Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό

Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό Facebook Twitter
Η προσέγγιση της Universal για το «Twisters» περιελάμβανε την παρουσίαση της ταινίας ως μια συναρπαστική ψυχαγωγική απόδραση όπου επιμελώς αποφεύγεται να θιγούν κοινωνικοπολιτικά θέματα.
0

ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΥΟ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ, το Χόλιγουντ δεν χάνει ευκαιρία να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κλιματική αλλαγή. Μοιάζει συνεπώς εκπληκτικό το γεγονός ότι η ταινία «Twisters» της Universal Pictures, η οποία επικεντρώνεται στις έντονες καιρικές συνθήκες και ειδικά, εν προκειμένω, στους ανεμοστρόβιλους, βγήκε αυτό τον μήνα στις αίθουσες χωρίς καμία αναφορά στην κλιματική αλλαγή. Αν υπήρχε ποτέ ένα ιδανικό όχημα για να μεταφέρει τα οικολογικά μηνύματα του Χόλιγουντ –μια ταινία μεγάλου προϋπολογισμού με κεντρικούς χαρακτήρες που βρίσκονται στη δίνη ακραίων καιρικών φαινομένων–, σίγουρα αυτό είναι το «Twisters». Ή όχι;

Μάλλον όχι. Οι ταινίες δεν πρέπει να έχουν ως στόχο «τη διακήρυξη μηνυμάτων», όπως δήλωσε ο σκηνοθέτης του «Twisters», Λι Άιζακ Τσανγκ, σε μια συνέντευξη τύπου πριν από την κυκλοφορία της ταινίας, η οποία, όπως φαίνεται, λειτούργησε ως κάλεσμα του Χόλιγουντ προς το συντηρητικό κοινό.

Τα μεγάλα στούντιο φαίνεται να προσέχουν ένα μήνυμα που πολλοί αγοραστές εισιτηρίων –ιδιαίτερα στην ενδοχώρα των Ηνωμένων Πολιτειών– στέλνουν εδώ και καιρό: Θέλουμε απλώς να διασκεδάσουμε, χωρίς να νιώθουμε ότι θα εξεταστούμε σε μάθημα.

Ο εντοπισμός τάσεων στον κινηματογράφο αποτελεί μια επικίνδυνη αναζήτηση. Μερικές φορές μια ταινία είναι απλώς μια ταινία. Το «Twisters», ωστόσο, είναι δείγμα μιας σαφούς αλλαγής πλεύσης στο Χόλιγουντ. Μετά από μια περίοδο κατά την οποία πολλές ταινίες λειτουργούσαν ως μέσα προβολής μιας προοδευτικής ατζέντας, άλλοτε με επιτυχία στα ταμεία («Barbie»), συχνότερα όμως όχι («The Marvels», «The Color Purple»), τα μεγάλα στούντιο φαίνεται να προσέχουν ένα μήνυμα που πολλοί αγοραστές εισιτηρίων –ιδιαίτερα στην ενδοχώρα των Ηνωμένων Πολιτειών– στέλνουν εδώ και καιρό: Θέλουμε απλώς να διασκεδάσουμε, χωρίς να νιώθουμε ότι θα εξεταστούμε σε μάθημα. Για να το θέσουμε ωμά, το Χόλιγουντ δείχνει πλέον όλη την καλή διάθεση να υποκύψει στο κοινό των λεγόμενων «κόκκινων πολιτειών» που αναμένεται να υπερψηφίσουν τον Τραμπ.

Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό Facebook Twitter
Το «Twisters», η παραγωγή του οποίου κόστισε 155 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να περιλαμβάνονται δεκάδες εκατομμύρια σε έξοδα μάρκετινγκ, συγκέντρωσε 82 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων μόνο κατά τις τρεις πρώτες ημέρες προβολής του στις αίθουσες της Βόρειας Αμερικής.

Η Disney, στην οποία ανήκουν επτά στούντιο, μεταξύ των οποίων και τα στούντιο της Pixar, της Marvel, της Lucasfilm και της 20th Century, φαίνεται να αλλάζει τις προτεραιότητές της, προειδοποιώντας τα δημιουργικά στελέχη της. «Πάνω απ’ όλα πρέπει να ψυχαγωγούμε, το έργο μας δεν έχει να κάνει με μηνύματα», δήλωσε ο Ρόμπερτ Άιγκερ, διευθύνων σύμβουλος της Disney, σε ένα συνέδριο στα τέλη του περασμένου έτους. «Δεν πρόκειται να ανεχθώ το αντίθετο», συμπλήρωσε.

Τα σχόλιά του ήταν μια απότομη αντιστροφή από τη συνέλευση των μετόχων της Disney το 2017, όταν μιλούσε με υπερηφάνεια για την «ύφανση κοινωνικοπολιτικών μηνυμάτων» στις ταινίες της εταιρείας. «Μπορούμε να πάρουμε αυτές τις αξίες, τις οποίες θεωρούμε σημαντικές κοινωνικά, και να αλλάξουμε πραγματικά τη συμπεριφορά των ανθρώπων», δήλωνε τότε.

Για 20 χρόνια, η εταιρεία Participant Media ήταν ο κατεξοχήν παραγωγός ταινιών «συνείδησης» στο Χόλιγουντ. Το οικολογικό ντοκιμαντέρ «An Inconvenient Truth» ήταν μια από τις πρώτες επιτυχίες της. H εταιρεία όμως αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο τον Απρίλιο που μας πέρασε. Η Participant βασιζόταν σε στούντιο και σε πλατφόρμες streaming για να διανείμει τις ταινίες της, αυτοί οι φορείς όμως πλέον έχουν μειώσει δραστικά το «εξειδικευμένο» περιεχόμενο υπέρ των πιο δημοφιλών προτάσεων. Οι πλατφόρμες streaming, όπως το Netflix, έχουν επίσης αρχίσει να πουλάνε διαφημιστικό χρόνο και οι διαφημιστές προτιμούν πάντα το απολιτικό περιεχόμενο που απευθύνεται σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό.

Η Paramount περιγράφει την τρέχουσα αντίληψή της ως «παραγωγή ψυχαγωγικών ταινιών για όλο το κοινό». Σε αυτές περιλαμβάνεται ο «Μονομάχος ΙΙ», μία από τις πιο αναμενόμενες ταινίες του φθινοπώρου. «Πολλοί κινηματογραφόφιλοι δεν θέλουν ατζέντες ή να τους λέει το Χόλιγουντ τι πρέπει να σκέφτονται», δήλωσε προσφάτως ο Κρις Άρονσον, πρόεδρος του τμήματος εγχώριας διανομής της Paramount.

Κάποιοι αστέρες κατευθύνονται αμεσότερα προς τα δεξιά. Παρόλο που δεν είχε ως αποτέλεσμα την τεράστια επιτυχία που οραματιζόταν, ο Κέβιν Κόστνερ με το «Horizon: An American Saga - Chapter 1» στόχευσε απευθείας στους θεατές των κόκκινων πολιτειών τον περασμένο μήνα. (Μια διαφήμιση της ταινίας περιλάμβανε σε περίοπτη θέση τον συντηρητικό σχολιαστή Γκλεν Μπεκ να λέει: «Ο Κέβιν Κόστνερ μπορεί να είναι ο μόνος που είναι ικανός να αφηγηθεί μια τέτοια αληθινή αμερικανική ιστορία»). Ο Ντουέιν Τζόνσον, πάντα εναρμονισμένος με την αγορά, βγήκε στο Fox News την άνοιξη για να καταγγείλει τη «woke κουλτούρα» και να δηλώσει ότι μετάνιωσε που υποστήριξε τον πρόεδρο Μπάιντεν στις εκλογές του 2020.

Το Χόλιγουντ αλλάζει ρότα κλείνοντας το μάτι στο συντηρητικό κοινό Facebook Twitter
Παρόλο που δεν είχε ως αποτέλεσμα την τεράστια επιτυχία που οραματιζόταν, ο Κέβιν Κόστνερ με το «Horizon: An American Saga - Chapter 1» στόχευσε απευθείας στους θεατές των κόκκινων πολιτειών τον περασμένο μήνα.

Η προσέγγιση της Universal για το «Twisters» περιελάμβανε την παρουσίαση της ταινίας ως μια συναρπαστική ψυχαγωγική απόδραση όπου επιμελώς αποφεύγεται να θιγούν κοινωνικοπολιτικά θέματα. Το τελευταίο πράγμα που ήθελε η Universal ήταν μια ταινία που θα λειτουργούσε ως «κατσάδα» για την κλιματική αλλαγή, κάτι που πιθανότατα θα απωθούσε τους συντηρητικούς θεατές.

«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να παραβλέψουμε κανένα κοινό», δήλωσε ο Μάικλ Μόουζες, επικεφαλής μάρκετινγκ της Universal. «Σε κάθε απόφαση το θέμα ήταν πώς μπορούμε να συμπεριλάβουμε και όχι να αποκλείσουμε». Το «Twisters», η παραγωγή του οποίου κόστισε 155 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να περιλαμβάνονται δεκάδες εκατομμύρια σε έξοδα μάρκετινγκ, συγκέντρωσε 82 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων μόνο κατά τις τρεις πρώτες ημέρες προβολής του στις αίθουσες της Βόρειας Αμερικής, περίπου 65% περισσότερο από ό,τι ανέμεναν οι αναλυτές του box office, με τις κόκκινες πολιτείες να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μερίδιο αυτής της επιτυχίας.  

Περισσότερο από ποτέ, τα στούντιο δεν έχουν την πολυτέλεια να χαραμίσουν ούτε ένα δολάριο. Τα περισσότερα από αυτά αποτελούν μέρος γιγαντιαίων πολυεθνικών ομίλων ψυχαγωγίας που δέχονται σοβαρές πιέσεις καθώς τα παραδοσιακά καλωδιακά κανάλια μαραζώνουν και οι υπηρεσίες streaming παλεύουν με το υψηλό κόστος προγραμματισμού.

Το Χόλιγουντ δεν έχει ανακάμψει από την πανδημία (εν μέρει επειδή το κλείσιμο της πανδημίας ακολουθήθηκε από δύο μακροχρόνιες απεργίες των συνδικάτων κατά των στούντιο). Οι πωλήσεις εισιτηρίων μέχρι στιγμής φέτος στη Βόρεια Αμερική ανέρχονται σε 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια, μια μείωση της τάξης του 35% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019, σύμφωνα με την Comscore, η οποία παρακολουθεί τα στοιχεία του box office.

Καθώς τα στούντιο προσπαθούν να ανακάμψουν, η ενδοχώρα αποτελεί μια ιδιαίτερη ευκαιρία. Οι θεατές στις κόκκινες πολιτείες επέστρεψαν πιο γρήγορα στις αίθουσες μετά την πανδημία, αντίθετα από εκείνους στις παράκτιες μητροπόλεις. Ορισμένες μεγάλες αγορές, όπως το Σαν Φρανσίσκο, δεν έχουν ανακάμψει ακόμα πλήρως και ενδέχεται να μην ανακάμψουν ποτέ, σύμφωνα με στελέχη των στούντιο διανομής. Από την άλλη, η αλλαγή των πολιτισμικών προτύπων και προτεραιοτήτων δείχνει ότι το Χόλιγουντ δεν έχει πια την πολυτέλεια να αγνοεί πλέον ένα τεράστιο κοινό, όπως το συντηρητικό, που, όπως γράφτηκε κάπου, «τόσο καιρό το έχανε, παρότι βρισκόταν μπροστά του σε κοινή θέα».  

Με στοιχεία από The New York Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Πέντε νέες εκδόσεις για την oικολογία και τον κόσμο σε κρίση

Βιβλίο / Πέντε νέες εκδόσεις για την oικολογία και την κλιματική κρίση

Με την υπερθέρμανση του πλανήτη να είναι πλέον ορατή και την οικολογική καταστροφή να επηρεάζει τη ζωή μας και την οικονομία, είναι πολύτιμα τα αναγνώσματα που εμπνέονται από την ακραία αυτή συνθήκη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ