Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt

«Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

0

Όμορφε κόσμε, πού πας; Αυτή είναι η ερώτηση πίσω από τις νέες εικόνες του Έλληνα φωτογράφου Spyros Rennt, όπως παρουσιάζονται στο τέταρτο βιβλίο του με τίτλο Intertwined. Κουίρ σώματα δεμένα, μπλεγμένα μεταξύ τους και με τον κόσμο μας, αποτυπώνουν ένα παρόν που μετασχηματίζεται μπροστά στα μάτια μας, μια περίοδο ακραίας και χύμα μαγείας, την οποία φοβόμαστε πως ίσως χάσουμε. Οι σεξουαλικά φορτισμένες στάσεις εναλλάσσονται και αντιπαραβάλλονται με απλές καθημερινές στιγμές: Ένα βάζο με μερικά λούλουδα, ένα άδειο δωμάτιο, μια σπασμένη τζαμαρία, ένα όμορφο αγόρι, ένα ζευγάρι θηλυκοτήτων που γελάνε ξαπλωμένες στο χορτάρι. 

Όπως γράφει η Αμερικανίδα θεωρητικός McKenzie Wark, μιλώντας για την κουλτούρα του rave: «Ο αριθμός των πιθανών μέλλοντων που έχουμε μπροστά μας στενεύει συνεχώς. Το μόνο πράγμα που διαθέτουμε τελικά είναι το παρόν». Κι αυτό ακριβώς καταγράφει ο Spyros στις εικόνες του. Στο τέταρτο βιβλίο του, παρακολουθούμε μια απόσταση από τα παλαιότερα του θέματα: Η επιθυμία, η λαγνεία, η δίψα, ο ηδονισμός δίνουν σιγά σιγά τη θέση τους σε ένα άλλο είδος τρυφερότητας, σε μια κουίρ εγγύτητα ήσυχη, και τελικά περισσότερο υπερβατική. 

«Αυτό που κυνηγάω αλλάζει, είναι η εγγύτητα μεταξύ των ανθρώπων, αλλά κι ένας αισθησιασμός ένα sexyness, ένα παιχνίδι, το χιούμορ. Η ομορφιά, το παράξενο. Η νιότη…Το γυμνό παραμένει πάντα απελευθερωτικό, αλλά ήθελα να φτάσω σε κάτι πιο ατμοσφαιρικό». 

«Αυτό που κυνηγάω αλλάζει, είναι η εγγύτητα μεταξύ των ανθρώπων, αλλά κι ένας αισθησιασμός ένα sexyness, ένα παιχνίδι, το χιούμορ. Η ομορφιά, το παράξενο. Η νιότη… Στο τελευταίο βιβλίο υπάρχει το λιγότερο γυμνό σώμα σε σχέση με όλα τα προηγούμενα» μου λέει ο ίδιος. «Όταν ξεκίνησα να φωτογραφίζω το 2016-2017, ήμουν πιο κοντά σε αυτό. Το γυμνό παραμένει πάντα απελευθερωτικό, αλλά ήθελα να φτάσω σε κάτι πιο ατμοσφαιρικό. Ακόμη κι αν φωτογραφίσω γυμνά ζευγάρια, καταλαβαίνεις πλέον ότι είναι δύο άτομα γυμνά στο κρεβάτι. Δεν θα δεις το πώς γαμιούνται, είναι μια καταγραφή της οικειότητας τους». 

Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt

«Είναι και κολακευτικό να δημιουργείς κάτι που ο κόσμος βρίσκει σέξι», συνεχίζει, λέγοντας μου πως δεν τον ενοχλεί το ότι για πολλούς θεατές η ενστικτώδης αντίδραση μπροστά στις εικόνες του, ιδιαίτερα σε προηγούμενες σειρές, μπορεί να ήταν διεγερτική, να σαγηνεύονταν πρώτα από το πορνογραφικό μέρος της φωτογραφίας. Άλλωστε ήταν η καταγραφή αυτής της σέξι και άγριας νυχτερινής ζωής του Βερολίνου, των (κυρίως) γκέι γυμνών σωμάτων εκεί, που τον έβαλε στο χάρτη της διεθνής σκηνής, με τα μεγάλα μέσα του εξωτερικού να κάνουν παραλληλισμούς με τους αγαπημένους του φωτογράφους, από την Nan Goldin, ως τον Wolfgang Tillmans ή τον Ryan McGinley.

spyros
Spyros Rennt

Μου μιλά επιστρέφοντας στο διαμέρισμά του στο Βερολίνο, λίγο πριν φύγει για το Παρίσι, κι έπειτα έρθει στην Αθήνα. Η πόλη αυτή υπήρξε για εκείνον κεραυνοβόλος έρωτας, ήδη πριν μετακομίσει οριστικά το 2011. Έφτασε για διακοπές με δύο φίλες του, τέλη Φεβρουαρίου, χωρίς βαριά μπουφάν, ξέροντας απλά ότι το Βερολίνο έχει πολλά κλαμπ και ερωτεύτηκε. Έκτοτε, άφησε πίσω τις σπουδές στο ΕΜΠ, και παραδόθηκε στη νυχτερινή σκηνή της πόλης, και την καταγραφή της. Για την κατάσταση σήμερα, μου λέει: «Η σκηνή του Βερολίνου είναι τώρα στα χειρότερα της, η είσοδος στα πάρτι κοστίζει 20 και 25 ευρώ. Η πόλη έχει σταματήσει να είναι ο φτηνός παράδεισος που ήταν, κι αυτό ελκύει πλέον και τους ανάλογους ανθρώπους. Υπάρχει κι ένα τρομερό copy-paste παντού, όταν ξεκίνησε το Berghain να καλύπτει τις κάμερες, το έκανε γιατί όντως εκεί πάει ο CEO για να γαμηθεί στο darkroom, αλλά δεν το χρειάζεται αυτό κάθε μικρό παρτάκι που γίνεται δεξιά-αριστερά. Χύθηκε το aesthetic του Βερολίνου παντού», συνεχίζει. 

Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt

Όταν τον ρωτάω για τα νεότερα παιδιά που φτάνουν τώρα στην πόλη, μοιάζει πολύ πιο αισιόδοξος: «Κάποιος που είναι 25 και βγαίνει τώρα, ή ζει στο Βερολίνο δύο χρόνια, πάλι ωραία θα τα περνάει, δεν θα σκέφτεται τι χάσαμε. Κι εγώ όταν ήρθα δεν σκεφτόμουν ότι έχασα τα 90s. Δεν τα φοβάμαι αυτά τα παιδιά. Πάλι φανταστικά θα περάσουν». Είναι η ευγένειά του αυτή που παρατηρεί κανείς μιλώντας για πρώτη φορά μαζί του. Αυτό το χαμόγελο του καλού παιδιού που βλέπω, καθώς κρατά την κάμερα του κινητού του στο χέρι, ξαπλωμένος στον καναπέ του σπιτιού του, και σκέφτομαι πως αυτό ακριβώς πρέπει να του επιτρέπει να περνά απαρατήρητος. Η ευγενική παρουσία του είναι αυτή που δεν αφήνει την κάμερα να διαταράξει τους χώρους και τα τρυφερά βλέμματα τα οποία καταγράφει. 

Η δουλειά του κινείται μέσα σε αυτό που περιγράφει ο Ρολάν Μπαρτ ως σπείρα: πάντα γύρω από τα ίδια θέματα, αλλά σε διαφορετικό βάθος. «Και από τον πολύ γκέι άντρα έχω αποστασιοποιηθεί. Γιατί κι εγώ δεν θέλω να τους δίνω τόση πλατφόρμα πλέον, εκτός αν είναι κοντινά μου άτομα. Σκέψου ότι όταν ξεκινούσα τη φωτογραφία, δεν υπήρχε καν τότε ιδιαίτερα η έννοια του κουίρ στο mainstream λεξιλόγιο. Κουίρ για εμένα είναι ένα lifestyle το οποίο πάει αντίθετα στο ετεροκανονικό. Ένα ακραία ηδονιστικό και σε φάσεις καταστροφικό lifestyle είναι κουίρ, γιατί κάνεις αυτό που η κοινωνία φοβάται, αυτό που δεν εγκρίνει. To κουίρ σηκώνει ένα βάρος, το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία, η οποία δεν μας αγκαλιάζει», μου λέει. 

Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt

Και η φυγή αυτή από τη γοητεία του γκέι σώματος, περιγράφει και μια συλλογική μας απομάκρυνση. Μια απόσταση από τις ταυτότητες και τους επιμερισμούς: Η συνειδητοποίηση ότι η διευρυμένη και πολύχρωμη φυλή μας είναι σαν το κακάδι που κάποιος ξύνει σε μια πληγή που δεν επιτρέπει να κλείσει. Η υπενθύμιση ενός άλλου κόσμου. Ενός κουίρ ορίζοντα που δεν περιορίζεται στο κλάμπινγκ ή στην γκει ταυτότητα, και ταυτόχρονα η υπενθύμιση του κινδύνου που αυτός ο προστατευτικός κόσμος διατρέχει, το ξεζούμισμα που βιώνει μέσα από την ακραία του εμπορευματοποίηση. Αγκαλιές, φιλιά και τρυφερότητα στο τέλος του κόσμου, αυτό είναι το μόνο που μας ανήκει ακόμη, είναι σαν να μας λέει ο ίδιος μέσα από τις εικόνες του. Στο κείμενο που συνοδεύει το βιβλίο του, ο δημοσιογράφος, Michele Fossi, γράφει: «Σε αντίθεση με την Nan Goldin, το έργο του Spyros μοιάζει λιγότερο τραγικό, φέρει μια γλυκόπικρη, προκαταβολική νοσταλγία για μια μαγεία που μπορεί σύντομα να ξεθωριάσει».

Όλα αυτά δεν τα σκέφτεται βέβαια μάλλον κανείς βλέποντας τα προσεκτικά επιλεγμένα φωτογραφικά δίπτυχα του βιβλίου του, γιατί όπως μου λέει ο ίδιος, κλείνοντας την κουβέντα μας: «Η φωτογραφία είναι απλά στιγμές και είναι εκεί για να σε καθησυχάζει. Αν η φωτογραφία είναι καλή, σβήνεται η ανάμνηση που υπάρχει πίσω της και μένει μόνο αυτό». 

Mπορείτε να βρείτε το βιβλίο εδώ

Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt Facebook Twitter
© 2024 Spyros Rennt
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ