Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Michelangelo, Ο Ενταφιασμός, 1501. Πηγή: The National Gallery of Art, London

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

0

Στις 25 Ιανουαρίου 1504, οι πλέον εξέχοντες καλλιτέχνες της Φλωρεντίας συγκεντρώθηκαν για να αποφασίσουν την κατάλληλη τοποθεσία για τον «Δαβίδ» του Μικελάντζελο, που φιλοτεχνήθηκε από το 1501 ως το 1504, και σήμερα θεωρείται αριστούργημα της αναγεννησιακής γλυπτικής. Σύμβολο δύναμης και νεανικής ομορφιάς, παριστάνει τον βιβλικό βασιλιά Δαβίδ τη στιγμή που αποφασίζει να αναμετρηθεί με τον Γολιάθ. 

Ανάμεσα στους καλλιτέχνες ήταν και ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο οποίος –όπως και ο Μικελάντζελο– είχε πρόσφατα επιστρέψει στη γενέτειρά του, τη Φλωρεντία. Στην εποχή του, ο «Δαβίδ» του Μικελάντζελο θεωρήθηκε σύμβολο της δημοκρατίας της Φλωρεντίας, μιας ανεξάρτητης πόλης-κράτους που απειλούνταν από πιο ισχυρά αντίπαλα κράτη. Αυτή η ερμηνεία τονίστηκε και με την τοποθέτηση του ύψους 5,17 μέτρων αγάλματος έξω από το Παλάτσο Βέκιο, έδρα της τοπικής κυβέρνησης. Τα αποκαλυπτήριά του έγιναν στις 8 Σεπτεμβρίου του 1504.

Η έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου με τίτλο «Michelangelo, Leonardo, Raphael: Florence, c. 1504», από τις 9 Νοεμβρίου 2024 έως τις 16 Φεβρουαρίου 2025, θα εξερευνήσει την αντιπαλότητα μεταξύ του Μικελάντζελο και του Λεονάρντο ντα Βίντσι και την επιρροή που είχαν και οι δύο στον νεαρό Ραφαήλ ακριβώς εκείνη την εποχή. 

Όταν εμφανίστηκε ο Μικελάντζελο, ο Ντα Βίντσι είχε ήδη καθιερωθεί ως ζωγράφος ασυναγώνιστος σε ταλέντο. Ακόμη και όταν ήταν μικρό παιδί, είχε δείξει τις μεγάλες ικανότητές του ως μαθητευόμενος ενός άλλου μεγάλου καλλιτέχνη της Αναγέννησης, του Αντρέα ντελ Βερόκιο.

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι και ο Μικελάντζελο Μπουοναρότι θεωρούνται δυο από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της δυτικής τέχνης. Τα έργα τους καθόρισαν την Αναγέννηση. Και οι δύο είχαν μεγάλη απήχηση στον κόσμο της τέχνης στην εποχή τους και εξακολουθούν να έχουν μέχρι σήμερα. Είχαν σχεδόν υπερφυσικές καλλιτεχνικές ικανότητες αλλά και αμοιβαία αντιπάθεια.

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Πιθανή αυτοπροσωπογραφία του Λεονάρντο ντα Βίντσι, γύρω στο 1505. Πηγή: Wikimedia

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι γεννήθηκε το 1452, είκοσι τρία χρόνια πριν από τον «αντίπαλό» του. Όταν εμφανίστηκε ο Μικελάντζελο, ο Ντα Βίντσι είχε ήδη καθιερωθεί ως ζωγράφος ασυναγώνιστος σε ταλέντο. Ακόμη και όταν ήταν μικρό παιδί, είχε δείξει τις μεγάλες ικανότητές του ως μαθητευόμενος ενός άλλου μεγάλου καλλιτέχνη της Αναγέννησης, του Αντρέα ντελ Βερόκιο. Η φήμη του μεγάλωσε πολύ γρήγορα και η μετέπειτα καριέρα του μας άφησε μερικούς από τους πιο σπουδαίους πίνακες στην ιστορία της τέχνης. 

Ένα από τα πρώτα του έργα είναι ένα πορτρέτο της Τζινέβρα ντε Μπέντσι που βρίσκεται σήμερα στην Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον και δείχνει ότι είναι μάστορας του κιαροσκούρο, δεξιοτέχνης του φωτός και της σκιάς. Αυτό το έργο άλλαξε για πάντα τον τρόπο ζωγραφικής των πορτρέτων, τα οποία μέχρι τότε ζωγραφίζονταν προφίλ. Η δουλειά του Λεονάρντο σε αυτό και σε μεταγενέστερα πορτρέτα του, όπως η «Κυρία με την ερμίνα», ήταν τόσο εμπνευσμένη που άλλοι καλλιτέχνες άρχισαν να τον μιμούνται. 

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Leondardo da Vinci, Τζινέβρα ντε Μπέντσι, 1478. Πηγή: The National Gallery of Art, Washington

Αργότερα, στη «Μόνα Λίζα» δείχνει για άλλη μια φορά τη δεξιοτεχνία του στο φως και τη σκιά, αλλά και στη φύση και την προοπτική. Πίσω από τη γυναίκα με το πιο διάσημο χαμόγελο στον κόσμο, ο Ντα Βίντσι ζωγραφίζει μια όμορφη σκηνή της φύσης σε τέλεια προοπτική. Αυτό ήταν ένα άλλο χαρακτηριστικό της Αναγέννησης, και κανείς δεν το έκανε καλύτερα από τον Λεονάρντο. Ενώ βρισκόταν στο Μιλάνο επιλέχθηκε για να ζωγραφίσει τον «Μυστικό Δείπνο», ένα επαναστατικό αριστούργημα της ζωγραφικής, με τις φιγούρες να είναι διατεταγμένες σε ομάδες έτσι ώστε ο θεατής να τις βλέπει ως μια σειρά διακριτών εικόνων αντί για μια μεγάλη σύνθεση. Αποτέλεσε πρότυπο σπουδαίων ζωγράφων μέχρι τον 19ο αιώνα. 

Επέστρεψε στη Φλωρεντία αφού ολοκλήρωσε τον «Μυστικό Δείπνο» και ήταν πιο διάσημος από όταν έφυγε. Έμεινε στη γενέτειρά του δύο χρόνια σχεδιάζοντας και ζωγραφίζοντας την τοιχογραφία «Η Μάχη του Ανγκιάρι», ενώ ο Μικελάντζελο σχεδίαζε την ίδια εποχή το έργο «Η Μάχη της Κασίνα».

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Leonardo da Vinci, Ο Μυστικός Δείπνος, 1498. Πηγή: Ιστοσελίδα Milan Museum

Ο Μικελάντζελο ήταν 29 ετών όταν του ανέθεσαν να ζωγραφίσει τη «Μάχη της Κασίνα». Όπως και ο Ντα Βίντσι, αναγνωρίστηκε ως ιδιοφυΐα από νεαρή ηλικία. Σε αντίθεση με τον «αντίπαλό» του, έγινε διάσημος ως γλύπτης, όχι ως ζωγράφος. Μέχρι το 1504, είχε ήδη ολοκληρώσει δύο από τα αριστουργήματά του. Το πρώτο ήταν η «Πιετά» και το δεύτερο ο μνημειώδης «Δαβίδ». Υπήρχαν πολλά γλυπτά του Δαβίδ στα προηγούμενα χρόνια της Αναγέννησης. Όλα όμως έδειχναν τον Δαβίδ τη στιγμή της δόξας του, αφού έχει σκοτώσει τον Γολιάθ. Αντιθέτως, ο Μιχαήλ Άγγελος επέλεξε να απεικονίσει έναν Δαβίδ που κρατούσε ακόμα τη μοιραία πέτρα στο χέρι του, σκεφτικό και αβέβαιο. Αν και ξέρουμε τι θα συμβεί, ο Δαβίδ δεν το γνωρίζει. Η διστακτική αυτή στάση εμποτίζει το γλυπτό με μια έντονη συγκίνηση που οι άλλοι δεν κατάφεραν να συλλάβουν. Ο Τζόρτζο Βαζάρι, συγγραφέας και ιστορικός τέχνης, το ανακήρυξε το σπουδαιότερο γλυπτό στην ιστορία της δυτικής τέχνης, καλύτερο από οτιδήποτε δημιούργησαν οι Έλληνες ή οι Ρωμαίοι.

Ωστόσο ο Μικελάντζελο είχε επαγγελματική εμπειρία και ως ζωγράφος. Σε έναν πίνακα που απεικονίζει την ταφή του Χριστού με τίτλο «O τάφος», ο οποίος βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, ο καλλιτέχνης δείχνει ότι είναι εξίσου ικανός να απεικονίσει την ανθρώπινη μορφή στη ζωγραφική καθώς και στη γλυπτική, αναπαριστάνοντας τον Χριστό γυμνό, περιβάλλοντάς τον με ντυμένες φιγούρες και δημιουργώντας ένα φυσικό τοπίο για το φόντο. 

Η τύχη των έργων μιας επικής καλλιτεχνικής μονομαχίας

Το 1504 δόθηκε στον Λεονάρντο ντα Βίντσι από τον Πιέρο Σοντερίνι η παραγγελία, −ένα συμβόλαιο που υπέγραψε ο Νικολό Μακιαβέλι− να διακοσμήσει το Salone dei Cinquecento (Αίθουσα των Πεντακοσίων) του Παλάτσο Βέκιο. Την ίδια στιγμή στον αντίπαλό του, Μικελάντζελο, δόθηκε ο χώρος στον απέναντι τοίχο. Αυτή ήταν η μόνη φορά που ο Λεονάρντο και ο Μικελάντζελο βρέθηκαν να δουλεύουν στην ίδια ανάθεση. 

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Η Μάχη του Ανγκιάρι του Leonardo da Vinci, 1505. Πηγή: Wikimedia

Η κεντρική σκηνή του έργου «Η μάχη του Ανγκιάρι» του Λεονάρντο ντα Βίντσι θα απεικόνιζε τέσσερις άντρες να ιππεύουν μανιασμένα άλογα, μια σκηνή από τη μάχη του Ανγκιάρι το 1440. Υπάρχουν πολλά προπαρασκευαστικά σχέδια του Λεονάρντο. Η σύνθεση του κεντρικού τμήματος είναι περισσότερο γνωστή μέσω ενός σχεδίου που έγινε τον 16ο αιώνα και αργότερα αποκτήθηκε από τον Ρούμπενς, ο οποίος επέκτεινε τις άκρες του. Το σχέδιο βρίσκεται στη συλλογή του Λούβρου στο Παρίσι, όπου αναφέρεται ως «The Battle of the Standard». Αυτό το σχέδιο επιτυγχάνει να απεικονίσει τη μανία, τα έντονα συναισθήματα και την αίσθηση δύναμης που προφανώς υπήρχαν στον αρχικό πίνακα. Το 2020 μια ομάδα ιστορικών τέχνης συμπέρανε ότι το έργο δεν είχε ξεκινήσει ή δεν είχε εκτελεστεί ποτέ, επειδή ο Λεονάρντο δεν θα μπορούσε να είχε δημιουργήσει τον πίνακα γιατί ήθελε να χρησιμοποιήσει γκέσο και λάδια και το χρώμα δεν θα μπορούσε να κολλήσει στον τοίχο. Προσπαθώντας να στεγνώσει βιαστικά τον πίνακα και να σώσει ό,τι μπορούσε, κρέμασε μεγάλα μαγκάλια με κάρβουνο κοντά στον πίνακα. Μόνο το κάτω μέρος μπόρεσε να σωθεί. Το πάνω μέρος δεν στέγνωνε αρκετά γρήγορα και τα χρώματα διαλύονταν το ένα μέσα στο άλλο. Ο Λεονάρντο εγκατέλειψε το έργο.

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
H Mάχη της Κασίνα, του μαθητή του Μικελάντζελο, Σανγκάλο που θεωρείται και το πιο αξιοσημείωτο σωζόμενο αντίγραφο
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Σπουδές σε ανδρικά κεφάλια, κράνη για στρατιώτες και χαρακτηριστικά προσώπου (περ. 1504), Michelangelo. Φωτ.: Christoph Irrgang; © Hamburger Kunsthalle/bpk

Ο Μικελάντζελο πήρε μια ανάλογη παραγγελία από τον Πιέρο Σοντερίνι για μια νωπογραφία που θα απεικόνιζε τη μάχη της Κασίνα, και συγκεκριμένα μια ομάδα στρατιωτών που κολυμπούσαν να αιφνιδιάζεται από τον εχθρό, στον απέναντι τοίχο από αυτόν του Λεονάρντο. Δεν ολοκλήρωσε ποτέ τον πίνακα, αλλά δημιούργησε μια πλήρη σειρά από προπαρασκευαστικά σχέδια της σύνθεσης, η οποία αντιγράφηκε από αρκετούς καλλιτέχνες, με το πιο αξιοσημείωτο σωζόμενο αντίγραφο να είναι αυτό του μαθητή του, Σανγκάλο. Στα σχέδια βλέπουμε μια σκηνή μάχης όπου ο Μικελάντζελο επέλεξε να απεικονίσει το αγαπημένο του θέμα: τη γυμνή ανδρική φιγούρα σε διάφορες στάσεις. Πριν ολοκληρώσει το έργο κλήθηκε στη Ρώμη από τον Πάπα Ιούλιο Β', το 1505, όπου εργάστηκε στον τάφο του Πάπα.

Αριστουργήματα σε μια έκθεση

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και τον Ιωάννη Βαπτιστή Παιδί (The ‘Taddei Tondo’) (περ. 1504–05), Michelangelo. Φωτ.: Prudence Cuming Associates Limited/Royal Academy of Arts, London

Η έκθεση θα ανοίξει με το μοναδικό μαρμάρινο γλυπτό του Μικελάντζελο που υπάρχει στο Ηνωμένο Βασίλειο, το περίφημο «Taddei Tondo» (ή αλλιώς «Η Παρθένος με το Θείο Βρέφος και τον Άγιο Ιωάννη Παιδί»), περ. 1504-05 (Royal Academy of Arts), το οποίο θα παρουσιαστεί μαζί με τα προπαρασκευαστικά του σχέδια. Το ανάγλυφο δημιουργήθηκε σε μια καθοριστική στιγμή της ιταλικής Αναγέννησης, όταν ο Μικελάντζελο, ο Λεονάρντο και ο Ραφαήλ διασταυρώθηκαν για λίγο και ανταγωνίζονταν για να κερδίσουν την προσοχή και την εύνοια των πιο σημαντικών προσώπων της Φλωρεντίας. Το ανάγλυφο επηρέασε ιδιαίτερα τον Ραφαήλ, όπως φαίνεται σε δύο από τα πιο αξιοσημείωτα έργα του, τη «Madonna Bridgeland» (Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας) και την «Παναγία Εστερχάζι» (Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης), έργα τα οποία θα εκτεθούν σε κοντινή απόσταση.

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και τον Ιωάννη Βαπτιστή Παιδί (περ. 1508), Raphael. Museum of Fine Arts, Βουδαπέστη
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Η Παναγία με το Θείο Βρέφος, την Αγία Άννα και τον Ιωάννη Βαπτιστή Παιδί (The Burlington House Cartoon) (περ. 1506–08), Leonardo da Vinci. National Gallery, Λονδίνο

Η έκθεση θα κορυφωθεί με σχέδια που παρουσιάζουν τη μυθική συνάντηση μεταξύ Λεονάρντο και Μικελάντζελο. Μπορεί κανένα έργο να μην ολοκληρώθηκε, αλλά η έκθεση θα συγκεντρώσει τα πολύ διάσημα προπαρασκευαστικά σχέδια των δυο ιδιοφυών καλλιτεχνών της Αναγέννησης από διάφορες συλλογές σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών σχεδίων που δάνεισε ο βασιλιάς Κάρολος από τη Βασιλική Συλλογή. Η έκθεση θα ολοκληρωθεί με ένα σχέδιο του Ραφαήλ, που βρίσκεται στο Ashmolean Museum, στην Οξφόρδη, στο οποίο αντιγράφει την κεντρική σκηνή της «Μάχης του Ανγκιάρι» του Λεονάρντο.

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
The Battle of Cascina by Σανγκάλο, 1808. Source: The National Galleries of Scotland, Edinburg
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Προσωπογραφία του Μικελάντζελο Μπουοναρότι από τον Daniele de Volterra, 1545. Πηγή: The Metropolitan Museum of Art, New York
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες  Facebook Twitter
Ο «Δαβίδ» του Μικελάντζελο, 1504. Πηγή: Florence Museum
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί ο Μιχαήλ Άγγελος άφησε αυτόν τον πίνακα ημιτελή;

Lifo Picks / Γιατί ο Μιχαήλ Άγγελος άφησε αυτόν τον πίνακα ημιτελή;

Πώς θα ένιωθε άραγε ο κορυφαίος καλλιτέχνης της Αναγέννησης για το γεγονός ότι, αν και ημιτελές, το έργο του «Ο ενταφιασμός» εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου; Δύο άνθρωποι του μουσείου αναλύουν το συγκεκριμένο έργο.
THE LIFO TEAM
Ο Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου

Εικαστικά / Ραφαήλ: Αποτύπωσε στην τέχνη του το ανθρώπινο και το θείο, την αγάπη και τη φιλία, τη μάθηση και τη δύναμη

Ποιος ήταν ο Ιταλός ζωγράφος, που μαζί με τους συμπατριώτες του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και Μιχαήλ Άγγελο θεωρούνται οι τρεις κορυφαίοι εικαστικοί καλλιτέχνες της Ακμής της Αναγέννησης
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ