Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Το πιο γνωστό έργο του Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ ονομάζεται «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης» (1818) και βρίσκεται στην Kunsthalle του Αμβούργου. Φωτ.: SHK/Hamburger Kunsthalle/bpk

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία τιμά τον «μάγο του ρομαντισμού»

0

Ένας άντρας με σκούρα πράσινη ρεντικότα και μπαστούνι στέκεται στην άκρη ενός βράχου, σε πρώτο πλάνο, με την πλάτη στραμμένη στον θεατή. Τα κόκκινα μαλλιά του ανεμίζουν, ενώ ατενίζει ένα τοπίο καλυμμένο από πυκνή ομίχλη. Διακρίνονται κορυφογραμμές, δέντρα και ξέφωτα, ενώ σε μακρινή απόσταση ξεχωρίζουν βουνά που καταλήγουν ομαλά σε πεδιάδες. Η διάχυτη ομίχλη ενώνεται με τον γεμάτο σύννεφα ουρανό. 

Αν και πολλοί γνωρίζουν αυτό το έργο, που έχει κοσμήσει από αντικείμενα μέχρι και εξώφυλλα βιβλίων, ως πρώιμο έργο μιας ποπ αρτ του περασμένου αιώνα, λίγα γνωρίζουν για τον ζωγράφο Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ (Caspar David Friedrich). Το έργο ονομάζεται «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης» (1818) και βρίσκεται στην Kunsthalle του Αμβούργου. Θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του ρομαντικού κινήματος και ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του Φρίντριχ, που χάρη στα πρωτοποριακά για την εποχή του και στοχαστικά έργα του αποκαλείται «μάγος του ρομαντισμού». Ο πίνακας έχει ερμηνευθεί ως σύμβολο αναστοχασμού ή ενατένισης της διαδρομής της ζωής και το τοπίο θεωρείται ότι παραπέμπει στο ύψιστο.

Το έργο επικεντρώνεται, όπως και μια σειρά από έργα του καλλιτέχνη, στην αναδυόμενη σχέση ανθρώπου και φύσης στην εποχή του ρομαντισμού. Τα ατμοσφαιρικά τοπία του Φρίντριχ έδωσαν σημαντική ώθηση για αλλαγή νοοτροπίας, ενώ σήμερα, μπροστά στις απειλές που θέτει η κλιματική αλλαγή και η περιβαλλοντική καταστροφή, η μοιραία σύνδεση μεταξύ ανθρώπου και φύσης που μιλάει μέσα από τα έργα του Φρίντριχ έχει υπαρξιακή σημασία.

Προτιμούσε τοπία εμπνευσμένα από ταξίδια στις ακτές της Βαλτικής, στη Βοημία, στο Krkonoše και στα βουνά Harz. Έκανε μελέτες με μολύβι επί τόπου και από μνήμης απεικόνιζε το φως και τα οπτικά φαινόμενα, που ποτέ κανείς δεν τα είχε ζωγραφίσει με τέτοια έμφαση.

Η απεικόνιση του τοπίου με έναν εντελώς νέο τρόπο ήταν η βασική καινοτομία του Φρίντριχ. Επιδίωξε όχι απλώς να εξερευνήσει την απόλαυση μιας όμορφης θέας, όπως στην κλασική σύλληψη, αλλά μάλλον να εξετάσει μια στιγμή υπεροχής, μια επανένωση με τον πνευματικό εαυτό μέσω της ενατένισης της φύσης. Ο Φρίντριχ έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μετατροπή του τοπίου στην τέχνη από ένα σκηνικό υποταγμένο στο ανθρώπινο δράμα σε ένα αυτοτελές συναισθηματικό θέμα. Οι πίνακές του χρησιμοποιούσαν συνήθως το Rückenfigur – ένα άτομο που φαίνεται από πίσω, ατενίζοντας τη θέα. Ο θεατής ενθαρρύνεται να τοποθετηθεί στη θέση της φιγούρας, και να βιώσει τις υπέροχες δυνατότητες της φύσης.

Το 2024 σηματοδοτεί τη 250ή επέτειο από τη γέννησή του και, μετά την Hamburger Kunsthalle στην οποία ανήκει ο «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης» και την έκθεση που του διοργάνωσε, σειρά έχουν η Alte Nationalgalerie του Βερολίνου (19/04/2024 έως 04/08/2024) και η Albertinum (24/08/2024 έως 05/01/2025) στη Δρέσδη, που διοργανώνουν μεγάλα αφιερώματα στον καλλιτέχνη. Το έργο του επανεξετάζεται, αν και στην εποχή του οι πίνακές του γενικά δεν θεωρήθηκαν αμέσως αριστουργήματα, ενώ ήταν σεβαστός στους γερμανικούς και ρωσικούς κύκλους. 

Από τον θάνατό του το 1840 μέχρι το 1890 το έργο του έπεσε σε λήθη. Στη συνέχεια ο συμβολισμός στο έργο του συνδέθηκε με τα κεντροευρωπαϊκά κινήματα. Οι αρχές του 20ού αιώνα έφεραν μια ανανεωμένη εκτίμηση για την τέχνη του, ξεκινώντας το 1906 με μια έκθεση τριάντα δύο από τους πίνακές του στο Βερολίνο. Το έργο του επηρέασε τους εξπρεσιονιστές και αργότερα τους σουρεαλιστές και τους υπαρξιστές.

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Μοναχός στη θάλασσα», λεπτομέρεια, 1808-1810 © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie

Όμως στη δεκαετία του 1930 το έργο του χρησιμοποιήθηκε για την προώθηση της ναζιστικής ιδεολογίας, η οποία προσπάθησε να εντάξει τον ρομαντικό καλλιτέχνη στο εθνικιστικό «Blut und Boden». Χρειάστηκαν δεκαετίες για να ανακάμψει η φήμη του Φρίντριχ από αυτήν τη συσχέτιση με τον ναζισμό. Πολύ αργότερα, τα γραπτά κριτικών και μελετητών τοποθέτησαν την τέχνη του σε καθαρά ιστορικό πλαίσιο. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, τα έργα του είχαν αρχίσει να εκτίθενται ξανά σε μεγάλες διεθνείς γκαλερί και γνώρισαν την εύνοια μιας νέας γενιάς κριτικών και ιστορικών τέχνης. Σήμερα, η φήμη του είναι εδραιωμένη διεθνώς. Είναι εθνικό είδωλο στην πατρίδα του, τη Γερμανία, και θεωρείται φιγούρα μεγάλης ψυχολογικής πολυπλοκότητας.

Ο Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ γεννήθηκε στο Γκράιφσβαλντ το 1774. Ήταν το έκτο παιδί μιας οικογένειας σαπωνοποιών και κατασκευαστών κεριών. Μόνο πέντε από τα εννέα αδέλφια κατάφεραν να ενηλικιωθούν. Η μισή οικογένειά του υπέκυψε στον τύφο και ο ίδιος έπεσε σε μια παγωμένη λίμνη. Ο αδερφός του πέθανε στην προσπάθειά του να τον σώσει. 

Ξεκίνησε τις επίσημες σπουδές του στην τέχνη το 1790 στο Πανεπιστήμιο του Greifswald στην πόλη του, όπου το τμήμα τέχνης σήμερα φέρει το όνομά του. Ακολουθώντας τον δάσκαλό του σε υπαίθριες εκδρομές ζωγραφικής, ενθαρρύνθηκε να σκιτσάρει εκ του φυσικού σε νεαρή ηλικία. Στη συνέχεια επηρεάστηκε από τον θεολόγο Ludwig Gotthard Kosegarten, ο οποίος του δίδαξε ότι η φύση ήταν μια αποκάλυψη του Θεού. Την περίοδο αυτή σπούδασε επίσης λογοτεχνία και αισθητική με τον Σουηδό καθηγητή Thomas Thorild. Τέσσερα χρόνια αργότερα ο Φρίντριχ μπήκε στη διάσημη Ακαδημία της Κοπεγχάγης, όπου ξεκίνησε την εκπαίδευσή του φτιάχνοντας αντίγραφα εκμαγείων από γλυπτά. Μελέτησε τα ολλανδικά τοπία και μαθήτευσε δίπλα σε καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από το κίνημα «Sturm und Drang», ενώ έζησε μεταξύ της δραματικής έντασης και του εκφραστικού τρόπου της εκκολαπτόμενης ρομαντικής αισθητικής και του φθίνοντος νεοκλασικού ιδεώδους. 

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη στα 26 του χρόνια, που ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια των σπουδών του στη Βασιλική Ακαδημία της Κοπεγχάγης. Φωτ.: Royal Museum of Fine Arts, Κοπεγχάγη

Ο Φρίντριχ εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Δρέσδη το 1798. Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώιμης περιόδου, πειραματίστηκε με χαρακτικά και σχέδια για ξυλογραφίες, ενώ με εξαίρεση μερικά πρώιμα κομμάτια, όπως το «Landscape with Temple in Ruins» (1797), δεν εργάστηκε εκτενώς με λάδια μέχρι να εδραιωθεί η φήμη του.

Προτιμούσε τοπία εμπνευσμένα από ταξίδια στις ακτές της Βαλτικής, στη Βοημία, στο Krkonoše και στα βουνά Harz. Έκανε μελέτες με μολύβι επί τόπου και από μνήμης απεικόνιζε το φως και τα οπτικά φαινόμενα, που ποτέ κανείς δεν τα είχε ζωγραφίσει με τέτοια έμφαση.

Η φήμη του ως καλλιτέχνη εδραιώθηκε όταν κέρδισε ένα βραβείο το 1805 στον διαγωνισμό της Βαϊμάρης που διοργάνωσε ο Γκαίτε, αλλά ολοκλήρωσε τον πρώτο από τους σημαντικότερους πίνακές του το 1808, σε ηλικία 34 ετών. Το θρησκευτικό αυτό έργο που απεικονίζει έναν σταυρό στην κορυφή ενός βουνού έτυχε ψυχρής υποδοχής. Ο κριτικός τέχνης Basilius von Ramdohr δημοσίευσε ένα μεγάλο άρθρο αμφισβητώντας τη χρήση του τοπίου από τον Φρίντριχ σε θρησκευτικό πλαίσιο.

Ο Φρίντριχ εξελέγη μέλος της Ακαδημίας του Βερολίνου το 1810, αλλά απέτυχε να πάρει μια θέση καθηγητή καθώς, σύμφωνα με τη Γερμανική Βιβλιοθήκη Πληροφοριών, «θεωρήθηκε ότι η ζωγραφική του ήταν πολύ προσωπική, η άποψή του πολύ ατομική για να χρησιμεύσει ως γόνιμο παράδειγμα στους μαθητές». Η πολιτική επίσης μπορεί να έπαιξε ρόλο στο να σταματήσει την καριέρα του: τα ξεκάθαρα γερμανικά θέματα και τα κοστούμια του Φρίντριχ συχνά συγκρούονταν με την επικρατούσα φιλογαλλική στάση της εποχής. 

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Der Watzmann», λεπτομέρεια, 1824/1825. © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie / loan of the Deka, Frankfurt am Main
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Γκρεμοί από κιμωλία στο Rügen», 1818/1819. © Kunst Museum Winterthur, Stiftung Oskar Reinhart
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Βραχώδες τοπίο στα βουνά Elbe Sandstone», 1822–1823. © Kunst Museum Winterthur, Stiftung Oskar Reinhart

Η φήμη του μειώθηκε σταθερά τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια της ζωής του. Καθώς τα ιδανικά του πρώιμου ρομαντισμού έφυγαν από τη μόδα, θεωρείτο εκκεντρικός και μελαγχολικός χαρακτήρας, χωρίς επαφή με την εποχή του. 

Μέχρι το 1820, ζούσε ως ερημίτης και χαρακτηριζόταν από φίλους ως ο «πιο μοναχικός των μοναχικών». Προς το τέλος της ζωής του ζούσε σε σχετική φτώχεια. Απομονώθηκε και περνούσε μεγάλες περιόδους της ημέρας και της νύχτας περπατώντας μόνος του μέσα σε δάση και χωράφια, ξεκινώντας συχνά τις βόλτες του πριν την ανατολή του ηλίου.

Υπέστη το πρώτο του εγκεφαλικό τον Ιούνιο του 1835, το οποίο του άφησε ελαφρά παράλυση των άκρων και δεν μπορούσε να ζωγραφίσει. Από αυτή την περίοδο εμφανίστηκαν στο έργο του σύμβολα θανάτου. Μέχρι το 1838, ήταν σε θέση να εργάζεται μόνο σε μικρό σχήμα. Αυτός και η οικογένειά του ζούσαν στη φτώχεια και εξαρτιόνταν όλο και περισσότερο για υποστήριξη από τη φιλανθρωπία των φίλων. Πέθανε στις 7 Μαΐου 1840.

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Παραλία στο φως του φεγγαριού», 1835-1836. SHK/Hamburger Kunsthalle/bpk

Μαζί με άλλους ρομαντικούς ζωγράφους, ο Φρίντριχ βοήθησε να θεωρηθεί η τοπιογραφία ως κύριο είδος στη δυτική τέχνη. Τα αλληγορικά τοπία του, τα οποία τα χαρακτηρίζουν συνήθως στοχαστικές φιγούρες που σκιαγραφούνται σε νυχτερινούς ουρανούς, πρωινή ομίχλη, ξεραμένα δέντρα ή γοτθικά ερείπια, επηρέασαν πολλούς μεταγενέστερους ζωγράφους. Γενικά θεωρείται ο σημαντικότερος Γερμανός καλλιτέχνης της γενιάς του. Έχοντας ως πρωταρχικό ενδιαφέρον την ενατένιση της φύσης, το συχνά συμβολικό και αντι-κλασικό έργο του επιδιώκει να μεταφέρει μια υποκειμενική, συναισθηματική απάντηση στον φυσικό κόσμο. Οι πίνακες του Φρίντριχ κατευθύνουν το βλέμμα του θεατή προς τη μεταφυσική διάσταση των τοπίων. Υπήρξε ένας παραγωγικός καλλιτέχνης και του αποδίδονται περισσότερα από 500 έργα. Σύμφωνα με τα ρομαντικά ιδεώδη της εποχής του, σκόπευε οι πίνακές του να λειτουργήσουν ως καθαρές αισθητικές δηλώσεις, επομένως ήταν προσεκτικός ώστε οι τίτλοι που έδινε να μην είναι υπερβολικά περιγραφικοί ή υποβλητικοί. Είναι πιθανό ότι ορισμένοι από τους σημερινούς πιο κυριολεκτικούς τίτλους έργων του δεν δόθηκαν από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, αλλά υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας από τις αναβιώσεις του ενδιαφέροντος για το έργο του. Ενώ κρατούσε λεπτομερές σημειωματάριο για την παραγωγή του, δεν υπογράφει και δεν χρονολογεί τα έργα του.

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Mondaufgang am Meer», 1822. Φωτ.: © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Zwei Männer in Betrachtung des Mondes», 1819/20. Φωτ.: Albertinum
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Ο σταυρός στα βουνά», λεπτομέρεια, περ. 1805/1807 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Τα στάδια της ζωής», περ. 1834 © Museum der bildenden Künste Leipzig
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Τάφος γίγαντα στο χιόνι», λεπτομέρεια, 1807. © Albertinum | GNM, Staatliche Kunstsammlungen Dresden
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Das Riesengebirge», λεπτομέρεια, μεταξύ 1830-1835 © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Αρκτικός Ωκεανός», 1823/24. © Hamburger Kunsthalle / bpk

Caspar David Friedrich. Unendliche Landschaften | Trailer zur Ausstellung

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 22.4.2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ένας φεμινιστής (;) ζωγράφος και ένα πορτρέτο που αμφισβήτησε τις σεξουαλικές συμβάσεις της εποχής του

Πολιτισμός / Ο Σάρτζεντ ζωγράφιζε τις γυναίκες πέρα από τις σεξουαλικές συμβάσεις των καιρών τους

Κι όμως, υπήρχαν εποχές που τα πορτρέτα γυναικών θεωρούνταν προκλητικές, μόνο και μόνο επειδή εκείνες δεν έκρυβαν τη ζωντάνια, τη σεξουαλικότητα και τις επιθυμίες τους
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ