«Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις»: Πρεμιέρα για την αποκατεστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα

Η αποκατεστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Η Νένα Μεντή σε σκηνή της ταινίας. Φωτ.: Ταινιοθήκη της Ελλάδος
0

Η ΤΑΙΝΙΑ «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» καθιέρωσε τη Φρίντα Λιάππα ως μια από τις φερέλπιδες κινηματογραφίστριες της Μεταπολίτευσης. Γυρίστηκε άλλωστε τρία μόλις χρόνια μετά την κατάρρευση της χούντας και μέσα στο πνεύμα της εποχής που χαρακτήριζε μια γενιά καλλιτεχνών και αριστερών διανοούμενων, στην οποία ανήκε η δημιουργός της.

Η Φρίντα Λιάππα από πολύ νωρίς, κατά τα φοιτητικά της χρόνια στη Φιλοσοφική Αθηνών, βρέθηκε μέσα στον πυρήνα της αγωνιστικής αριστεράς, αρχικά ως μέλος της νεολαίας Λαμπράκη κι αργότερα στον παράνομο «Ρήγα Φεραίο». Λόγω των ιδιοτήτων αυτών η χούντα την έβαλε στο στόχαστρο με αποτέλεσμα να συλληφθεί, να δικαστεί, να περάσει ένα διάστημα στις φυλακές Αβέρωφ, γενικότερα να υποστεί όλες τις διώξεις της επτάχρονης δικτατορίας μέχρι να εγκατασταθεί στο Λονδίνο για να σπουδάσει κινηματογράφο.

Η ταινία απέσπασε το 1977 το Β’ Βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καθώς και το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) και ενθουσίασε τους πολιτικοποιημένους σινεφίλ της εποχής. Η Λιάππα και η Τόνια Μαρκετάκη ήταν οι μοναδικές κινηματογραφίστριες του επονομαζόμενου Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. 

Γυρισμένη ασπρόμαυρη, σε μια Αθήνα πολύ διαφορετική από τη σημερινή, όπου βλέπει κανείς τους δρόμους και τους ανθρώπους εκείνης της πρώτης μεταδικτατορικής περιόδου, η μεσαίου μήκους ταινία μοιάζει εντελώς βιωματική.

Η πλοκή της ταινίας έχει ως εξής: Μια αριστερή δημοσιογράφος σχετίζεται ερωτικά με έναν ηθοποιό που έχει εγκαταλείψει το θέατρο και τώρα εγκαταλείπει και την Αθήνα για να περιπλανηθεί στην επαρχία σε αναζήτηση του εαυτού του. Εκείνη παρακολουθεί πρόβες μιας φίλης της που ετοιμάζεται να ερμηνεύσει «Μήδεια» και ακολουθεί την παρέα της σε μια σύναξη ηθοποιών όπου αναλύει το έργο με τον σκηνοθέτη της παράστασης. Ερωτοτροπεί με έναν άλλο άντρα, αλλά αδυνατεί να αποσυνδεθεί από τον σύντροφό της. Νιώθει ριγμένη από τους άντρες συντρόφους της στην εφημερίδα κι επιμένει να αναζητά δίκαιη μεταχείριση κι ας είναι γυναίκα. 

Η αποκαταστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Η Φρίντα Λιάππα με τον Γιώργο Μιχαηλίδη και την Μπέτυ Αρβανίτη σε γύρισμα της ταινίας. Φωτ.: Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Όπως εξηγεί σήμερα ο σύζυγός της, σκηνοθέτης Κυριάκος Αγγελάκος: «Συμμετέχει ένας κύκλος καλλιτεχνών και διανοουμένων που είχαν σχέση με τον χώρο της αριστεράς και αυτόν το χώρο και τον τρόπο ζωής περιγράφει, και τις σχέσεις μεταξύ τους. Για να καταλάβει κανείς, είναι καλό να ξέρει λίγα στοιχεία της ζωής της Φρίντας, τον τρόπο που αντιμετώπισε όλο αυτό το κομμάτι της πολιτικής στράτευσης ως μέλος του "Ρήγα Φεραίου" στην παρανομία και ότι ήταν από τους πρώτους που συνελήφθησαν από τη δικτατορία. Με αυτήν την ταινία η ίδια καθαρίζει τις σχέσεις της με την κομματική αριστερά». 

Η ταινία παίρνει τον τίτλο της από ένα καψουροτράγουδο του Μητροπάνου που ακούει η ηρωίδα μέσα σε ταξί και το ενδιαφέρον είναι ότι, ενώ το ερμηνεύει ένας άντρας και μιλάει για τον καημό του για μια γυναίκα, λειτουργεί ως ανατροπή, καθώς αυτός που συνεχώς φεύγει στην ταινία είναι ο άντρας της ζωής της ηρωίδας. Ο Αγγελάκος σχολιάζει σχετικά: «Βρίσκω ότι έχει μια πολύ τρυφερή ματιά απέναντι στον άντρα αυτής της παρέας. Η ταινία είναι πάνω στη φυγή του φίλου της, καθώς εκείνος θέλει να κάνει μια περιπλάνηση στην επαρχία, στην ενδοχώρα, για να έρθει κι ο ίδιος αντιμέτωπος με τη δική του αλήθεια, με τη δική του ψυχή». Είναι χαρακτηριστικό ότι η Λιάππα, 47 χρόνια πριν, σε πολλά σημεία της ταινίας θίγει θέματα που απασχολούν τις γυναίκες ακόμα και σε ένα προοδευτικό περιβάλλον. 

Η αποκαταστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Η Φρίντα Λιάππα, 47 χρόνια πριν, θίγει θέματα που απασχολούν τις γυναίκες ακόμα και σήμερα.

Γυρισμένη ασπρόμαυρη, σε μια Αθήνα πολύ διαφορετική από τη σημερινή, όπου βλέπει κανείς τους δρόμους και τους ανθρώπους εκείνης της πρώτης μεταδικτατορικής περιόδου, η μεσαίου μήκους ταινία μοιάζει εντελώς βιωματική. Αποτυπώνει την καθημερινότητα μιας γενιάς και μιας παρέας που λίγο αργότερα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πολιτιστική μας πραγματικότητα, μέσα από μεγάλες θεατρικές και τηλεοπτικές επιτυχίες αλλά και τον πρωτοποριακό κινηματογράφο. Έτσι, αναγνωρίζουμε σε πολύ νεαρή ηλικία τη Νένα Μεντή, τον Δημήτρη Πουλικάκο, την Μπέτυ Αρβανίτη, τον Κώστα Μπαλαδήμα, την Ειρήνη Κουμαριανού, τον Σταμάτη Φασουλή, την Υβόννη Μαλτέζου και τον σκηνοθέτη Γιώργο Μιχαηλίδη. 

Η αποκαταστημένη ταινία της Φρίντας Λιάππα «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στο διαδίκτυο  Facebook Twitter
Νένα Μεντή και Δημήτρης Πουλικάκος.

Η Φρίντα Λιάππα μπολιάζει την ταινία με στοιχεία της προσωπικής της μυθολογίας, από τον Τσιτσάνη ως τον Ρέιμοντ Τσάντλερ, σε ένα σενάριο που συνυπογράφει με τον σκηνοθέτη Γιώργο Κόρρα, ενώ βοήθησαν και οι Αλίκη Αλεξανδράκη, Σούλα Αλεξανδροπούλου, Μαίρη Κουτσούρη, Μανούσος Μανουσάκης, Δημήτρης Σταύρακας και ο Διαγόρας Χρονόπουλος. 

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ο Κυριάκος Αγγελάκος και το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (το οποίο έχει προγραμματίσει να αποκαταστήσει όλες τις μικρού μήκους ταινίες της Φρίντας Λιάππα) παρουσιάζουν για πρώτη φορά σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια 4Κ την ταινία «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου στις 20:00 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48, μετρό Κεραμεικός) με ελεύθερη είσοδο, ενώ θα είναι διαθέσιμη και online στις 17, 18 και 19/12 δωρεάν και προσβάσιμη σε όλη την Ευρώπη στο online.tainiothiki.gr

Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις | I remember you leaving all the time | 16.12.2023 @tainiothikigr

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ