Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Τον Νοέμβριο το Mezzo θα μεταδώσει τον Κύκλο Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιαστούν τρεις εμβληματικές παραγωγές όπερας που ανέβηκαν στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ. Φωτ.: Α. Σιμόπουλος

Mezzo LIVE HD: Τρείς παραστάσεις της Λυρικής, ογδόντα χώρες, εκατομμύρια τηλεθεατές

0

Το Mezzo Live HD, το διεθνές τηλεοπτικό κανάλι για την όπερα, την κλασική μουσική και τον χορό, θα προβάλει σημαντικές παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στους εκατομμύρια τηλεθεατές των ογδόντα χωρών στις οποίες μεταδίδεται. Η συνεργασία της ΕΛΣ με το Mezzo Live HD υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ.

Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο το Mezzo θα παρουσιάσει τον Κύκλο Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο του οποίου θα μεταδοθούν τρεις εμβληματικές παραγωγές όπερας που ανέβηκαν στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για τη Φόνισσα του Γιώργου Κουμεντάκη, η οποία θα κάνει πρεμιέρα στις 13/11, τον Βότσεκ του Άλμπαν Μπεργκ, που έχει πρεμιέρα στις 12/11, και τον Θρίαμβο της Ιουδίθ του Αντόνιο Βιβάλντι, που θα ανοίξει τον Κύκλο στις 30/10. 

Η Φόνισσα του Γιώργου Κουμεντάκη επέστρεψε το 2021 στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σημειώνοντας ιδιαίτερη επιτυχία, επτά χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση. Το λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου βασίζεται στο ομώνυμο αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Ο Βασίλης Χριστόπουλος υπέγραψε τη μουσική διεύθυνση, ο Αλέξανδρος Ευκλείδης τη σκηνοθεσία και η μεσόφωνος Μαίρη-Έλεν Νέζη ερμήνευσε τον ρόλο της Φραγκογιαννούς. 

«Ας το πούμε χωρίς περιστροφές: η όπερα αυτή ανοίγει τον δρόμο προς αυτό και επεκτείνει έτσι την αποστολή των Ελλήνων καλλιτεχνών να είναι οικουμενικοί, όντες μοναδικοί».

Οι κριτικές που γράφτηκαν για τη Φόνισσα σε σημαντικά διεθνή ΜΜΕ τόνισαν την ελληνικότητα του έργου αλλά και την οικουμενική του διάσταση: «Ο Γιώργος Κουμεντάκης έχει εμμονή με το να είναι ο εαυτός του, βάσει των κρητικών του ριζών. Αυτή ήταν και η εμμονή του Μοντέν, του οποίου το τόσο προσωπικό έργο είναι ένα άνοιγμα στο οικουμενικό. Ας το πούμε χωρίς περιστροφές: η όπερα αυτή ανοίγει τον δρόμο προς αυτό και επεκτείνει έτσι την αποστολή των Ελλήνων καλλιτεχνών να είναι οικουμενικοί, όντες μοναδικοί. Ένα έργο σύγχρονο, εύκολα προσβάσιμο, χωρίς καμία ευκολία στη γραφή, που δεν αντιμετωπίζει τον ακροατή ως ανήλικο που χρειάζεται κατήχηση», έγραψε ο Maurice Salles στο γαλλικό forumopera.com.

Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Η Φόνισσα του Γιώργου Κουμεντάκη επέστρεψε το 2021 στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σημειώνοντας ιδιαίτερη επιτυχία, επτά χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση. Φωτ.: Α. Σιμόπουλος

Στη «Figaro» ο Thierry Hilleriteau σημειώνει: «Μια μουσική τόσο μοναδική όσο και οικουμενική, που δανείζεται στοιχεία από τη λόγια μουσική της Δύσης, την ανανεωμένη ελληνική παράδοση, ακόμα και από την ορθόδοξη λειτουργία. Μια ορχηστρική γραφή, πλούσια σε έκφραση και χρώματα. Το όλον είναι διανθισμένο με διακριτικές μινιμαλιστικές πινελιές. Αυτήν τη μορφή που θυμίζει ελληνική τραγωδία ο Κουμεντάκης την καθιστά μια συγκινητική ηρωίδα όπερας, καθώς βαδίζει προς την ψυχική της κόλαση, την οποία εδώ μεταφέρει με εντυπωσιακή σκηνική και φωνητική ένταση η μεσόφωνος Μαίρη-Έλεν Νέζη».

Ο Clive Piget στην κριτική του για τη Φόνισσα στο musicalamerica.com, το site του παλιότερου μουσικού περιοδικού της Αμερικής για την κλασική μουσική, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ο Κουμεντάκης τιμά τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν με μια μουσική που συνδυάζει αιχμηρά μοντερνιστικά στοιχεία με εκείνα τα είδη των διατονικών αρμονιών και μελισματικών μελωδιών που βρίσκει κανείς στους ελληνορθόδοξους ψαλμούς και στη λαϊκή μουσική της Μικράς Ασίας. Για να σας βοηθήσω να καταλάβετε, σκεφτείτε τον Τάβερνερ, τον Μπάρτοκ ή τον Στραβίσνκι και τους Γάμους του». 

Στο βρετανικό «Opera Now» η κριτική της Helena Mathaiopoulos αναφέρει: «Είναι ένα έργο που σε στοιχειώνει, έχει τεράστια δύναμη και κατά έναν εκπληκτικό τρόπο συμπόνια. Εκτός από τις όπερες Ahkenaten και Satyagraha του Φίλιπ Γκλας, δεν έχω ξανανιώσει έτσι ποτέ για καμία άλλη σύγχρονη όπερα».

Στο επίσης βρετανικό έντυπο «Opera» ο John Alison τονίζει: «Οι χορωδίες, ορισμένες φορές σιωπηλές, αποτελούν κομμάτι της συνολικής πλοκής του έργου. Ανάμεσα στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά στοιχεία αυτής της παρτιτούρας του Κουμεντάκη συμπεριλαμβάνεται και ένα γυναικείο φωνητικό κουαρτέτο που εμφανίζεται κάθε φορά που έχει διαπραχθεί ένας φόνος – η μελισματική μουσική του θρήνου ανακαλεί μια παράδοση που εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα στη Βόρεια Ελλάδα και στην Κρήτη, αυτή του μοιρολογιού πάνω από τον νεκρό. Υπάρχουν επίσης τρεις μουσικοί επί σκηνής, οι οποίοι παίζουν μπαγιάν (ακορντεόν), σαξόφωνο και κρουστά και συνοδεύουν τα ρετσιτατίβα, λειτουργώντας σαν ένα σύνολο μουσικής μπαρόκ κοντίνουο».

Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Βότσεκ Φωτ.: Α. Σιμόπουλος

Ο Βότσεκ του Άλμπαν Μπεργκ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ΕΛΣ τον Ιανουάριο του 2020, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι. Με τον διεθνή Έλληνα βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο στον ομώνυμο ρόλο, ήταν μια παραγωγή που σημείωσε μεγάλη καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία. Οι διεθνείς κριτικές επαίνεσαν τη σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πι, την ερμηνεία του Τάση Χριστογιαννόπουλου και τη διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου.

«Η μεγάλη παραγωγή του Βότσεκ, τον οποίο η ΕΛΣ παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ιστορία της, αποτελεί μια πρόκληση για το κοινό. Ο σκηνοθέτης Ολιβιέ Πι, κορυφαίος του γαλλικού θεάτρου, δεν κάνει καμία έκπτωση στη σκηνοθεσία του», σημειώνει στην κριτική του στους «Financial Times» ο James Imam. 

«Εξέχων καλλιτέχνης της ΕΛΣ, ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος προσθέτει στο ρεπερτόριό του μια παραδειγματική ερμηνεία του ρόλου», αναφέρει o François Lehel στο γαλλικό περιοδικό «Opéra» και συνεχίζει: «Με μια άψογη ορχήστρα που αναπτύσσεται μέσα στην πλατιά ανοιχτή τάφρο, για να κορυφωθεί θαυμάσια στο φινάλε με το τελικό ιντερλούδιο σε ρε ελάσσονα (αντιπαραβαλλόμενο με το θαυμάσιο εύρημα της παρέλασης όλων των ηρώων στην περιστρεφόμενη σκηνή), ο Βασίλης Χριστόπουλος καταφέρνει πολύ περισσότερα από μια τέλεια πρώτη εκτέλεση του έργου».

Στο «Diapasson» ο Emmanuel Dupuy συνοψίζει για την παραγωγή: «Το ψυχολογικό πορτρέτο ενός Βότσεκ συντετριμμένου από το κοινωνικό του περιβάλλον εκπλήσσει με την ακρίβειά του».

Ο Θρίαμβος της Ιουδίθ του Αντόνιο Βιβάλντι ήταν μία από τις επετειακές παραγωγές της ΕΛΣ για το 2021, η οποία όμως, λόγω της πανδημίας, δεν παρουσιάστηκε ποτέ στο κοινό. Έτσι η μαγνητοσκόπηση και η μετάδοσή της από το Mezzo αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος υπέγραψε τη μουσική διεύθυνση και ο Θάνος Παπακωνσταντίνου τη σκηνοθεσία. Στους βασικούς ρόλους οι Ροξάνα Κονσταντινέσκου, Κριστίνα Χάμαρστραϊμ, Ίνγκα Κάλνα, Θεοδώρα Μπάκα και Σοφία Πάτση. Συμμετείχαν η Ορχήστρα Armonia Atenea, το μουσικό σύνολο Il Pomo d’Oro, η Χορωδία και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ.

Το πρόγραμμα προβολών των τριών παραγωγών της ΕΛΣ στο Mezzo είναι διαθέσιμο στο www.mezzo.tv/en.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Ο Θρίαμβος της Ιουδίθ Φωτ.: Α. Σιμόπουλος
Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Η Φόνισσα. Φωτ.: Α. Σιμόπουλος
Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Βότσεκ Φωτ.: Α. Σιμόπουλος
Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Βότσεκ Φωτ.: Α. Σιμόπουλος
Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo Facebook Twitter
Ο Θρίαμβος της Ιουδίθ Φωτ.: Α. Σιμόπουλος
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ