Αχ! Τα πολύτιμα μαλλιά σε μια πρωτότυπη έκθεση Facebook Twitter
Suffo Moncloa, Gucci/The Face, 2021 Inkjet print, 118 x 86 cm Φωτ: Suffo Studio

Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση

0

Μια ματιά στο τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα μαλλιά, από την Diane Arbus μέχρι τους χρήστες του TikTok, ρίχνει η έκθεση «Grow it, Show it!» η οποία γίνεται στην Έση, στο μουσείο Folkwang και θα διαρκέσει για λίγες ακόμα ημέρες. Θέμα της κάθε τάση που αφορά το κομμάτι αυτό του ανθρώπινου σώματος ως πολιτισμικό φαινόμενο.

Εξερευνά την ιστορική, πολιτική και πολιτιστική σημασία των μαλλιών μέσα από ένα ευρύ φάσμα ιστορικών και σύγχρονων φωτογραφιών, βίντεο και αποσπάσματα ταινιών, από την τέχνη και τη μόδα μέχρι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Καθώς τα μαλλιά αποτελούν πάντα έναν φορέα πληροφοριών, ο τρόπος με τον οποίο τα χειριζόμαστε δεν καθορίζεται μόνο από το ιδανικό της ομορφιάς· ήταν πάντα ένα πολιτικά και κοινωνικά φορτισμένο στοιχείο διαμόρφωσης της ταυτότητας, τελετουργικό σύμβολο δύναμης, πνευματικό υλικό και μέσο επικοινωνίας της κοινωνικής θέσης.

Η θεματική της έκθεσης διερευνά τον τρόπο που η εικόνα των μαλλιών διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ιστορία της φωτογραφίας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μαλλιά άφρο, κομμένα σε ακανόνιστα μήκη, ράστα, κοτσίδες, τέλεια καρέ, κότσοι, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας και προσφέρουν απεριόριστες δυνατότητες σε επίπεδο σχεδίων και χρωμάτων. Το πώς επιλέγουμε να τα δείξουμε ή να κρυφτούμε πίσω από αυτά, να τα μακρύνουμε ή να τα κόψουμε/ξυρίσουμε (ακόμα και τις τρίχες στο πρόσωπο και το σώμα) εκφράζει την προσωπικότητά μας αλλά και τη σχέση μας με κοινωνικές, πολιτικές, θρησκευτικές ή πολιτιστικές κοινότητες.

Αχ! Τα πολύτιμα μαλλιά σε μια πρωτότυπη έκθεση Facebook Twitter
Hoda Afshar, Untitled #4 (aus der Serie In Turn), 2022, Archival Pigment Print, 112 x 90 cm Φωτ.: Hoda Afshar/Milani Gallery, Meeanjin/Brisbane

Χρησιμοποιούμε διαφορετικά χτενίσματα για να επικοινωνήσουμε, να βελτιστοποιήσουμε ή να αποκρύψουμε ένα μέρος της ταυτότητάς μας, για να ξεχωρίσουμε ή να ταιριάξουμε σε μια συλλογικότητα και έτσι να μπορούμε να στείλουμε μηνύματα, ηθελημένα ή ακούσια. Στην καθημερινότητα, είτε στη δημόσια είτε στην ιδιωτική σφαίρα, χρησιμοποιούμε τα μαλλιά μας για να δείξουμε την ατομικότητά μας, τη συμμόρφωση, την επαναστατικότητα ή την αλληλεγγύη μας.

Η έκθεση με τίτλο «Grow It, Show It!» θέτει το θέμα στην ιστορική και δημοφιλή επιστημονική του διάσταση, διερευνώντας το πώς οι αναπαραστάσεις των μαλλιών στον κόσμο της τέχνης, της μόδας και της διαφημιστικής φωτογραφίας δεν είναι μόνο ένα παράγωγο της βιομηχανίας ομορφιάς αλλά και έκφραση της συζήτησης γύρω από το κουίρ, τον φεμινισμό και την πολιτική που αφορά το σώμα και τη μετα-αποικιακή κουβέντα που γίνεται στις μέρες μας, όπως και τον τρόπο μέσω του οποίου τα μαλλιά έχουν εδραιώσει και καθορίζουν τις τάσεις τους μέσα στον χρόνο.

Στην έκθεση μπορεί να συναντήσει κάποιος το εμβληματικό έργο του Νιγηριανού φωτογράφου J.D. 'Okhai Ojeikere, ο οποίος κατέγραψε συστηματικά τις γλυπτικές μορφές των γυναικείων χτενισμάτων της Νιγηρίας σε περισσότερες από χίλιες φωτογραφίες από τη δεκαετία του 1960 και μετά. Μέχρι σήμερα η δουλειά του συνεχίζει να επηρεάζει μια νέα γενιά καλλιτεχνών, π.χ. τον φωτογράφο μόδας Suffo Moncloa που εργάζεται για τον οίκο Gucci, τις φωτογραφίες του Helmut Newton, των Philippine Chaumont και Agathe Zaerpour που σκηνοθετούν τα χτενίσματα όχι μόνο ως αξεσουάρ αλλά και ως κεντρικό στοιχείο της εικόνας τους, αλλά και καλλιτέχνες όπως οι Hoda Afshar, Thandiwe Muriu ή Maria Tomanova που αντιλαμβάνονται τα μαλλιά ως μέσο αντίστασης και χειραφέτησης.

Αχ! Τα πολύτιμα μαλλιά σε μια πρωτότυπη έκθεση Facebook Twitter
Paul Kooiker, O.T. (Hercules), 2020 Inkjet-Print, 110 x 80 cm Φωτ.: Paul Kooiker/ tegenboschvanvreden, Amsterdam
Αχ! Τα πολύτιμα μαλλιά σε μια πρωτότυπη έκθεση Facebook Twitter
Viviane Sassen, Kine, 2011 Aus der Serie Parasomnia Φωτ.: Viviane Sassen/Courtesey Stevenson Gallery

Μια άλλη θεματική της έκθεσης διερευνά το πώς η όψη των μαλλιών διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ιστορία της φωτογραφίας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τις απεικονίσεις τους να συνδυάζουν το νέο, π.χ. την τεχνολογία blockchain, με το παλιό, διατηρώντας ιστορικές αφηγήσεις και πολιτιστικές παραδόσεις και αποτίνοντας φόρο τιμής στον πλούτο κάθε κουλτούρας.

Τα φωτογραφικά έργα των Samuel Fosso, Yinka Shonibare, Herlinde Koelbl και August Sander και οι συλλογές των David Hill και Robert Adamson που παρουσιάζονται σπάνια και χρονολογούνται γύρω στο 1845 επικεντρώνουν στην κοινωνική θέση και την αναπαράσταση, πραγματευόμενα τον τρόπο που τα μαλλιά δίνουν το στίγμα της εξουσίας-πολιτικής και ιεραρχικής διάστασης στα κοινωνικά πορτρέτα.

Οι καλλιτέχνες Bubu Ogisi, Rotimi Fani-Kayode, Laura Aguilar και Tunga βλέπουν το ίδιο αντικείμενο στο πλαίσιο της πνευματικότητας, του τελετουργικού και της αναπαράστασης. Η έκθεση κάνει μια ξεκάθαρη δήλωση: τα μαλλιά είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό trend. Είναι έκφραση της ταυτότητάς μας, μέσο επικοινωνίας και κοινωνική δήλωση.

Αχ! Τα πολύτιμα μαλλιά σε μια πρωτότυπη έκθεση Facebook Twitter
Thandiwe Muriu, Camo 2.0 4415, 2018 Inkjet-Print, 90 x 60 cm Φωτ.: Thandiwe Muriu

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες/-ιδες: Hoda Afshar, Laura Aguilar, Diane Arbus, Ellen Auerbach, AWA: la revue de la femme noire, BALAM, Jürgen Baldiga, Barber Turko, Carina Brandes, BRAVO, Nakeya Brown, Tessica Brown, Julia Margaret Cameron, Jimpo Carrey , Χέδερ Dewey-Hagborg, Rineke Dijkstra, Juan Pablo Echeverri, Anna Ehrenstein, Lotte Errell, Jason Evans, Rotimi Fani-Kayode, Samuel Fosso, Pippa Garner, André Gelpke, Weronika Gęsicka, Camilo Godoy, Nan Grindarlich, Ulrich Heriolatönön φον Γκρόντεκ, F. C. Gundlach, Johann Hinrich W. Hamann, Mona Hatoum, Florence Henri, Florian Hetz, David O. Hill & Robert Adamson, Thomas Hoepker, Ewald Hoinkis, Peter Hujar, Graciela Iturbide, Lebohang Kganye, Jens Klein, Peter Knapp, Herlinde Koelbl Paul Kooiker, Anouk Kruithof, Andreas Langfeld, Alwin Lay, Zoe Leonard, Madame d'Ora, Mahmoud Manaa, Ana Mendieta, Sabelo Mlangeni, Suffo Moncloa, Marge Monko, Thandiwe Muriu, Nontsikelelo Mutiti, Emmanuel Ndefo, Helmut Newton, Satomi Nihongi, Nicholas Ogisi, Mobolaji Ogunrosoye, J. D. 'Okhai Ojeikere, Ulrike Ottinger, Helga Paris, Doris Quarella, Rebecca Racine Ramershoven, Alfred A. Rau, Eugene Richards, ringl + pit, Roxana Rios, Torbjørn Rødland, Thomas Ruff, RuPaul, Augustane Save Scheler, Yinka Shonibare CBE RA, Lorna Simpson, Σλάβοι και Τάταροι, Annegret Soltau, John Stezaker, Tabboo!, Hank Willis Thomas, Wolfgang Tillmans, Marie Tomanova, Tunga, Danielle Udogaranya (Ebonix), Dorothea von der Osten, William Wegman, Tom Wood, Yatreda, Leyla Yenirce, Sheung Yiu.

Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Chaumont-Zaerpour o. T., 2023 Mixed Media, 100 x 50 cm © Chaumont-Zaerpour
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Dorothea von der Osten, Untitled, 1950s
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Torbjørn Rødland, Legs and Tail, 2020
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Graciela Iturbide, Mujer Ángel, Desierto de Sonora, Mexico, 1979
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Anna Ehrenstein, Western Girl, 2017
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Nakeya Brown, “Sof-n-Free” from X-Pressions: Black Beauty Still Lifes, 2020
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
August Sander, Secretary at Westdeutscher Rundfunk in Cologne, 1931/1982. © The Photographic Collection/SK Foundation for Art and Culture – August Sander Archive, Cologne; VG Bild-Kunst, Bonn
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Tessica Brown, Gorilla Glue Girl, 2021. TikTok Reel, 59 seconds
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Helmut Newton, Courrèges, French Vogue, 1970. © Helmut Newton Foundation, Berlin
Όσα λένε οι τρίχες μας για εμάς σε μια έκθεση Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, Wormer, the Netherlands February 21, 1998
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ