Το απόλυτο μυθιστόρημα για το τέλος του εικοστού αιώνα

Το απόλυτο μυθιστόρημα για το τέλος του εικοστού αιώνα Facebook Twitter
0
Το απόλυτο μυθιστόρημα για το τέλος του εικοστού αιώνα Facebook Twitter
Γιασουτζίρο Όζου

1.

Οι Ήρωες. Είναι αλάνια, φευγάτοι, περιπλανώμενοι. Αλλά και συγκροτημένοι. Αγαπάνε τη μουσική, τα τραγούδια, και τα μυθιστορήματα. Είναι ξένοι στο ίδιο τους το σπίτι, είναι στην εμπειρία ανοιχτοί, είναι αθώοι, είναι αγνοί και ανεξέλεγκτοι, ξέρουν να μετουσιώνουν την εσωτερική τους εξορία σε κυνήγι της Ουτοπίας μιας άλλης ζωής, ακούγοντας τα τζουκ-μποξ των πανδοχείων, τρέχοντας να χωθούν και να χαθούν, για να βρεθούν πιο πλήρεις, σε σινεμάδες, στο Λιλά, στο Εκράν, στην Αελλώ, στο Studio, στην Αλκυονίδα, στην Ηλέκτρα, τρυπώνοντας στα παράλληλα δυνητικά σύμπαντα. Διασχίζουν τις πόλεις οι ήρωες, ακούγοντας αίφνης το τραγούδι «Memphis» του Τσακ Μπέρι. Οι ήρωες ταξιδεύουν, ο ένας, Φίλιπ το όνομά του, με μόνες αποσκευές ένα σημειωματάριο και μια πολαρόιντ, η άλλη, Αλίκη τη λένε, κρατάει μια βαλίτσα με τα απολύτως απαραίτητα. Ένας άλλος, ο Βίλχελμ, λέει και ξαναλέει: «Περιμένω την εμπειρία όπως οι άλλοι το θαύμα». Και κάποιος, ανάμεσά τους, επιμένει (και αποτυγχάνει, αλλά αποτυγχάνει με τρόπο μεγαλειώδη, έντιμο, σωστό) να αναδημιουργήσει τον κόσμο μέσα από την εικόνα, να κατακτήσει τα όνειρα και να τα καταγράψει ως την τελική εικόνα, μέσα στην οποία «χύνονται» όλες οι άλλες, να επανακτήσει το αθώο και παρθένο βλέμμα της παιδικής ηλικίας της ανθρωπότητας, να αντιστρέψει την πορεία εκμηδένισης του βλέμματος από την αδηφάγα διαφημιστική εικόνα, χρησιμοποιώντας το όνειρο, αυτή την ύστατη σανίδα σωτηρίας.

2.

Τα ονόματα των ηρώων. Βιμ Βέντερς, Σταύρος Τορνές, Ρομπέρ Μπρεσόν, Μπέλα Ταρ, Μίκαελ Χάνεκε, Άκι Καουρισμάκι, Σεργκέι Λοζνίτσα, Γέρζι Σκολιμόφσκι, Κεν Λόουτς, Οτάρ Ιοσελιάνι, Βέρνερ Χέρτσογκ, Μάικ Λι, Καρλ Ντράγιερ, Αντρέι Ταρκόφσκι, Μικελάντζελο Αντονιόνι, Γιασουχίρο Όζου, Άτομ Εκογιάν, Λουίς Μπουνιουέλ, Τζιμ Τζάρμους, Χαλ Χάρτλεϊ, Λουκίνο Βισκόντι, Κλιντ Ίστγουντ, Νάνι Μορέτι, Τακέσι Κιτάνο, Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Λαρς φον Τρίερ, Γουόνγκ Καρ-ουάι, Μάρκο Μπελόκιο, Μάρτιν Σκορτσέζε, Σάρα Ντράιβερ, Ρομπέρτο Μπενίνι, Αλεξάντρ Σοκούροφ, Τζων Κάρπεντερ, Γούντι Άλεν, Νάνι Μορέτι, Χρήστος Βακαλόπουλος, Γιώργος Τζώτζιος, Περικλής και Γιάννης Δεληολάνης, Μισέλ Δημόπουλος, Αχιλλέας Κυριακίδης, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Σταύρος Τσιώλης. Είναι όλοι υπέροχοι, είναι όλοι μεγαλείο, μέγκλα, ατίθασοι και ωραίοι, παθιασμένοι, δουλευταράδες, πλάνητες, λάτρεις του αστικού τοπίου, μανιακοί με την εργασία τους, δεσμώτες του ιλίγγου που γέννησε αυτή η υπέροχη ιδιότητα του μυαλού, αυτό το θεσπέσιο ελάττωμα του οφθαλμού: το μετείκασμα.

3.

Η υπόθεση. Στα τέλη της δεκαετίας του Εβδομήντα, αλλόκοτοι τύποι, άλλοι με αμπέχονα και μπλουτζίν και άλλοι με σακάκια και κοτλέ, όπως ο Χρήστος Βακαλόπουλος, συχνάζουν στις σκοτεινές αίθουσες, στις βιβλιοθήκες, στα δισκάδικα, όπως το Pop Eleven, του αείμνηστου Τάσου Φαληρέα, και στα καφενεία. Συζητάνε, και οι συζητήσεις γίνονται ενίοτε ομηρικοί καβγάδες, χέρια χτυπάνε στα τραπέζια, ποτήρια ανατρέπονται και σπάνε, τσιγάρα ανάβουν ξανά και ξανά, τασάκια εκτοξεύονται όπου να 'ναι, καφέδες καταναλώνονται κατακορύφως, φιάλες από ουίσκι αδειάζουν με ρυθμούς φόρμουλας ένα και δύο, σχέσεις τινάζονται στον αέρα για να επανασυνδεθούν ύστερα από ένα εικοσάλεπτο. Στα γραφεία των ηρώων, πρωί, μετά την κραιπάλη, συντάσσονται, επίσης μανιωδώς, πάντα μανιωδώς, κείμενα για ταινίες που συγκλόνισαν τον κόσμο. Στα καταγώγια της καταγωγής μας ετοιμάζονται περιοδικά, συντονίζονται συντακτικές επιτροπές, πυρώνουν πάλι οι καβγάδες, εκτοξεύονται πάλι αντικείμενα, αλλά το τεύχος θα συνταχθεί, το τεύχος θα τυπωθεί και θα δεθεί, το τεύχος θα κρεμαστεί στα περίπτερα και θα πάει στα βιβλιοπωλεία, το τεύχος θα φτάσει σε φοιτητικές κάμαρες και σε στέκια αλλόκοτων τύπων με αμπέχονα και μπλουτζίν, με σακάκια και κοτλέ, και θα προκαλέσει ξέσπασμα κι άλλων ομηρικών καβγάδων, κι άλλων θυελλωδών συζητήσεων, κι άλλων ολονύκτιων συγκρούσεων και συμφιλιώσεων που άφησαν εποχή. Το μυθιστόρημα για το οποίο μιλάω εδώ, το Απόλυτο Μυθιστόρημα για το Τέλος του Εικοστού Αιώνα, έχει τον τίτλο Κινηματογραφικά Δεινά - Από τον Βιμ Βέντερς στον Γιασουχίρο Όζου (εκδ. Εντευκτήριο) και το υπογράφει ο Θωμάς Λιναράς. Είναι το τρίτο μέρος μιας σπουδαίας Τριλογίας. Το πρώτο μέρος φέρει την υπογραφή του Αχιλλέα Κυριακίδη και έχει τίτλο Η συνέχεια επί της οθόνης (εκδόσεις Ύψιλον, 1986) και απλωνόταν σε 149 σελίδες υψηλής θερμοκρασίας, ενώ το δεύτερο μέρος φέρει τον τίτλο Δεύτερη Προβολή και έχει την υπογραφή του Χρήστου Βακαλόπουλου (εκδ. Αλεξάνδρεια, 1990), και έπιανε 299 σελίδες. Όπως συμβαίνει στις τριλογίες, πολλοί ήρωες εμφανίζονται στις σελίδες και των τριών τόμων. Και είναι, βέβαια, συναρπαστικοί. Στα Κινηματογραφικά Δεινά διακρίνουμε και μια μικρή διείσδυση στον νέο αιώνα, τον 21ο, και εμφανίζονται ήρωες που, το δίχως άλλο, θα μας συναρπάσουν και αυτοί. Απολαύστε ένα απόσπασμα: «Βλέποντας την Αλίκη και τον Φίλιπ να διασχίζουν τις πόλεις, θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι κάποιο από τα πολλά μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούν θα μπορούσε να περνά από τη μία ταινία στην άλλη, χαράζοντας μια μοναδική κινηματογραφική γεωγραφία. Ας πούμε, ένα Φορντ Τάουρους ή ένα νοικιασμένο Ρενώ 4, που, εκτός από τους ήρωες, κουβαλάει πάντα τις ίδιες αποσκευές, χωρίς βάρος και όγκο: την περιπέτεια του βλέμματος, την αναζήτηση της ταυτότητας, το άγχος, την αβεβαιότητα για το μέλλον, την ανάγκη της αναχώρησης (και πολύ λιγότερο της άφιξης), τον φόβο του φόβου, το φάρμακο-πανάκεια της μουσικής».

 Info:
Θωμάς Λιναράς
Κινηματογραφικά Δεινά
Εκδόσεις Εντευκτήριο
Σελίδες: 464

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ