευτική). Όποιος έχει διαβάσει τα βιβλία Μεταμοντερνισμός και λογοτεχνία (εκδ. Πόλις, 2012), Γκιόστρα (εκδ. Μικρή Άρκτος, 2012) και Σημειώσεις από την αρχή του αιώνα (εκδ. Πόλις, 2013) αντιλαμβάνεται περί τίνος ομιλώ. Το ίδιο θα διαπιστώσει και ο αναγνώστης του τόμου Βιογραφία, Ποιήματα 1974-2014 (εκδ. Κέδρος), στον οποίο στεγάζεται σύνολο το ποιητικό έργο του Νάσου Βαγενά. Άλλο ένα γνώρισμα του Βαγενά είναι το χιούμορ του, ένα χιούμορ καλοακονισμένο, μεθοδικά επεξεργασμένο, φίνο, και ενίοτε ανελέητο. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο Βαγενάς διετέλεσε εξτρέμ στο ποδόσφαιρο, έπαιξε στη Δόξα Δράμας, τίμησε τη φανέλα της Εθνικής Νέων και πριν από χρόνια μια αθλητική εφημερίδα τον είχε βάλει σε ένα σταυρόλεξό της. Μάστορας της διαλεκτικής, γράφει στο ποίημα με αυτόν ακριβώς τον τίτλο: «Το έπος της αλλαγής δεν είναι η βίαιη / κι αιφνίδια ανατροπή του αμετάβλητου./ Είναι οι απλές κινήσεις του αμετάβλητου:/ το σκάκι τ' ουρανού, ή μάλλον το τάβλι του».

Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO

Τα βιβλία της εικόνας:



1. Νάσος Βαγενάς, Μεταμοντερνισμός και λογοτεχνία, 
Εκδόσεις Πόλις, Σελίδες: 135


Νάσος Βαγενάς

2. Νάσος Βαγενάς, Βιογραφία, Ποιήματα 1974-2014 
Εκδόσεις Κέδρος
, Σελίδες: 413

3. 


Νάσος Βαγενάς, Γκιόστρα 
Εκδόσεις Μικρή Άρκτος, Σελίδες: 378

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ