Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Πολυτεχνείο 1973, φοιτητής πάνω στα κάγκελα, κρατάει καθρέφτη, για να εμποδίσει την λήψη ταινίας, από οπερατέρ που ήταν στημένοι στα απέναντι κτήρια (αρχείο: Βασίλης Καραγεώργος, από το βιβλίο «Πολυτεχνείο 1973», σε επιμέλεια Θανάση Αλατά, Flippress 2013)
0


ΟΤΑΝ ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΓΙΑ τον κινηματογράφο του Πολυτεχνείου δεν είναι, εξ αρχής, προφανές ποιο ακριβώς είναι το θέμα μας. Αναφερόμαστε σε ταινίες, που γυρίστηκαν την εποχή των γεγονότων του Πολυτεχνείου, ή αργότερα, στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης έως και τα πρώτα χρόνια του ’80, που είναι και το συνηθέστερο; Λέμε για εμπορικές ταινίες με υπόθεση; Για ταινίες με υπόθεση και με ενσωματωμένη ντοκιμαντερίστικη δράση; Για σκηνοθετημένα ντοκιμαντέρ, τεχνικώς άρτια και άρα ικανά να προβληθούν σε φεστιβάλ και αίθουσες ή, τέλος, για κινηματογραφικά ντοκουμέντα, που στόχο είχαν ναι μεν την καταγραφή των γεγονότων, αλλά, ταυτοχρόνως, και την περαιτέρω ενδυνάμωση του αγωνιστικού φρονήματος των δοκιμαζόμενων; Στην πράξη, όλα αυτά, όλες αυτές οι επιμέρους αφηγήσεις μπορεί να αποτελούν το κεφάλαιο «κινηματογράφος του Πολυτεχνείου», αλλά εδώ θα γράψω μόνο για την τελευταία περίπτωση – εκεί όπου ανήκει το φιλμ της ομάδας ΚΙΝΟ «Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73».

Η κινηματογραφική «αλήθεια» μέσα σε συνθήκες δικτατορίας, στην Ελλάδα του ’73, αποκτά αίφνης και άλλα χαρακτηριστικά. Συνδέεται εννοώ με το νόημα και την ουσία του μητροπολιτικού underground.

Η ΚΙΝΟ πήρε σχήμα μέσα στο 1973 από μία ομάδα κινηματογραφιστών [ανάμεσά τους ο Λάμπρος Παπαδημητράκης (1948-2025) και ο Κώστας Ζυρίνης (γενν. 1943)], που είχε σαν στόχο τον κινηματογράφο στην πιο καθαρή μορφή του. Τον κινηματογράφο δηλαδή που βγαίνει «έξω», στον δρόμο, που καταγράφει εκείνα που συμβαίνουν, που δεν έχει σενάριο, ηθοποιούς, ούτε καν σκηνοθεσία, και που πηγάζει από τον κινηματογράφο (ΚΙΝΟ) του μεγάλου σοβιετικού film-maker και θεωρητικού Τζίνγκα Βερτώφ (1896-1954), ο οποίος με ταινίες σαν τις «Κινηματογράφος Αλήθεια» (1922), «Κινηματογράφος-Μάτι» (1924) και «O Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή» (1929) δημιούργησε επί της ουσίας το σινεμά-βεριτέ (τον κινηματογράφο της αλήθειας).

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Ο Λάμπρος Παπαδημητράκης. Πηγή: fb/ Γιάννης Σολδάτος

Η κινηματογραφική «αλήθεια» όμως μέσα σε συνθήκες δικτατορίας, στην Ελλάδα του ’73, αποκτά αίφνης και άλλα χαρακτηριστικά. Συνδέεται εννοώ με το νόημα και την ουσία του μητροπολιτικού underground. Το λέω, γιατί κάποια από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά του underground είναι η επαναστατική κοινωνική αλλαγή μέσω της κουλτούρας (και άρα και του κινηματογράφου), η ικανότητά του να ξεσηκώνει και βεβαίως η παράνομη ή έστω στα όρια της νομιμότητας δράση του. Μια τέτοια ταινία ήταν η «Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73» της ομάδας ΚΙΝΟ, που εντασσόταν σ’ ένα ευρύτερο πλαίσιο «αγωνιστικού κινηματογράφου», που είχε ήδη κάνει τα χιλιόμετρά του στην Αμερική, μα και σε άλλες χώρες της Δύσης – ακόμη και στην Ελλάδα θα έλεγα.

Το υποστηρίζω αυτό, γιατί ένας πρόδρομος της ΚΙΝΟ θα μπορούσε να ήταν η ομάδα του Κέντρου Ανεξάρτητου Ελληνικού Κινηματογράφου, η οποία αποτελείτο από επαγγελματίες της Ενώσεως Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου (της ΕΤΕΚ δηλαδή) και του κινηματογραφικού «Στοιχείου» της ΕΔΑ. Η ομάδα αυτή θα γύριζε τις «Εκατό Ώρες του Μάη», το 1963, σε σκηνοθεσία των Δήμου Θέου-Φώτου Λαμπρινού – μια αριστερή πολιτική ταινία, που επιχειρούσε να περιγράψει τα γεγονότα που είχαν προηγηθεί της δολοφονίας του Γρηγόρη Λαμπράκη, όπως και τη δολοφονία αυτή καθ’ αυτή. Κι εκεί είχε υπάρξει κυνηγητό και καταστροφή υλικού, κι εκεί είχαν υπάρξει απαγορεύσεις, με την ταινία να παίζεται «κανονικά» στη χώρα, μετά τη μεταπολίτευση.

Η ΚΙΝΟ όμως, το 1973, θα μπορούσε να παραλληλιστεί και με άλλες αγωνιστικές κινηματογραφικές ομάδες, που δρούσαν στην Αμερική, όπως ήταν, για παράδειγμα, η American Documentary Film (ADF) και βασικά η Newsreel, μια κινηματογραφική ομάδα της επαναστατικής αριστεράς, που είχε ιδρυθεί το 1967, και που ήταν ειδικευμένη στην κινηματογράφηση πολιτικών γεγονότων, τα οποία αποσιωπούνταν, γενικώς και ειδικώς, από τα μαζικά μέσα ενημέρωσης. Όπως διαβάζουμε στο βιβλίο του Guy Hennebelle «Ιστορία Κιν/φου και Ταξική Πάλη» [Εκδόσεις Προοδευτικός Κινηματογράφος χ.χ., τέλος 70s-αρχή 80s):

«Τότε ο πόλεμος στο Βιετνάμ βρισκόταν στο κρισιμότερο σημείο του. Γι’ αυτό το λόγο πολλές ταινίες της Newsreel προβάλλουν την εσωτερική αντίδραση ενάντια στον πόλεμο, την αντίσταση στην κατάταξη στον στρατό, καθώς και τις λιποταξίες.(...) Στην αρχή της ύπαρξης της ομάδας Newsreel, τα μέλη της θεωρούσαν τους εαυτούς τους τόσο πολιτικούς καθοδηγητές, όσο και σκηνοθέτες. Πολύ συχνά χρησιμοποίησαν τις προβολές των ταινιών, για να προκαλέσουν πολιτικές συγκεντρώσεις».

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Ο Κώστας Ζυρίνης. Πηγή: fb/ Κώστας Ζυρίνης

Ήταν γνωστά όλα αυτά, τότε, στους έλληνες κινηματογραφιστές; Σ’ ένα μέτρο θα έλεγα πως «ναι». Για τον αποκαλούμενο «νέο κινηματογράφο» διάβαζες, για παράδειγμα, στον τόμο 2 του δίτομου «Αντικουλτούρα / η δημιουργία μιας διαφορετικής κοινωνίας» [Ερμείας, 1972] στο σχετικό κείμενο των Stephen Dwoskin και Simon Hartog:

«Η δομή των ταινιών δεν έχει συνοχή, αλλά οπωσδήποτε οι ταινίες έχουν ξεφύγει από τις περιοριστικές εμπορικές και βιομηχανικές δομές. Απομακρύνθηκαν επίσης από την παράδοση του διηγηματικού και του ψυχαγωγικού κινηματογράφου.(...) Ο “νέος κινηματογράφος” χρησιμοποιεί ό,τι έχει – δεν παραδέχεται μόνο ένα σωστό δρόμο. Η τεχνική γεννιέται από την ανάγκη. Η κατάσταση δεν διαστρέφεται, για να χωρέσει μέσα στα όρια μιας παραδοσιακής τεχνικής. Μια εικόνα εκτός εστίας δεν σημαίνει κακή φωτογραφία, αλλά μεταβιβάζει μια ιδέα σαν ένα χρώμα, και μια σειόμενη κινηματογραφική μηχανή είναι τόσο έγκυρη όσο και μια στάλα από ένα πίνακα του Πόλοκ. Χωρίς να είναι δεμένος στα συμφέροντα κάποιου άλλου και εξαρτημένος από τα σχεδιαγράμματα των κερδών του, ο ανεξάρτητος κινηματογράφος αποκτά ελευθερία».

Να πω επίσης πως στο μοναδικό τεύχος του προοδευτικού περιοδικού «Πρόσωπα», που τύπωνε η ποιήτρια Νατάσα Χατζιδάκη, το 1972, υπάρχει το σήμα της κινηματογραφικής κίνησης Newsreel του Σαν Φρανσίσκο (ένας μαύρος, με μια αλυσίδα στο λαιμό του και με υψωμένη τη γροθιά του).

Όλα αυτά μπορεί να τα γνώριζαν οι κινηματογραφιστές της ΚΙΝΟ, αλλά μπορεί και όχι. Δεν ήταν απαραίτητο. Όταν βρίσκεσαι κάτω από σκληρές καταπιεστικές συνθήκες τότε αυτού του τύπου οι δράσεις είναι μονόδρομος για κάποιους. Με βασικούς εκφραστές της, λοιπόν, τον προσφάτως εκλιπόντα Λάμπρο Παπαδημητράκη, μία από τις φωνές του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου το 1973, ανάμεσα σε άλλα, και τον Κώστα Ζυρίνη η ΚΙΝΟ θα έπαιρνε μπροστά.

Το έργο της ήταν εξ αρχής δύσκολο. Και γιατί θα έπρεπε να αντιμετωπίσει το επίσημο κρατικό (χουντικό) κυνήγι, αλλά και γιατί θα έπρεπε να αποκτήσει την εμπιστοσύνη εκείνων που κινηματογραφούσε. Η εποχή ήταν σκοτεινή. Κανείς δεν ήξερε ποιος ήταν ο σκοπός σου, όταν τραβούσες φωτογραφίες ή ταινίες. Κανείς δεν ήξερε αν ήσουνα χαφιές, θέλω να πω, και αν, όλο εκείνο που τραβούσες, το έστελνες μετά κατ’ ευθείαν στην Ασφάλεια. Οπότε κάποιοι ελάμβαναν τα μέτρα τους και πρώτοι όλων οι φοιτητές. Όπως διαβάζουμε στο βιβλίο του δημοκρατικού δημοσιογράφου Μηνά Παπάζογλου (1935-2025) «Φοιτητικό Κίνημα και Δικτατορία» [Εκδόσεις Επικαιρότητα, 1975]:

«Οι φοιτητές του Πολυτεχνείου εγκαθιστούν μεγάλα κάτοπτρα με τα οποία δημιουργούν αντανακλάσεις στις κάμερες και τους φακούς ορισμένων συνεργείων των... μυστικών υπηρεσιών της χούντας, που έχουν στηθεί στα απέναντι από το Πολυτεχνείο κτήρια και προσπαθούν να φωτογραφίσουν πρόσωπα και πράγματα...».

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Προοδευτικός Κινηματογράφος, τεύχος #6, Γ τρίμηνο 1979

Και λίγο πιο κάτω:

«Στο Πολυτεχνείο φθάνουν πολλοί Έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι, κι ακόμη περισσότεροι φωτογράφοι. Οι φοιτητές παίρνουν μέτρα ασφαλείας. Ελέγχουν σχολαστικά τα διαπιστευτήρια των δημοσιογράφων. Δεν επιτρέπουν να φωτογραφίσουν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής. Έχουν πια αποκτήσει πείρα και θέλουν να προφυλάξουν την ηγεσία τους».

Μέσα σ’ ένα τέτοιο σκηνικό καλούνταν να κινηματογραφήσουν οι Παπαδημητράκης και Ζυρίνης, και κάπως έτσι θα συνεχίσω με τα δικά τους λόγια – αντλημένα από παλιά κινηματογραφικά περιοδικά. Πρώτα ο Παπαδημητράκης σ’ ένα απόσπασμα από το κείμενό του «Για την κιν/φική ομάδα ΚΙΝΟ και για την ταινία “Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73-Πολυτεχνείο”», που είχε δημοσιευθεί στο περιοδικό «Προοδευτικός Κινηματογράφος» [τεύχος #6], το τρίτο τρίμηνο του 1979...

«(...) Η κινηματογραφική ομάδα ΚΙΝΟ δημιουργείται και λειτουργεί σε συνθήκες παρανομίας από τις αρχές του 1973. Την αποτελούν κινηματογραφιστές και μη. Η δουλειά της ομάδας έχει στόχους πολιτικούς. Η ΚΙΝΟ αθόρυβα και οργανωμένα καταφέρνει να κάνει λήψεις και να προχωράει την εργαστηριακή δουλειά κάτω από σκληρές συνθήκες (η Ασφάλεια συχνά έλεγχε τα υλικά των κινηματογραφικών εργαστηρίων) και με οικονομικά και τεχνικά μέσα ελάχιστα.(...) Έτσι, μέχρι την μεταπολίτευση (Ιούλης ’74) είχαμε ένα πλούσιο υλικό των λαϊκών κινητοποιήσεων στα τελευταία χρόνια της 7ετίας. Τις παραμονές του Πολυτεχνείου στη γνωστή δίκη των 17 η ομάδα τροφοδοτεί τον δικηγόρο υπεράσπισης με δεκάλεπτο φιλμ ντοκουμέντων από τις ωμότητες της Αστυνομίας στις 4 Νοέμβρη (μνημόσυνο Γεωργίου Παπανδρέου). Οι κατηγορούμενοι απαλλάσσονται από τις κατηγορίες για τα επεισόδια, λόγω των φωτογραφιών από το φιλμ που η ΚΙΝΟ έδωσε στις εφημερίδες – όπως και του ίδιου του φιλμ, που το δικαστήριο αρνήθηκε να δει, με αποτέλεσμα να αποχωρήσει η υπεράσπιση των αγωνιστών-κατηγορουμένων.

Μετά την απομάκρυνση της Χούντας η ΚΙΝΟ μελετά το υλικό της και φτιάχνει την ταινία “Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73”, που προβάλλεται για πρώτη φορά μέσα στο Πολυτεχνείο, στην πρώτη επέτειο της λαϊκής εξέγερσης του Νοέμβρη. Η δουλειά τής ομάδας συνεχίστηκε μέχρι και το 1975 προβάλλοντας βασικά την ταινία –για μεγάλο διάστημα δωρεάν– όπου ήταν δυνατό.(...)

Εκείνο που γέννησε και συντήρησε την ΚΙΝΟ ήταν η ανάγκη να καταγράφονται σε φιλμ οι αντιδιχτατορικές αντιιμπεριαλιστικές κινητοποιήσεις του λαού και του φοιτητικού κινήματος. Αυτή η ανάγκη να υπάρχουν σε νέγκατιφ-αρχείο τα σημαντικά εκείνα γεγονότα ήταν ταυτόχρονα και πρώτοι στόχοι. Αργότερα θα βλέπαμε πώς θα αξιοποιούσαμε το υλικό. Το καθήκον εκείνης της στιγμής ήταν για μας η κάμερά μας να βρίσκεται σε κάθε αντιιμπεριαλιστική-αντιδιχτατορική εκδήλωση του λαού μας. Βλέπαμε το σινεμά όπλο στα χέρια του κινήματος και του λαού. Έτσι η δράση μας ήταν πρώτα πολιτική και μετά κινηματογραφική, με την έννοια πως κάθε μέτρο φιλμ που τραβούσαμε είχε περισσότερο πολιτικό παρά καλλιτεχνικό βάρος.

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Φιλμ, τεύχος #3, Φθινόπωρο 1974

Οι ταινίες που θα ’βγαιναν από τα υλικά μας θα ήταν κύρια πολιτικά ντοκουμέντα παρά καλλιτεχνικά δημιουργήματα. Από τις θέσεις μας αυτές έβγαινε και το πώς βλέπαμε τη δουλειά μας μέσα στο κίνημα. Γυρνούσαμε σε φιλμ ντοκουμέντα από τους αγώνες του λαού, για να επιστρέψουμε αυτά τα φιλμ στις αγωνιζόμενες μάζες, πιστεύοντας πως βοηθάμε στο ανέβασμα κυρίως της πολιτικής συνείδησης παρά της αισθητικής καλλιέργειας.(...)

Η ταινία “Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73” φτιάχτηκε αμέσως μετά την πτώση της χούντας. Βλέποντας το υλικό που είχαμε τραβήξει έως εκείνη τη στιγμή (Αύγουστος ’74) αποφασίσαμε να κάνουμε μια ταινία για το ’73, χρονιά μεστή από γεγονότα με αποκορύφωμα το Πολυτεχνείο. Η δουλειά δεν ήταν εύκολη, το υλικό αρκετές ώρες. Δεν υπήρχαν λεφτά για μεγάλο φιλμ. Έτσι, στα μέσα του Οχτώβρη, είχαμε μια ταινία 35 λεπτών. Παίχτηκε για πρώτη φορά δημόσια στο μεγάλο αμφιθέατρο του Πολυτεχνείου, στην πρώτη επέτειο της λαϊκής εξέγερσης του Νοέμβρη. Ο κόσμος την έβλεπε με ακράτητο ενθουσιασμό και συγκίνηση. Πάνω από είκοσι χιλιάδες θεατές είδαν την ταινία, που προβαλλόταν πρωί-βράδυ σε πέντε προβολές καθημερινά.

Η ταινία στην τελική της μορφή (προσθέσαμε και αφαιρέσαμε υλικό) περιέχει την κατάληψη της Νομικής Σχολής (Φλεβάρης ’73), την παρέλαση στις 25 Μάρτη, τις λαϊκές κινητοποιήσεις και συγκεντρώσεις στα Μέγαρα και τον Σκαραμαγκά ενάντια στην κατασκευή των διυλιστηρίων του Ανδρεάδη (φθινόπωρο ’73), τα γεγονότα στο μνημόσυνο του Παπανδρέου, την λαϊκή εξέγερση του Πολυτεχνείου και σκηνές στους δρόμους της Αθήνας τις μέρες μετά.

Στο υλικό της ταινίας δεν επιδιώξαμε αισθητικές επεμβάσεις –δεν μας άφηνε το ίδιο το υλικό μας–, ούτε προσπαθήσαμε με σπικάζ να επιβάλλουμε τις δικές μας απόψεις για τα γεγονότα. Τα πλάνα είχαν τη δική τους ζωή και απλά τους κάναμε μια χρονολογική συστηματοποίηση.(...) Η καριέρα αυτής της ταινίας έδειξε πως μπορεί να υπάρξει ένα κινηματογραφικό κύκλωμα έξω από το κύκλωμα αιθουσών, φτάνει να υπάρχουν ταινίες που να αφορούν και να ενδιαφέρουν άμεσα τον πλατύ κόσμο.(...)».

Και ο Κώστας Ζυρίνης σ’ ένα απόσπασμα από το κείμενό του «Ένας “άλλος” κινηματογράφος», που είχε δημοσιευθεί στο περιοδικό «Φιλμ» [τεύχος #3] το φθινόπωρο του 1974...

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Πολυτεχνείο 1973 (αρχείο: Βασίλης Καραγεώργος, από το βιβλίο «Πολυτεχνείο 1973», σε επιμέλεια Θανάση Αλατά, Flippress 2013)

«(...) Το φθινόπωρο του ’73 γεννήθηκε η ΚΙΝΟ. Η ΚΙΝΟ έχει μια μικρή προϊστορία. Από το ’72 θέλαμε να φτιάξουμε τη “δημοτική γλώσσα” του κινηματογράφου, το 8 μιλιμέτρ. Θα φτιάχναμε ένα υπόγειο κύκλωμα κινηματογραφικής πολιτικής πληροφόρησης. Θα τραβούσαν όλοι όσοι είχαν μια οχτάρα (μηχανή λήψεως). Η προσπάθεια απέτυχε πριν γίνει πράξη, για πραχτικούς λόγους. Οι ίδιοι σχεδόν φτιάξαμε την ΚΙΝΟ.

Η ομάδα, κατ’ αρχάς, έχει πολιτικό κινηματογραφικό πρόγραμμα. Με βάση ένα μίνιμουμ πολιτικό πρόγραμμα κάνουμε πολιτική δράση με κινηματογραφικά μέσα. Τραβούσαμε και τραβάμε ο Λάμπρος Παπαδημητράκης κι εγώ σε 16 μιλιμέτρ. Άλλοι σε 8. Υπάρχει σαφής καταμερισμός δουλειάς σε όλους. Η ΚΙΝΟ ήταν παράνομη, όπως ήταν φυσικό. Τραβούσαμε συνέχεια ό,τι γινόταν. Από ’κει γεννήθηκε το σημερινό φιλμ για τη λαϊκή εξέγερση του Νοέμβρη. Η πρώτη δράση μας προς τα έξω ήταν να στείλουμε, ανώνυμα, το γνωστό φιλμ της 4ης Νοέμβρη 1973 (μνημόσυνο Παπανδρέου) στην υπεράσπιση των 17 με τα γνωστά αποτελέσματα. Από τότε, και κυρίως μετά από το Πολυτεχνείο, τραβούσαμε και κρυβόμαστε.

Οι συνθήκες ήταν τρομερά δύσκολες, γιατί έπρεπε να ξεγλιστράμε απ’ το κυνηγητό των αστυνομικών και συγχρόνως να πείσουμε τους φοιτητές πως δουλεύουμε για την ίδια υπόθεση. Στο Πολυτεχνείο πάθαμε το εξής. Τραβούσαμε μέχρι την Πέμπτη το βράδυ. Την Παρασκευή τα χέρια μας δεν άντεχαν άλλο την κάμερα. Τα συναισθήματά μας ήταν η ακατανίκητη επιθυμία και ανάγκη να ενσωματωθούμε με τους άλλους αγωνιστές. Νοιώθαμε πως η κάμερα μάς κρατούσε έξω από τον αγώνα, και φυσικά κάναμε λάθος. Ξεχάσαμε για μια στιγμή –τη σπουδαιότερη– τι σημαίνει να κινηματογραφείς αυτά τα πράγματα. Ανωριμότητα ίσως! Οι οπερατέρ της αστυνομίας, της τηλεόρασης κ.λπ. ή οι κερδοσκόποι τράβαγαν ψυχρά. Εμείς δυστυχώς όχι. Ξανατραβήξαμε από την Κυριακή και πέρα. Ένα χρόνο κρυβόμαστε και κρύβαμε το υλικό.

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Πολυτεχνείο 1973 (αρχείο: Βασίλης Καραγεώργος, από το βιβλίο «Πολυτεχνείο 1973», σε επιμέλεια Θανάση Αλατά, Flippress 2013)

Την εβδομάδα της τρομοκρατίας, μετά το Πολυτεχνείο, τυπώσαμε και στείλαμε κόπιες παράνομα έξω. Κάναμε το λάθος να φύγει από τον έλεγχό μας το υλικό κι έγινε αντικείμενο εμπορικής και κυρίως κομματικής εκμετάλλευσης από λιποτάχτες ψευτο-αγωνιστές του εξωτερικού, που θέλανε να εξυπηρετήσουνε το μαγαζάκι τους, λερώνοντας τη θυσία εκείνων που έδωσαν τη ζωή τους στον ιερό αγώνα.

Μετά την (πολιτική) αλλαγή αποφασίσαμε να φέρουμε το υλικό σ’ επαφή με τον κόσμο. Μονταρίστηκε το φιλμ “Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73”. Δεν κάναμε φυσικά μια καλλιτεχνική ταινία, γιατί ούτε είχαμε το δικαίωμα ούτε μας ενδιέφερε. Δεν την στείλαμε στο Φεστιβάλ, γιατί δεν είναι καλλιτεχνικό προϊόν για πούλημα. Δεν κερδίσαμε ούτε κερδίζουμε λεφτά από το φιλμ. Ακόμα βάζουμε από την τσέπη μας. Ο χαρακτήρας της επαφής της ταινίας με το κοινό είναι α. να κάνει πολιτική πληροφόρηση, β. να μη γίνει αντικείμενο εμπορικής και κομματικής εκμετάλλευσης από κανέναν, ιδιαίτερα τώρα που τα κόμματα βλέπουν κάτι τέτοια ντοκουμέντα σαν όπλα για το ψηφοκυνήγι τους. Μας δάνεισαν μια παλιά μηχανή προβολής, που όλο χαλάει. Μαζέψαμε, μεταξύ μας, κάποια λεφτά, τυπώσαμε δεύτερη κόπια και γίναμε συνεργείο προβολής.(...)».

Ο κινηματογράφος του Πολυτεχνείου και η ομάδα ΚΙΝΟ Facebook Twitter
Πολυτεχνείο 1973 (αρχείο: Βασίλης Καραγεώργος, από το βιβλίο «Πολυτεχνείο 1973», σε επιμέλεια Θανάση Αλατά, Flippress 2013)

Ο Παπαδημητράκης (Χιώτης στην καταγωγή) αγαπούσε ιδιαίτερα την Κύπρο. Μάλιστα, το 1976 θα συν-σκηνοθετούσε μαζί με την Θέκλα Κίττου ένα από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ για το κυπριακό ζήτημα το «Κύπρος, η άλλη πραγματικότητα», μια ταινία που προβλήθηκε εμπορικά στην Ελλάδα και που θα λογοκρινόταν στην Κύπρο σε πρώτο χρόνο (θα έπαιρνε άδεια το 1983), επειδή εμπεριείχε υλικό «δυνάμενον να προσβάλει τα θρησκευτικά, εθνικά ή πολιτικά συναισθήματα των κοινοτήτων», σκηνές «αίτινες θεωρούνται ανεπιθύμητοι εις την Δημοκρατίαν από πολιτικής ή κοινωνικής απόψεως», απεικονίζοντας περαιτέρω «εγκλήματα ή σεξουαλικά θέματα κατά τρόπον κλονίζοντα τα δημόσια ήθη και την δημόσιαν τάξιν».

Η παρουσία του Παπαδημητράκη στην Κύπρο, για τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ, τον φέρνει κάποια στιγμή και στο τηλεοπτικό ΡΙΚ, καλεσμένο σε μιαν εκπομπή στη οποία μιλάει για την ταινία της ομάδας ΚΙΝΟ «Κινηματογραφημένες Στιγμές του ’73» (στην εκπομπή βλέπουμε και αποσπάσματα). Δείτε αυτό το ντοκουμέντο οπωσδήποτε...

Λάμπρος Παπαδημητράκης 1975 σπάνια συνέντευξη

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάνοντας σινεμά στα χρόνια της Δικτατορίας

Τέχνες και Αντίσταση σε σκοτεινούς καιρούς / Κάνοντας σινεμά στα χρόνια της Δικτατορίας

Μέσα από συνεντεύξεις με τον Παντελή Βούλγαρη και τον Νίκο Καβουκίδη, μνήμες από τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο, ηχητικά ντοκουμέντα και σκηνές ταινιών, η Κωνσταντίνα Βούλγαρη μας μεταφέρει στα χρόνια της Δικτατορίας και στην κοινότητα των νέων, τότε, κινηματογραφιστών.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ
10 ντοκουμέντα για τα 50 χρόνια του Πολυτεχνείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 ντοκουμέντα για τα 50 χρόνια του Πολυτεχνείου

Τα βιβλία και τα ρεπορτάζ που έχουν φωτίσει τα γεγονότα είναι εκατοντάδες. Κατά καιρούς παρουσιάζονται άγνωστα ντοκουμέντα, ανακαλύπτονται αρχεία και κυκλοφορούν νέα, σημαντικά βιβλία. Τιμώντας την επέτειο, αναζητήσαμε και παρουσιάζουμε δέκα λιγότερο γνωστά ντοκουμέντα για το Πολυτεχνείο.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
«Ποιος καλλιτέχνης επιβίωσε μέσα στη δικτατορία από τη δουλειά του; Κανένας»

Τέχνες και Αντίσταση σε σκοτεινούς καιρούς / «Ποιος καλλιτέχνης επιβίωσε μέσα στη δικτατορία από τη δουλειά του; Κανένας»

Η εικαστικός Λήδα Παπακωνσταντίνου και ο ιστορικός και κριτικός τέχνης Ντένης Ζαχαρόπουλος αφηγούνται στην Κωνσταντίνα Βούλγαρη βιώματα και σκέψεις τους για την τέχνη στην Ελλάδα τις δεκαετίες ‘60-‘70, ενώ περιγράφουν το κλίμα που επικρατούσε τα χρόνια της Δικτατορίας.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.