Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο Άντριου Σκοτ έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ.
0

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ που εντυπωσιάζει σ’ αυτή την τηλεοπτική –αλλά μεγαλοπρεπώς κινηματογραφική– μεταφορά του «Ταλαντούχου κυρίου Ρίπλεϊ» είναι η επιβλητική της μονοχρωμία.

Είναι σαν να θέλει αυτή η νέα, ασπρόμαυρη εκδοχή του διάσημου μυθιστορήματος της Πατρίτσια Χάισμιθ να σβήσει από το μυαλό των θεατών τις δύο λαμπερές και γεμάτες μεσογειακό χρώμα και φως κινηματογραφικές μεταφορές που συγκίνησαν το κοινό με διαφορά τεσσάρων δεκαετιών σχεδόν: το Plein Soleil («Γυμνοί στον ήλιο») του 1960 και το «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» του 1999, με τον Αλέν Ντελόν και τον Ματ Ντέιμον αντιστοίχως στον ρόλο του κοινωνιοπαθή τυχοδιώκτη Τομ Ρίπλεϊ, που ταξιδεύει στην Ιταλία για να φέρει πίσω στους γονείς του ένα ανεπρόκοπο πλουσιόπαιδο, μαγεύεται όμως από την ντόλτσε βίτα και συγχρόνως ανακαλύπτει την εγκληματική κλίση του, σε όλο το τρομακτικό της μεγαλείο.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Ο Άντριου Σκοτ όμως έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ, παρότι, σε σχέση με τους προκατόχους του, ηλικιακά μοιάζει κάπως μεγάλος για την ενσάρκωση του διάσημου αντι-ήρωα στα πρώτα του βήματα.

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπερτ Έλσγουιτ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Ταιριάζει πάντως –με τις κλονισμένες του γκριμάτσες και το κουρασμένο και άψυχο βλέμμα–  σ' αυτό το υποβλητικά μουντό και μελαγχολικό σύμπαν που με μεθοδικότητα ιατροδικαστή και συμφωνικό μπρίο έχει στήσει ο δημιουργός της σειράς, ο εξέχων σεναριογράφος Στίβεν Ζέιλιαν («Η λίστα του Σίντλερ», «Οι συμμορίες της Νέας Υόρκης», «Ο Ιρλανδός», μεταξύ άλλων), ο οποίος υπογράφει το σενάριο και την σκηνοθεσία.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Άξιος συνεργάτης του, ο διευθυντής φωτογραφίας της σειράς Ρόμπερτ Έλσγουιτ, με βαρύ βιογραφικό επίσης, κυρίως πλάι στον Πολ Τόμας Άντερσον («Θα χυθεί αίμα», «Boogie Nights», «Μανόλια»), ο οποίος εδώ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Όμως η διαρκής εναλλαγή ανάμεσα στο (θαμπό) φως και τη σκιά, παρά την «αστυνομική» πλοκή της ιστορίας, δεν έχει να κάνει τόσο με νουάρ όσο με ένα είδος εκλεπτυσμένου νεορεαλισμού που θυμίζει έντονα τις ταινίες του Ροσελίνι.

Ο αργόσυρτος ρυθμός –σε συνδυασμό με την απόκοσμα φθινοπωρινή ατμόσφαιρα και την έλλειψη μιας ευζωικής φινέτσας που χαρακτήριζε την ταινία του αείμνηστου Άντονι Μινγκέλα– μπορεί ενδεχομένως να μουδιάσει κάποιους θεατές, η υπομονή τους όμως μάλλον θα ανταμειφθεί αν μείνουν ως το τέλος.

Αν μη τι άλλο, θα έχουν την ικανοποίηση ότι πέρασαν με τους χαρακτήρες όσο περίπου χρόνο απαιτείται για να διαβάσει κανείς το βιβλίο και επίσης θα απολαύσουν τον Ιταλό ηθοποιό Μαουρίτσιο Λομπάρντι (στον ρόλο του επιθεωρητή Πιέτρο Ραβίν), ο οποίος εμφανίζεται μετά το δεύτερο μισό της σειράς, αλλά και τον Τζον Μάλκοβιτς σε μια εμφάνιση ενδεχομένως σημαδιακή.  

Ripley | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ