Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Gudrun, 1987 (λεπτομέρεια). Fondation Louis Vuitton, Paris © Gerhard Richter 2025

Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

0

Από τις 17 Οκτωβρίου 2025 έως τις 2 Μαρτίου 2026, το Fondation Louis Vuitton θα παρουσιάσει μια σημαντική αναδρομική έκθεση έργων του Gerhard Richter, ενός από τους πιο επιδραστικούς σύγχρονους καλλιτέχνες, ο οποίος γεννήθηκε στη Δρέσδη το 1932. Το 1961 εγκατέλειψε την Ανατολική Γερμανία για το Ντίσελντορφ και αργότερα εγκαταστάθηκε στην Κολωνία, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα.

Με επιμελητές τους Dieter Schwarz και Nicholas Serota, συνεχίζοντας την παράδοση σημαντικών μονογραφικών εκθέσεων αφιερωμένων σε κορυφαίες προσωπικότητες της τέχνης του 20ού και του 21ου αιώνα −όπως ο Jean-Michel Basquiat, η Joan Mitchell, ο Mark Rothko και ο David Hockney−, το ίδρυμα θα αφιερώσει όλους τους εκθεσιακούς του χώρους στον Gerhard Richter, έναν καλλιτέχνη που θεωρείται διεθνώς ως ένας από τους σπουδαιότερους της γενιάς του.

Ο Richter συμμετείχε στην εναρκτήρια έκθεση του Fondation Louis Vuitton το 2014, με έργα από τη συλλογή του ιδρύματος που τον τιμά τώρα με μια εξαιρετική αναδρομική έκθεση −πρωτοφανή σε κλίμακα και χρονικό εύρος−, η οποία περιλαμβάνει 270 έργα που δημιουργήθηκαν από το 1962 έως το 2024. Πρόκειται για ελαιογραφίες, γλυπτά από γυαλί και χάλυβα, σχέδια με μολύβι και μελάνι, υδατογραφίες και φωτογραφίες. Για πρώτη φορά, μια έκθεση προσφέρει μια ολιστική εικόνα της εξηκονταετούς δημιουργίας του 93χρονου σήμερα Richter, ενός καλλιτέχνη που εξακολουθεί να θεωρεί ότι η μεγαλύτερη χαρά είναι να δουλεύει στο στούντιό του.

Ο Richter γοητευόταν πάντα τόσο από τη θεματολογία όσο και από τη «γλώσσα» της ζωγραφικής, την οποία θεωρεί ένα είδος πειραματισμού και της οποίας τα όρια διευρύνει διαρκώς, αποφεύγοντας την εύκολη κατηγοριοποίηση.

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Richter γοητευόταν πάντα τόσο από τη θεματολογία όσο και από τη «γλώσσα» της ζωγραφικής.

Ο Richter γοητευόταν πάντα τόσο από τη θεματολογία όσο και από τη «γλώσσα» της ζωγραφικής, την οποία θεωρεί ένα είδος πειραματισμού και της οποίας τα όρια διευρύνει διαρκώς, αποφεύγοντας την εύκολη κατηγοριοποίηση. Οι σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Δρέσδης τον έφεραν σε επαφή με παραδοσιακά είδη ζωγραφικής, όπως η νεκρή φύση, η προσωπογραφία, τα τοπία και η ιστορική ζωγραφική. Η επιθυμία του να επανερμηνεύσει αυτά τα είδη μέσα από σύγχρονη ματιά βρίσκεται στο επίκεντρο της έκθεσης. Ανεξαρτήτως θέματος, ποτέ δεν ζωγραφίζει απευθείας από τη φύση ή το αντικείμενο: κάθε εικόνα περνάει μέσα από κάποιο ενδιάμεσο μέσο −φωτογραφία ή σχέδιο− για να καταλήξει σε ένα νέο, αυτόνομο έργο. Στην πορεία του, έχει εξερευνήσει ένα εντυπωσιακό φάσμα τεχνικών και ειδών, εφαρμόζοντας το χρώμα με πινέλο, σπάτουλα ή σφουγγαράκι.

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Ema (Akt auf einer Treppe) [Ema (Naked in a staircase)] 1966 (CR 134). Museum Ludwig, Cologne / Donation Ludwig Collection 1976
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Onkel Rudi [Uncle Rudi], 1965 (CR 85). Collection Lidice Memorial, République Tchèque © Gerhard Richter 2025

Η έκθεση παρουσιάζει πολλά από τα σημαντικότερα έργα του Richter έως το 2017, όταν αποφάσισε να σταματήσει να ζωγραφίζει, συνεχίζοντας ωστόσο να σχεδιάζει. Η παρουσίαση οργανώνεται χρονολογικά ανά δεκαετία, σκιαγραφώντας την εξέλιξη ενός μοναδικού εικαστικού οράματος. Η έκθεση ξεκινά με ζωγραφική από φωτογραφίες. Από το 1962 έως το 1970 τα θέματά του είναι σύνθετα: από τη μία, φαινομενικά ασήμαντες εικόνες από εφημερίδες· από την άλλη, οικογενειακές φωτογραφίες που παραπέμπουν στο παρελθόν του, όπως «Ο θείος Ρούντι», «Η θεία Μαριάννα», καθώς και σκοτεινές αναφορές στη γερμανική ιστορία. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, αμφισβητεί τις ψευδαισθητικές συμβάσεις της ζωγραφικής με έργα όπως τα «Four Panes of Glass» και τα πρώτα «Χρωματικά Διαγράμματα». Μέσα από τις «Αστικές Τοπιογραφίες» δοκιμάζει μια ψευδο-εξπρεσιονιστική υφή, ενώ στα «Τοπία» και τα «Θαλασσινά Τοπία», επανεξετάζει κλασικά είδη μέσω της φωτογραφίας. Στην έκθεση ακολουθεί η παρουσίαση 48 πορτρέτων που έκανε για την Μπιενάλε της Βενετίας του 1972, ένα σώμα εργασίας που σηματοδοτεί μια νέα φάση στη ζωγραφική του, καθώς πειραματίζεται με το χαρακτηριστικό «θόλωμα» (Vermalung) και την απόρριψη της αναπαράστασης, στα «Γκρίζα Έργα». Για μια δεκαετία, από το 1976, εξερευνά την αφαίρεση και θεμελιώνει τη μοναδική του προσέγγιση στην αφηρημένη ζωγραφική, μεγεθύνοντας υδατογραφίες, εξετάζοντας την επιφάνεια του πίνακα και κάνοντας το ίδιο το πινέλο αντικείμενο του έργου. Παράλληλα, δημιουργεί πορτρέτα της κόρης του, Betty, και συνεχίζει να εξερευνά παραδοσιακά θέματα όπως το τοπίο και η νεκρή φύση. Το 1987 ζωγραφίζει τη σειρά «18 Οκτωβρίου 1977» − μοναδικό έργο του που αναφέρεται ρητά στη σύγχρονη γερμανική ιστορία, παράλληλα με αφηρημένα έργα, ενώ επανέρχεται στο θέμα της οικογένειας με τη σειρά «Sabine mit Kind».

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Betty, 1977 (CR 425-4. Museum Ludwig, Cologne / Donation Ludwig Collection 2007 © Gerhard Richter 2025

Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ο Richter μπαίνει σε εξαιρετικά παραγωγική περίοδο: μικρά έργα, η μινιμαλιστική σειρά «Silikat», πειράματα με το τυχαίο που κορυφώνονται στο «4.900 χρώματα», καθώς και οι στοχαστικοί πίνακες «Cage», αφιερωμένοι στον συνθέτη John Cage. Το 2009 εγκαταλείπει προσωρινά τη ζωγραφική για να πειραματιστεί με γυάλινες κατασκευές και ψηφιακά έργα, όπως τα «Strip Paintings». Επιστρέφει με τη σειρά «Birkenau», εμπνευσμένη από τέσσερις φωτογραφίες από στρατόπεδο εξόντωσης. Η έκθεση καταλήγει στα τελευταία του αριστουργηματικά αφηρημένα έργα.

Το 2017 ο Gerhard Richter αποφασίζει να σταματήσει τη ζωγραφική. Θεωρείται ομόφωνα ως ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες, ενώ τα έργα του βρίσκονται σε μεγάλες συλλογές και εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Lesende [Γυναίκα που διαβάζει], 1994. Συλλογή SFMOMA Δωρεά των Mimi και Peter Haas και των Helen και Charles Schwab. © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Wald [Δάσος], 1990. Fondation Louis Vuitton, Paris © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Carotte [Möhre], 1984 (CR 558-2). Fondation Louis Vuitton, Paris © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Venedig (Treppe) [Venezia (stairs)], 1985 (CR 586-3). The Art Institute of Chicago. Gift of Edlis Neeson Collection © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Selbstportrait [Αυτοπορτρέτο], 1996 (CR 836-1). The Museum of Modern Art, New York. Δωρεά των Jo Carole και Ronald S. Lauder, 1996. © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
STRIP (921-2), 2011. © Gerhard Richter 2025
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ