Η Ζιζέλ Πελικό και μια ελπίδα χωρίς ευχολόγια

Η Ζιζέλ Πελικό και οι μηχανισμοί θρησκευτικής μνήμης Facebook Twitter
Η γυναίκα αυτή πέτυχε να δώσει με τη στάση της κάτι πολύ σύγχρονο: ελπίδα χωρίς ευχολόγια. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΑΣ για κυκλικότητα, επανάληψη, τελετουργικά και κοινότητα στη θρησκεία ικανοποιείται όσο σε λίγες στη ζωή μας.

Καθώς ο τόπος όλος είναι στολισμένος για τα Χριστούγεννα, διαβάζω όσες ειδήσεις βρίσκω διαθέσιμες για το αποτέλεσμα της δίκης της Ζιζέλ Πελικό. Και σκέφτομαι: αυτή την τόσο σπουδαία νίκη, αυτό το ανατριχιαστικό θάρρος μια γυναίκας που πήρε δύσκολες αποφάσεις με το βλέμμα της στραμμένο σε όσες άλλες πέρασαν καταστάσεις όμοιες μ’ εκείνη πώς θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι θα τη θυμόμαστε;

Περνώντας βράδυ απ’ το Σύνταγμα, βλέπω στην επιφάνεια των στολιδιών να αντικατοπτρίζεται η ανάγκη μας για μνήμη διά της επανάληψης. Ό,τι σπουδαίο και αγαπητό επαναλαμβάνεται. Στο ποδόσφαιρο, η επανάληψη των συνθημάτων προκαλεί την κάψα του μοιράσματος μιας κοινής ταυτότητας και στην εκκλησία τα χείλη των πιστών σχηματίζουν απρόσκοπτα, το ένα μετά το άλλο, τα λόγια των ύμνων.

Η Ζιζέλ Πελικό έδωσε σε πολλές γυναίκες κάτι με το οποίο συμφωνούν και το έχουν ανάγκη: την εικόνα ενός προσώπου που έχει υποστεί τρομερή βία, αλλά δεν αφηγείται την καταστροφή της από αυτή.

Οι ονομαστικές εορτές, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, είναι το ρολόι της κοινωνίας, είτε θρησκεύεται κανείς είτε όχι. Η κυκλικότητα αυτή μας δίνει μια αίσθηση, ας πούμε, «κοινού χρόνου», χρόνου που δεν περνάει απλώς αλλά «σημαίνει». Κάθε χρόνο συναντάμε τα ίδια ασφαλή νοήματα: οι μάγοι με τα δώρα, η έγκυος που εκδιώχθηκε από ασφαλή στέγη και αναγκάστηκε να γεννήσει σε στάβλο, ένα κοσμογονικό βρέφος που αξίζει να το θυμόμαστε με όλα τα λαμπάκια του κόσμου.

Αν κάποια στιγμή αποφασίζαμε ν’ αποσυνδέσουμε την ανάγκη μας για μνήμη και κυκλικότητα από τη θρησκεία, πιστεύω ότι στιγμές πολιτισμού, όπως αυτή που μόλις ολοκληρώθηκε με την απόφαση του δικαστηρίου στην υπόθεση Πελικό, θα μπορούσαν να είναι η βάση για το αύριο. Η γυναίκα αυτή πέτυχε να δώσει με τη στάση της κάτι πολύ σύγχρονο: ελπίδα χωρίς ευχολόγια. Βίωσε κάτι φρικτό, άνοιξε την πόρτα της Δικαιοσύνης στο κοινό, απέρριψε την ντροπή της βιασμένης και πήρε πίσω τον εαυτό της. Έδωσε σε πολλές γυναίκες κάτι με το οποίο συμφωνούν και το έχουν ανάγκη: την εικόνα ενός προσώπου που έχει υποστεί τρομερή βία, αλλά δεν αφηγείται την καταστροφή της από αυτή.

Μπορώ να φανταστώ το πρόσωπό της στο επίκεντρο μιας τελετής. Μπορώ να φανταστώ την ιστορία της ν’ απλοποιείται και να επαναλαμβάνεται μέχρι να εντυπωθεί στο συλλογικό μας ασυνείδητο, μέχρι να γίνει κάτι ανάμεσα σε μύθο, παραμύθι και προσευχή. Η μνήμη της θα μπορούσε να συνοδεύεται από φωτάκια, μουσική, απ’ ό,τι μας αρέσει. Το «η ντροπή αλλάζει πλευρά» είναι σύνθημα μιας ολόκληρης εποχής. Οι γυναίκες έχουν κοινωνικοποιηθεί στην ντροπή. Η ντροπή είναι το αναμενόμενο.

Η ντροπή της γυναίκας είναι συχνά η ανάληψη της ευθύνης για τη συμπεριφορά ενός άντρα. Η βιασμένη ντρέπεται που βιάστηκε. Η εργαζόμενη που παρενοχλήθηκε από τον εργοδότη της. Η διδακτορική φοιτήτρια που την έκλεισε στο γραφείο ο καθηγητής της – τώρα θα πουν ότι του έκατσε για να τη βοηθήσει. Η παντρεμένη ντρέπεται που της την πέφτουν χυδαία, ενώ ξέρουν ότι είναι παντρεμένη, και τώρα τι θα πουν στο γραφείο. Είναι σπουδαίο το στίγμα της Ζιζέλ Πελικό. Ο χαρακτήρας της συναντήθηκε με την Ιστορία. Ήδη, έχει επηρεάσει ένα σωρό γυναίκες και η ιστορία της θα φτάσει σε χιλιάδες άλλες.

Φαντάζεστε τι θα συνέβαινε σε κοινωνικό επίπεδο αν είχαμε μηχανισμούς ικανούς να δημιουργήσουν συλλογική μνήμη; Ο αντίκτυπος αυτής της ιστορίας θα πολλαπλασιαζόταν. Οι γυναίκες θα θυμόμασταν· θα παίρναμε κουράγιο, μια ανάσα, γιατί αυτό κάνει η τελετουργία. Πιάνει τον χρόνο απ’ τους ώμους και τον παγώνει. Το πρόσωπό της θα μπορούσε να είναι υπενθύμιση. Ελπίδα σκέτη, χωρίς τα καρφιά.

Τα πράγματα δεν αρκεί να συμβούν για να είναι σπουδαία. Χρειάζεται ν’ αναγνωριστούν ως τέτοια. Η πίστη του κοινού σε μια σπουδαιότητα υπερβαίνει το γεγονός. Η θρησκεία είναι ξεκάθαρα οι πιστοί της. Θα ήταν εξαιρετικό αν μπορούσαμε ως κοινωνία να συμφωνήσουμε ότι έχουμε να κερδίσουμε απ’ αυτόν τον μηχανισμό, και αν προσθέταμε στα υπάρχοντα ημερολόγια γιορτές που γιορτάζουν αξίες που μας αφορούν σήμερα, αλλά θα μας αφορούν και αύριο.

Οι γυναίκες δέχονται βία επειδή είναι γυναίκες, οι γυναίκες κακοδικάζονται, οι γυναίκες αδικούνται επειδή θεωρούνται φύσει ανήθικες, και δεν πιστεύουν στη δικαιοσύνη όταν αυτή αφορά τα έμφυλα εγκλήματα. Το να μπορείς στα γρήγορα να επιστρέψεις νοερά σ’ αυτήν τη στιγμή, σ’ αυτήν τη γυναίκα, σ’ αυτή την τόσο βαθιά βία που δεν τσάκισε τελείως το πρόσωπο που την υπέστη θα προσέφερε αμέτρητο κουράγιο.

Κοιτάζω όσο γράφω τα led φώτα που κρέμονται απ’ τα μπαλκόνια. Ακούω τις δηλώσεις Πελικό. Είμαστε αυτά που γιορτάζουμε. Γιορτάζουμε αυτά που επιλέγουμε να θυμόμαστε. Σημειώνω στο ημερολόγιο τη 19η Δεκεμβρίου ως ημέρα στην οποία προσωπικά θα επιστρέφω για να θυμάμαι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ