Τι γνωρίζουμε στην πραγματικότητα για τον ρόλο του Ισλαμικού Κράτους στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων;

Τι γνωρίζουμε στην πραγματικότητα για τον ρόλο του Ισλαμικού Κράτους στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων; Facebook Twitter
Οι υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας υπογραμμίζουν τη διαρκή βλάβη που προκαλείται στον λαό της Συρίας. Η συλλογική του συνείδηση, η ιστορία του εξαφανίζεται κτήριο με κτήριο, πρόσφυγα με πρόσφυγα, τεχνούργημα με τεχνούργημα.
1

Πως μεταφέρονται εκτός Συρίας παράνομα τα κλεμμένα αρχαιολογικά αντικείμενα και έργα τέχνης; Κατά πόσον ωφελείται από το λαθρεμπόριο αυτό το Ισλαμικό Κράτος; Υπάρχει κάτι που μπορεί να γίνει για να αποφευχθεί αυτό; Αυτά είναι μόνο κάποια από τα ερωτήματα που διερεύνησαν ακαδημαϊκοί και ερευνητές σε ένα συνέδριο για την τέχνη και την τρομοκρατία που διοργάνωσαν από κοινού το Σωματείο για την Έρευνα Εγκλημάτων κατά της Τέχνης (Arca) και το Courtauld Institute of Art στο Λονδίνο στις 27 Φεβρουαρίου.  

Ο Mike Giglio, ένας δημοσιογράφος του Buzzfeed που περνάει τον περισσότερο χρόνο του στέλνοντας ανταποκρίσεις από τα 900 χιλιομέτρων μήκους σύνορα Τουρκίας - Συρίας, έχει υπάρξει αυτόπτης μάρτυρας της σταθερής ροής αντικειμένων που εξέρχονται παράνομα από την χειμαζόμενη από τον εμφύλιο πόλεμο χώρα. Τα σύνορα είναι μακρά, διαπερατά και δύσκολο να ελεγχθούν σύμφωνα με τον Giglio, ενώ κάποιοι φύλακες εμπλέκονται στο κύκλωμα αρχαιοκάπηλων. Προειδοποιεί όμως ότι δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε εκείνους που ανασκάπτουν στην Συρία και τα βγάζουν από την χώρα. "Είναι ένδειξη της απελπισίας των ανθρώπων που υποφέρουν από την σύρραξη...βλέπουν τις αρχαιότητες που έχουν θαφτεί στο έδαφος ως εισιτήριο για να ξεφυγουν από την κόλαση στην οποία ζούνε".  

 

Το ΙΚ φαίνεται να "εστιάζει στα νομίσματα, επειδή είναι τα αντικείμενα που πωλούνται πιο εύκολα διεθνώς. Τα χρήματα κυκλοφορούν κι έτσι τα νομίσματα θα μπορούσαν να έχουν βρεθεί οπουδήποτε και οι οδηγίες για την προέλευση των νομισμάτων δεν είναι τόσο αυστηρά.

 

Ο Giglio έχει δει σημαντικότατα κομμάτια να περνούν τα σύνορα, όπως για παράδειγμα ένα ρωμαϊκό μωσαϊκό που αφαιρέθηκε από το δάπεδο μιας αρχαίας βίλας και εξήχθη παράνομα από τη χώρα τυλιγμένο σε ένα χαλί. Σε μια άλλη περίπτωση μια πήγη του έδειξε στον Giglio φωτογραφίες αρκετών ρωμαϊκών μπούστων από την Παλμύρα. Ωστόσο σημαντικά αρχαία αντικείμενα όπως αυτά αποτελούν την εξαίρεση. "Κάποιοι από τις επαφές μου έχουν πουλήσει αρχαία για κάποιες εκατοντάδες δολάρια, ή έστω κάποιες χιλιάδες δολάρια, αλλά αυτό που πραγματικά κινεί το εμπόριο αυτό είναι οι μικρές συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα διαρκώς, και όχι τα πολύ ακριβά τεχνουργήματα", λέει ο δημοσιογράφος, προσθέτοντας ότι πολλά από τα αντικείμενα που βγαίνουν από την Συρία είναι αντίγραφα.

Το ΙΚ φαίνεται να "εστιάζει στα νομίσματα, επειδή τα νομίσματα είναι τα αντικείμενα που πωλούνται πιο εύκολα διεθνώς. Τα χρήματα κυκλοφορούν κι έτσι τα νομίσματα θα μπορούσαν να έχουν βρεθεί οπουδήποτε και οι οδηγίες για την προέλευση των νομισμάτων δεν είναι τόσο αυστηρά όσο για τα άλλα αντικείμενα", σύμφωνα με τον Giglio.

Η μαύρη αγορά για τα αρχαία αντικείμενα υπάρχει πολύ πριν εμφανιστεί το Ισλαμικό Κράτος και δεν περιορίζεται σε εκείνους. Κάθε ένοπλη ομάδα στην Συρία εμπλέκεται σε αγοραπωλησίες αρχαιοτήτων. "Εστιάζουμε κυριώς στο ΙΚ επειδή και εκείνοι το επιθυμούν, και επειδή το θέλει η κυβέρνηση των ΗΠΑ, επειδή βρισκόμαστε σε πόλεμο, πρόκειται για προπαγάνδα κι από τις δύο πλευρές". 

Αυτού του είδους η παραπληροφόρηση είναι μείζον πρόβλημα, όπως δήλωσε ο Sam Hardy του Αμερικανικού Πανεπιστημίου της Ρώμης, ο οποίος παρακολουθεί την παράνομη πώληση αρχαιοτήτων διαδικτυακά. Δεν γνωρίζουμε κατά πόσον το Ισλαμικό Κράτος επωφελείται από το εμπόριο αυτό επειδή δεν υπάρχουν απτά στοιχεία. "Συγκέντρωσα όλες τις αριθμητικές αξιώσεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με τα αντικείμενα που διακινούνται από την Συρία. Είμαι 99% βέβαιος ότι όλες είναι λανθασμένες".  

Τι γνωρίζουμε στην πραγματικότητα για τον ρόλο του Ισλαμικού Κράτους στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων; Facebook Twitter
Όπως λένε οι ειδικοί δεν πρέπει να δαιμονοποιούνται όλες οι περιπτώσεις αρχαιοκαπηλίας, καθώς κάποιες αποτελούν μία ένδειξη της απελπισίας των ανθρώπων που υποφέρουν από την σύρραξη...

Ο Michael Will, διευθύνων του Ομίλου Δικτύων Οργανωμένου Εγκλήματος στην Europol, την αστυνομική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προχώρησε περαιτέρω. "Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι το Ισλαμικό Κράτος πωλεί αρχαιότητες για να χρηματοδοτήσει τις δραστηριότητες του", είπε. Οποιαδήποτε εκτίμηση των εσόδων του ΙΚ από το παράνομο εμπόριο αρχαίων αντικειμένων και έργων τέχνης κατά πάσα πιθανότητα είναι αποκύημα φαντασίας, δήλωσαν αρκετοί ομιλητές. Ωστόσο περιστασιακές ενδείξεις υποδεικνύουν πως το ΙΚ έχει δημιουργήσει ένα επαγγελματικό πλαίσιο για το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων θεσπίζοντας ένα σύστημα αδειών που χορηγούνται στους επίδοξους ανασκαφείς που επιχειρούν στα εδάφη που ελέγχει σύμφωνα με τον Giglio.

Καθώς τα αντικείμενα αλλάζουν χέρια μέσα στο δίκτυο των λαθρεμπόρων που κινούνται από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη και περαιτέρω, κλιμακώνεται η τιμή. Είναι οι "ισχυροί διεθνείς παίκτες" που ωφελούνται από το εμπόριο αυτό και όχι οι εξαθλιωμένοι Σύριοι που προσφέρουν τα προς πώληση αγαθά. "Ένας από τις επαφές μου επισκέφθηκε έναν ιστότοπο πώλησης αρχαίων νομισμάτων και συγχύστηκε. Βλέπει διαρκώς αντικείμενα που πέρασε από τα σύνορα Τουρκίας - Συρίας να πωλούνται ξανά σε τέτοιους ιστοτόπους με τεράστια ανατίμηση. Έτσι σχεδιάζει πλέον να μετακομίσει στην Ευρώπη και να συνεχίσει να απασχολείται με το ίδιο αντικείμενο," λέει ο Giglio.

Καθώς τα αντικείμενα αλλάζουν χέρια μέσα στο δίκτυο των λαθρεμπόρων που κινούνται από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη και περαιτέρω, κλιμακώνεται η τιμή. Είναι οι "ισχυροί διεθνείς παίκτες" που ωφελούνται από το εμπόριο αυτό και όχι οι εξαθλιωμένοι Σύριοι

Ο Francesco Rutelli, ο πρώην Ιταλός υπουργός πολιτισμού και τέως δήμαρχος της Ρώμης, κατηγόρησε τους διεθνείς εμπόρους τέχνης και συλλέκτες ότι ενθαρρύνουν το "ματωμένο" εμπόριο αρχαιοκάπηλων. "Οι συλλέκτες επιθυμούν να κατέχουν οι ίδιοι εκείνα που ανήκουν σε ολόκληρη την ανθρωπότητα",  δήλωσε.  

Ο τρόπος να αντιμετωπισθεί το λαθρεμπόριο αυτό επιτόπου είναι η προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης και η παροχή ευκαιριών για τους ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτό σύμφωνα με τον Sam Hardy. Στο Μάλι της Δυτικής Αφρικής το πρόβλημα της λαφυραγωγίας μειώθηκε κατά 75% όταν εφαρμόστηκε αυτή η διττή προσέγγιση. 

Στη Συρία η ζημία που προκαλείται από αυτό το παράνομο εμπόριο είναι ανυπολόγιστη. "Αυτή η υπόθεση της αρχαιοκαπηλίας υπογραμμίζει τη διαρκή βλάβη που προκαλείται στον λαό της Συρίας, την συλλογική του συνείδηση και την ιστορία του. Αυτό που ονομάζουμε Συρία εξαφανίζεται κτήριο με κτήριο, πρόσφυγα με πρόσφυγα, τεχνούργημα με τεχνούργημα", καταλήγει ο Giglio.

Στοιχεία από το The Art Newspaper

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S

σχόλια

1 σχόλια