Δονκιχωτικά Κόλπα

Δονκιχωτικά Κόλπα Facebook Twitter
0
Δονκιχωτικά Κόλπα Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελίε/ LIFO

1.

Το χαλί κάτω απ' τα πόδια. Σ' έναν κόσμο που πόνταρε τα πάντα στη μεγιστοποίηση του κέρδους και στον άκρατο ταχύπλοο νεοπλουτισμό, θεωρήθηκαν μάταια, και λοιδορήθηκαν αγρίως τα δονκιχωτικά εγχειρήματα. Ό,τι δεν έφερνε χρήμα (η ποίηση, η φιλοσοφία, το σουλάτσο, τα μικρά αυτόνομα περιοδικά, οι λεπταίσθητοι εκδοτικοί οίκοι και ένα σωρό άλλα) έφαγε πόρτα, έφαγε ξύλο, έφαγε απόρριψη με τη σέσουλα. Ή (που είναι το ίδιο) στρεβλώθηκαν φριχτά. Ο ρομαντισμός ετέθη υπό διωγμόν. Φράγκα και φήμη, ιδού οι δύο πόλοι. Σιγά τα φράγκα! Σιγά τη φήμη! Ό,τι χτίστηκε βιαστικά και άσχημα, θα γκρεμιστεί εξίσου βιαστικά κι εξίσου άσχημα. Το χαλί τραβήχτηκε πια για τα καλά κάτω από τα πόδια των δήθεν. Η δονκιχωτική άλως φέγγει πάλι. Το παιχνίδι το κερδίζουν οι θεωρούμενοι losers. Ο χαμένος τα παίρνει όλα. «Τις νύχτες δεν μιλάνε οι άνθρωποι. Μόνο δείχνουν / Σαν τις λέξεις» γράφει η Μαίρη Κλιγκάτση (Φλώρινα, 1985) στο δυνατό ποιητικό βιβλίο Πλευρικά (εκδ. Γαβριηλίδης). Πρόκειται για μια σύνθεση, ένα ορατόριο, μια ψαλμωδία για τη Γυναίκα, για τη Γραφή ως Γυναίκα, για τη Γυναίκα ως Γραφή. Με γλώσσα που πάλλεται από φιλοσοφική ένταση και θέλει να αντλεί από πολλές παραδόσεις, τόσο του στοχασμού όσο και της ποιήσεως, η Κλιγκάτση δείχνει τόλμη και διάθεση συνομιλίας με καθοριστικά, κομβικά κείμενα. «Νεράντζια σάπια — τα πατάω κάθε πρωί — πριν πάω στο σχολείο, μετά στο κοιμητήριο, σώνεται το λάδι κι ο παπαγάλος μιλάει, ο παππούς δεν μιλάει πια [...] όταν μεγαλώσω μπορεί να γίνω στυλίτισσα, ως τότε άκου προσεχτικά: σώμα από σώμα γύρνα στο σώμα, κατάλαβες;, δεν πειράζει, γίνονται τόσα ταυτόχρονα, πού να τα εξηγώ, την ίδια ώρα που αυτά συμβαίνουν ο Πεντζίκης και ο Πόρτσια μούτρα κάνουνε στον Κίρκεγκωρ (κακή λέξη το μούτρο) [...]».

2.

Φαρφουλάς ή Φίλε Φέρε Φίλους Φάγε Φύγε. Το στρατηγείο είναι στην οδό Μαυρομιχάλη, στο ίδιο κατάστημα που κάποτε στέγαζε τον πολυτονικό Δόμο, τον εκδοτικό οίκο των Απάντων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Ζήσιμου Λορεντζάτου. Στέγαζε, επίσης, τις εκδόσεις Γαβριηλίδης, κέντρο διερχόμενων ποιητών, διανοουμένων, ωραίων τύπων, εύθυμων μπεκρήδων. Φαρφουλάς, ναι. Από το διήγημα του θρυλικού Δημοσθένη Βουτυρά, Φαρφουλάς. Ακούστε: «Ο Φαρφουλάς όρμησε στον δρόμο. Ένας αλαλαγμός τρομερός ακούστηκε πάλι μόλις έκανε λίγα βήματα». Εδώ ο Διαμαντής Καράβολας στεγάζει τις δραστηριότητές του: ένα παλαιοβιβλιοπωλείο/θησαυροφυλάκιο μνήμης, έναν εκδοτικό οίκο που μας κερνάει παλαιά και σύγχρονα διαμάντια, συν το περιοδικό που κάθε τεύχος του είναι ράπισμα στην αναχρονιστική σοβαροπρέπεια. Θυμίζω ότι είναι το μοναδικό περιοδικό παγκοσμίως που κόσμησε το μεγάλο διαστάσεων εξώφυλλό του με φωτογραφία του σπαρακτικά χιουμορίστα και υπερευαίσθητου Richard Gary Brautigan (1935-1984). Πελώρια πρωτοτυπία! Κυκλοφορούν ήδη 17 τεύχη του περιοδικού, ενώ ετοιμάζονται πυρετωδώς και περιπετειωδώς τα επόμενα τέσσερα, ώστε να φτάσουμε στο black jack. Ο εκδοτικός οίκος Φαρφουλάς εξέδωσε προσφάτως δύο λίαν ενδιαφέροντα βιβλία. Ο Ανδρέας Ονουφρίου (Αμμόχωστος, 1968) υπογράφει τις Μεταποικιακές Ιστορίες και ο Χρίστος Βούζας (Αθήνα, 1967) τις Ιστορίες με κακό τέλος. Αμφότερα τα βιβλία απαρτίζονται από διηγήματα όπου κυριαρχούν το χιούμορ, οι μυστήριοι τύποι, οι φωνές που δεν τις ακούς στην τηλεόραση, πάει να πει οι πιο γνήσιες, οι πιο αληθινές.


3.

Ανεμοστρόβιλος Αρανίτσης. Αντλώντας από την παρανοϊκοκριτική μέθοδο του Σαλβαντόρ Νταλί, ενθυμούμενος για τα καλά το Στούντιο της Πραγματικότητας του Ουίλιαμ Σιούαρντ Μπάροουζ, μπολιάζοντας με χιούμορ τις άχαρες πτυχές ενός κοινωνικού αλαλούμ που τείνει να γίνει ολέθρια δυσερμήνευτο, ο Ευγένιος Αρανίτσης (Κέρκυρα, 1955) παραδίδει στο στραπατσαρισμένο κοινό το εκτός εμπορίου έργο Η Κεντροαριστερά ως ασθένεια / διάγνωση & εκτιμήσεις (έκδοση της ιστοσελίδας paradoxa.gr). Πρόκειται για μια σπαρταριστή καταγραφή της σύγχρονης προμετανεωτερικής ή/και παραμετανεωτερικής, ελληνικής διαλύσεως των πάντων από τα πάντα και τους πάντες. Μέσα σε 89 πυκνές σελίδες, ο Αρανίτσης διαλύει και αυτός με τη σειρά του τα όσα, ενώ είναι διαλυτικώς διαλυμένα, θέλουν να καμώνονται τα συμπαγή και αρραγώς συντεθειμένα. Γνώριμες προσωπικότητες που εμφανίζονται λες και είναι κέντρα παντογνωσίας εξαφανίζονται από την πυραυλοκίνητη πένα του Αρανίτση τόσο ως βουλήσεις όσο και ως παραστάσεις. Δεν μένει όρθιος ούτε καν ο Στιβαρός Στέλιος, ο Ρέων Ράμφος. Κατατροπώνεται, σε υποσελίδια σημείωση, η Όλγα Τρέμη: «Έχει παρατηρηθεί ότι τα πρόσωπα των αγαλμάτων της ελληνικής αρχαιότητας παύουν να εμφανίζονται χαμογελαστά από τον 6ο μ.Χ. αιώνα και εντεύθεν. Μία και μισή χιλιετία αργότερα, η κ. Τρέμη μας θυμίζει, με τον πιο αφοπλιστικό τρόπο, ότι η σκυθρωπή αυτή παράδοση δεν ανέχεται εξαιρέσεις».

Τα βιβλία της εικόνας:

1. Χρίστος Βούζας, Ιστορίες με κακό τέλος, Εκδόσεις Φαρφουλάς, Σελίδες: 110

2. Μαίρη Κλιγκάτση, Πλευρικά, Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Σελίδες: 64

3. Ανδρέας Ονουφρίου, Μεταποικιακές Ιστορίες, Εκδόσεις Φαρφουλάς, Σελίδες: 78

 

radiobookspotting.blogspot.gr/

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ