«Ο Ηδονοβλεψίας»: Μια κλασική αλληγορία τρόμου για το σινεμά

«Ο Ηδονοβλεψίας»: Mια κλασική βρετανική ταινία τρόμου, μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά Facebook Twitter
Ο Ηδονοβλεψίας έγινε μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά, τοποθετώντας τον θεατή στη θέση του οδηγού και συνωμότη της σκοτεινής αίθουσας, ενώ ο Πάουελ, ήδη ένας σεβάσμιος δημιουργός πεισματικά ιδιαζόντων μελοδραμάτων, μετατράπηκε σε οραματιστή καλλιτέχνη.
0

ΕΝΑΣ SERIAL KILLER με αξεπέραστο πατρικό τραύμα στοχοποιεί γυναίκες ως φονικό σεξουαλικό υποκατάστατο: το Peeping Tom θα μπορούσε να είναι απότοκο ή και ύποπτα συγγενές με το Ψυχώ, που προβλήθηκε επίσης το 1960, με μία διαφορά. Η ταινία του Μάικλ Πάουελ, φίλου και παλιού συνεργάτη του Άλφρεντ Χίτσκοκ, επηρεασμένου από το ύφος και την τεχνική του, όπως είχε εξομολογηθεί, όχι μόνο βασίζεται σε πρωτότυπο σενάριο αλλά προηγήθηκε στην έξοδο στις αίθουσες κατά δύο μήνες!

Μάλιστα, ήταν τέτοια η αρνητική υποδοχή της από την κριτική, τους προσκεκλημένους στην επίσημη πρεμιέρα (κανείς δεν πλησιάσει να χαιρετήσει τον σκηνοθέτη και τους πρωταγωνιστές) και το κοινό, το οποίο γύρισε την πλάτη του σε έναν από τους αγαπημένους του δημιουργούς, ώστε ο πονηρός Χιτς προσπέρασε τη δημοσιογραφική προβολή και έσπευσε στις καλά οργανωμένες avant premieres και στη διανομή με ενορχηστρωμένη προώθηση από τον ίδιο και την Άλμα του.

Ο Πάουελ δεν ήξερε από τακτικές και δημόσιες σχέσεις και συγκρούστηκε μετωπικά με το κοινό και την κοινότητα ή, μάλλον, με τις προσδοκίες που είχαν από εκείνον αμέσως μετά τη διάλυση της συνεργασίας του με τον Έμερικ ΠρεσμπέργκερΝυχτερινή Ενέδρα δεν τον ικανοποίησε καθόλου) και ένα ήπιο, άνευ σημασίας πρώτο μεταπολεμικό βήμα στη σόλο σκηνοθεσία με τους Εραστές του Τερουέλ, απ’ όπου, τουλάχιστον εμείς, κρατάμε το ομώνυμο κομμάτι του Μίκη Θεοδωράκη, που ως και οι Beatles τραγούδησαν.

Η καριέρα του Χίτσκοκ γνώρισε ώθηση με το Ψυχώ, την ίδια στιγμή που το βρετανικό Ψυχώ έθαψε τον Πάουελ και τον εξόρισε από τη βιομηχανία, αν και εκ των υστέρων επηρέασε αμετάκλητα το μυαλό και την τεχνική του Σκορσέζε και του Κόπολα, κι ακόμα περισσότερο άνοιξε τον δρόμο για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και τους θεματικούς άξονες του Μπράιαν ντε Πάλμα.

Με όπλο την κινηματογραφική του κάμερα (αυτό που ο Σκορσέζε σημείωσε ως τον βιασμό του φακού) κι ένα μαχαίρι, σημάδι μιας πιο αρρωστημένης προσέγγισης στο έγκλημα, ο Μαρκ Λιούις (Καρλ Μπεμ, σε έναν ρόλο που προοριζόταν για τον Ντερκ Μπόγκαρντ ή τον Λόρενς Χάρβεϊ) ψαρεύει μια πόρνη, τη δολοφονεί, εμφανίζει το φιλμάκι της πράξης του και το παρακολουθεί στον σκοτεινό του θάλαμο, ενώ την επόμενη μέρα ποζάρει ως ρεπόρτερ στο δωμάτιό της κατά τη διάρκεια της απομάκρυνσης του πτώματος από την αστυνομία!

Peeping Tom Facebook Twitter
Τον Μαρκ Λιούις υποδύεται ο Καρλ Μπεμ. Ο ρόλος αρχικά προοριζόταν για τον Ντερκ Μπόγκαρντ ή τον Λόρενς Χάρβεϊ.

Προλαβαίνοντας τον Νόρμαν Μπέιτς του φερώνυμου, διαβόητου μοτέλ και προοικονομώντας την κουλτούρα των επικίνδυνων μοναχικών incels αλλά και τη μεταστροφή στο μοντέρνο slasher, o Ηδονοβλεψίας έγινε μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά, τοποθετώντας τον θεατή στη θέση του οδηγού και συνωμότη της σκοτεινής αίθουσας, ενώ ο Πάουελ, ήδη ένας σεβάσμιος δημιουργός πεισματικά ιδιαζόντων μελοδραμάτων, μετατράπηκε σε οραματιστή καλλιτέχνη.

Το επιθετικό άδειασμα που του επιφύλαξε ο συντηρητικός Τύπος της εποχής αποκαταστάθηκε λίγα χρόνια αργότερα από πρωτοποριακούς κριτικούς νέας κοπής, όπως οι Γάλλοι του «Positif» και του «Midi Minuit Fantastique» και οι Άγγλοι του «Motion», αλλά το κακό είχε γίνει.

Η καριέρα του Χίτσκοκ γνώρισε ώθηση με το Ψυχώ, την ίδια στιγμή που το βρετανικό Ψυχώ έθαψε τον Πάουελ και τον εξόρισε από τη βιομηχανία, αν και εκ των υστέρων επηρέασε αμετάκλητα το μυαλό και την τεχνική του Σκορσέζε και του Κόπολα, κι ακόμα περισσότερο άνοιξε τον δρόμο για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και τους θεματικούς άξονες του Μπράιαν ντε Πάλμα.

Είναι ταυτόχρονα ένα φοβιστικό θρίλερ, παιγμένο με υπερβολή, ένα γενναίο σχόλιο για την παρεμβατική δύναμη του σινεμά ως μέσου και μια δυσοίωνη προφητεία για τη μασκαρισμένη κάτω από ένα γυάλινο, όμορφο πρόσωπο, επικίνδυνη διαστροφή που γεννά το ανεπούλωτο ψυχολογικό τραύμα και η απωθημένη επιθυμία. 

Η ταινία «Ο Ηδονοβλεψίας» κυκλοφορεί σε επανέκδοση στους κινηματογράφους την Πέμπτη 20/6.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ