Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier

Facebook Twitter
0

Ο ΚΡΙΣΤΟΜΠΑΛ ΜΠΑΛΕΝΣΙΑΓΚΑ (1895-1972), για τον οποίο η Κοκό Σανέλ είχε πει ότι είναι «ένας couturier με την πραγματική έννοια της λέξης, οι υπόλοιποι είναι απλώς σχεδιαστές μόδας», ήταν αναμφισβήτητα μια από τις πιο ιδιοφυείς και επιδραστικές προσωπικότητες στην ιστορία της μόδας. Τον διέκρινε πάντα μια βαθιά αφοσίωση στην τέχνη του, που τον οδήγησε στο να θεωρείται ο απόλυτος «μετρ».

Γι’ αυτό μοιάζει κάπως παράδοξο σήμερα να βλέπουμε το όνομα που κάποτε ήταν συνώνυμο με την εκλεπτυσμένη λεπτομέρεια να φιγουράρει κολλημένο στο πλάι πλαστικών αθλητικών παπουτσιών ή γραμμένο στα υπερμεγέθη πουλόβερ των αστέρων της ριάλιτι τηλεόρασης.

Όπως αφήνει να εννοηθεί αυτή η νέα βιογραφική τηλεοπτική σειρά που φέρει ως τίτλο το ονοματεπώνυμό του και προβάλλεται στο Disney+, το πιο πιθανό είναι να είχε τρομοκρατηθεί αν ζούσε και έβλεπε αυτό που έχει φτάσει να αντιπροσωπεύει το brand Balenciaga.  

Η ζωή του Μπαλενσιάγκα δεν ήταν χωρίς τραγωδίες, και η σειρά δείχνει πώς αυτές επηρέασαν τη δημιουργική του παραγωγή, όπως οι κολεξιόν που σχεδίαζε εξ ολοκλήρου σε μαύρο χρώμα όταν ο πενθούσε.

Η σειρά καλύπτει τα χρόνια που πέρασε στο Παρίσι, αρκετά από τα οποία η Γαλλία βρισκόταν υπό ναζιστική κατοχή. Ως (κρυφός) ομοφυλόφιλος, ήταν ιδιαίτερα ευάλωτος κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλά όπως του υπενθυμίζει στη σειρά ένας από τους συμπατριώτες συνεταίρους του στον οίκο υψηλής ραπτικής του, «τα πράγματα δεν είναι καλύτερα στην Ισπανία».

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Διακριτικά επιβλητική η ερμηνεία του Αλμπέρτο Σαν Χουάν στον κεντρικό ρόλο. Φωτ.: David Herranz/ Disney+

Σ’ εκείνους τους ταραγμένους καιρούς, ο Μπαλενσιάγκα πρέπει να αποφασίσει αν η τέχνη του έχει θέση σε μια τόσο εκτεταμένη δυστυχία. Όμως, παρά τις απώλειες, σε προσωπική και παγκόσμια κλίμακα, ο ίδιος θεωρεί τελικά αξίζει τον κόπο να κάνεις τον κόσμο πιο όμορφο ακόμα και μ’ ένα ρούχο μόνο.

Ως παραγωγή, δεν περιέχει το υψηλό δράμα και τις βίαιες ανατροπές του House of Gucci ή του American Crime Story: Versace, η αναπαράσταση εποχής όμως είναι εξαίσια. Η ζωή του Μπαλενσιάγκα δεν ήταν χωρίς τραγωδίες, και η σειρά δείχνει πώς αυτές επηρέασαν τη δημιουργική του παραγωγή, όπως οι κολεξιόν που σχεδίαζε εξ ολοκλήρου σε μαύρο χρώμα όταν ο πενθούσε.

Όπως αρμόζει σε έναν σχεδιαστή που ασχολήθηκε εμμονικά με τις λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν σχεδόν ανεπαίσθητες για οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον ίδιο, τα ίδια τα ρούχα παίζουν κεντρικό ρόλο στη σειρά. Πέρα από τη διακριτικά επιβλητική ερμηνεία του Αλμπέρτο Σαν Χουάν, ο περισσότερος χρόνος στην οθόνη αφιερώνεται στην πολυπλοκότητα των μανικιών.

Η σειρά ολοκληρώνεται χρονικά στη δεκαετία του '60, όταν ο Μπαλενσιάγκα έντυνε γαλαζοαίματους αλλά τα καινοτόμα σχέδια του είχαν ως αποτέλεσμα ρούχα που έμοιαζαν με πρωτοποριακά γλυπτά που ακόμα και σήμερα θα προκαλούσαν ανατριχίλες σε οποιαδήποτε πασαρέλα.

Ο Μπαλενσιάγκα δεχόταν πιέσεις να κινηθεί στο prêt-a-porter και να μην κάνει μόνο υψηλή ραπτική, κάτι που ο ίδιος –ένας άνθρωπος που μπορούσε να δει τον Θεό στην πιο μικρή πτυχή– αισθανόταν ότι αντιβαίνει σε αυτό που πραγματικά πρεσβεύει.

Εμφανίζεται τόσο αφοσιωμένος στην τέχνη του που του είναι πιο εύκολο να αποδεχτεί τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου παρά την ακατανόητη και ανατριχιαστική για τον ίδιον, δημοτικότητα της πολυεστέρας.

Cristóbal Balenciaga: Η ζωή και οι εμμονές του απόλυτου couturier Facebook Twitter
Όπως αρμόζει σε έναν σχεδιαστή που ασχολήθηκε εμμονικά με τις λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν σχεδόν ανεπαίσθητες για οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον ίδιο, τα ίδια τα ρούχα παίζουν κεντρικό ρόλο στη σειρά. Φωτ.: David Herranz/ Disney+

Ο τόνος είναι δραματικός, με ευλάβεια για τον ίδιον και το έργο ζωής του. Η μόνη ατάκα που προκαλεί γέλιο είναι όταν η σειρά κλείνει το μάτι στην τρέχουσα κατάσταση των πραγμάτων. Μη γνωρίζοντας πώς θα εξελιχθεί ο οίκος μόδας του, σκέφτεται να τον κλείσει και εξομολογείται στον έμπιστό του Ραμόν τους φόβους του, λέγοντας: «Είμαι σίγουρος ότι χωρίς εμένα, ο οίκος Balenciaga δεν μπορεί να συνεχίσει. Τι νόημα θα είχε αυτό;».

Όταν ο Ραμόν του επισημαίνει ότι «ο Yves Saint Laurent ανέλαβε μετά τον Dior», το αίμα φαίνεται να στραγγίζει από το πρόσωπο του Μπαλενσιάγκα καθώς βρυχάται: «Πάντα το έβρισκα αηδιαστικό. Πώς μπορεί κάποιος να υπογράφει με το δικό μου όνομα;».

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ