Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
0

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
#quote#

Το σινεμά του Πέδρο Κόστα μοιάζει με σπίτι: είναι το σπίτι του. Στα θεμέλια είναι θαμμένοι ο Τσάπλιν, ο Μισογκούτσι, ο Όζου, ο Φορντ. Στα δωμάτια κυκλοφορούν πολλοί, ο Μπρεσόν, ο Γκοντάρ, σίγουρα οι Στρομπ-Ουιγιέ, για τους οποίους έχει κάνει ντοκιμαντέρ – ανάμεσά τους και ο Άντι Γουόρχολ, στον οποίο, παραδόξως, οφείλει ένα μεγάλο μέρος του μινιμαλισμού που τον χαρακτηρίζει. Όχι τον επικό μινιμαλισμό του Γουόρχολ, αλλά έναν πιο προσωπικό και ρεαλιστικό, πάντα ωστόσο με ανθρώπινα πορτρέτα και ερασιτέχνες ηθοποιούς που μοιάζουν πλέον με αυτοσχέδια κολεκτίβα, και με στόχο, στο αργό ξετύλιγμα των ταινιών του, να συλλάβει τις επείγουσες στιγμές της ψυχής, εκείνες που κρατάνε λίγο, αλλά καθορίζουν. Τους θεμελιωτές και τους ενοίκους του σπιτιού του, θέλοντας και μη, τους απαντά στις ταινίες του, αν και μετά από 25 χρόνια πορείας έχει προσθέσει τη δική του υπογραφή.

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Οστά / Ossos / Bones
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Juventude Em Marcha / Colossal Youth

Ο σκηνοθέτης από την Πορτογαλία, που ξεκίνησε να σπουδάζει Ιστορία και δεν φαίνεται να έχει εγκαταλείψει το πνεύμα της, έχει μια ιδιαίτερη εμμονή με το Πράσινο Ακρωτήρι. Έγινε γνωστός με την τριλογία του Bones - Vanda's Room - Colossal Youth, τρεις ταινίες με ήρωες κατοίκους της συνοικίας Φοντένιας, ένα νεαρό πρεζόνι, μια ηρωινομανή και τον Βεντούρα – όλοι Αφρικανοί μετανάστες. Τα υλικά του είναι λιτά, σχεδόν φτωχικά. Μια κάμερα του αρκεί, μαζί με ένα μικρό φως κι ένα τρίποδο, αν χρειαστεί, γιατί το μεγάλο συνεργείο τον αποσπά από τη ματιά του στους ανθρώπους, που παρακολουθεί με ευλάβεια και υπομονή. Απεχθάνεται το χρήμα και τις συναλλαγές και υπέμεινε με στωικότητα την εμπειρία του Φεστιβάλ των Καννών, όπου είχε συνοδεύσει το Colossal Youth – συμμετοχή στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Αυτό που θυμάται είναι πως σε μια ομαδική έξοδο στην Croisette οι ηθοποιοί του άρχισαν να μιλάνε με τις καθαρίστριες του ξενοδοχείου Majestic, οι οποίες αμέσως τους αναγνώρισαν. Στο περιθώριο της λάμψης και του κόκκινου χαλιού, οι εκτοπισμένοι εργάτες από το Πράσινο Ακρωτήρι συναντήθηκαν με τους «ομοίους» τους. Σε αυτό το περιβάλλον, και όχι στα ραντεβού με τους διανομείς, ο Κόστα αισθάνθηκε άνετα, και ίσως δικαιωμένος.

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Αίμα / O Sangue / Blood
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Όλα ανθίζουν ξανά: Pedro Costa, σκηνοθέτης / Tout Refleurit: Pedro Costa, Cineaste / All Blossoms Again: Pedro Costa, Director

Το σινεμά του Πέδρο Κόστα είναι χειροποίητο, ποιητικό, επίμονο, προσηλωμένο στις ανάσες των ανθρώπων που τον ενδιαφέρουν. Δεν μοιάζει καθόλου με κάποιες από τις ταινίες που αγαπά πολύ, όπως ο Τρελός Πιερό, για παράδειγμα. Αλλά, όπως είπε και ο Γκοντάρ, το δραματικό πρόβλημα υπαγορεύει την επιλογή της φόρμας. Με γνώμονα τη βαρύτητα της Ιστορίας, ο Κόστα δίνει μεγάλη σημασία στην κατάσταση που επιλέγει να περιγράψει. Και η κατάσταση (το σκηνικό και οι άνθρωποι που σταδιακά του αποκαλύπτονται) τον οδηγεί σε μια περιπέτεια κινηματογραφική. Γι' αυτόν, η Φοντένιας είναι ό,τι η Ρωσία το 1917 ή η Αμερική το 1934, ένα σημαντικό γεγονός. Αν και συνειδητοποιημένος «τεχνίτης», με επίγνωση των δυνατοτήτων του ψηφιακού βίντεο και μια κρυφή επιθυμία, αν όχι να γυρίζει, τουλάχιστον να προβάλλει σε 35άρι φιλμ, εφόσον το επιτρέπουν τα οικονομικά φυσικά, παραμένει ένας ρομαντικός του σινεμά. Θέλει πολύ να κάνει πολιτικό, περισσότερο παρεμβατικό κινηματογράφο. Έχει δηλώσει μάλιστα πως αν του δινόταν η ευκαιρία, θα πρόβαλλε διά της βίας τα σωστά φιλμ σε σχολές κινηματογράφου, για να μη διαστρεβλωθεί το παρθένο πνεύμα των φοιτητών από τη ροπή τους προς την ευκολία αλλά και τις λάθος επιλογές. Ο Κόστα δεν κάνει μόνο ταινίες, κάνει και φίλους κάνοντας ταινίες. Δεν γίνεται να μην τον απασχολούν πραγματικά οι δυσκολίες τους, το νοίκι τους, πώς θα τα φέρουν βόλτα. Δεν διαχωρίζει το σινεμά από τη ζωή. Αν περνούσε από το χέρι του, θα είχε δημιουργήσει μια φάμπρικα, σαν ανοιχτό μπουφέ με ζαχαρωτά, παπούτσια και ταινίες. Μια κομμουνιστική εταιρεία. Και θα είχε κάποιον σαν τον Ντέιβιντ Φίντσερ, κάποιον που έχει ικανότητες και ισχύ, ίσως και καλύτερο σκηνοθέτη από εκείνον, για να αποτολμήσει να μιλήσει προσωπικά μέσα από το σινεμά. Να μη σκέφτεται μόνο μέσα από όρους βιομηχανίας και τεχνικής, αλλά από την καρδιά του. Δεν έχει τα πλάνα στο μυαλό του πριν ξεκινήσει, παρά μόνο όταν φτάσει στο στάδιο του μοντάζ. Ο ορισμός του για τη σκηνοθεσία είναι μοναδικός: «Να βρω το κουράγιο να ρωτήσω έναν άγνωστο για ποιον λόγο, κάθε μέρα που τον παρατηρώ, στέκεται στο ίδιο σημείο στο πεζοδρόμιο!».

Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Μην αλλάξεις τίποτα / Ne Change Rien
Η χειροποίητη κολεκτίβα του Πέδρο Κόστα Facebook Twitter
Σπίτι από λάβα / Casa de Lava / Down to Earth
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ